Napad usmeren na vojvođanski suživot

Nacionalni savet Mađara oštro je osudio danas skrnavljenje spomenika Dežeu Kostolanjija kod Gimanzije. U saopštenju Nacionalnog saveta ocenjuje se da to nije pojedinačni slučaj, nego da predstavlja „najnoviji primer ponašanja koje već dugo postoji i koje polako ovladava Suboticom“.

.

.

Kako se navodi u saopštenju, šaranje po višejezičnim tablama i natpisima jasno pokazuje da se ne radi samo o vandalizmu, nego o takvoj vrsti nacionalne netrpeljivosti za koju smo se nadali da je iza nas. Ponovo smo svedoci i žrtve napada usmerenog na vojvođanski suživot“, navodi se u saopštenju. Tokom vikenda nepoznati počinioci išarali su postament spomenika Dežeu Kostolanjiju u Subotici, a na njegovoj poleđini iscrtali su simbol sa četiri ocila, dok je Kostolanjijeva bista oskrnavljena iscrtavanjem brkova. Deže Kostolanji (1885-1936) bio je mađarski pesnik i pisac, rođen u Subotici.



KOMENTARI

  1. Hanibal Lektor kaže:

    Atrocitet!

  2. boki kaže:

    nikad neću razumeti zašto svako šaranje po nečemu što nosi mađarsko obeležje  mora biti okvalifikovano na nacionalnoj osnovi.kad je u pitanju nešto srpsko e to je onda vandalizam.
    i svaki put se to dešava pred neke izbore,naravno slučajno.

  3. Anonimni kaže:

    Zato sto Madjari kao i svi drugi imaju dve opcije nacionalnu i gradjansku. Njihovom savetu koji je pod diktatom SVMa odgovara zaokruzivanje nacionalene a ne gradjanske. 

  4. rahel kaže:

    mislim da je poruka jasna, ali nije to nista, to su kao i uvek neka nestasna deca. a i policajac koji je omladinu vms-a rado hteo da vidi uza zid, se samo salio. ja stvarno ne znam sta hoce ovi madjari, nabolje im je od svim manjina u evropi, a mozda i dalje. sramota sto uopste imaju hrabrosti da progovore, i ne bi trebalo brisati nista i tako ce se opet nesto slicno dogoditi. i dobro bi bilo da vise razmisle da odu u madjarsku, ovde su dosli da okupiraju srbiju.

  5. rahel kaže:

    zato sto se cak i komentari madjara brisu,toliko o demokratiji

  6. Anonimni kaže:

    hvala administratore, što si obrisao odredjene komentare, nadam se da ih je što manje ljudi pročitalo, kao i da će što manje ljudi obraćati pažnju na huškačke tekstove, saopštenja i komentare.  
    verujem da debela većina subotičana misli da je gore navedeni eksces posao za policiju, da akterima iščupa uši, dobro napendreči, i uz nadzor i pendrek natera na čišćenje svega ispisanog, 20 sati dnevno, dok se sve fasade, ograde, zidovi, škole, javni i privatni objekti ne očiste.  da nije čitav grad ispisan, pa ajde da pomislimo da je ovo direktno protiv Madjara, ali ovako se stvara kontraefekat.  a to ne treba većini subotičana.  svi preživljavamo od plate do plate, nevezano od nacionalnosti, a gotovo svi političari, saveti, veća, bogato žive na grbači naroda.  drage komšije čuvajmo jedni druge.  ovi se brinu samo za sebe i svoj džep, i sigurno ne rade u fabrici od 06 -14, za 20.000 dinara.

  7. Sanda kaže:

    … samo radi informacije za izvesnu personu Rahela …. ОВО ЈЕ СРБИЈА tek od 1918 godine, znači ni punih 100 godina, i nisu Suboticu okupirali mađari, već će pre biti malko da je suprotno, a ne bi bila ni Srbija da nije bilo biskupa Blaška Rajića koji je na mirovnim konferencijama u Parizu 1918 godine agitovao da se ovi prostori prisajedine KRALJEVINI SRBA, HRVATA i SLOVENACA ( znači – NE SRBIJI ) tako da admine ovog sajta molim da obrate pažnju na tendencije da se istorijske činjenice lažiraju i prekrajaju i javno ovde iznose !!!

