Subotička stanica očima stranca ( i nešto o jednoj teškoj nesreći)

U filmu Buč Kasidi i Sandans Kid, ova dva šarmantna pljačkaša banaka, putuju u Boliviju na nagovor ovog prvog (glumi ga Pol Njumen).

Kada je voz stao na prvoj stanici i oni se iskrcali u ovu južnoameričku zemlju, prizor je bio kao kada danas šinobus zastane u na nekoj od stanica između Subotice i Sente. Dakle, razvaljena kućica i nekakvi šareni prasići. Buč, čija je genijalna zamisao bila Bolivija, reče svom razočaranom kompanjonu da možda ima i lepših mesta u toj zemlji.

Odgovor je glasio, otprilike ovako:

“Možda. A možda je ovo najlepše što Bolivija ima. Možda ljudi prelaze stotine milja da vide baš ovaj prizor!”

Kada čovek gleda subotičku železničku stanicu, ponekad pokuša da proceni kako nas ona predstavlja pred onima koji u grad stižu gvozdenim putem. Ako je prvi utisak nepovoljan, on uvek može da se popravi kada gost napusti staničnu zgradu i krene kroz grad. Onima koji pak ne silaze u Subotici, putnicima sa međunarodnih linija koje prolaze ovim važnim pravcem te su samo na proputovanju, ta stanica je naša slika i izlog.

Ispred stanice 1984. godine

stanica subotica polovinom osamdesetih (1)

stanica subotica polovinom osamdesetih (3)

stanica subotica polovinom osamdesetih (5)

Naša stanica leta 2016. izgleda kao kuća bez domaćice i domaćina. Prava domaćica ne čisti samo pod, a domaćin, kada nešto otpadne, on to pričvrsti ponovo na mesto. Ne trpi da mu iz oluka raste drvo i otpada malter.  Kao da je to privremeno zaposednuti objekat u kome se povremeno samo pomete, a sve ostalo se NE DOTIČE jer je i minimalan trošak suvišan kada je nešto tuđe. Na peronima pola osvetljenja ne radi, odavno nedostaje i polovina loptastih bura, kante za smeće su često prenatrpane, sve deluje musavo kao na nekoj veoma prometnoj stanici u delu sveta u kom ne postoji pojam zajednička imovina. Osetili su to i grafiteri pa žvrljaju svoje potpise posvuda. Naravno, niko se ne laća četkice i farbe. U dve reči: lagano propadanje. Vide i železničari koliko je sati pa su na svoj deo perona klupu “pojačali” nekim ofucanim sedištima, kao da je reč o nekoj staroj garaži a ne o “izlogu” jednog grada i zemlje, koji putnici prvo ugledaju kroz prozore svojih kupea.

Da bude zanimljivije, onaj manji deo zgrade, bliže carinarnici, gde stoluje otpravnik vozova, ne odgovara ovom opisu. Lepo se održava, čak ima i žardinjere sa cvećem.

stanica subotica polovinom osamdesetih (4)

zeljeznicka stanica 2

 

Jedna nesreća i izgubljeni beli medvedi

Nije železnička stanica samo romantična predstava o rastancima i čekanju na ponovni susret ispod velikog sata. To je i ozbiljan posao organizacije transporta i ranžiranja vozova u red i poredak. Znaju to najbolje oni koji žive blizu teretne stanice, gde se na blizu dvadeset koloseka sastavljaju kompozicije. Po celu noć se sudaraju vagoni, brekću lokomitive i pište zvižduci železničara. Za sav taj mravinjak odgovorni su ljudi kojima verujemo da znaju šta rade jer svaki voz nepogrešivo zauzima svoj pravac.

Gde se radi, tamo se i greši pa je tako ostalo upamćeno da se na putu do Subotice izgubio vagon u kome su u specijalnim kavezima bili beli medvedi kupljeni u Austriji, a do njih i jedna porodica majmuna. Te 1964. godine, nedelju dana je trajala potraga za nestalim vagonom. Na kraju je izgubljeni transport nađen na stanici u Šebešiću. Životinje su bile bez hrane i vode ali su opstale.

Najgora nezgoda koju pamti subotička stanica, desila se 1961. godine. Tog januarskog  dana, na satu je stojalo 19 časova i 18 minuta kada je stigao voz iz Sente . Na istom koloseku se nalazila manevarka koja mu se kretala u susret i došlo je do sudara. Lokomotive su se slepile i odskočile na treću, koja se nalazila u blizini. Iz putničkog voza je pred sudar uspeo da iskoči ložač  ali ne i smrtno stradali vozovođa i dva železničara koji su teško povređeni. I među putnicima, kojih nije bilo puno, njih desetak je zadobilo povrede.

Usled prevrtanja vagona jedan stariji putnik je ispao kroz prozor sve vreme držeći korpu s jajima. Kada su mu pritrčali u pomoć, i dalje je stezao praznu korpu i raspitivao se gde mu je kapa, od šoka verovatno ne znajući ni gde mu je glava.

Na odgovornost je pozvan i odveden u pritvor nadzornik skretnice bloka 1.

Željeznica ili železnica

Kada je reč o gvožđu, reč željezo se češće koristi u zapadnim predelima srpsko – hrvatskog govornog područja. Ipak, gvozdeni konj i gvozdeni put su od početka željezni. Još u vreme dok su nas do Vinkovaca vozili vozovi a posle Vinkovaca vlačili vlakovi, malo ko je primećivao da je željeznica na ijekavici a da postoji i železnica. Fudbalski klub iz Sarajeva, a u Subotici konfekcija Željezničar sa LJ, navikli su mnoge kod nas da tu reč tako izgovaraju, pa nisu primetili kada je nestalo to jedno J. Na železnici kažu da je svejedno kako je izgovarate, važno je da se razumemo.

konfekcija-zeljeznicar



KOMENTARI

  1. adkersu kaže:

    …i nestankom slova J poče polako ali sigurno da propada sve vezano za nju…

  2. Niko kaže:

    Izgled zgrade železničke stanice Subotica i njene okoline, čistoća i red, oslikava brigu i odnos Beograda i centralizovane uprave države prema Subotici.

  3. Revizor protiv EU kaže:

    Kod nas nije žeLJezo nego žeLezo, kao što mi ne kažemo LJepak nego lepak!

    (željezo je izvorna slovenska reč za ferrum, i ona ima po narečjima sve odgovarajuće jatove varijante: u ijekavskim dijalektima kaže se željezo, u ikavskima želizo, u ekavskim železo. Međutim, u glavnini štokavskih govora nju je potisnula mlađa reč gvožđe.)

