Dame koje su utrle put ženskim pravima u Evropi

Kada su, tokom novembra 1918. u 200 izbornih jedinica na teritoriji Bačke, Banata i Baranje, birani poslanici za predstojeću Veliku narodnu skupštinu na kojoj će se te oblasti, neopozivo, prisajediniti Kraljevini Srbiji, pravo glasa su, prvi put u istoriji Evrope, imale i žene.

 

Štaviše, njih sedam – Milica Tomić, Mara Malagurski, Anastazija Manojlović, Marija Jovanović, Olga Stanković, Katica Rajčić i Manda Sudarević – izabrane su i za poslanice te skupštine.

 

Milica Tomić i Mara Mlagurska

mara malagurski

– Bio je to zaista revolucionaran demokratski iskorak u doba u kojem su Engleskinje, Francuskinje ili Nemice o pravu glasa samo sanjale – skicira istorijski kontekst tog vremena novosadski istoričar dr Drago Njegovan, jedan od najboljih poznavalaca burnih i uzvišenih događaja severno od Save i Dunava s kraja Prvog svetskog rata.

 

– Njih sedam je inače vrlo aktivno učestvovalo i u radu skupštine, i donošenju odluka koje su, i danas, trn u oku onima koji sadašnju Vojvodinu žele da odvoje od Srbije.

 

A ko su, zapravo, bile dame koje su stvarale istoriju i čija imena je tradicionalni srpski nemar za sopstvenu istoriju uveliko prekrio velom zaborava?

 

Od njih ukupno sedam, i tada i docnije, najpoznatije su, svakako, bile Milica Tomić (1859 – 1944) i Mara Malagurski (1894 – 1971), mada su i ostale, na upečatljiv način, obeležile vreme u kojem su živele.

 

– Milica je bila kćer Svetozara Miletića i supruga Jaše Tomića, dveju ključnih ličnosti u borbi Srba za autonomiju u drugoj polovini 19. i početkom 20. veka – kaže publicist Gordana Stojaković, koja se godinama bavi ženskim pokretom u Vojvodini.

 

– Ime je dobila po pesnikinji Milici Stojadinović Srpkinji, a koliko je bila obrazovana najbolje svedoči to što je govorila francuski, nemački, engleski i mađarski.

 

Prava kćer velikog oca, Milica je bila odan saborac i Miletiću i, docnije, svom suprugu Jaši, a 1911. je pokrenula i mesečnik „Žena“, prvi časopis u ovom delu Evrope koji se bavio isljučivo položajem žena i koji je izlazio gotovo celu deceniju.

 

Na drugoj strani, Mara Malagurski je potekla iz ugledne subotičke bunjevačke porodice i, uz ostalo, u Londonu studirala engleski jezik. Bila je jedan od najvećih boraca za samobitnost bačkih Bunjevaca, ali i afirmisan prozni pisac.

 

– Među najaktivnijim osnivačima Bunjevačke prosvtne matice 1927. bila je upravo Malagurska koja će, docnije, udajom za senator Dragoslava Đorđevića svom prezimenu dodati i njegovo – kaže, za naš list Ivan Sedlak, sadašnji predsednik Bunjevačke matice.

 

– Objavila je niz knjiga iz života nas Bunjevaca, a za pripovetku „Vita Đanina“ je 1928. dobila nagradu „Cvijeta Zuzorić“ koju je dodeljivala tadašnja Kraljevska akademija nauka.

 

Uz nju, među poslanicama iz Subotice i okoline bile su i Katica Rajčić i Manda Sudarević o kojima, nažalost, manje znaju i sami Bunjevci. Prva je bila supruga Aleksandra Rajčića, potonjeg podgradonačelnika Subotice, a druga, opet, supruga Vranje Sudarevića, velikog župana grada na krajnjem severu Bačke.

 

– Zasada smo utvrdili da je Manda bila izuzetno agilna u obnovi subotičke bolnice posle Prvog svetskog rata, ali ćemo, podstaknuti ovom inicijativom „Novosti“, do detalja istražiti i njen, kao i živote drugih značajnih Bunjevki – dodaje Sedlak.

 

U Novom Sadu su u novembru 1918. bile još dve Subotičanke, Olga Stanković i Anastazija Manojlović. Olga je bila supruga Vojislava Stankovića, direktora tadašnje Hrvatske zemaljske banke u Subotici, koji je i sam bio poslanik istorijskog zasedanja.

 

S druge strane, Anastazija je pripadala najuglednijoj subotičkoj porodici na razmeđu dva veka čija su tri izdanka – njen suprug Vladislav i njegova braća Jovan i Dušan, sva trojica advokati – takođe bili poslanici Velike narodne skupštine.

 

Najzad, zahvaljujući inicijativi našeg lista i njome motivisanom naporu Ivane Spasović iz Istorijskog arhiva u Pančevu, tračak svetlosti bacamo i na ime Marije Jovanović (1853 – 1939), poslednje u bisernom nizu žena aktera istorijskog događaja.

 

– Ona je bila supruga čuvenog pančevačkog izdavača Kamenka Jovanovića koji je ceo svoj život posvetio borbi za ujedinjenje Srpstva – kaže Spasovićeva. – Smrt 1916. ga je pretekla da i sam dosanja svoj životni san, ali je to, glasajući na Velikoj narodnoj skupštini 1918. za bezuslovno prisajedinjenje Banata, Bačke i Baranje Kraljevini Srbiji, umesto njega učinila Marija.

 

B92



KOMENTARI

  1. Ono kaže:

    Lepo, a sad objasnite koja je moralna razlika između npr. Jaše Tomića i Ibrahima Rugove.

  2. Lansky kaže:

    Što se istorije tiče, nije naučno da se povlače paralele između dva vremena. Sve ima svoje mesto u datom istorijskom kontekstu. Ovako možemo samo da naklapamo kako nam se sviđa.

  3. Ono kaže:

    Zašto? Nije da ih deli večnost, Tomić je bio aktivan u 19.-om i početkom 20. veka, a Rugova krajem 20.-og. Obojica su se borili za ujedinjenje svojih naroda. Ne vidim u čemu je problem.

  4. Vuki kaže:

    A Kraljevina Srba,Hrvata i Slovenaca "ispao" iz istorije?

  5. Lansky kaže:

    Ti sad hoćeš da povučeš paralelu između otcepljenja Vojvodine od Austro ugarske i Kosova od Srbije.

    Ako je to isto i ako su Tomić i Rugova isto, da li onda Vojvodinu treba vratiti Mađarskoj i Kosovo Srbiji?

    Ili, još lepše da se Kosovo i Vojvodina otcepe od Srbije i da se bombarduje Beograd?

  6. Ono kaže:

    Ja ništa slično nisam rekao. Rekao sam da su Jaša Tomić (inače otvoreni rasista i osuđeni ubica) i Ibrahim Rugova jedno te isto. Ne vidim razlog da se antisemita Tomić glorifikuje na bilo koji način.

  7. Jaša Tomić kaže:

    @ Ono

    Ti nisi ni za „ono“

  8. Vajt kaže:

     

    Ono: Ja ništa slično nisam rekao. Rekao sam da su Jaša Tomić (inače otvoreni rasista i osuđeni ubica) i Ibrahim Rugova jedno te isto. Ne vidim razlog da se antisemita Tomić glorifikuje na bilo koji način.

      Jaša Tomić nije neko malo mesto-selo u Vojvodini? Tamo su nakon II svetskog rata Srbi poubijali nemačko stanovništvo ,oteli njihove kuće i nekretnine u kojima i danas žive.

  9. Jaša Tomić kaže:

    Da, u pravu si. Jaša Tomić je malo mesto u Vojvodini gde su se naselili Srbi koji su ostali bez ognjišta i porodica koje su im pobili „dorični“.

    Ende!

  10. Ono kaže:

    @Jaša Tomić

    Primitivne uvrede – apsolutno u duhu nadimka koji si izabrao. Kakav idol – takvi fanovi!

  11. zorandjala kaže:

    razlika izmedju gore opisanih i dele komentarisanih je u tome ONE GORE SU GOSPODJE a ovidoleSU MUSKI a dali su gospoda [kako za koga ] samo da utvrdimo gradivo.predlazem povlacenje paralele marije kiri i gospodja gore opisanih.

  12. Vajt kaže:

     

    zorandjala: razlika izmedju gore opisanih i dele komentarisanih je u tome ONE GORE SU GOSPODJE a ovidoleSU MUSKI a dali su gospoda [kako za koga ] samo da utvrdimo gradivo.predlazem povlacenje paralele marije kiri i gospodja gore opisanih.

      tendenciozno da među tim "školovanim intelegentnm" , "gospođama" niste pronašli nijednu Mađaricu, Austrijanku, Nemicu, možda plemkinju, Hrvaticu, već samo srpkinje i bunjevke ? ccc…

  13. amacak kaže:

     

    Lansky:

    Ti sad hoćeš da povučeš paralelu između otcepljenja Vojvodine od Austro ugarske i Kosova od Srbije.

    Ako je to isto i ako su Tomić i Rugova isto, da li onda Vojvodinu treba vratiti Mađarskoj i Kosovo Srbiji?

    Ili, još lepše da se Kosovo i Vojvodina otcepe od Srbije i da se bombarduje Beograd?

     

     

    Lansky, ako su rugova i tomić približno isto to može i da znači da i vojvodina i kosovo treba da ostanu tamo gde jesu a ne da treba da se vračaju gde su bili. ili, drugačije rečeno i kosovo i vojvodina treba da ostanu tamo gde većina stanovništva želi da bude. 

  14. Lansky kaže:

    Pa jeste, ali sam se već umorio da ceo život gledam neki separatizam i raspadanje Jugoslavije koje nikako da se završi. To govori koliko je ta zemlja bila opravdana.

    I sad još dižu glavu razni fašisti i vampiri i prepričavaju mi naci propagandu iz vremena 41-45.

  15. Vajt kaže:

     

    Lansky: Pa jeste, ali sam se već umorio da ceo život gledam neki separatizam i raspadanje Jugoslavije koje nikako da se završi. To govori koliko je ta zemlja bila opravdana. I sad još dižu glavu razni fašisti i vampiri i prepričavaju mi naci propagandu iz vremena 41-45.

      Nije to nikakav seperatizam i raspadanja "tvoje voljene jugoslavije"već se dijelovi te veštačko stvorene države se vračaju kući gdje su pripadale prije nego što su ih silom pripojili nekakvim jugoslavijama.Pa zašto narod Vojvodine nije se pitao nakon ww 2 ?

  16. zorandjala kaže:

    gospodine vajt dozvolicete da u vojvodini zivi i zivelaje jedna velika vecina koja vise postuje patrijarha od pape . i potpuno se slazem da vecina nije pitana jel nije bilo potrebe. vojvodina nije samo subotica sa okolinom nego malo siri pojam .a vecinsko katolicki region i jeste podeljen izmedju hrvata i madjara [baranja]dozvolicete da u temisvarskom banatu nikada nije bilo katolicke vecine ni u najvece doba terora [madjarska buna 1847 1849]kada je u banatu vrsen ono sto danas moderno zovu genocid.nadam se da vas ovim priopcenjem nisam uvredio.

  17. Vajt kaže:

     

    zorandjala: gospodine vajt dozvolicete da u vojvodini zivi i zivelaje jedna velika vecina koja vise postuje patrijarha od pape . i potpuno se slazem da vecina nije pitana jel nije bilo potrebe. vojvodina nije samo subotica sa okolinom nego malo siri pojam .a vecinsko katolicki region i jeste podeljen izmedju hrvata i madjara [baranja]dozvolicete da u temisvarskom banatu nikada nije bilo katolicke vecine ni u najvece doba terora [madjarska buna 1847 1849]kada je u banatu vrsen ono sto danas moderno zovu genocid.nadam se da vas ovim priopcenjem nisam uvredio.

      Ovo je gubljenje vremena,naime Srbija podnela zahtev za ulazak u EU ta više nigde neće biti u večini niti verski niti nacionalno,a što se tiče Temešvarskog Banata,i tu si pobrkao lončiče jer Rumuni nisu prvaslavci već Grkokatolici poput Grka jer ni oni nisu srpske pravoslavne vere.A sastav stanovništva Vojvodini prije 1918  je drugačije izgledao,a po tebe kako je nestao to stanovništvo.?, a da ti dalje ne objašnjavam,da su crkve u Vojvodini pa i u Subotici izgrađene upravo u Grkokatoličkom stilu,a graditelji i projektanti su najčešće bili…čik pogodi

  18. Lansky kaže:

     

    Vajt:

    … jer Rumuni nisu prvaslavci već Grkokatolici poput Grka jer ni oni nisu srpske pravoslavne vere…

     

     

    Što se brukaš u javnosti ?

  19. Vajt kaže:

     

    Lansky:

    Vajt: … jer Rumuni nisu prvaslavci već Grkokatolici poput Grka jer ni oni nisu srpske pravoslavne vere…

    Što se brukaš u javnosti ?

     Nema veće bruke od tvoje i to iz teme u temu…1,2,3

  20. zorandjala kaže:

    vajt ako vec imas kompjuter ukucaj, Schutul serafim de sarov i Byzantine icon.pa se malo obavesti o onome sto ti je neko zakino prijatno.

  21. Vajt kaže:

     

    zorandjala:

    vajt ako vec imas kompjuter ukucaj, Schutul serafim de sarov i Byzantine icon.pa se malo obavesti o onome sto ti je neko zakino prijatno.

     

     

    Ovde napišite odgovor..Kada nešto citiraš bilo bi dobro da to bar obaviš tačno. Nisi se morao laćati latinskog – mogao si sve uspešno citirati i ruski možda bi ti bilo bliže i lakše. Jedino s nekolicinom komentatora stalno kanališeš raspravu u svom zamišljenom i poželjnom smeru, pa tako ono što ti se ne sviđa ili o tome ne znaš dovoljno – ne komentarišeš, a stalno izazivaš raspravu u smeru koji ti odgovara. Pa tako ispalo 'schutul'… a samo je reč o ikonama ortodoksne ruske crkve… koja nije i nikada neće biti SPC… zar ne vidiš razliku? Kako nisi ovako reagovao kada je u tekstu napisano da su žene prvo pravo glasa dobile 1918.? i sa tom spasonosnom činjenicom  se nepoznati autor hvališe? Dakle, ne znaš da su  Šveđanke dobile pravo glasa 1867. istina na lokalnim izborima… a potom Austrijanke i Amerikanke u nekim državama SAD-a. Žene u Jugoslaviji dobile su opšte pravo glasa tek nakon 1945.

    … i tako dalje… i tako dalje….

  22. zorandjala kaže:

    radi se o rumunskom jeziku a ne latinskom ,i vizantinskim ikonama grcke.nigde nema rusa  niti spc. toliko o tvom znanju jezika i pazljivom citanja.

  23. Vajt kaže:

     

    zorandjala: radi se o rumunskom jeziku a ne latinskom ,i vizantinskim ikonama grcke.nigde nema rusa  niti spc. toliko o tvom znanju jezika i pazljivom citanja.

      Bla,bla,bla…

  24. amacak kaže:

     

    Vajt:

     Kako nisi ovako reagovao kada je u tekstu napisano da su žene prvo pravo glasa dobile 1918.? i sa tom spasonosnom činjenicom  se nepoznati autor hvališe? Dakle, ne znaš da su  Šveđanke dobile pravo glasa 1867. istina na lokalnim izborima… 

     

     

    kratka provera donosi rezultat da je finska prva koja je dala univerzalno pravo ženama da glasaju i da se kandiduju na svim izborima:

    "Women as well were allowed to vote and stand for election; Finnish women received these rights as the first women in Europe."

    zašto im je bila potrebna jedna tako lako oboriva tvrdnja na samom početku teksta?

  25. Vajt kaže:

    Pa o tome pišem…

     

OSTAVITE KOMENTAR