Zašto je ukinut subotički tramvaj

Subotički tramvaj nije nestao odjednom. Umirao je tiho, godinama.


Slika


Sedamdesete je dočekao kao muzejski primerak. Jedva da se razlikovao od onog s početka veka. Preostalih deset kola, opsluživalo je sto ljudi. Nerentabilno preduzeće nije imalo novca da ulaže u novi vozni park.

 

 

Česti kvarovi
Slika

Preuzimani su polovni tramvaji iz drugih gradova, neke je proizvodilo i Bratstvo ali sve je to bilo nedovoljno. Celoj mreži je došao kraj.


Slika

 

Građani su bili nezadovoljni uslugama ali niko nije bio za ukidanje već isključivo za modernizaciju. Mnogo toga je išlo u prilog tome. Skupština SR Srbije je donela preporuku, da se u svim većim gradovima uvedu vozila na električni pogon. Iskustva drugih su govorila da je tramvaj uvek rentabilniji od autobusa. Jeste da je autobus bio upola jeftiniji, ali je vek tramvaja šest puta duži. Održavanje je takođe, neuporedivo jeftinije. Sve se to tada znalo ali…

 

Slika

 

Projekat o rešenju javnog saobraćaja u gradu i veza sa prigradskim naseljima, dat je na izradu stručnjacima iz novosadskoh GSP a kako je Novi Sad već bio ukinuo svoj tramvaj, ishod se nazirao. Rukovodioci "Suboticatransa", izmučeni starim vozilima, mrežom i nedostatkom novca, priželjkivali su ukidanje. Gradska uprava, da im nešto obeća, nije mogla. Najpre je ukinuta linija prema Aleksandrovu a aprila 1974. godine, vozač je krenuo svoj poslednji krug. Ustvari kočničar, jer tramvaj je išao sam a njime su upravljali kočničari, tako što su smanjivali napon.

 

 

Koči majstore !
Slika

Mali, sklanjaj se otaleg !
Slika

Linija do Muškog štranda. Bivše okretište, danas je parking.
Slika

Kod stadiona šezdesetih
Slika

Splitska aleja
Slika

Kod glavne pošte 1936. god.
Slika

Kada šina savije – u Štrosmajerovu
Slika

Tramvajem u Largo
Slika

Porcelanski rukohvati
Slika

SET – Subotički električni tramvaj
Slika

Vidi još:
Ispraćaj tramvaja 1974. godine

Subotički autobus – 90 godina

Slika
Slika



KOMENTARI

  1. Lansky kaže:

    Početkom dvehiljaditih, gradska uprava je imala višak entuzijazma (ali ne i novca).
    SlikaSlika
    Slika
    Slika
    Slika

    Realizacija:
    – Vrednost investicije : 60 – 70 miliona evra ( tramvajske garniture 20 – 25 miliona i oko 20 kilometara dvokolosečne pruge i prateća infrastruktura : 40 milona)
    – Izvođači : subotička privreda, strani i domaći partneri

  2. Grafičar kaže:

    Pošto ima dva portala ja sam kod onog drugog pisao komentar – koji se potpuno odnosi i na ovaj naslov. DGY II.

  3. TRAMVAJ SUBOTICA kaže:

    namerno i kriminalno unistavanje subotickog tramvaja i subotickog dela zivota!!!

  4. Kirbus Edvard kaže:

    Dete sa fotosa     Sklanjaj se otaleg mali!  je Taracky koji sada živi u Budimpešti. 😉

  5. takac tibor kaže:

    ako nista drugo,subotica je verovatno jedini grad na celom svetu koji je 60-70 godina dugu tradiciju tramvajskog javnog prevoza ukinuo jednom prljavom politickom odlukom. nismo mi suboticani smeli da imamo tramvaj,kada ga nema novi sad,kao glavni grad pokrajine. somo sto je im je dzabe sve,subotica je bio grad sa 80000 stanovnika 1908.,kada je novi sad bio jedno malo vojno utvrdjenje. novi sad su komunisticki politicari proglasili prestonicom pokrajine samo zbog svog geografskog polozaja. na zalost,zbog toga je tada subotica bila osudjena na propast,i tako sve do dana danasnjeg.

  6. stormwatch kaže:

    @Tibor

    Tibore, sad ste ga dobro naje….. od horde komunista, subotickih lagaca samih sebe i novosadjana koji pomno prate ovaj sajt. To isto sto vi pisete, pisem upravo i ja godinama, i sad ima da se u sledecim danima nacitate svakakvih gluposti i majmunarija.

  7. stormwatch kaže:

    Btw…samo da dodam jos nesto na ovu mnogo staru vest. Naime, Kasa je jos 1993. pricao kako bi se tramvaj mogao ponovo uvesti u Suboticu, i kako bi kompletan tramvaj bio napravljen u Subotici t.j. sprega Sever (motori i elektrika) i Bratstvo (sve ostalo), to je bila veoma lepa ideja…… ali 22 godine posle vidi se da je to bila samo neka od jeftinih predizbornih prica, a tada su se javili i dusebriznici koji su lupetali kako bi se zbog tramvaja i luka skretanja trebalo srusiti Zutu Kucu, a potom su usledile i ostale budalastine iz nepresusnog arsenala gluposti palanchara i selendrasha. Drugo, sirina koloseka od 1435mm uopste nije potrebna, i ako se tramvaj ikada bude pravio u Subotici opet (sto se iskreno nadam da ce se desiti), sirina koloseka od 1000mm ce biti sasvim dovoljna, jer u daleko naseljenijim gradovima takav sistem funkcionise savrseno i u uskim ulicama zauzima manje mesta.

OSTAVITE KOMENTAR