  4. stormwatch kaže:

    Po slikama koje sam ja imao prilike da vidim, od 2012. cela Subotica izgleda kao grad bez domаćice i domaćina. Svaka cast za onu fotku iz 1984. godine, tamo malo dalje je bila pekara.

  5. arlekino kaže:

    Stanica u Beogradu izgleda jos i gore

  6. stormwatch kaže:

    Eto kad uopste ne citam ovako divan clanak nego samo bacim pogled.

    Kao neko ko je ziveo skoro 30 godina na par metara od ranzirne stanice, mogu samo reci da je to iskustvo koje se ne zaboravlja. A multijezicko navodjenje komponovanja vozova sa tog ozvucenja dugog par kilometara koje se posebno cuje u nocnim satima je nezaboravan dozivljaj. Idi na CHONKUUUU…a CHANKABAN bazmeg! Zemunskim bloookom na peti, dobar!!!!!!!!!!…..

  7. Lansky kaže:

    Jednom prikom sam u gluvo doba noći bio sa nekim ljudima koji nisu iz Subotice a upravo su stigli sa granice kuda su uvezli neke polovne automobile. Verovatno su još bili pomalo napeti kada je sa obližnje teretne stanice progovorilo sa ozvučenja, i to u tim njihovim šiframa: „Zemunski blok, Kenedi, Đorić kolosek, Čonka…“
    Ja to nisam ni registrovao svojim ušesima ali su se oni izgleda isprepadali. Ko zna zbog čega, možda ih je na nešto drugo podsetilo, možda „opkoljeni ste, predajte se“…Ućutali su se a onda me zabrinuto priupitali šta je sad ovo. Ja sam im najnormalnije objasnio ali mi posle beše krivo što im bar malo nisam „dodavao gasa“.

    Pogled sa pešačkog mosta
    http://www.gradsubotica.co.rs/wp-content/uploads/2016/07/teretna-stanica-subotica.jpg

  8. stormwatch kaže:

    @Revizor protiv EU

    A sta vi to imate protiv vlakova? Da nije bilo Austrougarske monarchy u to vreme na tim prostorima ne bi Subotica nikada imala prugu jer da vas podsetim, dole u Srbiji je pruga odbacivana kao djavolje delo i nazivana – HLADNO, CHELICHNOM GUJOM LADNOM KOJU TREBA PODMAZIVATI I PODMAZIVATI I KOJA SE NIKAD UGREJATI NECE.

  9. Lenin kaže:

    Al se tamo nekad dobro jelo… Mislim onomad u restoranu.Tamo sam zavoleo pača od svinjskih nogica,repa i uši.Tanjir toga i četri hleba i stomak bez tona bar deset sati.Joj,pa da i sendviči im bili izuzetni.Friško pečene girice za društvo i hladna piva,posle fajronta u Largu su bili kao premija.I sve po ceni kao danas u skupštinskom restoranu.Đaba! 🙂

  10. Lansky kaže:

    I taj restoran je sada zatvoren.

  11. vokille kaže:

    Kako je do skoro bila fino uređena železnička stanica, sećam se pre deset godina je još fino izgledala. Sad, opšti raspad. Nije sve do centralizovane uprave. Svako leto putujem negde vozovima, bilo do Austrije ili Poljske, bilo do Bugarske ili Crne Gore, kada koristim studentske povlastice, uprkos problematičnoj brzini. Činjenica je da su mnoge stanice u Srbiji mnogo urednije nego naša nesrećna. Naša se nalazi i na značajnom koridoru, a nema perone! Stanica u Valjevu je urednija od naše! Za stanice u Mađarskoj da ne pričam. Skoro sam išao i Toličkom prugom, i iznenadio sam se kad sam video u najsiromašnijem delu Srbije, u Prokuplju da je čista i uredna stanica, i da osvetljenje svuda radi, za šta je zadužen više rad železničara koji održavaju u stanicu. Tako da je nešto i do zaposlenih na stanici. Stvar se u razvijenijim državama rešava iznajmljivanjem prostora, naša stanica osim kioska i ne iznajmljuje ništa. Tu je i problem zašto nije toliko atraktivan prostor što je red vožnje u Srbiji prilagođen potrebama Novog Sada i Beograda, ne toliko nama, zbog čega ovde ima i po nekoliko sati da nema nijednog voza (bukvalno od 19.50 do 01.30 nema voza koji polazi sa železničke, osim jednog pt u 22.30 radnim danima za Bačku Topolu). Kod nas bi se mogao fino napraviti železnički prevoz, čak i sa ovakvim brzinama, samo je potrebno malo angažovanja gradskih čelnika, skoro su se u Zrenjaninu izborili za nove vozove, i uz bolju organizaciju prevoza, gotovo se od februara duplirao broj putnika.

  12. stanica kaže:

    Stanica je slika stanja u Zeleznicama Srbiji koja je u blagom rasulu. Ali ni mi nismo bolji pa su nam ulice ispred stanice pune rupa i zakrpa.

  13. Niko kaže:

    @vokille
    „Nije sve do centralizovane uprave.“
    Ako po tebi nije sve do centralizovane uprave, onda kako objašnjavaš činjenicu da vozovi od Subotice do Lovćenca saobraćaju maximalnom brzinom od 40 km/čas, ponegde samo 25 km/čas, a od Lovćenca pa nadalje su brzine prema Beogradu 80 km/čas u proseku, a na pojedinim deonicama čak i 120 km/čas. Da li i to zavisi od regionalnih radnika železnice ili možda od odluke uprave železnica u koje delove preduzeća će uložiti sredstva za popravku i održavanje pruga i stanica, a gde je to gde neće dati ni dinara. Tamo gde se ne ulaže ništa, rezultati rada ni ne mogu biti veliki.

  14. Niko kaže:

    @vokille
    „Činjenica je da su mnoge stanice u Srbiji mnogo urednije nego naša nesrećna. Naša se nalazi i na značajnom koridoru, a nema perone! Stanica u Valjevu je urednija od naše!“

    Da, a šta misliš da su radnici železnice u Valjevu bolji nego u Subotici, pa je ta stanica uređenija nego subotička? To su gluposti.
    Perone u Subotici je trebalo izgraditi još pre 40 godina, ali u Beogradu niko nije bio zainteresovan za to, pa bože moj, šta oće ovi subotičani, hoće dfa imaju izdignut peron? Ako su niži rastom i ne mogu se popeti na voz, neka nose sa sobom male lestve ili šamlicu, uz koje će se nekako moći popeti na voz ako žele da putuju vozom. O ulasku starijih ili gojaznijih osoba u voz da ni ne pričamo, pa oni uopšte ni ne treba da putuju nigde, neka sede kući i plaču.
    Pa u Sloveniji svako najmanje selo koje ima železničku stanicu ima izdignut peron barem 30 godina. Pa to se podrazumeva, to je standard, kao kad imaš auto, a u njemu moraš imati ugrađene farove, jer se bez njih ne može voziti.

