Promeniti odnos prema načinu učenja dece

Da bi se popravilo funkcionalno znanje naših učenika potrebno je promeniti odnos prema deci i način učenja u osnovnim školama, izjavio je Ranko Rajović, dugogodišnji izvršni direktor MENSA Srbija i član komiteta svetske MENSA za darovite.

 

tribina_ranko_rajovic_maj_2013_1

 

Rajović, koji je autor NTC programa za darovite učenike, koji se sprovodi u 15 zemlja u Evropi, a koji je namenjen da deca bolje uče, bolje upamte i da bolje povezuju lekcije, kaže da je Srbija primorana na sprovođenje tog programa, jer rezultati PISA testova pokazuju da naša deca već godinama imaju ispod prosečno funkcionalno znanje.

 

 

"To je ono znanje koje je jako važno za povezivanje, a ono što naša deca imaju dobro, to je reproduktivno znanje. Da prevedem – naša deca mogu da pročitaju i da ponove, ali da povežu dve ili tri stvari – tu smo među poslednjima u Evropi", rekao je Rajović novinarima na predstavljanju programa NTC sistema učenja u Subotici.

 

On kaže da je dokazano da od funkcionalnog znanja zavisi bruto-nacionalni dohodak, napominjući da Evropa kasni za istočnom Azijom, a da su deca koja se sada testiraju ekonomski produktivna za 20 godina, što znači da je Evropa u problemu, a pogotovo Srbija koja je među poslednjim u Evropi.

 

Prezaštićivanjem dece narušava im se razvoj

 

Rajović kaže da se mora promeniti odnos prema deci, za koju ocenjuje da su prezaštićena, čime se narušava njihov razvoj.

 

Druga stvar koja mora da se promeni, po njegovom mišljenju, jeste način učenja, gde se lekcije uče kroz ponavljanje, da bi se kroz mesec ili godinu dana potpuno zaboravile.

 

Ovim, reproduktivnim učenjem, po Rajovićevom mišljenju, dete ne može da povezuje, navodeći brojne primere pitanja i lekcija koje dete ne navode na razmišljanje, već služe za nagrađivanje reproduktivnog znanja.

 

Mi nemamo pitanja da dete razmišlja

 

Sa druge strane, NTC program darovitoj deci nudi pitanja koja ih teraju na razmišljanje i povezivanje, potpuno suprotno od reproduktivnog učenja.

 

"Mi, u stvari, nagrađujemo reproduktivno znanje. Mi uopšte nemamo pitanja da dete razmišlja. To je poenta ovog programa – da naučimo decu da odgovaraju na ova pitanja, ali i da ih postavljaju. I onda će oni početi, pošto je to sad za njih igranje, igrom, razmišljajući, penju na te neke više nivoe", rekao je Rajović.

 

On je dodao učitelji shvataju način funkcionisanja novog programa, ali da to deca bolje rade, zbog čega su u program uključeni daroviti učenici koji svoja znanja i veštine treba da prenesu vršnjačkom edukacijom da školske drugove.

 

"Rezultati se vide brzo, već posle mesec- dva. To je nešto što je za dete igra, i nema više onog straha od škole, da se plaši odgovaranja. Ono jedva čeka da na ovaj način pokaže svoje znanje jer ovde imate jako puno elemenata igre u kojoj aktiviraju mozak na nivoima koji su važni za razvoj inteligencije", tvrdi Rajović.

 

Konkretno u Subotici, uključeno je 45 darovitih učenika iz nekoliko Osnovnih škola, koji će biti objedinjeni u jednu sekciju.

 

RTV

 



KOMENTARI

OSTAVITE KOMENTAR