Više od 200 taksija oduzeto zbog prevoza migranata

Taksisti optuženi za trgovinu ljudima tvrde da samo prevoze putnike – Vozilo im se vraća ako pristanu na nagodbu i priznaju krivicu – kažu za „Politiku” u Savezu udruženja taksista Srbije.

taksi-taxi_660x330

Policija najčešće pleni automobile na putu od Beograda do Subotice, a taksisti se bune, jer smatraju da su drastično oštećeni i onemogućeni da rade svoj posao.

Jedan od primera je slučaj taksiste koji je primio mušteriju poreklom iz Sirije kod beogradskog hotela „Astorija”. On je govorio za naš list ali pod okriljem anonimnosti.

– Primio sam stranca naočigled grupice policajaca koja je stajala u blizini. Dogovor je bio da ga po taksimetru odvezem do Subotice. Tamo nas je pri rutinskoj kontroli zaustavila saobraćajna policija koja je utvrdila da Sirijac nema dokumenta. Priveli su nas obojicu i zaplenili moj automobil. Dao sam izjavu, nakon čega su me pustili, a vozilo su mi privremeno oduzeli. Tada je za mene počela golgota – priča ovaj taksista.

On kaže da je Osnovno tužilaštvo u Subotici protiv njega pokrenulo postupak koji će trajati dok se ne utvrdi da li je organizovano prevozio migranta do granice ili je zaista samo primio mušteriju, ne znajući ko je ona. Po njegovoj priči, kada je tužilaštvo shvatilo da nema elemenata da ga kazni, da bi opravdalo to što je uradilo ponudilo mu je nagodbu.

– Predložili su mi da priznam da sam znao da vozim migranta do granice i da uplatim oko 100.000 dinara u dobrotvorne svrhe pa će mi onda vratiti automobil – otkriva ovaj taksista i dodaje da je tako i učinio.

Da ovo nije usamljen slučaj potvrđuje Aleksandar Bjelić, predsednik Saveza udruženja taksista Srbije.

– Ovaj problem je u našem poslu već šest meseci aktuelan i za nas je goruće pitanje. Tužilaštvo bi trebalo da omogući taksistima vraćanje vozila dok postupak traje i dok sud ne utvrdi ko navodno švercuje ljude. Pa da li mi treba da razmišljamo o tome da li naši klijenti imaju dokumenta. Pitanje koje bih ja postavio jeste odakle se stvorio migrant bez papira u centru Beograda? Kako je prešao granicu pored policije? Takođe, migranti se voze i autobusom do Subotice, a nijedan autobus nije zaplenjen. Putuju i vozom, pa ništa – kaže Bjelić.

On je upozoravao kolege da obrate pažnju koga primaju u vozilo, ali tada su ga napale razne nevladine organizacije pozivajući se na diskriminaciju prema migrantima.

U MUP-u nam nisu odgovorili koliko su taksi vozila oduzeli u poslednjih šest meseci zbog prevoženja azilanata, već su samo kratko rekli da policija postupa po nalogu tužilaštva.

Da li i koje zakone taksisti krše ukoliko voze migrante pitali smo Radovana Lazića, predsednika Upravnog odbora Udruženja tužilaca Srbije.

Ukoliko taksista ili bilo ko drugi prevozi ili omogući smeštaj ljudima koji se ilegalno nalaze u Srbiji, učiniće krivično delo nedozvoljenog prelaženja državne granice i krijumčarenja ljudi za koje je kazna od šest meseci do pet godina zatvora, objašnjava ovaj tužilac.

– Za dela za koja je zaprećena kazna do pet godina, javni tužilac može da primeni odlaganje krivičnog gonjenja. Učiniocu se oprašta krivično delo pod uslovom da to delo prihvati i izvrši jednu od obaveza koju mu naloži javni tužilac. To može biti i uplata određenog novčanog iznosa u humanitarne svrhe – objašnjava Lazić i dodaje da je bitno da osumnjičeni prihvati obavezu tužioca i onda može biti primenjen oportunitet.

Taksista nije ovlašćeno službeno lice i nema pravo da legitimiše mušteriju, ali to ne znači da ne zna da je reč o migrantu koji ilegalno boravi u Srbiji, kaže Lazić. U udruženjima taksista smatraju da je takvo rezonovanje apsurdno. U tom slučaju morali bi, kažu, sami da preuzmu ulogu detektiva i da strane državljane, po slobodnoj proceni, legitimišu pre nego što krenu na put.

——————————————————————-

Za procesuiranje moraju da postoje dokazi

Taksista sme da vozi svakog tražioca azila koji ima legitimaciju ili potvrdu o traženju azila, kaže za „Politiku” pravnik Radoš Đurović, direktor Centra za zaštitu i pomoć tražiocima azila.

– Da bi se neko procesuirao moraju da postoje dokazi da je nezakonito ostvario korist, ali i izjave migranata pred sudom da ih je vozio i to za višu cenu od regularne. Sud neće nikoga da osudi bez utvrđenih činjenica i dokaza – navodi naš sagovornik.

Ukoliko je radio po zakonu, taksista nikako ne bi trebalo da prihvati nagodbu sa tužilaštvom, ističe Đurović.

– Ukoliko mu je zaplenjeno vozilo, a on nije prekršio zakon, treba da potražuje štetu na osnovu neosnovano vođenog postupka – kaže Đurović.

Taksisti, međutim, ističu da su spremni za nagodbu jer im je oduzeto osnovno sredstvo za rad, a niko ne zna kako bi oni i njihove porodice preživeli ako bi ostali godinu dana bez automobila.

Ovaj problem je, po rečima Đurovića, mnogo kompleksniji, jer se dešava da taksisti krijumčare migrante i tada ih najčešće uhvate u pograničnom pojasu gde ne smeju da budu. Migranti kojima službenici pomenutog centra pomažu svedoče o tome da su im neki taksisti vožnju naplaćivali tri-četiri puta više od regularnog iznosa, ali i da su im pretili, ucenjivali ih. Prema priči ovih ljudi ali i onih koji im pomažu, ima i taksista koji u dogovoru sa vlasnicima hostela na tačno utvrđenim mestima primaju migrante i za velike pare voze ih u te hostele uz ubeđivanje da su centri za azil prepuni ili da će ih uhapsiti policija.

– Naravno, ne treba da zaboravimo da ima i poštenih taksista i da ne žele svi da se nezakonito okoriste o azilante – napominje Đurović.

 

POLITIKA



KOMENTARI

  1. Milenko kaže:

    Na tudju nesrecu pare zaradjuju

  2. ledenjak kaže:

    Ovo je van svake pameti .Država priznaje da su ilegalno ušli u državu i sad očekuju od taksista da se igraju policije kad im neko uđe u kola Što nekažnjavaju onu silnu vojsku i policiju tj onoga ko je dao naređenje da se puštaju preko granice dole na jugo-istoku ?

  3. Čiča kaže:

    Kada će te shvatiti ili naučiti, da Trgovina ljudima i Krijumčarenje ljudi nije isto, da su to potpuno da različita krivična dela!?

  4. bac vranje kaže:

    ovo je sramota, kao prvo jer ih taksisti deru,pa se bune ,a kao drugo cudi me da se Seljakovic nije jos javio da je to protivzakonito jer taksista nema pravo da legitimise!!

  5. Megille kaže:

    Subotička opština omogućava smeštaj ilegalnim emigrantima u ciglani kraj subotice. Ko će u ovom slučaju biti kažnjen ?

  6. zorandjala kaže:

    Ako udjes u bilo koji autobus za Suboticu,Kanjizu,Novi knezevac.Nema mesta od migranata,Nisam cuo da je bilo ciji autobus oduzet,Ili su ovi autobusi pod patronatom belih medveda?

  7. zloco kaže:

    U svakom slucaju najvise profita od ilegalne migracije ima drzava i njihovi dresirani psi

  8. amacak kaže:

    ne samo srbija već cela moćna eu ne zna šta će sa seobom naroda koja se dešava pred našim očima.

    i nemci misle da taksisti treba da legitimišu putnike: http://webapp.kurir-info.rs/austrija/skandal-na-granici-nemci-uhapsili-austrijskog-taksistu-jer-je-prevezao-musterije-bez-dokumenata-clanak-1743125

    ajde za neorganizovanu, korumpiranu i sluđenu srbiju ali zar nisu nemci i austrijanci sposobni da donesu odgovarajući propis kojim se reguliše da na to imaju pravo?

  9. Megille kaže:

    amacak @ Moćna , voljene vođa često se uvlaći nemcima ,ali bez uspeha . Naime oni traže samo rezultate i poslušnost. A nas srpski ponos gde je vućiću kako često voliš da kažeš. A lažnih azilanta će biti sve više i više u Srbiji ,dok se ne izmeni etnička slika u korist azilanata. Nedavno je sam SNS izjavio u Subotici da su sada oni u većini pa sami mogu upravljati gradom ,dokle ? . nedugo ,dolazi konkurencija na ‘oslobođene ‘ teritorije.

  10. Kertvaros kaže:

    Pre nekih par godina sam putovao turistickim autobusom iz Nemacke u Englesku. U autobusu je su bili iskljucivo nemacki drzavljani. Medju putnicima je osim mene bio i jedan bracni par rodom iz Hrvatske, takodje Nemacki gradjani. Posto smo se upoznali poceo je razgovor „na naskom“. Taj razgovor naravno nije ostao neprimecen i vozac autobusa se obratio svim putnicima preklinjujucim glasom da budu ljubazni i da mu pokazu svoje isprave jer Englezi jako strogo kontrolisu i on zeli licno da se uveri pre kontrole u Doveru da mu svi putnici imaju isprave odnosno licne karte koje su u ovom slucaju dovoljne. Svi smo mu pokazali sta je trazio i on je sa olaksanjem seo za volan i produzio voznju. Kasnije mi je objasnio da on ima spisak svih putnika, njhova imena i adrese, ali ne i dokaz o njihovim putnim ispravama , niti ima sluzbeno ovlastenje da nekoga kontrolise. Covek je bio na velikoj muci. da trazi papire samo od nas troje, bilo mu je neugodno i netakticki, sa druge strane ako ga Englezi uhvate sa ilegalnim putnicima, sleduje novcana ili zatvorska kazna ne retko i jedna i druga. Zbog toga se je odlucio na kompromis i zamolio da mu svi putnici (zbog nas troje) pokazu „Ausweis“ Rekao mi je kasnije jos i da koga nadju sa putnikom bez odgovarajucih papira, optuze ga za saucesnistvo u ilegalnom prebacivanju emigranata preko granice, sa svim konsekvencijama koje iz toga slede. To sve naravno vazi samo za prekogranicni saobracaj. Unutar granica zemlje moze da se vozi svako koliko i kuda zeli u svim sredstvima javnog saobracaja pod uslovom da plati kartu za prevoz. Sa taksistima nije isti slucaj. Oni ne voze utvrdjenu liniju ne moraju primiti svakog gosta ako ne zele, i oni se dogovaraju sa musterijom kakvu uslugu treba da mu obave, u odredjenim situacijama i pod odredjenim okolnostima mogu da iskljuce taksimetar i slobodno dogovore cenu prevoza, narocito kada su u pitanju posebno duge relacije.

  11. amacak kaže:

    kertvaroš,
    upravo o o tome pišem. ozbiljne stvari kao optužnica za pomaganje u ilegalnom prelasku granice treba da budu jasno definisane. da niste sreli sreli te hrvate i počeli razgovor na naškom kako bi šofer znao da treba da vas legitimiše? neki imigranti izgledom se izdvajaju u evropi ali bi legitimisanje svakog sa tamnijom kožom bilo politčki nekorektnoo u sadašnje vremei. osim toga, kako jedan vozač autobusa ili taksista zna kako izgledaju ispravne putne isprave iz sirije ili eritreje? zašto se kola lome na šoferu i taksisti?

    u srbiji je uključen taksimetar obavezan kada je putnik u vozilu. jedini način da se vozi po fiksnoj ceni je uz potvrdu sa posebnih stajališta. kazne nisu nimalo naivne. takođe, pre par meseci su predstavnici neke nvo izjavili da je odbijanje vožnje azilanata diskriminacija i da mogućnost da vozilo bude oduzeto a taksista završi u pritvoru nisu dovoljan razlog da se takve vožnje odbijaju. sa druge strane, od policije je nemoguće dobiti napismeno pravilo kada preti oduzimanje vozila uz prijavu. sve zavisi od dobre volje policajaca i, možda, položaja nebeskih tela.

  12. Kertvaros kaže:

    @ amacak
    Nemci uhapsili Austrijanca, Danci uhapsili Nemca i tako hapse taksite sve u krug kao kada se deca kartaju „Crnog Petra“, i podmecu ga jedni drugima. Problem sa zloupotrebom azila je vrlo kompleksan i nazalost nije od juce. Stvari se nisu pravrovremeno resavale zbog sitnociftinsko-politickih kalkulacija. Trenutno su u Evropi velike politicke turbulencije i stare svima znane politicke strategije i politicki pravci kao i politicki programi nisu vise za prepoznati. Konzevativni Hriscanski demokrati kradu od socijalista i ekologa, ovi opet od demohriscana i komunista. Sve u svemu jedan uzasni galimatijas gde se polako vise ne zna ni ko pije ni ko placa. Srecom primecuje se jedan novi trend , Danska, Madjarska, Holandija, Finska itd. gde vidimo da se konzervativne snage ponovo konsolidiraju i spremaju da rese ovu nenormalnu situaciju. U Nemackoj su na komunalnim izborima takodje konzervativci u trendu. Cinjenica je da nikada do sada nije bilo ovako masovnog zloupotrebljavanja azila, ali je i cinjenica da jos nikada narod nije izasao tako masovno i konstantno na ulice kao do sada. Vlasti se boje nemira i pokusavaju svim silama da minimiziraju i zataskju problem, oprobanim metodama difamiranja vanparlamentarne opozicije. Ljudi koji otvoreno protestvuju protiv pseudo-azilanata se proglasavaju za naciste, fasistei intolerantnu bagru bez elementarne kulture i obrazovanja. Medjutim tih ljudi je sve vise na ulicama i etabilirane partije ce biti prinudjene nesto konkretno da urade i da se povinuju njihovim zahtevima. Ko u pozadini vuce konce ovih migracija jos nije sasvim razjasnjeno. Postoji vise teorija i skoro sve nisu za odbacivanje. Ovo je sada jedan masovni fenomen i po meni je u pitanju orkestrirana strategija za potresanje Evrope. Tim pre jer su sada involvirane u sve to i zemlje Balkana koje su dosada bile daleko na margini takvih masovnih migracija. Na kraju krajeva sve ce se morati resiti u Briselu, nazalost tamo su trenutno na kormilu ljudi nedorasli visini zadatka.

  13. Megille kaže:

    Orban: Ograda sa Srbijom biće gotova do 31. avgusta
    M. Milikšić | 26. 07. 2015.

    Mađarska će završiti izgradnju anti-imigrantske ograde na južnoj granici sa Srbijom do 31. avgusta, pre prethodno određenog roka u novembru, najavio je danas mađarski premijer Viktor Orban, preneo je AFP.

    -Ograda će biti gotova do 31. avgusta, svi drugi rokovi ne važe – rekao je Orban na letnjem univerzitetu na mađarskoj jeziku u Beil Tušnadu u Rumuniji, objavila je mađarska državna agencija MTI.

    Orban je takođe rekao da je ilegalna imigracija povezana sa terorizmom i da povećava stopu zločina, uključujući silovanja, te nezaposlenost.
    -Evropa treba da pripada Evropljanima – poručio je on.

    Radovi na izgradnji ograde visoke četiri metra počeli su prošle nedelje na kratkoj, probnoj deonici, sa ciljem da se zaustavi talas imigranata koji dolaze u Mađarsku preko Srbije.

    Prošle nedelje su mađarski zvaničnici najavili da će žičana ograda, duga 175 kilometara, biti gotova do novembra.

    Mađarska je do sada registrovala više od 80.000 azilanata. Prošle godine ih je bilo 43.000, a 2012. nešto više od 2.000, navodi AFP. Imigranti uglavnom dolaze iz Avganistana, Iraka, Sirije i afričkih zemalja, nadajući se da će ući u Austriju i Nemačku, ili druge zemlje zapadne Evrope.

    Mađarska je članica EU i nalazi se u Šengenskoj zoni, pa imigranti mogu odatle lako da se kreću po čitavoj Uniji.

    Plan izradnje ograde, kako konstatuje AFP, alarmirao je Srbiju, iako je zvanični Beograd priznao da Mađarska ima pravo da štiti svoje granice kako smatra da je primereno.

  14. Voz kaže:

    Dal ukljucuju onaj sat sto meri km i pokazuje i cenu ??? Ako da,onda nista,ako ne,onda su lopovi !!!!!!

  15. amacak kaže:

    @voz
    uključen taksimetar i tabla na krovu su po advokatima dovoljni da zaštite taksistu od oduzimanja vozila i krivične prijave. u praksi nije tako.

    sa druge strane dobar deo taksista dere emigrante i vozi ih po višestruko većoj ugovorenoj ceni, to stoji, ali za taj prekršaj sleduje novčana kazna od prešajnog suda, ne ovo što policija radi. takođe oni koji ih voze po zakonu i taksimetru nisu zaštićeni i stradaju i ni krivi ni dužni.

OSTAVITE KOMENTAR