  8. rahel kaže:

    sanda, mislim da moj komentar nisi svatio-svatila. ja znam istoriju, nazalost, bolje bi bilo da je ne znam.

  9. Sanda kaže:

    Pa očigledno da Rahel poznaje istoriju samo sa jedne strane jer ovakve izjave: „i dobro bi bilo da vise razmisle da odu u madjarsku, ovde su dosli da okupiraju srbiju“ sve govore a ova izjava je za procesuiranje od strane policije i sudstva!

  10. rahel kaže:

    rahel ipak poznaje istoriju, samo je skrenula paznju na sledece komentare, koji bi ovako izgledali kao sto je rahel to napisala. neki dan kada je gosp.kasa dao izjavu na neke srpske medije, bas ovako, kao sto je rahel napisala – reagovalo je 99% diskutanata sirom srbije. to je srbija danas. inace ovi komentari gore, da se ovo dogadja uvek prije izbora je takav komentar. ovakve stvari se dogadjaju dnevno, ako ne u subotici, onda u nekom drugom mestu vojvodine, ali jos nikada se ni jedan drzavni politicar nije izjasnio javno protiv – mom slicnom komentaru. inace rahel vec 3 godine sedi kod kuce, da ne bi morala da dozivljama negativno zato sto je madjarica.

  11. Gabor kaže:

    Historiae est magistra vitae ?!?

  12. Anonimni kaže:

    Sanda, nisi u pravu. Do 1918., Subotica nije bila u sastavu Srbije, ali nije bila ni madjarska! Ovi krajevi su, kao i Madjarska, bili deo neke trece drzave. Npr, Slovenija ne pripada Hrvatskoj, iako su obe nekada bile deo jedne drzave. A i okupacija je neodgovarajuca rec, jer su Srbi tu ziveli i pre toga, a sama podela teritorija je posledica dogovora nakon zavrsetka jednog velikog rata.

  13. dasHHa kaže:

    Manite se istorije. Nama trebaju sada vizionari koje cemo podrzati svim sredstvima i izvuci ovaj komadic planete iz 30-to godisnje agonije.

