U ulici Knjaza Mihajla

Evo nas u još jednoj subotičkoj ulici koje više nema. Jedna od onih malih i krivih koje su uvirale u centar i koje su odavno bile precrtane na planovima za izgradnju modernog grada. Mnoge žive svoj život i danas ali ove nema već gotovo 40 godina.

Prostor koji danas zauzima Nićin palata i iza, na karti grada iz 1928. godine, zove se "Gazdački krug" a uličica koja se pružila dalje, do kurije grofa Vojnića, tada se zvala Knjaza Mihajla (pre toga Virág utca).

I posle rata, tu su kočijaši, kafana Mali mir, Mlekara, čak i mala benzinska pumpa.

Sedamdesetih godina, iseljenjem Mlekare, stvorili su se uslovi za raskrčivanje tog bloka i izgradnju modernih zgrada i robne kuće Centar.

MALI MIR, tridesetih



KOMENTARI

  1. djomla kaže:

    Ulicu Knjaza Mihajla kako se zvala pre Drugog svetskog rata je teško zamisliti pošto se po sred nje sada nalazi RK Centar, ali i parking ispred OU.

    Nekada

    Sada

    Lansky je već pisao. Ovaj deo grada je porušen tokom bombardovanja i sama je sreća kako su pojedini objekti poput Franjevačkog samostana i crkve svetog Vasnesenja Gospodnjeg preživeli taj kobni dan, iako je dosta lepih objekata nestalo. 

    Kao što možete da vidite, ulica je podsećala na većinu ulica u centru. Uska, krivudava sa prizemnicama, poput Karadžićeve ili Drapšinove. 

    Kasnija urbanizacija je i dalje predmet rasprave. Da li su objekti poput OU, i RK Centra zaslužili da se najđu na mestu kuća? Što gabaritima, što izgledom. Taj proces i sukob mišljenja i dalje postoji u javnosti, posebno kada se radi o izgradnji i zameni prizemnica novim višespratnicama, a baš ovaj deo centra je najizraženiji. 

    Blok porušenih i slabo stojećih kuća u Karadžićevoj i Stajićevoj (preko puta Galerije) je i samo potvrda da će se koplja i u budućnosti lomiti.

  2. Ivica kaže:

    Uf…kada god pokrenete temu o ovom kvartu, osećam neku neprijatnost u stomaku…On je ostao, a kako se vidi iz priloženog, uvek je i bio, sramota ovog grada.

    Koliko god zgrade OU i RK Centar bile moderne za period kada su građene, ja od malena gledam na njih kao rugla…Mada, pošto gabaritima ne narušavaju vizuru grada, modernizacijom objekata bi se drastično mogla promenuti situacija. Zamislite OU sa novom staklenom fasadom poput one na bivšem CK (danas Ušće) u BG-u, ili Nebodera u Ilici 1 u ZG-u…a nešto slično bi se moglo odraditi i sa zgradom RK, mada je ona polustambena, što bi dodatno otežalo situaciju (terase i prozori)….

    Takođe se nadam da će u skorije vreme sve prizemljuše u Vase Stajića, V. Karadžića itd. zameniti višespratnice…i to naravnao tako da ne narušavaju vizuru, odnosno u V. Karadžića su sasvim dovoljne spratnosti 2+Po kako bi se uklopile sa 2-3 objekta koji su još vredni čuvanja…

    Ali time i dalje, sem estetike, ništa drugo nije rešeno…I dalje ćemo imati 3 ogromna posl. centra (možda u budućbosti još koji) + mnoštvo novih stanova, a i dalje par uličica, sa jedva dve trake, bez mesta za parkiranje, bez i jedne semaforizovane raskrnice…Zamislite samo kada svi ti ljudi pokušaju da se uključe u Đure Đakovića ili Zmaj Jovinu…

    Sve što više razmišljam o ovoj temi, sve mi više onaj destruktivni plan iz šezdesetih sa bulevarem deluje prihvatljiviji…mada ne baš u toj meri…Sve se više nameće potreba za otvaranjem poteza od Dimitrija Tucovića do trga C. J. Nenada za saobraćaj…Naravno da ne želim da vidim reku automobila ispred Neptuna i franjevačke crkve, naravno da želim da vidim parking ispred OU kao manifestacioni trg sa podzemnom garažom…ali i dalje tu nešto neće štimati…i dalje će biti haos u ovom kvartu, i to možda 3x veći nego što je sada…

    Ostaje mi samo da maštam o nekoj podzemnoj saobraćajnici koja kreće od V. Stajića, prolazi pored/kroz podzemnu centralnu garažu i izlazi negde u M. Vukovića 😀

    Sve u svemu, da se vratim na početak svog posta, zauvek će ovaj kvart ostati sramota ovoga grada…. 🙁

