Koridor 10 udario u dalekovod

"Za „ipsilon” krak, deo Koridora 10, nije urađen glavni projekat, trasi puta smeta dalekovod, dok je tender raspisan za stranu puta koja se ne gradi, pa su graditelji na pogrešnoj strani" – ovom rečenicom Politika započinje svoj izveštaj o, za nekog "Evropljanina" nemogućoj činjenici, a za nas veoma istinitoj i realnoj.

Prenosimo u nastavku tekst iz Politike:

Između kratkog roka i velikih ciljeva putari su zalutali na pogrešnu stranu puta, „sudarili” se sa banderom, a nemaju ni glavni projekat koji bi ih uputio kako i šta da rade. Ovo je tek deo nevolja sa kojima se suočavaju izvođači radova na deonici „ipsilon” kraka kao dela Koridora 10.

Slika

Ova obilaznica oko grada prema graničnom prelazu Kelebija verovatno je saobraćajnica do koje je Subotičanima najviše stalo, a pri tome njenih 23,6 kilometara gradi se već punih 20 godina. Do sada su radovi na zaobilaznici pet puta otvarani, poslednji put 27. aprila ove godine u prisustvu ministara Milutina Mrkonjića i Olivera Dulića, a za sve ove godine je izgrađeno tek oko 11 kilometara puta.

Čitave dve decenije građani su ubeđivani da je pripremljena kompletna dokumentacija za izgradnju ove saobraćajnice, ali da za odluku o investiranju u ovu trasu nedostaje politička volja. Međutim, kad se stekla politička volja a radovi ponovo krenuli ovog proleća, bageri su već 24. maja zastali, jer se ispostavilo da nema dokumentacije. Prema zvaničnom stavu „Koridora 10”, radovi na „ipsilon” kraku kasne zbog toga što je potrebno izmestiti visokonaponski dalekovod od 400 kilovolti, zbog toga što nije završen glavni projekat i zbog „koncepcijske neusaglašenosti” projekata mostova u glavnom i idejnom projektu.

Tako se ispostavlja da radovi teku, ali je trasa „ipsilon” kraka tek na nivou idejnog projekta jer glavni projekat nije napravljen, nije urađena eksproprijacija na celoj dužini trase, a po izlasku na teren primećeno je da trasa „udara” u visokonaponske stubove. Uz sve to, tenderska dokumentacija ne odgovara situaciji na terenu.

Dušan Dražić, direktor „Voj-puta”, podseća da je januara ove godine Ministarstvo za infrastrukturu raspisalo javnu nabavku radova na izgradnji leve trake autoputa od Horgoša do Novog Sada i deonice od graničnog prelaza Kelebija do petlje Subotica–jug, što je zvanično ime „ipsilon” kraka. U ovom tenderu bilo je predviđeno da se gradi pun profil autoputa na „ipsilon” kraku, odnosno da se završi leva i izgradi cela desna traka u dužini od 23,6 kilometara.

– Međutim, Ministarstvo 1. februara donosi dopunu ovog tendera gde odlučuje da na „ipsilon” kraku gradi samo desnu traku autoputa, dakle onu koja još nije ni počela da se radi, u dužini od 23,6 kilometara. Pri tome, preduzeće „Koridor 10” šalje izvođače da nastave da grade levu stranu puta – kaže nam Dražić.

Za „Politiku” je u „Koridoru 10” potvrđeno da na „ipsilon” kraku oni grade levu stranu autoputa, dakle nadovezuju se na postojećih 11 kilometara izgrađenog puta.

Ali, bez obzira na to koju stranu autoputa grade, ostaje pitanje šta sa dalekovodom od 400 kilovolti čije je pomeranje složen postupak jer je on deo panevropske energetske mreže i može da se isključi tek ako se najavi godinu dana unapred. Doduše, u ovom slučaju ne radi se o izmeštanju stuba, već o podizanju njegove visine kako bi između provodnika i autoputa bio zakonom propisani razmak.

– Investitor je podneo zahtev „Elektromreži Srbije” za ugradnju novog stuba, a pošto je to interkonektivni (međunarodni) stub čije se isključenje mora najaviti godinu dana unapred i dobiti saglasnost mađarskog operatera prenosnog sistema, očekujemo da ćemo dozvolu za isključenje dobiti u proleće 2011. godine – kaže Mildan Vujičić, iz odeljenja za odnose s javnošću JP „Elektromreža Srbije”.

EMS mora još na dve lokacije da izmesti četiri, odnosno dva stuba snage od 110 kilovolti, ali iako se i tu radi o visokonaponskoj mreži ona je zadužena za snabdevanje strujom delova Srbije i njihovo premeštanje ne izaziva tako velike poremećaje u snabdevanju. Zanimljivo, ali je ispod dalekovoda od 400 kilovolti put već prošao sredinom devedesetih godina prošlog veka i tu je ostalo da se uradi tek manji deo radova. Ovi stubovi su, prema rečima zaposlenih u „Voj-putu”, preduzeću koje je i izgradilo dosadašnjih desetak kilometara, postavljeni pre dve do tri godine, pa je odmah trebalo da se postave na propisanu visinu, jer je bilo jasno da ispod njih prolazi autoput.

Možda ova zbrka o tome kuda ide put i na šta nailazi i nije neobična budući da još nije završen glavni projekat. Idejni projekat ovog puta urađen je još početkom ove decenije u Centru za puteve Vojvodine, kome je poverena i izrada glavnog projekta.

Na pitanje „Politike” informativna služba Centra za puteve Vojvodine kaže da su posao izrade glavnog projekta „ipsilon” kraka dobili 24. februara sa rokom završetka do 24. juna ove godine.

