Kazne u saobraćaju – Kako to drugi rade

Otovorena je diskusija po pitanju Saobraćajnih nezgoda, prekršaja i da li postoji rešenje za smanjenje njihovog broja. Mnogi smatraju da postoji, ali preduslov za sprovodjenje istog  je suzbijanje korupcije, i ravnopravna primena zakona – bez izuzetka.

 

U mnogim zemljama istočne evrope, se sve više primenjuje tzv. “američki model” u mnogim sverama života. Često su ti modeli samo delimično preuzeti, jer navodno ne postoji uslov za njihovu kompletnu adaptaciju. Najčešće se primenjuju oni koji nisu najbolji i najefikasniji, dok oni koji i te kako dobro funkcionišu oni su zanemareni. U daljem tekstu ću Vas upoznati  sa kaznama vezane za saobraćajne prekršaje u Severnoj Americi. Mnogi od Vas će reći da ih to ne intersuje, ali mislim da će predstaviti sliku o tome kako strogi zakoni rezultiraju samokontrolu vozača. Zahvaljujući samokontroli, mnogo je manje policijskih intervencija.

 

U Severnoj Americi (a ni u mnogim Zapadno – Evropskim zemljama) saobraćajna policija nikog ne zaustavlja bez razloga. Nema tzv. rutinskih kontrola kao u Srbiji ili u zemljama Istočne Evrope.  Tokom praznika se postavljaju kontrolni punktovi i svako vozilo koje prolazi je zustavljeno radi detekcije alkohola.

 

U slučaju intervencije policajca (bez obzira na razlog zaustavljnja) u saobraćaju i (što je ispred ili i za policajca) se snima kamerom. Snimak se kasnije koristi kao dokazni material. Npr. ako policajac tvrdi da je XY vozio bez svetla a vozač tvrdi suprotno, dokazni postupak je veoma jednostavan. U svakom vozilu je i radar, povezan sa kamerom. U slučaju brze vožnje na snimku se vidi ne samo vozilo nego i mesto (lokacija) dozvoljena brzina na tom mestu, brzina kretanja vozila, registarski broj itd.

 

Još bih htela da naglasim da u Severnoj Americi (USA i Kanadi) nema obaveznog tehničkog pregleda vozila. Tehnički pregled se MORA izvrišti pri kupovini vozila, tačnije dok to nije izvršeno vozilo se nemože ni registrovati. Sve dok je vozilo u istom vlasništvu (nije prodato) nema obaveze vršenja godišnjeg tehničkog pregleda pri registraciji. Kompletna materijalna i moralna odgovornost  za tehničku ispravnost je na vlasniku vozila. Ako vlasnik vozila učini prekršaj ili izazove saobraćajnu nezgodu – posebno ako je nastala zbog tehnički neispravnog vozila, u tom slučaju kaznene mere su MNOGO RIGOROZNIJE. Smatra se namernim ugrožavanjem saobraćaja i učesnika u saobraćaju. Starost vozila nije bitna, ako je tehnički ispravno i  odgovara ekoloskim normama.

 

Vozačke dozvole i kazneni poeni

 

Privremena vozačka dozvola se stiče sa 16 godina – što znači da vozač može da vozi samo u tom slučaju ako ima nekog pored sebe ko poseduje vozačku dozvolu više od 3 godine  i ima čist record (nema kaznenih poena), niti ima “criminal record” tj. nije kaznjavan zbog prekršaja u saobraćaju niti se protiv njega/nje vodi  istraga vezana za saobraćaj. Prikvremena vozačka dozvola ostaje na snazi 6-12 meseci, nakon čega vozač ponovo polaže vozački ispit sa kjim će moći samostalno da vozi.

 

Za vozače ispod 22 godine odnosi se zakon  za  Zero tj. 0 toleranciju za vožnju pod dejstvom alkohola. Vozači iznad 22 godine na osnovu zakona je 0,05 promila. Za profesionalne vozače (od autombila do kamiona) je takodjer 0 (zero) tolerancija.

