Lajbah: Drago nam je da Subotica još uvek postoji onakva kakva je

U Subotici je ova slovenačka grupa prvi put nastupila 1987. u „Teatroku“, pozorištu Ljubiše Ristića. Nakon duge pauze bili su gosti festivala „Trenchtown“ a nedavno je subotička publika imala priliku da ih vidi i treći put.

Laibach, Subotica, februar 1987. (foto: Dejan Rankov)

 

I drago nam je da Subotica još uvek postoji onakva kakva je, super grad – izjavio je Ivan Novak, član kultne grupe „Lajbah“, koja je krajem prošle nedelje odličnim programom, filmom „Dan oslobođenja“ i, naravno, koncertom, zatvorila Festival „Dezire“, u organizaciji Pozorišta „Deže Kostolanji“.

Novak je objasnio, kako već mnogi sigurno znaju, da je dokumentarac „Dan oslobođenja“ snimljen tokom prvog koncerta jedne zapadnjačke rok grupe u Severnoj Koreji, 2015, kako je događaj tada ođekao u medijima. Pjong Jang je nazvao interesantnim, lepim gradom, a za poziv i film imaju da zahvale svom ljubitelju, reditelju i ključnom čoveku kulturne razmene između Evrope i Severne Koreje, Mortenu Traviku.

– Ništa nije izmišljeno. Ništa nam nisu pregledali, cenzurisali, čak su nam dali svoj materijal sa državne televizije koja je sledećeg dana pustila pola sata priloga o našem koncertu. Bio je to nezaboravan događaj za sve nas. Moram da kažem da Severnoj Koreji želimo sve najbolje. Išli smo tamo da podupremo njihovu želju da se ujedine sa Južnom Korejom. To je dugotrajan proces do kojeg verovatno neće još doći, zbog različitih političkih i geostrateških interesa. Velikim silama odgovara Koreja kakva jeste, Americi, Kini… Svejedno se stvari menjaju i pitanje je da li je dobro da do toga dođe brzo. Bio bi veliki kulturni i politički šok da se sve ođednom promeni – kaže Novak.

Podsetivši da „Lajbah“ počinje sa radom za vreme Jugoslavije, koju još uvek smatraju svojom matičnom teritorijom i zavičajem, a da ih nije teško svrstati u „mračni“, industrijal rok, Novak je u Subotici ispričao i to da beže od žanrovskih definicija, jer ne vole da se osećaju zarobljenim.

– U to vreme je pank kao pokret bio veoma jak. Radikalizovali smo njegovu osnovnu filozofiju, razgrađujući staru definiciju rokenrola u nešto novo. Pošto smo imali širu želju da u to uključimo i avangardna strujanja, počeli smo da u našu muziku inkorporiramo žive industrijske zvukove, jer smo i rođeni u industrijskom gradu – dodao je Novak. – Za nas je film i kompletno iskustvo druge polovine 20. veka, potkulture, veoma bitno. To je za nas izvor ideja, kao i istorija umetnosti. Puno smo naučili od umetnika kao što je Marsel Dišan koji je sebe definisao kao anartistu, Renea Magrita, Čarlija Čaplina…

Na pitanje o političnosti benda i celog pokreta nazvanog „Noje sloviniše kunst“, Novak je odgovorio da je odredište „Lajbaha“ uvek bilo istraživanje odnosa između ideologije, kulture, umetnosti i politike, traženje sloboda.

– Mi stalno inkorporiramo nove ideje, nove klince, mada i u starim stvarima ima dobrih ideja. Treba balansirati između prošlosti i budućnosti. Stalno radimo, sad smo izdali novi album, „Saunds of mjuzik“, koji se odnosi na naš koncert u Severnoj Koreji, a imamo i novi materijal, veliki, koji će izaći dosta brzo. NJim se vraćamo na početak. Završili smo muziku za drugi deo filma „Ajron skaj“, uskoro idemo na turneju… – završio je Novak, zaključivši da je subverzija bitan čin u stvaralaštvu svakog umetnika: Treba tražiti načine kako subverzovati postojeći kanon. Još uvek je to moguće. Kod nas se to događa verovatno na drugom nivou nego u prošlosti. Možda je to nekad išlo lakše, jer su stvari bile postavljene jednostavnije, dok danas imamo nove medije i nove vrste komunikacije. Sve je kompleksnije, ali nije nemoguće.

 

Dnevnik



KOMENTARI

  1. Raspop Teodosije kaže:

    Ne Ivane, Subotica več poodavno nije onakva kakvu smo je i ti i ja znali. Na žalost…

  2. stormwatch kaže:

    Grupa koja kaze za diktatorsku zemlju severnu koreju kako je to divna zemlja u kojoj sve valja, a sirom Severne Koreje hiljade zatvora za neistomisljenike i daleko vise masovnih grobnica istih tih neistomisljenika. Bas se pitam da li bi Laibach imali muda da kritikuju sistem u Severnoj Koreji na onaj nacin na koji su kritikovali Titov sistem i dobru staru Jugu, pojeo bi ih mrak u roku od 5 minuta posle prve izjave.

  3. ffilozoff kaže:

    Ovaj iz lajbaha nema pojma kako se Subotica promenila!!! Pa te 87. je ovo bio kulturan,cist grad i slusala se dobra muzika….a sad se sve izmenilo,prljavo,korzo pust….i Na zalost,gusle i Drljaca na trgu!!! A nekad smo isli u teatrok da bi EKV gledali!!!

  4. lgbtpopulacija kaže:

    Ama daj kako mozete na svaku temu da ga seruckate. Mislio je u kontekstu da je ovde vreme stalo.

  5. Deki kaže:

    Ivan je bio odličan sagovornik, vrlo konkretan i detaljan u razlučivanju. I mislim da su se svi odlično proveli na Desiré festivalu (u Subotici). A njegova konstatacija iz naslova, slbodno može da se čita u kontekstu „slobodnih umetničkih teritorija“ koje su kod nas postojale 80-tih, a da i u obrisima ovakvog današnjeg festivala još uvek postoje.
    Jer za vreme Desiré-a, Subotica zaista liči na sebe.

  6. Sunce ti... kaže:

    stormwatch, ima li nešto što ti ne znaš?

OSTAVITE KOMENTAR