  15. stormwatch kaže:

    @Lansky

    Hahahahhahahahahahahaha, to je mnogim mojim prijateljima koji nisu bili iz Su ili su ziveli dalje od stanice bilo isto tako cudno i stravicno u par navrata. Cak mi je jedan drug upao u klopku pa je pomislio da je medijum i da mu neko prica u glavi a on nikako da dokuci sta je to. :-))))

    Btw, da li se neko seca da je nekada davno davno ceo taj blok ranzirne stanice kod carine bio kompletno elektrificiran, ali je elektrifikacija skinuta i odneta na novosadsku ranzirnu stanicu. Ta pruga za Beograd je relativno kasno dobila elektrifikaciju – 1980. Ali je istom bila pokrivena cela ranzirna u ono vreme.

  16. jasso kaže:

    Stormwatch,ne secas se dobro,to je bilo samo nekih pedesetak metar postavljena elektrifikacija,tamo prema majsanskom mostu i to samo za potrebe nastave u zeljeznickoj industrijskoj skoli,ustvari struje nikad tamo nije ni bilo,samo instalacije,a kad je ta skola otisla iz Subotice i to je skinuto…

  17. stormwatch kaže:

    @jasso

    Upravo se jako dobro secam no vi ste nesto pobrkali.

  18. steelers kaže:

    @stormwatch

    zemunskim blokom na peti xaxaxaxaxaxaxaxaxa kako si me vratio u srednju skolu

  19. amacak kaže:

    vokille, nije problem što željeznica ne želi da izda nego što zarade nema. pre tri godine bila su dva kioska i pekara na stanici, jedan je u međuvremenu zatvoren zbog slabog prometa. dok ne bude više putnika to će ostati tako ili još gore. da bude više putnika recept je jasan i dokazan, nove kompozicije i brži saobraćaj prema novom sadu i dalje.

  20. stormwatch kaže:

    @Niko

    U Backoj Topoli su izdignuti peroni extra lepo uradjeni pre jedno 15 godina. Ali ovo sto si napisao „šamlica“ me ubija od smeha – šamlica ahhahahahahahaahhahahah, podseti me na vreme kada mi je baka dolazila u Suboticu vozom i uvek se zalila da su peroni previse niski….

  21. Mister No kaže:

    Fotke su boli glava. Željeznička stanica je u lošem stanju, vapi za renoviranjem.

  22. vokille kaže:

    @Niko

    Za remont pruge i totalnu rekonstrukcije kartice, istina, zavisi od onih majmuna u gumenjari. Ali stvarno ne vidim za pravilno osvetljenje, prepune kante za smeće i grafite da zavisi od Beograda, to je stvar opšte kulture. Stanica i u Kikindi i Senti je isto elegantno odrađena i uvek održavana, sa mnogo manjim brojem vozova, i uvek čiste. A ovo ovde…
    @amacak- tu si u pravu, ali za to je zadužen i jako čudan red vožnje za našu stanicu.
    Jedan deo da se putnici vrate je i da se lepo održava stanica i prostor oko nje.
    Mnogo bi više značilo da se povećaju brzine, ali i čisti vozovi i stanice dosta znače.

  23. vokille kaže:

