Saobraćajne nezgode – da li postoji rešenje?

Otovorena diskusija  vezana za veliki broj saobraćajnih nezgoda:


 

Evo malo statistike:

 

 

Veće kazne, manje nesreća?

 

 

U prva dva meseca ove godine gotovo 3.000 ljudi povređeno, a 96 stradalo u saobraćajnim nezgodama u Srbiji.vStručnjaci kao jedan od glavnih problema navode i neadekvatnu obuku, koja se obavlja rutinski. Od sutra (navodno)  strože kontrole i kazne, najavljuju iz MUP-a.


Iz MUP-a najavljuju da će u sledećem periodu pojačati kontrolu, a najviše će kontrolisati i kažnjavati prekoračenje brzine, nekorišćenje pojasa i upotrebu mobilnog telefona u vožnji. Direktor Srpskog Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović kaže da u Srbiji ima mnogo bahatih vozača koji voze 200 kilometara na sat, ali da se tragedija može dogoditi i ako samo na jedan sekund uči nite nešto, po vašem mišljenju, potpuno bezazleno.

 

Devojke se, neretko, šminkaju za volanom. Kucanje poruka, razgovori mobilnim telefonom ili sa osobama u automobilu, previše glasna muzika smanjuje pažnju, i nezgode su gotovo  neizbežne.

 

Manjak iskustva i brzi automobili ili motor

 

Veliki problem su i neiskusni vozači koji, čim napune 18 godina i dobiju dozvolu, sedaju za volan brzih i jakih automobila. Iz Uprave saobraćajne policije ističe da veliku brzinu razvijaju mladi vozači koji upravljaju vozilom, a verovatno ih podstiče mladost, želja za dokazivanjem i pokazivanjem pred suprotnim polom. Stručnjaci kao jedan od glavnih problema navode i neadekvatnu obuku, koja se, kažu, rutinski obavlja.

 

Zakon o bezbednosti u saobraćaju, koji je stupio na snagu krajem 2009. godine, samo je u početku davao rezultate. Zbog bahate vožnje, prošle godine oduzeto je 800 dozvola.

 

Rizični novi vozači

 

Vozači sa probnim dozvolama prošle godine izazvali više od 2.000 saobraćajnih nesreća, u kojima je 45 ljudi poginulo. U pojedinim školama učenici izlaze na ispit posle tek polovine izvezenih časova.

 

Dok se čeka usvajanje novog pravilnika o polaganju vozačkih ispita, u Srbiji smo za poslednje dve godine dobili dvesta hiljada vozača. Obuka se obavlja po starom, a vozačke dozvole izdaju po novom zakonu. Pravilnik o polaganju i licenciranju predavača u autoškolama već dve godine čeka usvajanje. Niko od nadležnih nema odgovor zašto on nije usvojen.

 

Kada je donošen, novi zakon o bezbednosti saobraćaja imao je poseban deo koji se odnosi na obuku. Predviđeno je da obuka ima 40 teorijskih i 40 praktičnih časova i obuku iz prve pomoći.  Tako je nastala prava trka sa vremenom i hiljade onih koji nemaju dozvolu u prelaznom roku došlo je do dozvole, a kvalitet obuke sve je više padao. Pojedini posle samo polovine izvezenih časova izlaze na ispit. I upravo ti mladi vozači, pokazuje statistika, prave najviše problema u saobraćaju.

 

„Novi vozači, sa probnom dozvolom, prošle godine su izazvali 2.199 saobraćajnih nezgoda u kojima je 45 ljudi izgubilo život, a povređeno 1.365. Oni su, po sadašnjoj statistici, veoma rizična generacija“, istakao je Boško Lukić iz MUP Srbije.

 

„Imamo podatak da je sada 805 vozača ostalo bez dozvole. Najčešći uzroci za teške saobraćajne nesreće su upravljanje pod dejstvom alkohola, nasilnička vožnja i prolazak na crveno svetlo semafora“, navodi Stojadin Jovanović iz Agencije za bezbednost saobraćaja.

 

Pravilnik o obuci vozača još se usglašava između nadležnih ministarstava i MUP-a i niko ne može pouzdano da kaže kada će on biti usvojen. Od trenutka objavljivanja u Službenom glasniku u periodu od šest meseci, polaganja će i dalje biti po starom. To znači da će prvi vozač obučen po novom dobiti  dozvolu tek krajem 2012. godine, skoro tri godine po donošenju zakona.

 

Osnovni statistički pokazatelji bezbednosti saobraćaja u Republici Srbiji (izvor MUP i RZS):

Godina     Poginuli      Povredjeni

2009.              808                21.512

2010.              660                19.326

2011.              728                19.310

 

NAJČEŠĆI VIDOVI SAOBRAĆAJNIH NEZGODA SA SMRTNOM POSLEDICOM SU:

• obaranje pešakam sletanje sa puta, sudar iz suprotnih smerova, bočni sudar

 

FAKTORI KOJI NAJČEŠĆE DOPRINOSE SMRTNOM STRADANJU SU:

• brzina, nevezivanje pojasa, vožnja pod dejstvom alkohola, nenošenje kacige

 

NAJČEŠĆI UZROCI SAOBRAĆAJNIH NEZGODA SU:

• nepropisna brzina, nepropisno kretanje vozila (skretanje i okretanje), neustupanje prvenstva prolaza, nepropisno kretanje pešaka, nepropisno preticanje i obilaženje, nedozvoljena količina alkohola u organizmu.

