Biciklom i preko granice

Preduzeće PTP „Dubrava” iz Bajmoka odabrano je na tenderu da od jula do septembra ove godine izgradi 7,9 kilometara biciklističkih staza u okviru projekta „Opti bajk”. Ugovor je vredan 64,8 miliona dinara, bez PDV-a, u ime grada Subotice potpisao je Akoš Ujhelji, član gradskog veća, ali i menadžer projekta „Opti bajk”, što podrazumeva izgradnju biciklističkih staza u pograničnoj zoni, naseljima Bački Vinogradi i Kelebija.

Staza za dvotočkaše gradi se u okviru Intereg prekograničnog projekta IPA koji nosi naziv „Optimizacija saobraćaja u pograničnoj zoni – planiranje i izgradnja biciklističkih staza”, što znači da staza bicikliste neće zaustaviti kod granice, već se istovetne grade i s mađarske strane, u naseljima Tompa i Ašothalom. Uostalom, oni koji su ovih dana prelazili granicu kod Kelebije mogli su da se uvere da se na putu do prvog pograničnog naselja Tompa uveliko izvode radovi na izgradnji biciklističke staze. S ove strane, prema najavama iz gradske uprave, radovi bi trebalo da počnu do kraja jula ove godine.

Precizno, radi se o izgradnji tri kilometra biciklističkih staza u naselju Kelebija i 4,9 kilometara u naselju Bački Vinogradi, dva pogranična sela na istoku i zapadu od Subotice. „Verujem da ćemo ovom izgradnjom unaprediti biciklističkih turizam u pograničnoj zoni i u oblasti regionalnog razvoja ovo je bitan projekat”, rekao je Ujhelji.

Projekat „Opti bajk” je ukupne vrednosti 2,5 miliona evra, od čega se na Suboticu odnosi 810.000 evra. Od tog iznosa, osim izgradnje 7,9 kilometara biciklističkih staza, ovaj novac biće iskorišćen i za izradu planske dokumentacije za dodatnih 22 kilometara biciklističkih staza u Subotici.

Na taj način, uz pomoć ovog prekograničnog projekta gotovo bi mogao da se udvostruči dužina biciklističkih staza u Subotici. Niko još nije izbrojao bicikle koji učestvuju u gradskom saobraćaju, ali kao izrazito biciklistički grad, nije pogrešno zaključiti da u Subotici broj bicikala daleko nadmašuje broj automobila kojih je, kako se procenjuje, između 35.000 i 40.000. Nema kuće bez bicikla, pa ipak, u gradu je tek 39 kilometara biciklističkih staza, što je premalo za razuđenu Suboticu čiji atar leži na hiljadu kvadratnih kilometara. Prema podacima JP za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje u svega tri gradske ulice postoje biciklističke staze u oba smera, sve ostale podrazumevaju da se jedna staza koristi „i tamo i nazad”.

„Evropska unija izuzetno voli biciklističke staze, a za Subotičane je ovo značajno zbog rekreativaca, zbog očuvanja životne sredine i zbog povezivanja mesta u Srbiji i Mađarskoj”, rekao je republički poslanik Balint Pastor na predstavljanju projekta „Opti bajk”.

Od početnog zaziranja kada je atletičar Mihalj Vermeš u 19. veku proterao prvi velosiped kroz centar grada, stanovništvo je brzo shvatilo da se okretanjem pedala najlakše i najbrže povezuju kako grad, tako i udaljeni salaši. U odnosu na broj korisnika, biciklistički saobraćaj retko izbija u prvi plan, kao što je to sada slučaj s projektom „Opti bajk”. Pre desetak godina urađena je jedna od retkih studija na ovu temu. Studija „Pruge i bicikli za održivi saobraćaj u Subotici”, čiji su autori Ana M. Plestović i Pera Marković, konstatuje da „biciklistički saobraćaj u Subotici do sada nije dobio podršku grada kakva mu je potrebna. Biciklističke staze izgrađene uz glavne saobraćajnice zapravo su podrška motornom saobraćaju jer su uslovi za vožnju bicikla jednako neprijatni kao da nema staza”. Subotica je spada u gradove gde nije potrebno „nagovarati” stanovništvo da vozi bicikl, ali čini se da taj kapacitet još nije dovoljno iskorišćen. Uostalom, urbanisti nisu čak ni modernizovali retke držače za bicikle po gradu. „Moj izbor je da nemam automobil i da biciklom dolazim na posao većinom meseci u godini”, kaže nam Hajnalka Ileš, koja iz južnog predgrađa Aleksandrovo stiže na posao u centar grada. „Imam svoje rute, biram manje prometne ulice, a u delu gde postoji staza, ona je zaista u lošem stanju i trebalo bi je obnoviti. Ono što mi nedostaje su posebne saobraćajnice za bicikliste, bezbedni parkinzi i više tolerancije od vozača.”

 

POLITIKA



KOMENTARI

  1. weng chun kaže:

    Ima jos neprijatnosti
    Kao kola nam staju na stazu.kad neko izvodi radove ne popravi iza sebe.
    To je i nocu opasno.

  2. Svetac kaže:

    7,9 km do septembra,a 1km do decembra? A razlika u ceeeni.

  3. Vljak kaže:

    Pa kad godinama grad vode buzdovani (debelih stomaka) ulepljeni u sedista skoda i audia, koji nisu culi za biciklu..jer ocigledno dolaze sa nekih brdskih podrucja gde se takav vid saobracaja nekoristi..

  4. S&S kaže:

    Da ovi sadašnji menadžeri projekata i glavonje iznad njih samo znaju koliko su puta gradjani Subotice 90. -tih godina biciklima prelazili granicu sa Madjarskom, podigli bi jedan spomenik biciklu u centru grada. Bicikl je mnogim porodicama pomogao da prežive te devedesete. I da ne zaboravimo – isti ovi su i onda bili na vlasti. Što se staza tiče za 7. godina na vlasti nisu napravili ni jednu novu stazu, poneke su samo popravili. U uredjenim državama staza za bicikliste je obavezna u svim ulicama u kojima ima prostora. Ukoliko nema prostora na kolovoznoj traci je obeležena traka za bicikliste. Kod nas postoje ulice gde je voziti biciklu opasno po život (Beogradski put, do Prozivke, M.Gorkog od Pošte do vatrogasaca, Bajnatska i da dalje ne nabrajam). I sad ovi izmislili vruću vodu.

  5. stormwatch kaže:

    Lipo je chut da che ubuduche svi koji idju trbuhom za libom u omrazhenu im EU da rade moci to da ostvare i na biciklama….frudex, michko lapovce, turing, russia lines i shish espress ima da odchekiraju Suboticu kao stanicu jer ce szabadchani ubuduce koristit iskljuchivo jeftiniji vid prevoza….

OSTAVITE KOMENTAR