 

Za  profesionalne vozače je 0 toleracnije za konzumiranje alkohola. Ako profesionalni vozač (bez obzira na kategoriju) učini prekršaj zbog kojeg se oduzima vozačka dozvola, uzimaju se sve kategorije bez obzira sa kojim vozilom je napravi prekršaj. Primer: vozač kamiona sa svojim putničkim vozilom u slobodno vreme je vozio pod uticajem alkohola, oduzimaju mu se sve kategorije ne samo za putničko vozilo.

 

Ako policajac nekog zaustavi, znači da je:

 

1. primetio saobraćajni prekršaj, tehnički neispravno vozilo (bez svetla npr.) –  o težim prekršajima i ne govoreći.

 

2. da se na „onboard computer-u“ pojavi upozorenje zaobaveznu  kontrolu  vozača  (prethodni rekord o tome da je nekada vozio pod uticajem alkohola, narkotika, brza vožnja ili da ima kaznenih poena na vozačkoj dozvoli dr.)

 

Ako je utvrdjen prekršaj

 

Kazna se izriče na licu mesta – novčana kazne se  ne naplaćuje na licu mesta, vrši se uplata preko računa, ili ako prekršitelj misli da je on nije načinio nikakav prekršaj  u tom slučaju odlazi u  policiju i izveštava ih o tome da želi da svoj slučaj iznese pred sudiju za prekršaj. Tada se  odlaže plaćanje kazne do odluke sudije. Kazneni poeni na vozačku dozvolu su u efektu od trenutka kada policajac izrekne tu kaznu. – i to na licu mesta preko „onboard computera“ .

 

Probna (privremena) vozačka dozvola – maksimum 6  kaznenih poena. Ako vozač prikupi 6 poena atumatski mu se oduzima vozačka dozvola

 

Stalna vozačka dozvola – maksimum 15  kaznenih poena.  Ako vozač prikupi 15 poena mandatorski  mu se oduzima vozačka dozvola na minimum od 30 dana – ( dužina oduzimanja zavisi od više faktora)

 

Ako vozač prikupi 9 poena, sa njim se vrši razgovor radi utvrdjivanja zašto pravi prekršaje, i da bi se ustanovila njegova psihička sposobnost za upravljanje motornim vozilom (agresivan vozač npr.) U slučaju ako se vozač ne pojavi na razgovoru, automatski mu se oduzima vozačka dozvola (znači nema odlaganja zakazanog vremena) Za odredjene prekršaje u saobraćaju vodi se poseban record, i poeni prikupljeni  za te prekršaje se NE BRIŠU sa vozačke dozvole. Ako neko 2 puta prikupi 15 poena u tom slučaju se automatski oduzima vozačka dozvola na min. 5 godina, (u trajanju od 5-10 godina u zavisnosti od slučaja) Za neke saobraćajne prekršaje se ne daju kazneni poeni, nego se automatski oduzima vozačka dozvola na više godina, tj. postoji i kazna oduzimanja vozačke dozvole DOŽIVOTNO.

 

Kazneni poeni ostaju na rekordu vozača 2 godine sa tim da se nakon 2 godine SAMO POLA poena briše, dok druga polovina ostaje.

 

Vožnja tehnički neispravnog vozila – Vozilo se isključuje iz saobraćaja na najmanje 24 sata uz obavezu vlasnika da otkloni tehnički kvar. U slučaju ako prekršilac smatra da je „nepravedno“ i “bez razloga“ kažnjen ima pravo da se u roku od 15 dana obrati saobraćajnoj policiji sa zahtevom da želi svoj predmet da iznese pred sudiju za prekršaj.

 

U slučaju ako  se postponuje naplata novčane kazne – bodovi ostaju  na vozačkoj dozvoli, isto kao i  prinuda otklanjanja tehničkog kvara – i zakazuje se termin kod sudije koji će:

 

– detaljno pogledati izveštaj policajca i snimak. Pogledaće u kojoj meri je to lice ugrozilo saobraćaj, sebe i učesnike u saobraćaju. Npr. uzeće u obzir da li je to bila neka mala bezprometna uličica ili je to bilo na putu sa prvenstvom, autoputu itd. Što je saobraćajnica veća sa time se prekršiocu sve više i više povećava kaznena mera. Što više učesnika u saobraćaju sa tim će sudija smtrati da je više života ugroženo.