  14. Parvus kaže:

    Sanda moram i ja da ti kažem da te je neko jako pogrešno naucio istoriju. Niko ne osporava Madjarima Suboticu kao vekovno ognjište, ali nikada više nemoj da kažeš da su Srbi oteli ono što im nije pripadalo. Moram da te upoznam sa istorijskim cinjenicama, a one su najbitnije.
    U periodu pre vladavine Turaka ovde su živeli i Srbi, i Madjari, a suprotno verovanjima da su se naselili tek posle Turaka, bilo je vec tada i Bunjevaca (u Bajmoku npr. porodica Vidakovic). Pre Turaka ovo je uglavnom bila UGARSKA, kraljevina, (dakle ne Madjarska, ima razlike), a Subotica je bila posed koji je prelazio iz ruke u ruku pojedinih vlastelina. Državu, pa i Ugarsku, pre Turaka moraš da shvatiš kao dosta relativan pojam, jer se, prosto receno, prostirala dokle su njeni poreznici mogli i imali snage da stignu i ubiraju porez. Vecini stanovnika bilo je uglavnom svejedno koja je kraljevina ili carevina, oni su rintali za svog vlastelina bez obzira na njegovu nacionalnost, a ko je sa vecom silom došao, njemu su morali da se klanjaju. Takvo je bilo ustrojstvo „države“, ne samo Ugarske. Dolaskom Turaka, ono nešto madjarskog stanovništva (ne kažem u pežorativnom smislu jer je Subotica zaista bila malobrojna u odnosu na današnje pojmove) odavde se seli u krajeve severno od Budimpešte. Ostaje slovensko stanovništvo, gotovo listom Srbi. Pa i oni koji su došli sa Carem Jovanom Nenadom Crnim.
    Posle Turaka, od 1686. godine, ovde vlada carevina AUSTRIJA, zapamti, a u Subotici Madjara jedva da ima. To možeš videti u popisu stanovništva iz 1751. gde je popisano Madjara da se na prste može nabrojati. Tek od 1762. i 1763. carica Marija Terezija, posle gotovo 200 godina, „vraca“ (!) raseljene Madjare u Suboticu, i pocinje njihovo masovno naseljavanje, ne samo odatle gde su otišli, nego cak i iz Egera-Transilvanije, tzv. „Cangoši“. Pocinje borba za dominaciju, koju pomenuta carica 1779. razrešava Poveljom o Slobodnom kraljevskom gradu Subotica, u cijem clanu, mislim 11, se navodi da „stanovnici grada mogu biti samo oni rimokatolicke vere“, zbog cega dolazi do masovnog iseljavanja Srba.
    Jedna grupa subotickih Srba iselila se cak u Ukrajinu (onda možeš misliti da ih nije bilo baš malo), gde i danas postoji njihovo naselje. Drugi u Aleksandrovo, Bajmok… Da ne dužim, posle tog perioda kada je ovaj clan Povelje valjda postao bespredmetan jer se Srbi nisu mogli tek tako iskoreniti iz Subotice, ako se zainteresuješ saznaceš da su Srbi u Subotici tokom 19. veka igrali znacajnu ulogu u društvenom, politickom i ekonomskom životu. Pogledaj vecinu palata u gradu: Popovic, Dimitrijevic, Leovic, da ti ne redjam. Nakon 1848. kada je Lajoš Košut odbio pomoc Srba u revoluciji rekavši da je samo mrtav Srbin dobar Srbin, i posle sloma revolucije, Subotica pripada tada ustanovljenoj Srpskoj Vojvodini – sve do 1861. službeni jezik je srpski, zapisnici grada se vode na cirilici itd. Posle toga, narocito formiranjem AUSTROUGARSKE 1867. godine, dolazi do intenzivne madarizacije, prevodenja Jovana u Janoše, Ðeno postaje Jene, itd., što ipak traje relativno kratko, do Prvog svetskog rata. Ipak treba reci da je u toj Ugarskoj kao delu Austrougarske, kada je formirana bilo 11 odsto Madara (popis), a nekih dve decenije kasnije iskazuje se vec, ako se ne varam, cak 80-90 odsto Madara! (Oni Jovani što su postali Janoši). Prema tome, pripajanje ovih krajeva i Subotice Kraljevini SHS posle prvog svetskog rata bilo je logicno, opravdano i ipak nije bilo goli cin otimanja teritorije. Ako pogledaš da je ta tobožnja „HILJADUGODIŠNJA MAÐARSKA“, koja je i u Subotici tako pompezno proslavljena 1896. godine, u stvari fakticki trajala, ako se izuzme period pre Turaka, tek 40-tak godina. (I cetiri godine plus 1941-44. za vreme Horti Mikloša!).
    Bez obzira na sve, Madjari su ovde svoji na svome, oni koji tu žive i ciji su preci u bilo kojim periodima istorije živeli u Subotici, Vojvodini itd. i niko im to ne sme odreci, ali istorijske cinjenice treba umesto na glavu postaviti na noge i one nikoga ne smeju da vredjaju. Niti Srbima daju pravo da nipodaštavaju ili osporavaju madjarski živalj. Drugo što grešiš jer ne znaš, jeste da Srem, Banat, Backa i Baranja nisu direktno ušle u Kraljevinu SHS, vec prvo kao delovi VOJVODINE u SRBIJU, a tek kao deo nje se prikljucile novonastaloj Kraljevini. Prema tome, i Baranja je istorijski deo Vojvodine, i bila je sve dok je komunjare nisu poklonile Hrvatskoj, pre toga 1939. Kraljevina Jugoslavija je na kratko napravila ustupak hrvatskim težnjama i Baranju uvrstila u hrvatsku banovinu, (tamo je inace do posle Drugog svetskog rata živelo oko 50 odsto Folksdojcera-domacih Nemaca, koji su zatim eliminisani, a ostale procente su delili Srbi i Hrvati i ostali. Naravno da je doseljavanjem hrvatski živalj stekao prednost, ali to je vec za drugu pricu).
    Hocu da ti kažem a i da porucim zagovornicima autonomaškog stv „Republike Vojvodine“, da bi u tom slucaju morali od Hrvatske da traže Baranju i delove Srema, jer bez njih ona nije kompletna. Izvini na dužini ali ovo su neumitni podaci a ako ti još nešto nije jasno, slobodno pitaj!!! A gospodinu „dasHHa“ porucujem da bez poznavanja istorije nema buducnosti i vizionarstva, vec samo lutanja kao guske u magli, što nam se dogada vec decenijama, od kada su komunisti od 1945. udarili nakaradne temelje istorije.

