„Symbol“ iz Subotice

Devedesete godine su možda bile nepovoljan period za Srbiju kao državu, vreme ratova i međunarodnih sankcija, ali su mnoge privatne firme upravo tu pronašle svoju šansu. Branko Krekić, jedan od osnivača preduzeća „Symbol“ iz Subotice, kaže u razgovoru za „eKapiju“ da je u zemlji u to vreme, zbog embarga pod kojim smo bili, nedostajalo mnogo stvari, pa je uprkos prilično komplikovanim uslovima za poslovanje to bila i prilika za preduzimljive.
symbol_subotica_1

– Dragiša Mickoski i ja smo 1993. godine osnovali firmu. Imali smo sreću da u samom startu naiđemo na prave partnere i izaberemo prave saradnike. Prvi i najvažniji partner, koji je to ostao do danas, bila nam je svetski poznata kompanija „Sericol“ iz Velike Britanije. To je firma koja se bavi proizvodnjom boja za sito štampu i koju je kasnije preuzeo „Fujifilm“, ali je praktično nastavila da radi sa istim ljudima. Od njih smo dobili i neke početne kredite i to nam je dalo vetar u leđa na samom početku – objašnjava Krekić.

Preduzeće „Symbol“ počelo je da se bavi veleprodajom grafičkog materijala, mašina i opreme za sito štampu, flekso štampu i digitalnu štampu. U međuvremenu je delatnost proširena i na maloprodaju repromaterijala za digitalnu, sito i UV flekso štampu, a firma je otvorila svoju poslovnu jedinicu u Beogradu. Kako se posao razvijao, 2006. godine „Symbol“ osniva ćerku firmu u Zagrebu – „Graphic Center“, dok je krajem 2012. ušao i na mađarsko tržište kada je u Budimpešti registrovao drugu ćerku firmu – „Sericol Hungary“.

Osvajanje hrvatskog i mađarskog tržišta

Branko Krekić ističe da je „Symbol“ krenuo sa skromnim kapitalom i pozajmicama od prijatelja i rođaka, a firma je, bez ikakve garancije – „na poverenje“, dobila veliko odloženo plaćanje od „Sericola“. Kasnije se razvijala od svežeg priliva i ulaganjem akumuliranog kapitala, bez zaduživanja. Prema rečima našeg sagovornika, na taj način je razvoj možda bio sporiji nego što je mogao da bude, ali je zato poslovanje bilo mnogo mirnije i stabilnije.

symbol_subotica_4

„Symbol“ je, zahvaljujući partnerstvu sa „Sericolom“, uspeo značajno da proširi posao, pošto se ova britanska kompanija, nakon akvizicije od strane „Fujifilma“, preorijentisala većim delom na proizvodnju boja za digitalnu štampu, a počela je i proizvodnju i prodaju plotera i mašina velikog formata.

– Krenuli smo da radimo na srpskom tržištu, da bismo sticajem okolnosti 2006. osnovali firmu u Zagrebu, a zatim 2012. i u Mađarskoj. Naš distributer u Hrvatskoj je upao u probleme i alternativa nam je bila ili da izgubimo to tržište ili da osnujemo svoju firmu. Odlučili smo da „zagrizemo“ – ističe sagovornik „eKapije“.

U Mađarskoj je bila donekle slična priča. Naime, distributer „Fujifilma“ je upao u velike finansijske teškoće i vlasnici su rešili da prodaju biznis. „Symbol“ je od „Fujifilma“ dobio ponudu da pokuša da preuzme to tržište i posle kraćeg razmišljanja odlučili su da prihvate i taj izazov.

Branko Krekić objašnjava da grupa tako sada ima u vlasništvu dve firme u EU – „koje tamo rade pod puno lakšim uslovima nego mi ovde, i na puno stabilnijim tržištima“.

symbol_subotica_5

 

Najveći izazovi u poslovanju – nelikvidnost i naplata potraživanja

„Symbol“ je posao počeo sa svega nekoliko dobavljača, stranih firmi čije proizvode plasira na srpsko tržište. Reč je o repromaterijalu za štampu i samim mašinama ili dodatnoj opremi za grafičku industriju. Danas preduzeće zastupa uglavnom svetske top brendove u ovoj branši.

