Vojvodina lokomotiva srpske privrede, ali spora

Devedesetih je najpre trebalo staviti „tačku na pljačku“ i utvrditi „di su naši novci“ da bi Vojvodina, od 2000. godine naovamo, mogla da bude „lokomotiva Srbije“ na putu za Evropsku uniju.


Lokomotiva je u protekloj deceniji bila najomiljenija metafora ovdašnjih političara za najveću srpsku žitnicu. Ponavljali su je u svakoj zgodnoj prilici, uprkos opštepoznatoj činjenici da nam je železnica prespora i za istočnu, a naročito za razvijenu Evropu.


Ovih dana, u predizbornom vakuumu, dok se čeka odluka o raspisivanju redovnih izbora, lider SVM i potpredsednik Vlade Vojvodine Ištvan Pastor, u potrazi za novom metaforom, otisnuo se preko velike bare:


– Vojvodina ne samo da više nije lokomotiva, odnosno najrazvijeniji region Srbije, već tone sve dublje i dublje, kao Titanik – ponovio je Pastor u dva navrata u poslednjih mesec i po.

 

Optužujući republičku vlast da će vojvođansku privredu dovesti do bankrota ako nastavi da sporim tempom usmerava onih Ustavom predviđenih sedam odsto sredstava iz republičkog u pokrajinski budžet, Pastor je naveo da je u pokrajinsku kasu od planiranih 10,2 milijardi za investicije, u prvih šest meseci ove godine, iz republičke kase, stiglo svega oko milijardu dinara.


I dok se pre dvadesetak godina niko nije ozbiljno bavio analizom parole Nenada Čanka (LSV) da „Beograd sistematski pljačka Vojvodinu“, baš zato što je bilo jasno da je lansirana u predizborne svrhe, ni sa Pastorom niko od njegovih partnera iz Koalicije „Za evropsku Vojvodinu“ ne želi da se upušta u polemike.


Jedino je nedavno predsednik vojvođanske vlade Bojan Pajtić kratko rekao da je izjava Pastora prejaka „jer se ne radi o bankrotu“. Iz redova republičke vlasti potvrđeno je da tempo transmisije sredstava u pokrajinsku kasu jeste usporen, ali da treba imati na umu kontekst globalne ekonomske krize, koja se, neminovno, mora odraziti i na našu zemlju.


Iz Vojvodine je odmah izvučen statistički podatak da je prosečan lični dohodak u pokrajini manji nego u Beogradu i u još nekim delovima Srbije, kao što je Kragujevac. Najmanju prosečnu platu u Srbiji prima vojvođanska opština Plandište i ona iznosi 18.658 dinara, što je za punih 20.000 dinara manje od prosečnog ličnog dohotka u Srbiji.


Da li su ovi podaci zaista verodostojan pokazatelj da Vojvodina polako ali sigurno gubi primat najrazvijenijeg dela Srbije? Može li vojvođansku privredu srušiti tih devet milijardi dinara koje usporeno cure od Beograda do Novog Sada?


Pokrajinski sekretar za rad i zapošljavanje Miroslav Vasin kaže da je čaša za optimiste uvek polupuna, a za pesimiste – poluprazna.


– Opšta situacija jeste teška po celu srpsku privredu, ali nije baš da nemamo razloga za optimizam, a jasno je da je Vojvodina i dalje ekonomska lokomotiva ove zemlje – kaže Vasin za „Novosti“. – Od svih stranih investicija pristiglih u Srbiju, 45 odsto, dakle skoro svaka druga, uložena je u Vojvodinu. Zar to nije podatak koji ohrabruje?


Vasin ističe da je situacija u Vojvodini sigurno mnogo bolja nego što to „pojedinci u ovom trenutku pokušavaju da prikažu“.


– Za razliku od ostalih delova Srbije mi uspevamo da stopu nezaposlenosti držimo na pozitivnoj nuli – naglašava Vasin. – U prethodne tri-četiri godine, podstičući ulaganja u mala preduzeća, zatim sredstvima iz pokrajinskog fonda za kapitalna ulaganja i indirektno, sredstvima iz Nacionalne službe za zapošljavanje, otvoreno je preko 35.000 radnih mesta.