  15. Olibih kaže:

    Aaaa

  16. dasHHa kaže:

    Ponavljam manite se istorije jer nista dobroga nismo naucili iz istorije.Istoriju treba zakljucati na 100-200 godina pa kad ova zemlja bude u rangu J.Koreje ili Danske onda je mozemo opet pustit van.

  17. rahel kaže:

    i ne mora bas istorija mnogo da se poznaje, mislim da su crkve i groblja dokazi istorije. 
    a ima i te slobine, gde je i jedan srbin – to je srbija, ovo je aktuelna u srbiji jos uvek, radi se na tome da i ostane.

  18. boki kaže:

    hvala „PARVUS“ na opširnijem podsećanju na istorijske činjenice.
    i da i dalje tvrdim da se akcent na ovakve događaje stavlja uvek pred izbore,a kad se ruši pravoslavno groblje u dudovoj to je vandalizam

  19. Parvus kaže:

    Molim, Boki, i drugi put, a mogao sam to i mnogo kraće da kažem, tek toliko da ovde Srbi nisu pali s Marsa niti ih je doneo onaj voz 13. novembra 1918. da „okupiraju“ Suboticu, kao da ni Mađare niko ne sme i nema pravo da šalje preko granice itd.. A što se gospodina „dasHHa“ tiče ostajem pri tome da je uzrok svih naših nesreća u nepoznavanju sopstvene istorije pa svako može da nas pravi magarcem, na primer, kako su „Turci 500 godina vladali Srbijom“-što je jedna od najčešćih zabluda. Nema nam pomaka, gospodine, dok dobro ne proučimo istoriju i shvatimo svoje greške, jer ćemo ih inače ponavljati do besvesti! Možda Danskoj i J.Koreji ona nije važna, ali nama je potrebna kao vazduh.

  20. smoki kaže:

    Sto vise citam ovo, sve vise verujem u uzrecicu da je nacionalizam poslednje utociste bednika!!!!

  21. Parvus kaže:

    Smoki sine, saznaj prvo šta je značenje reči „nacionalizam“ i „nacionalista“. To nije ono što si naučio od komunjara i njihovih naslednika koji vladaju danas Srbijom, Nacionalista je, prema tačnoj definiciji, „čovek koji voli svoj narod i poštuje druge“. Prema tome, ja sam sa ponosom NACIONALISTA, za razliku od šoviniste koji ljubav prema svom narodu ispoljava kroz mržnju prema drugima. Uzgred budi rečeno, oni koji su se tako zdušno obračunavali sa „nacionalistima“ su nam zapravo i došli glave 90-tih, jer su kod svih videli „nacionalizam“, samo nisu uviđali svoj šovinizam. A i ovi danas, kada za nekoga kažu „nacionalista“, nisu ništa bolji. Nastoje da nam i dalje drže glavu pod stolom starim, proverenim komunističkim metodima.

