Papillon jača identitet Subotice

Urbani identitet grada, čine tri ostnovne stvari: priroda, kulturna baština i ekonomija. Subotica, ima sve elemente urbanog identiteta izuzimajući možda ekonomiju gde je izgubila brend. Potrebno je da te elemente ojača, da ih zaštiti, uredi, i da ih uključi u priču o razvoju – bile su reči profesora Borislava Stojkova, koji je tokom seminara našao vremena za razgovor sa GradSuboticom.

Slika

Problem centra grada i njegove zaštite, nastaje kao posledica situacije u kojoj zaštitari i planeri budućeg izgleda grada ne nalaze zajednički jezik sa investitorima kao ključnim faktorom u izgradnji. Iz tog razloga ne postoji zajednička vizija budućeg izgleda grada, kao ni položaja zaštićenih objekata u okviru nje.

 

– Potrebno je povezati sve aktere razvoja i zaštite, koji moraju za jednim stolom sa budućim investitorima da sednu i da se dogovaraju šta treba raditi na bazi jedinstvene strategije – navodi profesor Stojkov, koji takođe je istakao da Subotica ima stategiju razvoja i da je na toj strategiji on učestvovao.

 

Papillon
Papillon je izrađen u stilu secesije, stilu gradnje i uređenja enterija, koji ima dominantnu ulogu u formiranju identiteta grada Subotice. Po rečima profesora Stojkova, taj kafić bi trebalo sačuvati jer se uklapa u celokupnu secesiju i jača identitet grada.

 

– Papillon ima nešto što je danas prilično nezamislivo. Urađen je enterijer lokala, u autentičnom stilu secesije, sa ručnim radom velemajstora za obradu drveta, po projektima iz arhiva grada Beča koji datiraju možda negde iz 1910. godine. Dakle autentični projekti, autentični zanatski radovi koji je samim tim stekao status kvalitetnog primera secesije u moderno doba – govori profesor Stojkov.

 

Ako se uništi Papillon, onda ćemo mi preseći vrpcu klasične secesije sa početka 20. veka i nove secesije koja se radi po istoj recepturi kako je i onda rađeno. To je danas retkost u Evropi, vrlo je to teško i skupo uraditi, ali je urađeno u Subotici.

 

Vidi još: Šta će biti sa Papillonom

 



KOMENTARI

  1. adkersu kaže:

    Postoji i četvrti faktor urbanog identiteta, a to su sami građani dotičnog grada. U Subotici se sve manje razmišlja i ponaša urbano. Profesor Stojkov je to vrlo kulturno saopštio slikovito rekavši da ne znamo na pravi način prezentovati ono po čemu bi bili prepoznatljivi. Kao da se stidimo našeg još preostalog urbanog nasleđa. Sve više preovladava buvljački mentalitet sa sve trubačima, kvazietno priredbama (čast izuzecima), ritualnim kupanjem u fontani(neki sa kokardama na kapi – pogledajte video prilog), novogodišnjim nazovi vašarom pod plastičnom folijom i da ne nabrajam dalje. Verovali ili ne, mnogi naši sugrađani ne razlikuju secesiju od secesionizma.

  2. Lansky kaže:

    Sve te što pijani stavljaju šajkaču na tikvu, treba u vojsku. Da zasluže da nose vojničku kapu i da je poštuju a ne od nje prave kostim za pod šatru i pijančenje.

  3. djomla kaže:
    adkersu napisao:Postoji i četvrti faktor urbanog identiteta, a to su sami građani dotičnog grada. U Subotici se sve manje razmišlja i ponaša urbano. Profesor Stojkov je to vrlo kulturno saopštio slikovito rekavši da ne znamo na pravi način prezentovati ono po čemu bi bili prepoznatljivi. Kao da se stidimo našeg još preostalog urbanog nasleđa. Sve više preovladava buvljački mentalitet sa sve trubačima, kvazietno priredbama (čast izuzecima), ritualnim kupanjem u fontani(neki sa kokardama na kapi – pogledajte video prilog), novogodišnjim nazovi vašarom pod plastičnom folijom i da ne nabrajam dalje. Verovali ili ne, mnogi naši sugrađani ne razlikuju secesiju od secesionizma.

    Amen.

    Za secesiju i secesionizam ste apsolutno u pravu i u par navrata sam ima situaciju da su me ispravljali tipa: "Ne kaze se secesija vec secesionizam." :)

    Postoji još jedna stvar koju mogu da primetim, a to je da se po pitanju budućeg identiteta grada ide u krajnost, naravno, nesvesno ili svesno. Sa jedne strane, jedan broj sugrađana, u činu kupanja u plavoj fontani ne vidi ništa sporno, strašno, čak i podržava čitav ritual, sa druge strane mnogi tu istu stvar doživljavaju kao skrnavljenje svega onoga što je nasleđeno iz Austrougarske iako plava fotana nije u to vreme izgrađena. Povezuju to sa celokupnom slikom uništavanja centra i svega onoga što smo nasledili od pre 1918. godine. Na žalost, razumna sredina je po tom pitanju najslabija, ili sam samo stekao pogrešan dojam. Ta razumna sredina mora da bude, nosioc stvaranja identiteta grada, a ona je povučena.

OSTAVITE KOMENTAR