Urbanisti zagubili pešake i bicikliste

Na putu od plana do izgradnje kružnog toka, nestale pešačka i biciklistička staza, pa građani gacaju po blatu. – Peter Blau: Stručna služba nije uvrstila biciklističku stazu u javnu nabavku za izvođenje kružnog toka i oni će snositi konsekvence.

kruzni-tok3

– U poslednjoj deceniji u širem centru Subotice izgrađeno je osam kružnih tokova, i iz toga bi moglo da se zaključi da gradski urbanisti imaju dobro iskustvo u njihovom projektovanju. Ipak, na nedavno završenom kružnom toku na raskrsnici ulica Majšanski put i 51. divizije, urbanisti su zaborave na pešake i bicikliste kao učesnike u saobraćaju.

Kada je sredinom novembra prošle godine otvorena nova saobraćajnica, taj propust niko nije javno pominjao, a možda ni primetio. Građani koji prolaze ovom raskrsnicom očekivali su da će posao na izgradnji kružnog toka biti završen onako kako se činilo i logičnim, da osim kolovozne budu izgrađeni i trotoar i biciklistička staza koji su ovde postojali pre izgradnje kružnog toka.

Umesto toga, građevinska operativa se povukla, a pešaci i biciklisti su prepušteni blatu. Čitava saobraćajnica deluje kao neuređen teren, koji je građane Subotice i Vojvodine koštao 13,6 miliona dinara, jer je građena iz pokrajinskog i gradskog budžeta.

Laslo Juhas iz Zavoda za urbanizam (koji je od ove godine pripojen Direkciji za izgradnju grada) u razgovoru za „Politiku” kaže da je njegov posao bio da odredi uslove po kojima će se raditi projekat kružnog toka.

– Dati su uslovi za izgradnju pešačke staze, a za bicikliste, pošto nije bilo dovoljno mesta, predviđeno je da uđu u kružni tok, ali da se za to sa postojeće staze napravi prilaz. Nije izvedeno kao što je dato u planu ni za pešake, niti za bicikliste, i zbog toga ljudi sada zovu i bune se. Međutim, po zakonu od 2003. godine, na izvođački projekat nije potrebna saglasnost onih koji rade uslove, tako da nismo ni imali uvid u to šta je projektovano – kaže Juhas.

Projektovanje saobraćajnica, kružnih tokova i biciklističkih staza u 2015. godini na javnoj nabavci marta iste godine povereno je „Dizajn ofisu” iz Subotice i „Rod dizajnu” iz Beograda po ceni od oko 236.000 dinara. Na osnovu ovih projekata raspisan je i javni poziv za njihovu izgradnju.

Miloš Atić, vlasnik „Dizajn ofisa”, kaže da u projektnom zadatku za kružni tok Direkcija od njih nije tražila da projektuju ni biciklističku, a ni pešačku stazu. U tenderu za izgradnju kružnog toka koji je avgusta prošle godine objavila Direkcija za izgradnju grada pominje se izgradnja kolovoza, izmeštanje visokonaponskog voda, gasne instalacije, ali takođe nema ni reči o pešačkoj stazi ili prilagođavanju biciklističke staze.

Gde je nestala staza za pešake i bicikliste, nije lako utvrditi. „Politika” je po Zakonu o dostupnosti informacija od javnog značaja od Direkcije za izgradnju grada dobila odgovor da projekat za ovaj kružni tok nije obuhvatio trotoare: „S obzirom da je projekat bilo potrebno obezbediti u veoma kratkom roku za potrebe konkursa AP Vojvodina, koji je obuhvatao isključivo saobraćajnice sa kružnim tokom, izvod iz projekta za ovu namenu nije obuhvatio trotoare”. Nadzor nad ovim radovima u ime Direkcije radila je Dražena Milošević.

Međutim, u razgovoru za „Politiku” direktor Direkcije Peter Blau kaže da je izostavljanje trotoara u stvari bila greška:

– Šta da kažem, napravljen je propust  i nastojimo što pre da ga ispravimo. Stručna služba nije uvrstila biciklističku stazu u javnu nabavku za izvođenje kružnog toka i oni će snositi konsekvence.

Direktor nije bio siguran u kom dokumentu je „nestala” pešačka staza.

– U konkursu za izvođenje radova već nema staze, i pretpostavljam da je nema ni u projektu, a zašto to treba tehnička služba da objasni. Pošto nije znala da objasni, snosiće konsekvence zbog propusta. Još tokom izgradnje sam video da to nije urađeno i naredio sam da se sanira, ali stručna služba nije postupila po tome – ističe Blau.

 

Politika



KOMENTARI

  1. djomla kaže:

    Direkcija u poslednje vreme ima mnogo propusta…

    Ali, sve ovo može brzo da se reši da se na proleće izgrade staze, kružnji tok obeleži horizontalnom signalizacijom, uredi zeleni pojas i ostrva i konačno počne da se redovno čisti.

    Ne prave pistu za F1, i nije to neka cifra za grad…

  2. Megatron kaže:

    Hvala sto ste objavili ovu vest.

  3. Anonimni kaže:

    nikakvo cudo na raskrsnici partizanskih baza i kireske uradjen je kruzni tok sa svim savremenim pesackim i biciklistickim kao i invalidskim prelazima jedino staze koje treba da vode do istih su slucajno zaboravljene pa opet po blatu ko ima cizme

  4. Djak kaže:

    Niđe pameti…

  5. nekoime kaže:

    kireska-severna/partizanskih baza je isto bez pesacke staze na kruznom toku,vec godina… tuga

  6. Megatron kaže:

    @nekoime

    Tacno tako. Vazno je bilo da se to zavrsilo pa onda napravilo slavlje, a posao je zapravo polovicno bio zavrsen.

  7. stormwatch kaže:

    @neko ime

    To je tamo posebno smesno napravljeno jer su uredno ucrtani pesacki prelazi koji ne vode nigde…ali ne treba zaboraviti da je samo taj projekat bio daleko veci u odnosu na ovo sve sto je u poslednje 4 godine uradjeno u gradu.

  8. is kaže:

    Ne da su zaboravili da NAPRAVE,nego i da POPRAVE onu postojecu biciklisticku,a koju su iskomadali,izlupali,sekli…Pravi slalom posle kise,a tek snega!_

  9. Djuka kaže:

    prava vest bi bila da su izgradili trotoar i biciklisticku stazu.
    a ovo? ovo nije vest vec je sasvim normalno za Srbiju.

    ne znam zasto ne odu u bilo koje madjarsko selo, sa 100 stanovnika, da vide kako treba da izgledaju kruzni tokovi.

  10. Aeryn kaže:

    Svašta! Ko još danas u Subotici pešači i putuje biciklom?!
    Stiče se utisak da neko uporno šikanira bicikliste i pešake, uzevši u obzir stanje trotoara i staza (i prelaza). Nije da su vozači u nekoj preterano boljoj situaciji ali ovo je isuviše očigledno. A direkcija za izgradnju grada i njihova „nisam ja, zeka je“ i „pas mi je pojeo domaći“ opravdanja postaju jadna. U moru beskorisnih ustanova za grabež iz budžeta ova stoji rame uz rame sa Katastrom.

  11. dragan kaže:

    koja fatalna greška , kod primopredaje.

  12. S&S kaže:

    Strava. Setite se samo Maglaijeve priče (kad se napokon dokopao vlasti), kako njegovi prethodnici ništa nisu uradili kako treba, ništa nisu završili (sve su pokrali), pa sad sve on i njegovi novi pajtaši moraju… Zašto se sad ne oglašava, Bio je na otvaranju kružnog toka, slikao se, davao izjave, bio na njegovoj televiziji, skupljao poene (sa njim su bili i njegovi novi pajtaši kao i uvlakači) i ništa nije video, šetao je sredinom puta, nije mogao ni cipele isprljati, a pešačke staze, biciklističke staze, prilazi, gradjani, nisu bili u njegovom vidokrugu.
    Pa sad gradjani Subotice , dobro promislite, najavljeni su izbori.

  13. Megille kaže:

    Subotica imo osam kružnih tokova. Urbanisti i projektanti ih štampaju na kilograme ,još malo pa će nam saobračajnice sastojati se od bezbroj kružnih tokova. I tako ćemo biti i ispred evropske prestolnice Beća jer tamo ima samo dve ovakve kružne saobračajnice. Inače za ‘slabije’ moram napomenuti da nije ovo ništa novo sa ovakvim saobračajnicama u gradu. Naime tih je bilo i za vreme šezdesetih godina na frekventnim delovima gradskim saobračajnicama još iz vremena Habsburške monarhije , ali tamo negde početkom sedamdesetih godina porušili smo ih i zamenili semaforima. Sada samo treba da čekamo neku novu javnu nabavku za postojeće kružne saobračajnice i da ih ponovo zamenimo semaforima. Pa jovo nanovo…Tu valjda projektanti neće izostavite pešačke i biciklistićke zone.

  14. Vukela kaže:

    Evo kad vec svi pisu onda da kazem i ja par reci! Taj ko je ismislio kruzni tok u gradu, treba ga za kaznu slati da svaki dan tamo prolazi pesice i sa biciklom. Kruzni tok nije za grad i za prometne raskrsnice, kruzni tok se postavlja na ulazu u naselje da uspori saobracaj i da regulise raskrsnicu bez semafora. A ovaj ko je izmislio da to stavlja u gradu gde su pesaci i biciklisti, automobilsti i ostali ucesnici u saobracaju je samo jedna velika neznalica. Kruzni tog u gradu, ne da ubrzava saobracaj nego ga usporava. Evo vam primer kruzni tok u centru na kraju Strosmajerove, dok nije bio kruzni tok, sve je bilo noramalno, a sada neznas ko ide, idu i pesaci i biciklisti, taxisti koji nikome ne daju prednost, raskrsnica je opasna za zivot a stalno je guzva. Pa onda onaj kruzni put na Prozivci, kome je to trebalo? Isto je opasno za zivot, pesaci trce preko prelaza da ih ne udare sa autom, a biciklisti moraju sici sa bicikle i pregurati je da nebi naleteo neko sa autom na njih. Samafor je u gradu i izmisljen da stiti pesake i bicikliste pa da mogu da predju ko ljudi preko puta, a ovi kruzni tokovi nikako nisu za grad.

OSTAVITE KOMENTAR