Pokrajinska vlast je, kako ističu njeni čelnici, dala sebi zadatak da u ovim kriznim vremenima, koliko god da je to moguće, obuzda porast nezaposlenosti. Nekoliko poslednjih godina, statistički proračuni pokazuju da u Vojvodini broj nezaposlenih stoji na brojci od 203.000 ljudi, odnosno 20 odsto ukupnog stanovništva pokrajine.


Iz svega navedenog nameće se zaključak da je Vojvodina, bez obzira na sve ekonomske nedaće, i dalje srpska lokomotiva, istina nešto usporenija nego ranijih godina. Ali lokomotiva je lokomotiva, makar „jurila“ i 50 na sat.

 

Izvor: Večernje novosti



KOMENTARI

  1. Hmm kaže:

    Moze ona da bude lokomotiva Evrope samo da je Republika.

  2. Xmen kaže:

    Ma je ona lokomotiva i sad, samo je u stanju u kakvoj je i naša željeznica ! Još malo ni tu trulu parnjaču nećemo imati ! Koliko velikih firmi ima, kojima nije sedište u Beogradu ??? Ajde nabrojite ljudi, koliko velikih firmi nije uništeno od strane „uspešnih biznismena“ Livnica – auto trgovina nekog muljatora, šta bi sa irmom, sa ljudima, sa zgradama ? Gde je Zorka, 29 Novembar, Bačka Opeka, Sever, Bratstvo, Azotara, Fidelinka, Bačkaprodukt, Peščara, Jovan Mikić, Subozan, FaFa Javor… i ajde da ne nabrajam ! A što nešto vredi je ili BG vlasništvo, ili privatizovano !!!

    I neka me neko ispljuje ako kažem DA OVO VIŠE NEIDE LJUDI, PA PO MAKOJU CENU !!!

  3. Anonimni kaže:

    I rosule mogu da budu auto, samo da je bicikla!

  4. Hmm kaže:

    Ne sprdaj se.
    Nadajmo se da će jednoga biti samostalna. Samo nam nada ostaje…

  5. jasmina kaže:

    ^ ju, ju, ju. daleko bilo!

  6. Anonimni kaže:

    Pa ako nam drzava sad ima oko 7.500.000 stanovnika ,i Vojvodina se otcepi .Onda ce nam drzava imati oko 2.000.000 stanovnika .I sad nagradno pitanje ,kako moze biti bolje ,ili veca ili snaznija ako sa 7.5 padnes  na 2mil stanovnika ? Pa nijednom investitoru ne moze biti veci potencijal 2 od 7,5 ! Ali zato za upravljanje i manipulisanje sa sakom gradjana je daleko lakse.U prevodu sa robovima koji vise nemaju snage za otpor,jer ih je saka jada .Pa napred i cepaj se !

  7. adkersu kaže:

    :

    Pa ako nam drzava sad ima oko 7.500.000 stanovnika ,i Vojvodina se otcepi .Onda ce nam drzava imati oko 2.000.000 stanovnika .I sad nagradno pitanje ,kako moze biti bolje ,ili veca ili snaznija ako sa 7.5 padnes  na 2mil stanovnika ? Pa nijednom investitoru ne moze biti veci potencijal 2 od 7,5 ! Ali zato za upravljanje i manipulisanje sa sakom gradjana je daleko lakse.U prevodu sa robovima koji vise nemaju snage za otpor,jer ih je saka jada .Pa napred i cepaj se !

    Nešto se i Slovenija izgleda „zeznula“ kada se od 22 miliona našla na  2 miliona stanovnika. A kako su je tek zanemarili investitori… načisto propala dežela. Idi pa vidi!!!!!!!!

  8. gost kaže:

    vojvodina nebi bila slovenija ni u ludilu…
    slovenija imala razvijenu industriju, vojvodina nema!
    slovenija odmah otvorila granice za protok novca, roba i ljudi, vojvodina to nebi uradila…
    slovenija imala razvijenu infrastrukturu, i strukturu stanovnistva i obrazovanje sa kojim je mogla da ide dobrim putem, vojvodina nista od toga nema…
    slovenija imala trzista i van sfrj, vojvodina ih nema…
    moze se ovako nabrajati doveka…

  9. gost kaže:

    da smo na pocetku 90ih, jos bi ove ideje i imale smisla u toj konstelaciji…
    danas bi to bilo idiotski na kvadrat!

OSTAVITE KOMENTAR