 

– saslušati prekršioca (ili njegovog advokata) – koji obično pokušava maksimalno da umanji i ublaži svoj udeo u prekršaju, nalazeći opravdanje. Obično se pozivaju na finansijske teškoće i traže smanjenje novčane kazne, ili čak i poena.

 

Sudije nisu voljni “progledati kroz prste”. Veoma, veoma retko se desi da će sudija preinačiti kaznu koju je policajac izrekao na licu mesta. Najčešće sudija će naći otežavajuće okolnosti i još nakelemi nešto na teret prekršioca – da bi u buduće bolje pazio.U slučaju ako se policajac iz ma kog razloga ne pojavi na pretresu, u tom slučaju sudija odustaje od daljeg gonjenja, i poništava kaznu izrečenu od strane policajca. Policajci se maksimalno turde da budu prisutni na svakom pretresu. Pored svih zakona Policija ima podršku suda, a sud podršku policije što naravno donosi veoma dobre rezultate.

 

Primera kada policajac blaže kažnjava ili odustaje od kažnjavanja

 

Ako se MALI tehnički kvar može otkloniti na licu mesta – npr. zamena sijalice. Policajac može da odustane od naplate novčane kazne, ali kazna poena na vozačkoj dozvoli ostaje –tj. kompromisna kazna.

 

Ako vozač ima potpuno čist rekord  – npr. nikada nije bio kažnjavan, u tom slučaju policajac može da mu izrekne kaznu opomene. Evidentira se  ali ne ulazi na rekord.– U tom slučaju vozilo se ne isključuje iz saobraćaja.

 

Ako je prekršilac mehaničar  (koji je sa neispravnim tehničkim vozilom bio u saobraćaju) u tom slučaju se tehnički neispravno vozilo u njegovom vlasništvu uzima kao otežavajuća okolnost!!!!!!

 

Za korišćenje mobilnog telefona tokom vožnje (razgovor ili sms poruke)

 

Kazne su od $500,00-$1.000,00, oduzimanje vozačke dozvole, i kazna zatvora u zavisnosti od težine prekršaja,  povratnik ili ne, situacije – izazvana nezgoda ili ne, povrdjeni, itd.

Brza vožnja

 

U Severnoj Americi  se smatra jednim od najtežih saobraćajnih prekršaja. Kazne su više nego rigorozne.

 

00-15 km/h – nema kaznenih poena + novčana kazna $2.50 x  # km + 10% poskupljenje osiguranja vozila za 3
godine

 

16-29 km/h – 3 kaznena poena + novčana kazna $3.75 x #km + 20% poskupljenje osiguranja vozila  za 4 godine

 

30-49 km/h – 4 kaznena poena+ novčana kazna $6.00 x# km + 40% poskupljenje osiguranja vozila za 5 godine

 

50 km/h –  6 kaznenih poena + novčana kazna  $9.75 x # km (u zavisnosti od okolnosti  $500,00 – $10.000,00) + 100% poskupljenje osiguranjavozila za 5 godina

 

50+ km/h – 6 kaznenih poena + novčana kazna + ostale mere  (detalji u nastavku) + 500% poskupljenje osiguranja vozila za 5
godina – ako mu se vrati dozvola

 

U svakoj kategoriji vozačke dozvole, prekršaj za brzu vožnju u velikoj meri efektuje Vašu dozvolu, rekord  i osiguranje. Ako je reč o “povratniku” u tom slučaju višestruko.

 

Ako imate 4 poena sa probnom vozačkom  ili 8 poena sa punovažećom dozvolom, zbog brze vožnje (na ovo se + nakalemi i agresivna vožnja ) u tom slučaju Vam policajac može automatski oduzeti vozačku dozvolu na 30 dana.