    Stvar je sledeća, za naredni, a i sledeći red vožnje mora se misliti realno, ako se pravi nešto (nadam se da će bar neko iz železnica zapaziti). Da se ne lažemo, teško da će do 2020. biti neki boljitak po pitanju brzina. Deonica od Stare Pazove do Novog Sada, koja će imati trasu za 200 km/h (nema šanse da će voz po otvaranju ići 200 na sat, možda u najboljem slučaju 160, teško preko 140), počinje u novembru sa izgradnjom, i trebaće 52 meseca da se izradi i pusti u saobraćaj, uprkos bajkama lika sa televizora koji obećava do kraja 2017. da ćemo ići 3 sata budimpešta-beograd… Zašto je remontovana dvokolosečna deonica od Stare Pazove do Rume, gde je jedan kolosek većim delom od Šida do Beograda sposoban za brzine od 100-120 na sat, a drugi lošiji, sa višestruko manjim obimom saobraćaja nego na pruzi Vrbas-Subotica, to je tema svakakvih razmatranja, kao i da remont iz ruskog kredita se radi na deonici Resnik-Valjevo, koja je isto većim delom pristojna, a ne Valjevo-Požega, koja je neuporedivo lošija.
    Jučerašnji put za Sentu me je uverio da ima nešto više putnika nego prošle godine, od kako je šinobus zamenjen novom ruskinjom. Udoban je, tačan i pouzdan, mada treba 75 minuta, voz ide brzinama 30-50 na sat. Između ova dva grada nema nijedna stanica koja ima osoblje. To stvara problem na prelazima, koji se ne spuštaju, najviše u centru Oroma, gde voz zastaje odmah nakon stanice pred prelazom, trubi, i kreće, i verujem da na ovo izgubi dva minuta, slično pred još tri prelaza. Samo da ubacimo neko osoblje u Orom, pošto je stanica idealno u centru naselja, kod lepog parka. Dnevno idu 4 voza, sa time da jedan produžuje u Kikindu. Moj predlog je da za narednu godinu bude 7 polazaka, sa time da 6 idu samo do Sente, a 1 prema Kikindi. Na taj način se efikasno može iskoristiti garnitura, jer nema radnika koji idu dalje, uostalom i položaj stanice u Senti je dosta nezgodan, nije zato što je u centru, već mora da se obrće smer, isto tako i u Miloševu. Senta i Subotica su idealne zato što su im stanice u centru grada, na 15 minuta hoda od većine značajnih institucija. Ako bi voz kretao iz Sente u 5.50 npr, stizao bi u Suboticu malo posle 7, dovoljno da radnici presednu na buseve ili đaci da otpešače do srednjih škola, napravi se da u to vreme kreće voz za Novi Sad ili Sombor, par minuta nakon ovog dolaska, i poveće se garantovano broj putnika. Tako se i kasniji polasci mogu organizovati, važno je da budu prilagođeni đacima i radnicima, koji dolaze iz Sente, Oroma i Bikova, sumnjam da ima toliko ljudi koji putuju iz Subotice prema Senti. Male su brzine, ali i kolima da idete od Sente, tek nešto ispod sat vremena će vam trebati. Busom oko sat. Bilo bi poželjno da je veća brzina, 80-60 na sat, i po tom pitanju bi voz bio najrže sredstvo između ova dva grada, ali teško da će skoro biti remont.
    Dakle, dve kompozicije i sedam polazaka, sa time da su obe garažirane kod nas, odnosno mora da se uzme vreme i da odmori malo garnitura i da se gorivo natoči.
    Prvi voz nek krene iz Su u 4.20 i stiže u Sentu u 5.35.
    Iz Sente nek polazi u 5.50 i u Suboticu stiže u 7.05
    Iz Subotice u 08.20 i stiže do tamo u 09.35.
    Iz Sente nek krene u 10.00 i stiže u 11.15, taman 10 minuta pre nego što dođe Avala za Budimpeštu i Beč iz Beograda, i nek krene u 11.20 putnički voz za Novi Sad.
    Iz Subotice neka krene u 12.15, par minuta pre toga treba da dođe Ivo Andrić iz Budimpešte, u Senti je u pola dva. Ova kompozicija može da krene iz Sente u 14.00 i bude u Subotici pre dolaszka Ive Andrića za Budimpeštu, u 15.15. Sad nezgodno je za Avalu za Beograd, koja bi kretala u 16.20 (međunarodni vozovi imaju drugačije formulisane rasporede), ali to bi se moglo kompezovati ostankom voza koji ide za Novi Sad u 15.25.
    Druga kompozicija, koja je garažirana u Subotici, može da krene za Kikindi u 14.20 dok stignu radnici (jedino što će đaci sačekati 45-50 min), na pola puta bi se ukrštala u Oromu, stizala bi u Sentu u 15.35. Posle 10 min bi produžila za Kikindu, gde bi stigla u 16.55.
    Prva kompozicija za to vreme može da krene u 16.35, kad dođe Avala iz Mađarske i da bude u Senti u 16.50. Iz Sente neka krene u 17.05 i stiže u Suboticu u 18.20, pre polaska brzog voza za Bar, koga bi ostavio da ide u toku cele godine,ne samo tokom leta. Ova kada se vrati može da krene u 19.50 kada dođu đaci, i stižu do Sente i mesta usput do 21.05. Iz Sente bi krenula u 21.20 da bi stigla u 22.35 u Suboticu, u garažu na odmor.
    Druga kompozicija bi iz Kikinde pošla u 18.30, stigla bi do Sente u 19.40 i posle 15 minuta može da pođe, da se ukrsti sa prvom u Oromu, i da stigne u 21.10 u Suboticu. Ova kompozicija bi sačekala do 22.30 sve radnike i preostale putnike da dođu, do 23.45 bi bila u Senti, pošto su manja naselja u pitanju, pešaka ili sa biciklom mogu da stignu ljudi do ponoći svojim kućama. Ova kompozicija bi otišla u Suboticu u 00.35, stiže u 01.25, gde bi pokupila putnike za noćne vozove za Beograd i Budimpeštu, koji kreću oko 2.10 za oba grada. Naravno, neće odmah biti primetni rezultati, ali ako bi potrajala pouzdanost vozova, i ako bi se sredile stanice, bilo bi dosta putnika. Mesečna karta za voz od Sente do Subotice je oko 2000 dinara, od Oroma do Subotice je 1400 dinara ( za sutrans je mesečna za radnike 10000, a za đake 7500). Sada, kad bude u Srbiji ukupno 39 ruskih garnitura, bilo bi neophodno se izboriti za 6 komada da budu ovde(5 za saobraćaj, 1 u rezervi), kako bi se pokrili svi pravci. Ovo podrazumeva i da se Sutrans malo angažuje, da mu se postave uslovi da poslednji polasci glavnih gradskih linija i do mesta gde nema železnice da budu u 22.50-23.00, a prvi da polaze od pola pet, pet. Ali kao što vidite, u razlici cena mesečnih karata ( i običninih, 220 dinara u jednom pravcu do Oroma busem, 96 železnicom, na povratno putovanje vozom ima i 20% popusta), i sa time da je po pitanju prevoza sutrans monopolista koji nabija cene, sa dilom oko gradskih čelnika, teško da se ovakav red vožnje može rešiti za predstojeći red vožnje. Za razliku od ljudi u Zrenjaninu, Vršcu, Novom Sadu, Somboru, Šapcu, Kraljevu…gradovima gde se ljudi pokušavaju izboriti na nivou gradske vlasti za pouzdaniji prevoz, ovde je problem više godina što imamo samo jednog igrača…
    Kasnije ću analizirati preostale pravce, prema Horgošu, Somboru i Beogradu, ako ima neko neki predlog ili sugestiju, kritiku, neka slobodno kaže.