  22. smoki kaže:

    Gospodine Parvus, upravo sam citao Sta znaci biti nacionalista a i sovinista,( jer prije ili kasnije ce neko malo drukcije postovati jednu naciju od druge, pa ce onaj suprotne nacije od one prave da se brani…) iznad mojeg komentara! Vise cenim ljude koji znaju da uzivaju i da se iskazuju i vole neke druge stvari! Drugo kao nacionalista ste pretpostavljam desnicar privazen tradiciji, pa mi je interesantno da neznate da persirate, ili ste zakljucili da nemate postovanje prema osobi kojoj je pomoglo izmedju ostalog to sto je dosad sazvakano ovde  da vidi smisao jedne maxime?

  23. Parvus kaže:

    Auuuuh, ajd` da Vam Persiramo Smoki kada Ste tako Fini i kada tako Tumačite „nacionalizam“, da ne kažem naopako Ste pročitali ili naopako Shvatili ili Protumačili, ali neka Vam bude…A da li je to zabranjeno biti desničar i biti privržen tradiciji? Nacionalista=desničar=kriminalac=psihopata=terorista=fašista=monstrum, ubi ga na mestu, reče Broz. Skroz na skroz. Ja sam demokrata i pobiću sve koji su protiv demokratije. Važna je formula (cija). A šta je demokratija? Još niko nije uspeo da mi objasni. Ako je reč o pravima (sloboda govora, glasanja, pravo na ovo pravo na ono, bla-bla-bla), onda je u pitanju PRAVNI SISTEM ili ga ima ili nema. Dakle, nema veze sa demokratijom. Isto tako je i sa zakonom – ili se primenjuje ili ne primenjuje jednako na sve, ako se ne primenjuje jednako na sve, onda opet to nije pitanje demokratije nego kriminalizovane države (u kakvoj verujem da živimo, ali ako je za utehu ni druge nisu bolje).
    Ako je to razmena mišljenja, ja saslušam Vas Vi saslušate Mene, onda je to pitanje pristojnog ophođenja i manira, opet nije demokratija. Šta je onda demokratija? Šlag na torti, višnja na šlagu? Kada neko kaže kultura, ja se hvatam za revolver, govorio je svojevremeno Milovan Đilas. Kada neko kaže demokratija, kažem ja, ja se hvatam za glavu jer znam da laže, a ko laže taj i vara, ko vara, taj i krade, a ko krade ide u zatvor. I pomislim, hvala Bogu da sam desničar i da nemam poriv da varam i obmanjujem ljude, već iskreno kažem da sam za čvrstu ruku, za red, poštenje i zakon, da se zna ko kosi a ko vodu nosi. Uostalom, nisam ja izmislio izreku, poslovcu šta li je – ako hoćeš da uništiš neku državu, samo joj ubaci demokratiju. A Vi saznajte od koga je potekla.

  24. smoki kaže:

    Eto drago mi je gospodine Parvus, sto ste se kao extremni desnicar „bar kako vi tvrdite za sebe“  sa postovajem, uljudno i  dostojanstveno(to neznaci da sam fin, nego se i ja vama tako obracam) obratili. Procitavsi vase prvo reagovanje na moj post, osetio sam se kao da smo u nekoj hipi  komuni,pored logorske vatrice sa sve dzointom i dilanoivim pesmama na usnama. Ovako je slazice te se mnogo lepse!
    E sada Citajuci ovo drugo vase reagovanje mogu (e sada cu da budem fin) da zakljucim samo 2 stvari:
    Da bi nadalje rasprava sa vama na ovu temu za mene bila bespredmetna! A druga bi opet bila jedna „uzrecica“ uz koju ste verujem i vi odrasli a glasi:
    Uciti, uciti i samo uciti!!

OSTAVITE KOMENTAR