 

Ako imate 6 poena (stalna vozačka dozvola) zbog brze vožnje policajac Vam može automatski oduzeti vozačku dozvolu na 6 meseci. Ako se drugi put desi (tj. povratnik) u tom slučaju mandatorno minimum godinu dana.

 

Ako imate 9 poena u tom slučaju mandatorno se oduzima na godinu dana, tj. ako ste povratnik na 5 godina.

 

A evo jedne specijalne kazne za ljubitelje brzine – prekoračenje dozvoljene brzine sa 50+ km/h (Znači bez obzira kolika je bila dozvoljena brzina 40 npr, a vozač je vozio 90, ili je dozvoljena 90 a vozač je vozio 140) U slučaju ako nije došlo do saobraćajne nezgode – samo je npr. uleteo u radar kazna je sledeća:

 

  1. Na licu mesta se izriče  novčana kazna od min. $10.000,00-$25.000,00
  2. Mandatorno se oduzima se vozačka dozvola na min. 10 godina – pa do trajno– doživotno.
  3. Na licu mesta se bezpovratno oduzima vozilo i u roku od 48 sati uz prisustvo vozača se presuje u kocku bez obzira na starost
    vozila  – možda je jedan dan staro ili 30 godina i  bez obzira na vrednost vozila  (Ako vozač želi da zadrži svoje “remek delo brze vožnje” u tom slučaju za sitnih  $4.000,00 može da ga dobije i stavi u vitrinu.

 

U slučaju ako je došlo do saobraćajne nezgode u tom slučaju sve ranije navedeno + otežavajuće okolnosti npr. ugrožavanje bezbednosti saobraćaja, ne daj bože još i vožnja pod dejstvom alkohola ili narkotika, ili ako je došlo do telesne povrede u tom slučaju sud uzima sve u obzir, procenjujući otežavajuće okolnosti  i negativan efekat i mandatorno se izriče zatvorska kazna.

 

Jedini izuzetak i opravdanje za brzu vožnju je

 

  1. Ako ste brzo vozili da bi ste spasili svoj život ili život drugog lica i nije bilo drugog adekvatnog rešenja ili mogućnosti.
  2. Ako ste brzo vozili jer vam je život bio ugrožen  i uputili ste se na mesto gde ćete naći pomoć i zaštitu npr. policija.

 

Kazne za vožnje pod uticajem alkohola

 

Da ne ulazim u sitne detalje generalno  pored brze vožnje, vožnja pod dejstvom alkohola je jedna od najtežih prekršaja sa najrigoroznijom kaznom.

 

Već prilikom prvog prekršaja (vožnje pod dejstvom alkohola) se oduzima vozačka dozvola na min. 90 dana + novčana kazna  od $150,00-$1.000,00 vozač se šalje na “Alcohol Education Program” na predavanje u vezano za  alkohol, izriče mu se novčana kazna. Prilikom drugog prekršaja (povratnik) sve se min.  duplira tj.  kod težih prekršaja (u zavisnosti od promila) sudija odredjuje kaznuoduzimanja dozvole od 90 dana pa doživotno za povratnike), ugradnje “Ignitation Interloc –a” jedan od omiljenih kazni koje sudije odredjuju, pa do kazne zatvora.

 

“Ignitation Interloc” je aparat koji se ugradjuje u vozilo vozača, (ako nije u njegovom vlasništvu onda u vozilo koje koristi) na njegov trošak naravno, koji meri nivo alkohola u dahu. Ako  se ne detektuje alkohol u tom slučaju će se kola upaliti, ako  se detektuje u tom slučaju ne (video: http://vimeo.com/8043705). Obično se prvi put ugradjuje na 1 godinu, kod povratnika na 2 godine, i treće šanse nema, jer se vozačka  oduzima doživotno. Budite sigurni u to da niko neće da rizikuje da neko drugi duva umesto njega, a takodjer ni da vozi vozilo koje nijeevidentirano od strane policije i koje on može da koristi.