 

Tema:

 

1. Po Vašem cenjenom mišljenju, da li bi strogi zakonski propisi (i naravno njihovo sprovodjenje) doprineli smanjenju broja saobraćajnih nezgoda?

 

2. Da li bi rigorozne kaznene odredbe doprinele samokontroli vozača u saobraćaju?

 

Arrive Alive Drive Sober – Choose Your Ride (Stigni živ, vozi trezan – izaberi prevozno sredstvo)

 

Glasses (Čaše)



KOMENTARI

  1. b kaže:

    Radari sa kamerama iskljuciti policiju iz celog procesa naplate kazne.Pregled filmova da radi privatna firma makar 400km od Subotice kojoj se placa za rad po naplacenoj kazni.Pa da vidimo onda da li ce bas biti ovoliko bahatih vozaca.Ali to nikada nece biti zato sto su najveci krsitelji zakona u vrhu ove drzave i njihov interes nije uvodjenje zakonitosti! Tako da dzaba sva ova prica

  2. tibor kaže:

    Zašto ne naprave statistiku ko su ti (čiji sinovi) vozači koji prave najviše prekršaje. Obični ljudi ne mogu da kupe sinovima za 18-ti rođendan veliki motor ili kola i da tankuje! A te mladiće policija ni ne sme da kontroliše, kamo li da zaustavlja, nedaj bože da kažnjava! Kazniće obične ljude da bi zadovoljili svojih šefova, državu, a puno puta i svoj džep! Po statističkim podacima oni vrše svoju dužnost redovno! Dok zakon ne bude važio za svakog isto, dzaba svaka priča!

  3. mesab kaže:

    I sad mi kao razmišljamo šta ćemo, kako da „izmislimo toplu vodu“, pametan svet je to dobro rešio, kod nas manjkaju sistemska rešenja od vrha pa dole. Dobri zakoni po uzoru na razvijene zemlje, a još važnije njihovo dosledno sprovodjenje i rigorozne mere protiv svih koji ih krše, korupciju, mito i druge oblike samovolje zakonski „tući“ od glave pa do repa, a ne da saobrćajni milicioner sankcioniše prekršioce zakona po principu pomoći „pola pola“. Zakon sprovoditi pravedno prema svim socijalnim grupama, nisam nešto primetio da „pauk“ podiže besno vozilo nekog tatinog sina, a sirotinjska vozila sa lakoćom odnose. Pitanje „Saobraćajne nezgode – dali postoji rešenje?“, pa naravno da postoji ako bismo stvari postavili na pravo mesto, sistematski a ne kampanjski radili na njihovoj primeni, mislim da bi rezultati bili vidljivi a mnoge potencijalne žrtve bahatosti i javašluka bile bi poštedjene, gubitka života, invaliditeta i svih nesreća koje svakodnevno gledamo tu oko nas.

  4. kris kaže:

    prvo povecati kontrolu u gradu i van nje! jer policiju vec mesecima ne vidjam! po smanjiti te mamini i tatini sinovi SVIMA JEDNAKO! povecane kazne ja mislim da nije potrebno ali bodovi su odlicni i tako i treba po mozda se i opameti onaj ko je bahat! a pogotovo neiskustvo u voznji! sad dali je instruktor kriv ili ucenik nisam siguran ali na tome bi se trebalo malo vise poraditi i bilo bi mozda manje nezgoda!

  5. amacak kaže:

    Ne vidim među najčešćim uzrocima saobraćajnih nesreća starost vozila. Zašto je onda uvedena zakonska obaveza 2 tehnička pregleda godišnje sa propisanom minimalnom cenom?

    Udri po džepu najsiromašnije bez obzira što ne spadaju u najrizičnije grupe, izgleda da je to princip kojim se vlast rukovodila kada je pravila novi zakon o saobraćaju.

  6. krass1 kaže:

    Samo da pitam zbog cega ne mogu da se lajkuju prva dva komentara, jer ljudi su samo napisali istinu?

  7. Iby P. kaže:

    @ Krass1

    Na zalost neznam zasto se nemoze like-ovati komentari 🙁

  8. biba kaže:

    Prekršaji se prave na svakom koraku, a saobraćajne policije nigde! U Subotici bi moglli stalno da stoje kod Sarićevog spomenika i imali dobar „pazar“! a da ne pričamo o tome kako niko ne poštuje odluku da telefonira dok vozi ili prelazi pešački prelaz! NIsam videla da se iko obazire i na to pravilo. Naravno, to utiče na pad koncentracije i nije ni čudo što su takve statisike. 20 godina bi nas trebalo šibati po novčaniku da se naučimo redu pa će onda biti i više discipline a samim tim i manje saobraćajki sa smrtnim posledicama.

  9. Adrijana kaže:

    U Subotici prvo milicija ne postuje saobracajna pravila,a da svaka budala moze da postane vozac to je vec opste poznato!

  10. boro kaže:

    dečko vozi 130 km na sat. saobraćajac ga zaustavi radi prevelike brzine 113 km na sat, mladić trazi dokaz pogleda na radar , radar ne radi šta to znači? sledeći slučaj momak pripit vozi 140 km na sat zaustavlja ga saobraćajna zbog prebrze vožnje mladić vadi 50 evra i pita jel okej.odgovor, izvolite vaša dokumenta , pažljivo vozite?
     

OSTAVITE KOMENTAR