  24. Niko kaže:

    @vokille
    Sad će neko reći da sve gledam iz nekog negativnog ugla.
    Nažalost, kada se pravi red vožnje, ne razmišljaju oni ljudi koji prave red vožnje ovako racionalno i logično i praktično kao ti. Oni ne uzimaju baš puno u obzir naše lokalne saobraćajne potrebe, veze i presedanja, već red vožnje kreiraju po svojim beogradskim potrebama. Kada se pogleda beogradski red vožnje, onda se vidi da oni u Beogradu imaju direktnu vezu skoro sa svim metropolama i primorskim gradovima sa kojima je to moguće. Da im je stalo do nas, odavno bi Subotica imala direktnu vezu kao nekada sa Vinkovcima, Zagrebom, Splitom, Pulom, Rijekom, Sarajevom i Pločama. Ali im to nije važno, pa 26 godina su ove direktne veze u prekidu, u početku je razlog bio rat, posle oštećen most god Bogojeva, a most je u međuvremeno odavno obnovljen, a putnički saobraćaj ipak i dalje ne ide na tu stranu. Praktično, tu jedino dobro prođu one stanice koje se nađu na direktnom železničkom putu koji povezuje Beograd sa nekom destinacijom. Subotica ima direktnu železničku vezu sa Budimpeštom, ali ne zbog subotičana, već je ima zato što se nalazi na relaciji Beograd-Budimpešta, a to su potrebe putnika beograđana. Neka mi neko objasni zašto je godinama unazad tako kilava bila veza Subotica-Segedin, da bi na kraju bila potpuno ukinuta. Pa zato što beograđani ne putuju u Segedin, pa boli njih ona stvar za ovu vezu sa Segedinom i što bi mi voleli tamo vozom putovati.
    A putnika bi bilo i prema Segedinu i prema Zagrebu, da se saobraćaj uspostavi i normalizuje. Ima tu puno đaka koji inače putuju autobusom, auto stopom, voze se kako znaju i umeju, znači putuje se ali ne jednostavno, jeftino i praktično, železnicom.
    Takvo putovanje je privilegija beograđana i eventualno putnika koji putuju iz usputnih stanica.
    Vozom bi vrlo rado dolazili i Mađari iz Segedina na buvljak, samo da imaju redovit voz u pravo vreme. Buvljak je prepun kupaca iz Mađarske. Da postoji voz koji stiže u Suboticu u jutarnjim satima, a da se vraća nazad posle podneva, recimo oko 13 časova, ovaj voz bi bio prepun putnika. Nekada je postojao ovakav, čak dva para garnitura, ali smo onda mi išli u Segedin u šoping i mogu ti kazati da je jedva bilo mesta čak i za stajanje, toliko je to bilo popunjeno i iskorišteno. Jedan par pre podne, jedan par vozova poslepodne i saobraćaj između ova dva, ne baš mala grada bi bio rešen.
    Ali, nažalost red vožnje ne pravimo ni ti, ni ja, tu je i politika dosta umešana u izradu reda vožnje. Ni voz prema Zagrebu iz Subotice nije prioritet Beograda, pošta ga oni imaju u Beogradu. Neka naselja ukidanjem redovnih vozova mogu ekonomski da se jako oslabe, čak i vremenom unište. Neka sela su vremenom nestala sa mape ukidanjem železničke veze i pruge, ukoliko nisu bili na nekoj glavnoj drumskoj magistrali.
    Možda ovo sve ni ne bi bilo tako strašno da oni u Beogradu osluškuju potrebe putnika u manjim mestima i da prave red vožnje vozova prilagođen i tim putnicima na periferiji države.

  25. stormwatch kaže:

    @vokille

    200km/h na toj deonici koju si pomenuo nema sanse, jer 200 km/h podrazumeva KOMPLETNO odvojenu prugu od asfaltiranih pruznih prelaza sa ispravnom rampom, asfaltiranih pruznih prelaza sa neispravnom rampom, asfaltiranih pruznih prelaza bez rampe, stocnih prelaza, ovcijih prelaza, kravskih prelaza, odokativnih prelaza, puteljaka – svi neasfaltirani.

    Kao sto sam vec jednom rekao, ako se bilo koji deo te pruge i da bude sposoban za 200Km/h uspostavi kao pruga za putnicke vozove gde ce ti isti vozovi postizati 200km/h, poznajuci kulturu i mentalitet u Srbiji, tu ce biti vozova, ljudi, automobila, kamiona, stoke i zivotinja na sve strane u roku od nedelju ili manje. Bolje da se ne igraju sa katastrofama.

  26. Djuka kaže:

    ma kakvih 200km/h…
    ili previse gledate sci-fi ili pornice – treceg nema.

  27. vokille kaže:

    @Stormwatch- video sam kako deluje projekat, i sa obzirom da ga rusi rade, sigurno će se izgraditi. Oni su čak predlagali 160 na sat, pošto je ušteda od par minuta u pitanju na toj relaciji, pošto neće kontinualno zbog stanica ići 200 na sat, ali ovima je važnije da to bude parče pruge na kome se mogu hvaliti da se juri 200 na sat. Zato će se i graditi 52 meseca, i podrazumeva kompletnu denivelaciju železničkog saobraćaja, novi tunel od 1,2 km ispod Fruške gore, dvokoloseči vijadukt od 900 m i izmeštanje stanice u Karlovcima. Ozbiljna firma radi, tako da verujem da će se to u garantovanom roku završiti. Oni su svoje deonice skroz završavali pre roka, ono što su zeznuli su naši nesposobnjakovići, kada su trebali signalizaciju ili balize da postavljaju. Zato će ovi sve komplet da urade. Ali to parče pruge će biti aktivno tek od 2021. Ono što se događa je da jednostavno političari se ne savetuju sa strukom, i eto problem.
    @Niko- Naravno, tu je problem što ljudi od struke se ništa ne pitaju, ni lokalne zajednice koje nisu dovoljno uporne. Jednostavno, ono što se nalazi van linije Novi Sad- Beograd nije prilagođeno stavnim potrebama. Najnovija ludost koju sam čuo da pakuju za naredni red vožnje je lokalni voz Pančevo Vojlovica- Ovča, u kojoj će se presedati na BG voz! Umesto da se linija čak i produži ako ne do Prokopa u koji su spiskani milioni, onda bar do Pančevačkog mosta, a ne do beogradske močvarne zabiti da se preseda na drugi prevoz! Već sada je pravac Beograd-Novi Sad rentabilan, kao i pravac Vršac- Beograd, tu će ubaciti još 2 polaska ako se ne varam (to je retki svetli primer u železnicama srbije, gde do pre par godina je išao jedan poluprazan voz dnevno, a sada se redovno vezuju po dve ruskinje u sinhronu). Elektrovozovi, koji bi išli od Novog Sada bi mogli komotno da produže do Pančeva, u Beogradu bi stajali na NBGu, Prokopu i Vukovom Spomeniku, i bilo bi još više putnika. Navodno, izgovor im je da su na Vuku loši peroni! Sad kad se remontuje pruga do Valjeva, i ako bi se odradio taj komad od Resnika do Rakovice, mogli bi da dobiju još jednu rentabilnu liniju. Stvarnost u Železnicama je da je samo taj potez Novi Sad- Beograd, Beograd – Vršac po putničkom prevozu rentabilan, donekle od Novog Sada do Sombora. Možda će i deo od Zrenjanina do Pančeva isto takav postati. Za sve severnije od Vrbasa, to će biti malo teže. Tu su i problematični MAV i HŽ za vozove prema Segedinu, Osjeku (Zagrebu). Sada ni nema vozova prema Horgošu! A i oni što idu, uprkos tome što su novi, mogu da idu do Reckea, gde se ubijaju u pojam sa presedanjem. Voz prema Osjeku zahteva duplo presedanje, i ide samo radnim danima. Presedanje se vrši ili u Bogojevu, koji je zapravo stanica 3 km od naseljenog mesta, ili u Dalju čim se pređe granica, gde je isto stanica par km od samog naselja.. HŽ ima kvalitetniju infrastrukturu, ali neuporedivo lošiji putnički saobraćaj. Iz Osjeka za Zagreb ima jedan voz koji kreće u pola pet! Od Osjeka do Vinkovaca nema nijedan, na skoro remontovanoj pruzi. Od Zagreba do Splita ima jedan nagibni dnevno, svakog drugog dana običan putnički, i tokom dva puta nedeljno sezonska Andria iz Budimpešte. Bilo bi mnogo bolje da se može neometano voziti voz do Segedina ili Osjeka. Ali kako sam čuo, dobićemo par vozova na relaciji Kiškunhalaš-Subotica.
    Zato kažem za pritisak grada Subotice, i njenih čelnika je dosta značajan. Udruženje ljubitelja železnica je dalo sugestije upravi u Šapcu kako da popravi veze prema Rumi, i da se omogući direktan voz, i to je zahvaljujući tamošnjim odbornicima i gradonačelniku uspelo da dođe na dnevni red. Vrlo je izvesno da će se stanovnici Šapca izboriti za normalnu vezu sa Rumom i direktnom sa Beogradom. Tako se i Zrenjanin izborio za kompozicije. Zato mi se čini da po pitanju železničkog saobraćaja da Sutrans poprilično koči nas. Ne smem tek zamisliti da neko da predlog da se napravi železničko stajalište, za pt vozove kod autobuske stanice, prema Pioniru, kako bi stanovnicima Novog naselja i Prozivke imali još bolji pristup železnici…
    Sutra ću nastaviti sastavljanje predloga prema ostalim pravcima, ipak je ovo iscrpno razmišljati kako da se maksimalno raspolaže sa onim što imamo (i da ne upadamo u zemlju bajki) 😀