 

Na vrh svih ovih kazni prekršioca u saobraćaju očekuje još jedna dugogodišnja kazna. Pored krimnalnog rekorda svi prekršaji odlaze i na njegov privatni rekord što znaci da kada podnose molbu za prijem u radni odnos, traže kredit za kola, kuću, ili recimo zatraže kreditnu karticu tretiraju se kao   rizična kategorija i najverovatnije će biti odbijeni. Saobraćajni prekršaji ne efektuje samo njihov džep tj. novčanik, nego efektuje sve svere života vozača i njegove porodice.

 

Pored ovako strogih zakona: Ko voli neka izvoli – bogati ili siromašni, isto je za sve.



KOMENTARI

  1. b kaže:

    Osim kaznjavanja potrebno je neko zaista kompetentan da propisuje rezime saobrecaja a ne kao u nasem gradu kojekakve table se sade kao cvece. Na putu E75 il kako se vec zove koja je zila kucavica ovog grada postoje table ogranicenja 30! Ali zato u Harambasicevoj pored doma ucenika koja je uska i stalno dece na putu takve table nema. Radijalni putevi koji vode iz centra Budimpeste imaju ogranicenje od 70!!!! Pogledajte raskrsnicu Beogradski put i Palmoticeva. Znak zabranjeno Levo, znak zabranjeno pravo i znak obavezan pravac desno. Pa ako je obavezno desno sta ce jos ona dva znaka? A takvih nelogicnosti na sve strane.

  2. Ime kaže:

    b:

    Osim kaznjavanja potrebno je neko zaista kompetentan da propisuje rezime saobrecaja a ne kao u nasem gradu kojekakve table se sade kao cvece. Na putu E75 il kako se vec zove koja je zila kucavica ovog grada postoje table ogranicenja 30! Ali zato u Harambasicevoj pored doma ucenika koja je uska i stalno dece na putu takve table nema. Radijalni putevi koji vode iz centra Budimpeste imaju ogranicenje od 70!!!! Pogledajte raskrsnicu Beogradski put i Palmoticeva. Znak zabranjeno Levo, znak zabranjeno pravo i znak obavezan pravac desno. Pa ako je obavezno desno sta ce jos ona dva znaka? A takvih nelogicnosti na sve strane.

    To i jeste sustina – postaviti kompetentne da o tome odlucuju. Kod nas to nije slucaj. Famozna gradska komisija za saobracaj sastavljena je od onih koji se u svoj posao ne mesaju. A kada se i umesaju, debelo zabrljaju. Da nije tuzno, bilo bi smesno. Svakodnevno vidimo primere njihove apsolutne nesposobnosti.

  3. Iby P. kaže:

    Gradska komisija za saobracaj je jedno. Mozda zaista nemaju pojma sta rade, i da to delimicno doprinosi nezgodama. Da su zakoni strozi, ljudi bi sami sebe drzali pod kontrolom i samim tim spasili mnoge zivote.

    Za osetljive promene iz korena treba menjati stvari. Mnogi spominju bogate roditelje, besne motore ili kola, bahatost na putu. Ako ne bi bilo korupcije, i ako bi zakoni bili adekvatni i bogati bi dva puta razmislili pre nego sto se upuste u „saobracajne avanture“.   Poneka kazna se lako placa za one koji su bolje situirani, ali dugotrajne „posledice“ se mnogo teze podnose.

    Strogi zakoni postoje bas zato da se dugorocno resi problem ljludi koji ugrozavaju zivote drugih. Sa ovakvim zakonima daje im se sansa da ostanu u saobracaju ali moraju sebe drzati pod kontrolom. Ako ne, onda ce se voziti taxi-jem.:)   

  4. stormwatch kaže:

    Ajde neka mi neko objasni kako ovakvi zakoni mogu da se sprovode u Srbiji gde policija apsolutno ne radi svoj posao? Pogledajte samo suboticku saobracajnu policiju i sve ce vam biti jasno.