  3. Lansky kaže:

    Otvaranje trznog centra iza Bossa i otvaranje RK Beograd, znacilo bi masovan ulazak kamiona za snabdevanje u centar grada, ponekad i redove kamiona kao nekad kad je radila RK Beograd.
    Sto se tice parkiranja automobila u Subotici, to je tema za jednu deblju knjigu i diskusiju. Primetio sam poslednjih godina da mnogim subotickim vozacima nije mrsko da parkiraju malo izvan centra ne bi li ustedeli 30 – 40 din. Cak se u poverenju, od usta do usta prenose saveti, gde jos moze da se parkira fraj.
    Jedno vreme je moglo da se parkira u Galeriji, u podzemnoj garazi, uz placeni racun na bilo koji iznos u nekoj prodavnici tamo. Dakle, kupis zvake i mozes tri sata da imas zatvoreni parking, tako je bilo.
    Ipak, nije bilo neke guzve, pa i sam moram priznati da sam davao prednost otvorenom parkingu, moze da bude i dalje ali da ne moram negde da ulazim.
    Sve tako razmisljam da bi nekakva ispitivanja morala da se sprovedu pre nego sto se nacrta plan.

  4. Ivica kaže:

    Pored kamiona, koje si pomenuo, može i da se postavi pitanje autobusa…Ako već ovde postoje dva poveća hotela, zašto nije obezbeđen prilaz, kao i parking za autobuse? Mislim, uvek se vraćamo na istu problematiku…Ispadne da naši urbanisti i gradski oci mogu da zahvale krizi (ne samo ovoj novoj, već i onoj 20 godina unazad) što se ne nameće daleko veća urgentnost rešavanja saobraćajnog čvora i mesta za parking u ovom delu…

    Što se tiče parkiranja, krećem od sebe, jedino prođem kroz centar autom kada idem do bankomata…i to upalim 4 migavca, odradim na brzinu šta mi treba i idem dalje…Za neku veću kupovinu obično idem pešaka, ali i to retko, jer pored ovakve ponude, gotovo 99% kupovine obavljam van centra (buvljak, tržni centri, možda Segedin…)…

    Ali eto, i pored ovako loše situacije, uvek su nagurani automobili u V. Stajića u jednoj traci, tako da nije moguće mimoilaženje 2 automobila, divlji parking iza BOSS-a je prepun, u Đ. Đakovića, V. Karadžića je nemoguće pronaći mesto….šta će biti kada dođu neka bolja vremena i trgovina opet zaživi?

  5. djomla kaže:

    Tri stvari me iznova i iznova nervira.

    1. Nagomilavanje automobila uz put u Vase Stajica
    2. Nagomilavanje autobomila uz put u Partizanskih baza kod pijace
    2. Nagomilavanje automobila uz put u Jo Lajosa kod Tempa, iako imaju parking.

    Valjda je to mentalite ljudi koji su sa konja pali na kvačilo.

    Kada bi rešili ovu situaciju, komunalci ili saobraćajci bi u mojim očima dobili veliku plus.

  6. Ivica kaže:

    Svakako da je i do mentaliteta, pošto je svakome teško da se prošeta 20 m od parkinga do lokala….Kao što kažeš, sigurno da bi su komunalci mogli da nas lepo odviknu lepim kaznama…ja bih prvi pozdravio takav potez…

    S druge strane, po meni, ispred svakog posl. prostora treba da postoji barem 2-3 parking mesta, onako ukoso, pored kolovoza…Nema mi logike graditi zgrade sa lokalima u prizemlju i to tik uz sam kolovoz…šta onda da radi čovek koji namerava da nešto kupi ovde, da stane uz bankinu, nekome ispred kapije ili da ide do centralnog parkinga kojeg, u većini slučajeva, nema…

    Za ovo drugo svakako da nema mesta u ovim našim uskim uličicama, a za uske uličice treba tražiti krivca možda negde na početku, odnosno drugoj polovini prošlog veka…

  7. djomla kaže:

    To sa parking mestima je veliki problem generalno u gradu. Pisao sam ovde i o Bolnici i o Higijenskom ali slicne situacije postoje manje vise bilo gde gde se gradi jer nase ulice nisu predvidjene za takav saobracaj pošto su zadrzale dimenzije od pre dva veka kada su nastajale.

    Zato je i ovaj kvart takav kakav je. Poluizrađen i nedefinisan.

    Na tom bloku oivicenom Vuka Karadžića i Vase Stajića i Engelsovom, bi umesto tih kucica najblje bilo da bude NIŠTA. Livada, parkić, neki trg. To je jedina stvar koja neće stvoriti više štete nego koristi na tom prostoru. Šta god izgradiš, biće haos.

    Ali, stvanost je drugačija. Taj plac je u centru i vredi. Niko nije lud da na njemu sadi travu, pa će nići nešto što bi moralo da ima podzemnu garažu na bar dva nivoa.

    Ali stvarnost je još surovija, pa tamo neće nići ništa još narednih dve decenije. Osuđeni smo da gledamo to ruglo…

  8. Iby P. kaže:

    Kradjordjev Trg:

OSTAVITE KOMENTAR