  28. vokille kaže:

    Dobro, sad analiza prema Horgošu. Ovde je dovoljna jedna kompozicija, i tu mora da budemo svesni par kompromisa, nažalost, za koje se nadam da će da budu privremeni. Od Subotice do Horgoša treba 45 minuta vozom. Vreme bi se skratilo za 15 minuta da nije tu taj deo gde voz ide 20 na sat, od Bačkih Vinograda do Horgoša, na ostalom delu može da ide 80. Kako se ne bi gubilo vreme na granici ili kako ljudi ne bi presedali u Reckeu, ne bi bilo direktnih vozova za Mađarsku, već presedanje u Horgošu, direktno za Segedin. Stvar je da je beskorisno slati naše kompozicije ka tamo, ako ne može direktno u Segedin da ide. Isto tako, privremeno bi ukinuo da voz ide prema Kanjiži, iz razloga što je pruga podjednako katastrofa, ali u mnogo dužem delu nego od Horgoša do BV, a i stanica u Kanjiži nije toliko blizu centra, u Martonošu je na 2 km od sela. Uostalom, kad sam išao par puta prošlih godina, obično ja i još jedna osoba izađemo u Kanjiži, možda nas troje uđe, odgovarao mi je novi voz da sa biciklom dođem tamo. Pošto u Kanjiži nisu u Su okrugu, ne moraju da zavise od Sutransa, organizovao bih bus od nekog drugog prevoznika Novi Kneževac-Kanjiža, Martonoš-Horgoš železnička, uglavnom se tako i radi prevoz od naselja koje nema železnički prevoz do naselja koje ima, da ipak ne plaćaju 10.000 mesečnu do Subotice. Ili Park&Ride prevoz. Okrutno ovo zvuči, ali ovako se neće gubiti vreme za okretanje kompozicije, ili po 4 sata da boravi na granici.
    Prvi polazak Su-Horgoš nek bude u 05.10 biće tamo u 05.55.
    Iz Horgoša ako krene u 06.20 biće u Su u 06.55.
    Iz Su kad krene u 07.35 u Horgošu može da bude u 08.20. Tu može u 08.25 da počne sa graničnim procedurama šinobus koji standardno ide Horgoš-Segedin, koji organizuje MAV. Taman putnici koji su dovezeni tim šinobusom iz Segedina (verovatno su krenuli u sedam) i još ko po potrebi mogu u 08.35 da krenu iz Horgoša i da budu u Subotici u 09.20. Iz Su može da krene u 09.35, bude u Horgošu u 10.20, krene iz Horgoša u 10.35 i stigne do 11.20 u Suboticu, gde stiže na vezu za Beč i pt voz za Novi Sad. U 11.35 ponovo nazad za Horgoš, ali sačeka tamo do 12.20 i vozi đake za Suboticu. U Subotici, kad stigne u 13.05 onda može da ode da se natoči gorivo. U 14.00, kad dođu radnici iz jedne od smena i đaci, mogu za Horgoš, kao i na presdanje za Segedin. Voz za Segedin bi mogao da krene iz Horgoša u 14.55, a za Suboticu u 15.00. Kada stigne u 15.45 može da sačeka putnike iz Avale iz Beča i da krene u 16.45, do 17.30 je tamo. Krene u 17.50 i stiže u 18.35, pre polaska voza za Bar. Kompozicija može onda da napoji gorivom, i sačeka đake u 19.55 ako krene, stiže u 20.40 i organizuje se još jedno presedanje za Segedin. Onda se kompozicija može vratiti u 21.10 za Suboticu, u koju stiže u 21.55. Poslednji polazak bi mogao biti za radnike u 22.30, tamo bude u 23.15, i u pola 12 da krene zadnji za Su. Tada bi taj poslednji stigao nešto posle ponoći i odmorio.
    Evo pokušaću pregledno
    Subotica-Horgoš-Segedin
    05.10- 05.55-
    07.35- 08.20 veza
    09.35- 10.20
    11.35 12.20
    14.00 14.45 veza
    16.45 17.30
    19.55 20.40 veza
    22.30 23.15
    Eto, način da bude osam redovnih polazaka, u suštini isti broj kao i Subotica transom dalje od Hajdukova, a vikendom da ne pričamo. Ovde je sreća što su stanice u centrima dva najveća naselja na ovoj pruzi (Palić i Horgoš). Malo dalje su od centra Hajdukova, ali većina domaćinstava može za 15 minuta hoda da stigne, U Bačkim Vinogradima, stanica je blizui mesne zajednice, ali je poprilično razuđeno naselje, ali biciklima ljudi mogu da stignu za manje od 10 minuta do stanice.
    Ovo je šta se može bez ulaganja napraviti. Uz malu preraspodelu radnika i postavljanje jedne rampe na Paliću, Uz jako malo ulaganje da se postave rampe od Palića do Horgoša, moglo bi se uštedeti par minuta puta. Uz minimalno ulaganje, mogla bi se dići brzina na 80 km na sat (u pitanju je lokalna pruga, retko koja lokalna pruga ima veće brzine od 80-100 na sat) sa polovnim materijalom, i da se podigne osovinski pritisak i da se ubaci osoblje u Bačkim Vinogradima, mogla bi se napraviti dobra pruga za mešani prevoz. Na Hajdukovu postaviti automat za karte, i u Bačkim Vinogradima, ako nema osoblja. Ili da se napravi ugovor sa vlasnicima radnjica ili kafana okolo da dobiju procenat za prodaju karata, i ne trebaju im onda posebni radnici za šalter, to je nešto što se i u Nemačkoj, Švajcarskoj, Rusiji, čak i u jednoj Belorusiji radi.
    Stajalište Prozivka, kod autobuske bi još više ljudi privuklo, mada za to je potrebno odraditi peron između teretnih šina i one 3 šine (mada bih to povećao na 4,5), sa pothodnikom koji bi išao od glavne autobuske do novog naselja, taman na mestu one stare pešačke pasarele. Ali naravno, baš će da razmišljaju o mogućem profitu železnice srbije, ne dok ih vodi ovaj kadar. Garantujem ako bi se doveli ljudi iz Udruženja železnica Srbije, railserbia i beobuild foruma da bi preporodili celokupan železnički saobraćaj, čak bi i oživeli zapuštene pravce.
    Sutra ću ipak odraditi pravce za Sombor i Novi Sad.

  29. vokille kaže:

    Ipak mi se o ovome radije razmišlja nego o diplomskom radu, da budem iskren. 😀
    Sad je vreme za pravac prema Novom Sadu, prema kome su brzine takve kakve su. Na to ne možemo da utičemo, već sve zavisi od ovih iz Infrastrukture. Pruga je još međunarodna, uvek prometna, i u svakoj stanici bar jednom možete ugledati neki voz koji čeka ukrštanje. Rešenje je u taktnom redu vožnje, koji se koristi poprilično na jednokolosečnim prugama u Mađarskoj, na svim pravcima. Sad, po pitanju kompozicija, mi ovde potpuno zavisimo od Novog Sada i Beograda.
    Evo, ukratko, treba napraviti da svi vozovi kreću u isto vreme, osim par izuzetaka. Ovde i ima više rangova, prvo ću vozove prema Budimpešti. Pretpostavljam da će vreme granične procedure ostajati potpuno isto i da tu nema nekog menjanja
    Subotica Budimpešta
    02.05 05.55 (kola za Varšavu i Moskvu, leti i za Prag).
    11.59 15.54 (IC Avala, dalje za Beč, stiže u 19.18).
    16.00 19.54 (Ivo Andrić)
    Planirana su od sledeće godine i dva putnička voza na relaciji Subotica-Kiškunhalaš, voziće mađarski Stadler (isti kao i naš, ali mnogo neudobniji…), kad su tačno, za to nemam uvid. Ovo je sa vremenom polaska iz datih stanica, sa sadašnjim brzinama. Na raspolaganju bi nam bila 3 emv štadler voza, i par klasa.
    Neophodno je i malo lufta za mimoilaženje i propuštanje teretnih vozova.
    I kompromis je u totalnom ukidanju stanice Verušić. Iskreno, nikad nisam video nikoga da je ušao u putnički voz u toj stanici!
    Subotica Bačka Topola Novi Sad Novi Beograd Beograd(glavna/Prokop) Rang
    02.25 03.21 04.42 05.59 06.15(Glavna) -B
    04.35 05.36 06.58 Pt
    06.26 07.22 08.45 10.03 10.07(Prokop) IC
    07.26 07.32 09.02 – – Pt
    08.26 09.26 – – – Pt
    11.26 12.29 13.54 – – Pt
    12.26 13.22 14.45 16.03 16.18 (Glavna) B
    14.26 15.29 – – – Pt
    15.26 16.29 17.54 . – – Pt
    16.26 17.22 18.45 20.01 20.15 (Glavna) IC
    17.26 18.32 – – – Pt
    18.56 19.53 21.42 22.59 23.04(Prokop->Bar) B
    19.56 20.59 22.31 23.58 00.14 (Glavna) Pt
    21.26 21.29 23.54 – – Pt
    22.26 23.31 – – – Pt
    Na relaciji Subotica-Bačka Topola, koja je ipak najznačajnija za radnike i đake (teško da će neko ići sa dalje relacije, dok se ne sredi pruga), sa ovim ima 15 polazaka dnevno, uzeo sam u obzir i odgovarajući luft i moćunost da prolaze teretni vozovi. Jedino što bi vikendom ukidao sve osim poslednjeg pojedinačnog polaska za Bačku Topolu. 11 vozova svakodnevno ide za Novi Sad, odnosno 6 njih produžuje za Beograd, sa time da bi napravio presedanje u Novom Sadu za preostale vozove. Oni sada imaju 16 polazaka vozova dnevno za Beograd, najviše su dobili novim Štadlerima. Za ovakav red voznje, neophodno je od 21 štedlera da 3 idu redovno, ako bi mogli da jedan čuvamo kod nas, a ne u Novom Sadu, bilo bi još bolje. Jedini koji štrče iz takta su ovi kasniji i prvi polasci vozova, međutim tada je i manji putnički saobraćaj.
    Ipak ću sutra nastavti sa ovim pravcem, ali suprotni smer.

  30. Niko kaže:

    @vokille
    tekst sam polako i detaljno pročitao i shvatio, i mogu samo da kažem:
    KAPA DOLE ili SVAKA ČAST za sve ovo što si napisao. Ne znam šta studiraš, ali ti je po meni način razmišljanja i pristupa problemu barem 100 godina ispred načina razmišljanja nadležnih za izradu reda vožnje u železnicama.
    Nadam se (mada sumnjam u to) da će jednog dana depolitizovati radna mesta koja su jako važna i presudna za napredak u poslovanju nekog preduzeća i da ćeš raditi na nekom sličnom radnom mestu. Ljude ne treba postavljati po političkoj pripadnosti, već ovakve kao ti treba postaviti da radi posao koji svakako jako voli a i ide ti od ruke. Dobar plan i analiza problema je put ka uspehu. Od pametnog i istovremeno racionalnog reda vožnje u pravcu putnika kreće sve, a uspeh preduzeća se od početka bazira na jako dobro izrađenom redu vožnje.
    Šta vrede vozovi koji postoje na određenoj relaciji ako su oni u nezgodno vreme kada niko ne putuje sa njima ili su loše usklađeni sa ostalim priključenjima?
    Naveo si baš dosta praktičnih stvari, čega se običan čovek ne bi ni setio.
    Automat za izdavanje karata u stanicama gde nema blagajni, hmm, pa ja se toga ne bi ni setio, a stvarno bi bilo praktično rešenje.
    I još dosta pametnih stvari sam tu pročitao.
    Uglavnom, velika bi šteta bila da te ne postave na neko ovakvo radno mesto gde je potrebno dublje razmišljanje, planiranje, analiza i organizovanje saobraćaja.
    Tipujem da studiraš ili nešto u vezi saobraćaja, logistike, transporta, špedicije.
    Jesam li u pravu?

  31. vokille kaže:

    Zapravo, mašinstvo, ali već 4 godine redovno koristim železnice, tako da vidim kakve su to potrebe. U suštini, metode optimizacije i neka inženjerska svest da se raspolaže ograničenim sredstvima je potrebna. Namera mi je da ostanem u Srbiji, nadam se nekakvom boljitku po tom pitanju, ali u krajnjem slučaju sam spreman da odem dalje. Nisam pristalica nijedne stranke, da budem iskren. Istina je da znam dosta stručnije ljude po ovom pitanju, samo pogledajte rad Udruženja ljubitelja Železnice. Uprkos tome što mi do Beograda treba i po 4 sata, uvek sam radije išao vozom, samo sam jednom išao autobusom. Po pitanju železnica znam da sam fanatik, ali većina ljudi su prosečni putnici, koji bi da imaju pouzdan prevoz od mesta A do mesta B. A veze koje podrazumevaju po par presedanja, par sati čekanja na presedanje, osim ako nije neko fanatik poput mene i još par ljudi koje znam da želi da vidi to ( 😀 ). osuđene su na totalnu nerentabilnost. Problem je i dok 10.000 ljudi sedi tamo u Nemanjinoj, u administraciji (možda do 2000 je dovoljno) , a 2000 radnika su mašinovođe, otpravnici, skretničari, osoblje za čišćenje, što govori šta je glavni problem.
    A za aparate, video sam kako su postavljeni u jednoj Belorusiji (!?), koja je do pre 10 godina bila raspala sovjetska gubernija, a sad ima klimatizovana vozila i dosta pruga sa brzinama od 120-160 na sat.
    @Niko- jeste li bar vi zaposleni oko železnica ovde? 😀

  32. stormwatch kaže:

    @vokille

    Za zeleznicu i logistiku si genije, mani se politike i furaj to.

  33. vokille kaže:

    Aparati znam da za ove deluju kao naučna fantastika (nigde u ex-yu železnicama se ne koriste, ali ima ih u Mađarskoj, odmah čim se pređe granica. Samo znajući kako se ovde održavaju takve stvari, krajnje je neophodno da budu pod konstantnim nadzorom, i da se promene zakoni, a ne da se kao i ostali deo železničkog pribora neprekidno preprodaju u sekundarne sirovine! Da nešto koristno u skupštini izglasaju bi bilo lepo. da se svaka krađa železničkog pribora poistoveti sa terorizmom, ukradene prigušnice mogu da ugroze živote i putnika i zaposlenih!
    Sad, da nastavim sa radim, treba odraditi i u povratku iz Beograda vozove za Suboticu. Gledao sam da svi dolaze u otprilike isto vreme (tu i nisam mogao toliko da obratim pažnju na takt)
    Beograd(Glavna/Prokop) Novi Sad Bačka Topola Subotica Rang
    – – 23.45 00.51 Pt
    22.15 (glavna) 23.44 01.07 02.02 B (-> Budimpešta)
    – 04.32 06.02 07.03 Pt
    – 07.15 08.48 09.50 Pt
    (Bar->Prokop) 04.40 06.32 08.06 09.06 B
    – – 09.45 10.47 Pt
    07.25 (Glavna) 09.03 10.29 11.24 IC (->Beč)
    – 10.29 12.03 13.05 Pt
    – 11.32 13.05 14.07 Pt
    11.34 (Glavna) 12.59 14.26 15.22 B (->Budimpešta)
    – – 15.48 16.50 Pt
    14.26 (Glavna) 16.02 17.32 18.34 Pt
    – – 18.50 19.52 Pt
    17.05 (Prokop) 18.31 19.54 20.54 IC
    – 19.50 21.23 22.25 Pt
    Uzeo sam u obzir da je potrebno da 3 emv stadler garniture budu u stalnom obrtu, kao i ukrštanja vozova, i nešto malo lufta. Bilo bi dobro da imamo jednu rezervu u Subotici, za svaki slučaj, u vidu plave garniture, ne mora emv, ili koji vagon za putničke vozove. Najviše je prilagođeno građanima i đacima Bačke Topole i Žednika koji moraju da idu na posao i školovanje u Suboticu, pretpostavljam da nema putnika koji idu od daljih relacija. Stajalište Verušić je potpuno izbačeno, kako se ne bi zagušivala propusna moć pruge. Za sastave međunarodnih vozova pretpostavljam da se ne menja tip vagona (ostaju gošini na Andriću i Beogradu 2 druga razreda i 1 prvi). Pošto voze par vagona i sve starije bife vagone i restorane na remont, bilo bi lepo da se uvrsti bife ili restoran da ide sa ovim vozovima, relativno su popunjeni, najviše od Vrbasa, a u Mađarskoj već od Kiškunhalaša, 5-6 vagona za Avalu od MAVa, sa time da se uvodi da svakodnevno saobraća voz Subotica-Bar, kao glavna veza između Bačke i Jugozapadne Srbije, dosta znači ovaj voz, crnogorci su dali predlog da idu njihovi vagoni tokom cele godine, sad da vidimo da li će naši to usvojiti. Bilo bi dobro i da kušet i spavaća kola produžuju do Subotice, a ne da se odbacuju u Novom Sadu, ne vidim potrebu da se tu gubi vreme (ali sam uzeo u obzir zadržavanje, jer će sigurno tokom leta ubacivati još vagona). Neophodno je popraviti i rampu za utovar automobila, kako bi se vagon sa kolima slao iz Subotice za Bar, a ne od Novog Sada, to bi bila još jedna dodatna usluga.
    To je moj neki predlog kako da se odradi prevoz na glavnom pravcu Beograd-Subotica, ipak je međunarodni koridor u pitanju. I ovde bi za pt vozove značila železničko stajalište kod glavne autobuske. Ali ovo je nešto što se bez ulaganja, sa raspoloživim sredstvima može uraditi.

OSTAVITE KOMENTAR