– Bilo je lako ostvariti saradnju sa svim tim kompanijama jer smo u startu krenuli sa pravom firmom. „Sericol“ je bio apsolutni lider i ubedljivo najjača svetska firma što se tiče boja za sito štampu i bila je dovoljna preporuka to što smo mi njihovi distributeri – sve ostale kompanije su htele da rade sa partnerom „Sericola“. Naravno, iza nas stoji i dobar rad i rezultati koji su sve to potvrđivali, inače ne bismo uspeli – objašnjava sagovornik našeg portala.

Krekić kaže da se uslovi za poslovanje u našoj zemlji sporo menjaju i da su najveći problemi nelikvidnost i naplata potraživanja. On smatra da je mala garancija od strane države, da su dužnici i dalje jako zaštićeni i da je vrlo teško i komplikovano doći do svojih para. Prema njegovim rečima, skoro je nemoguće raditi bez odloženog plaćanja, a posle je još teže naplatiti odrađeni posao.

– U Hrvatskoj i Mađarskoj su mašinski parkovi daleko opremljeniji nego kod nas. U Srbiji se i dalje radi prilično primitivno, ali mi se čini da je sposobnost naših ljudi znatno veća. Valjda smo tokom svih ovih godina naučili da improvizujemo i da se snalazimo. Takođe, i radna svest i kvalitet su na višem nivou – kako štampe i odrađenih poslova, tako i kvalitet ljudi koji rade.

„Symbol“ trenutno u Srbiji zapošljava 24 radnika, a zajedno sa Hrvatskom i Mađarskom u „Symbol grupi“ je oko 40 zaposlenih.

symbol_subotica_3

Ulazak u viši segment tržišta

Ciljna grupa za proizvode koje distribuira ovo subotičko preduzeće je dosta široka. Uglavnom su kupci štamparije – koje se bave uslugom i štampaju za druge, i proizvođači tekstila, odnosno industrija, koji mašine koriste za štampanje direktno na svojim proizvodima. Odnos je otprilike pola-pola.

Konkurencija u ovoj delatnosti postoji, ali Branko Krekić kaže da nema „niskih udaraca“ i da je sa svim kolegama saradnja veoma korektna. Mesta na domaćem tržištu je sve manje, zato je „Symbol“ i odlučio da krene na hrvatsko i mađarsko.

– Mi iz godine u godinu imamo određen stabilan rast. Ranije je on bio procentualno veći, u poslednjih 5-6 godina se malo smanjio, ali se ukupan obim prometa ipak konstantno povećava.

Sagovornik „eKapije“ kaže da „Symbol“ ne planira velike investicije u narednom periodu, ali s obzirom na to da je partnerski „Fujifilm“ usvojio proizvodnju mnogo većih, produktivnijih i skupljih mašina, očekuje da se i sami pomere prema tom jačem i zahtevnijem segmentu.

– To tržište je finansijski mnogo jače, investicije su znatno veće, ali onda bi prodajom jedne mašine praktično realizovali naš sadašnji godišnji promet. Na primer, naša najskuplja mašina do sada koštala je oko 150.000 EUR, dok su nove mašine reda veličine 1-2 mil EUR. U tom pravcu bi trebalo da krenemo, a za taj novi posao je potreban i nešto drugačiji pristup prodaji i to je jedan krupan korak gde će nam biti potrebno dodatno usavršavanje. Još uvek pravimo planove na koji način sve to realizovati, ali ne sumnjam da ćemo uspeti – zaključuje u razgovoru za „eKapiju“ Branko Krekić.



KOMENTARI

OSTAVITE KOMENTAR