  5. xxx kaže:

    ljudi jel moguće da vatrogasci uđu u slepu ulicu u gradu jer im navigacija pokaže da ima puta dalje. a na ulici nema tabla da je slepa ulica. no više njih se pređe pa se okreću. Početak Mohačke ili da su znakovi na putevima nejasni, polovični.

  6. Danchic kaže:

    Sto se tice nelogicnih znakova, ima jos jedan primer.

    Kada idete sa Palica prema Subotici, kod skretanja za Dubrovacku ulicu ima tabla koja pokazuje izlaz sa Palica i ulaz u Suboticu i godinama je tu bila brzina 60 km/h. Metar iza nje je tabla za naseljeno mesto, sto znaci da sada pocinje 50 km/h. Kada se prodje skretanje za Radanovac kod Trgoprometa ima znak izlaz iz naseljenog mesta, i kod Rodica ponovo ulaz.

    I da ne kazem da u danu kada je ovo postavljeno, policija je stajala bas na tom rastojanju izmedju Dubrovacke i Trgoprometa sa radarom, i kolega sa kojim sam isla sa posla je platio 3.000 din kaznu jer je isao 61 km/h, a po novom je dozvoljeno 50 jer kao sto sam rekla godinama je tamo bilo 60.

    Ovde mi nije jasno kako mozemo 2 puta uci u jedno te isto naseljeno mesto???

  7. igor kaže:

    Bojim se da ovo kod nas nije moguce! Naime, policija je prva koja krsi zakon. Pogledajte samo koji policajac koristi pojas, a nas zbog tog prekrsaja kaznjavaju! Zamislite smelost policajca koji mi je preko telefona rekao *SABLJA JE U NASIM RUKAMA*! Zatecen ovom izjavom predstavnika zakona, poslao sam mejl MUPu koji, naravno nista nije resio, jer oni su kolegijalni, pa kako da kaznjava svoj svojega! U ovoj truloj drzavi sprovodjenje evropskih zakona, nazalost nije moguce!

  8. Iby P. kaže:

    Postovani Igore

    u potpunosti ste u pravu. Zato cesto naglasavam da su rigorozni zakoni efikasni samo u slucaju ako se oni podjednako odnose na svakog. Podjednako u nekim zemljama (npr. Kanada) se sasvim drugacije (otezavajuce) podrazumeva npr. ako je policajac taj koji je izvrsio prekrsaj, vozio pod uticajem alkohola itd. Za prekrsaje onih koji treba da sprovode zakon, kazna je mandatorno odstranjenje iz sluzbe, i sudije izricu najstrozije kazne – da bi posluzile kao primer svima.

    Da li drzavljani ili stanovnici Srbije  mogu da imaju neograniceno poverenje  u policiju i pravosudje, i da li mogu racunati na brzu i efikasnu pomoc u slucaju potrebe?

    Mozda ima po koji predstavnik „zakona“ koji ce nesebicno pokusati da intervenise  ili pomogne. Mozda se pojavi poneki mladi ambiciozni policajac (ili sudija na sudu ) koji misli da jos moze uciniti nesto dobro – ali pored onih kolega koji izigravaju „svemocnog“ i izzivljavaju se na obicnim „malim“ ljudima, i oni gube ambicije i okrecuci glavu krenu dobro „utabanom“ stazom.

    Sve dok drzavom rokovode prvenstveno oni koji zloupotrebaljvaju svoj polozaj i krse zakone koji su oni sami doneli, nema sanse za promene, niti sanse za bolji i sigurniji zivot.

    Sa postovanjem

  9. boki kaže:

    znakove kraj puta treba poštovati,a ne da se vozi po navici. Kod rodića na izlazu iz Subotice, odmah posle semafora, imate znak prestanak naseljenog mesta, od tog znaka pa do Metroa uvek idem 80, kod Metroa ima znak 60, a kod Dubrovačke skidam na 50 kod znaka naselj. mesto

    U povratku idem 50 do rasadnika,i onda ima znak „ograničenje 60 po snegu“ e tamo idem do rodića 80,i smatram da sam dobro pročitao znake.

OSTAVITE KOMENTAR