„Glavni razlog kašnjenja u izradi Glavnog projekta je izuzetno kratak ugovoreni rok i u tako ugovorenom roku potpuno nesnalaženje glavnog i odgovornog projektanta i generalnog direktora u organizaciji i realizaciji ugovorenog posla. Izrada Generalnog projekta ’ipsilon’ kraka je u završnoj fazi i očekuje se, uz preduzete mere Upravnog odbora, da do kraja godine bude završen”, stoji u pisanom odgovoru Službe informisanja CPV-a.

Iako se „ipsilon” krak ukršta sa tri pruge, dva magistralna, jednim regionalnim i više lokalnih puteva, u dodatku tendera od 1. februara predviđeno je da se briše izgradnja dva mosta. Međutim, na pitanje CPV-u kako će regulisati ukrštanje sa putevima nižeg ranga „Politici” je odgovoreno da se glavni projekat, kao i idejni, radi po pozitivnim propisima što znači da nema dileme.

Po zakonu put prvog reda, u kakve spada i ovaj „ipsilon” krak, ne može se u nivou ukrštati sa putevima nižeg ranga, a pošto ipak u tenderu nije predviđena izgradnja svih mostova, ostaje nejasno kako će to ukrštanje biti rešeno.

Kada je postalo jasno da „ipsilon” krak neće biti završen ni ove godine, ministar Dulić korigovao je svoju raniju izjavu da svoju političku sudbinu vezuje za ovu trasu od oko 11 kilometara, dodajući da on nikada nije rekao do kog roka će put biti završen. Zemljoradnik Imre Farkaš, čije ekonomsko dvorište se nalazi posred trase „ipsilon” kraka, dobio je novčanu ponudu i rok od šest meseci da se iseli sa svog salaša. Farkaš nije zadovoljan novčanim delom ponude, ali i ova ponuda otkriva da „ipsilon” krak ni u narednih šest meseci neće biti završen.

Aleksandra Isakov
Politika



KOMENTARI

  1. pera kaže:

    ovo je jos jedan primer zloupotrebe tkz nezavisnog novinarstva od vec poznatog novinara.Vrlo je interesantan ovaj intervju izmedju nje i dir.(valjda u ostavci)Vojputa.Prava je steta to takvu jednu dobru firmu vodi takav covek(cume) a pitao bih novinarku koliko je dobila za ovaj clanak u Politici.Uvek negativno i prljavo strasno

  2. Andrea kaže:

    Tekst je tačan. Ne mogu svi da igraju kako vlast svira.

  3. pera kaže:

    Naravno da je tacno da se put gradi 20 god i nisam pristalica aktuelne vlasti ali samo gledam realno samo kao Suboticanin i veoma dobro obavesten o liku i delu novinarke tog dnevnog lista.Sta je poenta tog teksta?? umesto da neko pohvali i kaze svaka cast sto neko nesto i pokusava da uradi ovo nezgodno vreme…pa ja kazem SVAKA CAST!!! I naravo da ima problema jer je neko pokrenuo projekat koji je stajao 20 god.u fiokama.A to sto Vojput nije dobio taj posao e pa bas me briga,to nije opsti,gradski interes nego iskljucivo interes pojedinca, i to sto doticna novinarka ima odredjenih problema…to nije nas problem.Da li ce se ako put bude gotov sl.godine izviniti onima koje proziva…?…naravno da ne,to joj moral nedopusta.

  4. sasa 82 kaže:

    Super je sto je neko pokrenuo taj projekat jer Subotici zaista treba taj put da izmestimo teske kamione iz grada.Ne mogu vise da ih gledam.A jel taj Drazic taj sto je izgubio tender na autoputu pa mu sada svi krivi??

  5. deki85 kaže:
    pera napisao:Naravno da je tacno da se put gradi 20 god i nisam pristalica aktuelne vlasti ali samo gledam realno samo kao Suboticanin i veoma dobro obavesten o liku i delu novinarke tog dnevnog lista.Sta je poenta tog teksta?? umesto da neko pohvali i kaze svaka cast sto neko nesto i pokusava da uradi ovo nezgodno vreme…pa ja kazem SVAKA CAST!!! I naravo da ima problema jer je neko pokrenuo projekat koji je stajao 20 god.u fiokama.A to sto Vojput nije dobio taj posao e pa bas me briga,to nije opsti,gradski interes nego iskljucivo interes pojedinca, i to sto doticna novinarka ima odredjenih problema…to nije nas problem.Da li ce se ako put bude gotov sl.godine izviniti onima koje proziva…?…naravno da ne,to joj moral nedopusta.

    dakle slozicu se sa tobom. SVAKA CAST NA BAZENU, NA OBILAZNICI, NA POZORISTU, NA KOSTURU KRAJ RADNICKOG UNIVERZITETA. Postajemo komedija. Meni uopste nece biti problem da cestitam i iskreno cu se obradovati, ako u 2011. uspeju da dovrse obilaznicu. Ali sad da im cestitam ne pada mi na pamet.

  6. Vojput kaže:
    sasa 82 napisao:Super je sto je neko pokrenuo taj projekat jer Subotici zaista treba taj put da izmestimo teske kamione iz grada.Ne mogu vise da ih gledam.A jel taj Drazic taj sto je izgubio tender na autoputu pa mu sada svi krivi??

    a zasto je gospodin Drazic izgubio jer zato sto nije imao dobar pesak?

  7. sasa 82 kaže:

    …pitatjte cumeta

  8. Bato kaže:
    sasa 82 napisao:…pitatjte cumeta

    Ja se izvinjavam ali kakve veze ima cume ?Nisam u toku ….

OSTAVITE KOMENTAR

+ 87 = 92

IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

What is 13 + 9 ?
Please leave these two fields as-is: