Da li je realno ?

Premijer Srbije, Aleksandar Vučić, vodio je u Kini pregovore o izgradnji super brze pruge Beograd-Budimpešta, na kojoj bi vozovi kretali brzinom od 300 km/h. On je dobio potvrdu da je takvu prugu moguće izgraditi za 3 i po godine. Istražujemo da li je to realno, posebno ako se uzme u obzir da je trenutno na deonici od Lovćenca do Subotice ograničena na 40 km na sat u dužini od 45 kilometara, pa tako put od Beograda do Subotice traje 4 sata i 10 min za brze, odnosno 4 sata i 40 minuta za putničke vozove.

 

Čak tri četvrtine tereta i putnika dolazi u našu zemlju iz Budimpešte.

 

Ipak, uz 14 km pruge od Čortanovaca do Petrovaradina, popravljenih 2005., poslednji remont 176 km pruge BG-SU bio je još davne 1980 godine.

Nije onda ni čudo što vest o brzim vozovima putnici uzimaju sa rezervom.

 

Putovanje super brzim vozovima je privilegija bogatih društava, kaže profesor Saobraćajnog fakulteta Ilija Tanackov.

 

Srbija nema ni dovoljan standard ni realne potrebe za vozovima od 300 na sat. Kinezi bi tehnički, svakako to mogli da urade za tri godine, ali u našem kontekstu ta investicija, koja bi mogla dostići i četiri milijarde evra, nema smisla, smatra Tanackov.

 

„Da li će to biti naš sistem ili koncesija? Ako je naš sistem, onda se postavlja pitanje gde su stručnjaci koji će to podržavati, gde su školovani inženjeri, gde su sistemi koji će to održavati? Postavlja se i pitanje odnosa EU prema ozbiljnom strateškom pitanju i ulasku Kineza na tržište železnice. I posebno je važan kontekst Mađarske, koja je članica EU, a kojoj takva pruga, ne verujem da je u interesu“, ukazuje on.

 

Ovakav projekat bi podrazumevao potuno novu infrastrukturu i to ne samo pruge, nego i stanice, što bi dovelo, pokazalo se u praksi i do problema sa eksproprijacijom zemljišta.

 

„Jednostavno, neke se krivine moraju ispravljati pri tako velikim brzinama. Svi ti gradovi imaju prostorni plan, planove detalne regulacije, itd…Sve se to mora menjati prema zahtevima jedne tako brze pruge“, navodi Milan Vučinić iz Društva za železnicu.

 

Brzina od 300 km/h podrazumeva samo tri stanice – Beograd, Novi Sad i Suboticu, pa je pitanje rentabilnosti još aktuelnije, kaže profesor Tanackov.

 

Zbog svega toga, voz koji ulazi u novosadsku stanicu sa 300 na sat deluje zaista fantastično. Bilo bi bolje, misli profesor Tanackov, vratiti se ideji o prugama sa 160 km/h što je, u našoj situaciji, zaista realno.

 

 

Subotičke novine 1991. godine

 

 brze pruge

 

brze pruge srbije

RTV



KOMENTARI

  1. Mrgud kaže:

    E, ali kad Gospodar Vučić kaže da će to biti – onda će biti. Ne verujete ? Ni ja.

  2. Raz-um kaže:

    Ja se samo plasim da ce lokalna braca cigani pokrasti da pokradu taj lako dostupan metal usred Vojvodjanskih njiva. I onda kad taj vozic od 300 na sat poleti, bice svakakvih nasova u novinama.

    A kad se setim samo da su kamenovali voz sto smo dobili na poklon od Rusije, polovnjak, ali za nase je bio avion. Mislim da ne zasluzujemo ovako nesto. Mozda zato i prave samo u Vojvodini, jer smo mirni i spori.

    Pamet u galvu

  3. pauk kaže:

    Ajd cujemo se za te tri i po godine, dok ne vidim ne verujem…Gledam i radim svoje dotle..

  4. Subutai kaže:

    Jao dajte samo normalne pruge… Ovo sa 300kh/h zvuci kao naucna fantastika naspram sadasnje zeleznice.

  5. zorandjala kaže:

    Pametno bi bilo posto suboticanima smeta prugu naprave preko Segedina kroz Banat tu se niko nece buniti.Aod subotice uvesti kocije da se gospoda sete Hapsburgovaca.

  6. Von Rithofen kaže:

    @ zorandjala , vidiš i ti se sjetiš ponekad Habsburgovaca ,ali zaboravljaš da je ist koalicija te spasila od Turaka ,a da nije tako bilo danas na ovom forumu ne bi se ponekad poljavljivao.

    A prugu sa kojim se si dotepao u Habsbursku Suboticu izgradili su Austrijanci , a zamisli prvi putnik je bio Franz Josef pri otvaranju te pruge ,znakovito zar ne ?

  7. vokille kaže:

    Svi gore, tišina tamo, kako bi Vučko rekao! 😀
    I ne zaboravite, ovo je izvorno bilo vlasništvo mađarskih železnica, razdeljeno između država naslednica Trijanona. 

    Ali da sagledamo realno, dovoljno je da železnice budu pouzdane, da bude putovanje do Beograda ispod tri sata. Ceo koridor X mora da bude dvokolosečan od Subotice do Preševa i Dimitrovgrada. Pored toga, dvokolosečne i naelektrifikovane moraju biti i pruge Subotica-Sombor- Novi Sad, Novi Sad- Zrenjanin-Kikinda, Zvornik-Šabac- Ruma, Vršac-Pančevo i Užice-Požega-Kraljevo-Lapovo. Na ovim glavnim magistrala, brzine bi trebale da budu preko 100 km/h, sa time da treba da budu i deonice od 160 km/h. Regionalne pruge neka imaju brzine od 60 do 100 km/h. Izgradnja bržih pruga je izuzetno skupo, čak i privreda Austrije nema duge deonice od po 200 na sat. Kada dostignu ovaj kvalitet na svim prugama, tek onda da razmišljaju o bržim prugama. Teretni saobraćaj (osim poštanskog) jako retko putuje preko 120 na sat, samo sa teretnim saobraćajem i na nekim kratkim deonicama putničkog železnica može pozitivno da posluje.
    U obližnjoj Mađarskoj, nisu nešto brze pruge. Ali vozovi su pouzdani i čisti, idu najviše do 120 na sat (osim Raijleta između Budimpešte i Beča, koji dostiže i 160). Ima na svaka 2 sata tokom dana polazaka od Budimpešte do Segedina. A 30% vagona koje koriste  (sa utičnicama i wi-fi jem) je napravila i renovirala Goša iz Smederevske Palanke, tako da to znači da imamo tehnologiju za pravljenje takvih vagona. Samo, iz logike predizbornih obećanja na koje se pali masa, lakše je uvoziti stare polovne vagone iz Nemačke i Belgije, a domaće je bljak.
    Ali gledano lepše strane, ima pozitivnih pomaka. Ko se nije vozio bugarskim vagonima, taj ne zna šta je užas. Počeli su nedavno i putničke vozove da lepo čiste, čak imaju i wc papir ( :D). Kušeti i spavaća kola su uvek čisti. Osim srpskih i mađarskih železnica, nijedna preostala železnica u Evropi ne kuva hranu u vagonu restoranu, već podgreva pripremano, tako da postoje gastronomski turisti koji se voze tim vagonima-restoranima ( posluju dva vagona restorana srpskih železnica- jedan na relaciji Beograd- Cirih, drugi na relaciji Beograd Bar). Ruskinje su se stvarno dokazale u podizanju interesovanja, sada krajem septembra u Suboticu stiže novi siemens- desiro voz (i još 4 u toku ove godine i 20 u toku sledeće). Isto tako i 26 novih ruskinja stižu. A ruske mašine za popravku pruga su dovedene u Rumu, zbog užasne biroktratije se mora čekati do oktobra. Samo da najpre krenu da popravljaju ovo od Subotice do Lovćenca, video sam biciklistu da se utrukuje sa nama. 
    Od sledeće godine, Avala će ići do Beča (više ne do Praga), vratiće se dnevni voz za Budimpeštu (Ivo Andrić) i noćni voz Beograd- Ljubljana. Dovoljno je da pratimo model mađarskih železnica, koje imaju i povoljne cene. Ove bivše jugoslovenske (sve redom) i bugarske ni slučajno! 

  8. STeve kaže:

    Slazem se. Treba biti realan, Cak i 160km/h je odlicno. Onomad si mogao poslovnim da stignes u Beograd za manje od 2h, uz veliku komociju! I da se vratimo na to stanje bi bio znacajan, ajd' da kazem, napredak u odnosu na danasnju alternativu za javni prevoz do BG – autobus.

     

  9. zorandjala kaže:

    Vidi se da pece kad vam neko ukaze da nemislite svojom glavom.Bunite se protiv Vucica i pruge ,Omalovazavatenjegov trud da to resi a kada bi neko da to napravi na drugom mestu vi se nadjete pos…i i odmah vredjate ,.Sto se tice turaka i vama i nama bi bilo bolje da ih nismo ni terali.Sto se vase borbe protiv turaka nije za hvalu bolje cutati.Najsvetliji deo vase istorije je ustanak protiv austrije {kosut} i tu je bolje da cutite.A propustili ste priliku da i Staljina eliminisete.

  10. vokille kaže:

    Zorandjala- čujemo istu priču već godinama u vezi pruga, naravno da ne verujemo u bajke, prvo treba postojeće stanje da se popravi, a Vučko baš nije neko ko se drži reči (TV preplata, penzioneri…). 

  11. Von Rithofen kaže:

     

    zorandjala:

    Vidi se da pece kad vam neko ukaze da nemislite svojom glavom.Bunite se protiv Vucica i pruge ,Omalovazavatenjegov trud da to resi a kada bi neko da to napravi na drugom mestu vi se nadjete pos…i i odmah vredjate ,.Sto se tice turaka i vama i nama bi bilo bolje da ih nismo ni terali.Sto se vase borbe protiv turaka nije za hvalu bolje cutati.Najsvetliji deo vase istorije je ustanak protiv austrije {kosut} i tu je bolje da cutite.A propustili ste priliku da i Staljina eliminisete.

     

     

    Ovde napišite odgovor… Ne možeš ni zamisliti koliko 'habsburgovaca' imaš oko sebe koji te čitaju…

  12. Ving kaže:

     

    vokille:

    Svi gore, tišina tamo, kako bi Vučko rekao! :D
    I ne zaboravite, ovo je izvorno bilo vlasništvo mađarskih železnica, razdeljeno između država naslednica Trijanona. 

    Ali da sagledamo realno, dovoljno je da železnice budu pouzdane, da bude putovanje do Beograda ispod tri sata. Ceo koridor X mora da bude dvokolosečan od Subotice do Preševa i Dimitrovgrada. Pored toga, dvokolosečne i naelektrifikovane moraju biti i pruge Subotica-Sombor- Novi Sad, Novi Sad- Zrenjanin-Kikinda, Zvornik-Šabac- Ruma, Vršac-Pančevo i Užice-Požega-Kraljevo-Lapovo. Na ovim glavnim magistrala, brzine bi trebale da budu preko 100 km/h, sa time da treba da budu i deonice od 160 km/h. Regionalne pruge neka imaju brzine od 60 do 100 km/h. Izgradnja bržih pruga je izuzetno skupo, čak i privreda Austrije nema duge deonice od po 200 na sat. Kada dostignu ovaj kvalitet na svim prugama, tek onda da razmišljaju o bržim prugama. Teretni saobraćaj (osim poštanskog) jako retko putuje preko 120 na sat, samo sa teretnim saobraćajem i na nekim kratkim deonicama putničkog železnica može pozitivno da posluje.
    U obližnjoj Mađarskoj, nisu nešto brze pruge. Ali vozovi su pouzdani i čisti, idu najviše do 120 na sat (osim Raijleta između Budimpešte i Beča, koji dostiže i 160). Ima na svaka 2 sata tokom dana polazaka od Budimpešte do Segedina. A 30% vagona koje koriste  (sa utičnicama i wi-fi jem) je napravila i renovirala Goša iz Smederevske Palanke, tako da to znači da imamo tehnologiju za pravljenje takvih vagona. Samo, iz logike predizbornih obećanja na koje se pali masa, lakše je uvoziti stare polovne vagone iz Nemačke i Belgije, a domaće je bljak.
    Ali gledano lepše strane, ima pozitivnih pomaka. Ko se nije vozio bugarskim vagonima, taj ne zna šta je užas. Počeli su nedavno i putničke vozove da lepo čiste, čak imaju i wc papir ( :D). Kušeti i spavaća kola su uvek čisti. Osim srpskih i mađarskih železnica, nijedna preostala železnica u Evropi ne kuva hranu u vagonu restoranu, već podgreva pripremano, tako da postoje gastronomski turisti koji se voze tim vagonima-restoranima ( posluju dva vagona restorana srpskih železnica- jedan na relaciji Beograd- Cirih, drugi na relaciji Beograd Bar). Ruskinje su se stvarno dokazale u podizanju interesovanja, sada krajem septembra u Suboticu stiže novi siemens- desiro voz (i još 4 u toku ove godine i 20 u toku sledeće). Isto tako i 26 novih ruskinja stižu. A ruske mašine za popravku pruga su dovedene u Rumu, zbog užasne biroktratije se mora čekati do oktobra. Samo da najpre krenu da popravljaju ovo od Subotice do Lovćenca, video sam biciklistu da se utrukuje sa nama. 
    Od sledeće godine, Avala će ići do Beča (više ne do Praga), vratiće se dnevni voz za Budimpeštu (Ivo Andrić) i noćni voz Beograd- Ljubljana. Dovoljno je da pratimo model mađarskih železnica, koje imaju i povoljne cene. Ove bivše jugoslovenske (sve redom) i bugarske ni slučajno! 

     

     

    Ovde napišite odgovor...A koja željeznica je dobijana od Srbije? Srbija prije Trianona nije imala u Vojvodinu željeznicu ?

  13. nekoime kaže:

    vas veliki vodja vas i dalje maze govnima i govori da je to med

  14. zorandjala kaže:

    @nekoime,@Von Rithofen,@vev rica.I ostali antisrpski orijentisani,Gde ste bili za vreme tita? Da li idete u crkvu?ili ste Ateisti vreme je da se preispitate.Da li vi od ove zemlje zasluzujete bilo sta?A koji je to vas veliki vodja kad je ovo nas?Vredjate zemlju koja vas hrani{koliko moze}ni drugi ne dobijaju vise.Sve vam smeta, sve omalovazavate,svi su budale osim vas i vasih istomisljenika.A ti Von dali ti to meni pretis habsburgovcima.?Neznate vi nista sem da pretite i vredjate sve oko sebe.Uradite nesto pa nam svima zapusite usta dokazom da ste bolji. Ovako samo mrsite sto kaze narod.U istoriji uvek ste gubili jel nikad niste bili u pravu.

  15. Moja fela kaže:

     

    zorandjala:

    @nekoime,@Von Rithofen,@vev rica.I ostali antisrpski orijentisani,Gde ste bili za vreme tita? Da li idete u crkvu?ili ste Ateisti vreme je da se preispitate.Da li vi od ove zemlje zasluzujete bilo sta?A koji je to vas veliki vodja kad je ovo nas?Vredjate zemlju koja vas hrani{koliko moze}ni drugi ne dobijaju vise.Sve vam smeta, sve omalovazavate,svi su budale osim vas i vasih istomisljenika.A ti Von dali ti to meni pretis habsburgovcima.?Neznate vi nista sem da pretite i vredjate sve oko sebe.Uradite nesto pa nam svima zapusite usta dokazom da ste bolji. Ovako samo mrsite sto kaze narod.U istoriji uvek ste gubili jel nikad niste bili u pravu.

     

     

    Ovde napišite odgovor…Ko to kaže ko to laže…

  16. zorandjala kaže:

    @Moja fela.Molim te da mi oprostis sto sam tebe zaboravio.Samo ti skaci tvoja fela jos malo ima prodju.

  17. Damjanić kaže:

    Čovek bi čitajući te komentatore pomislio da je grad pun nacifašista, hortijevaca i hitlerovaca. Ali nije tako. Većina ljudi brine svakodnevne brige i dobra je sa svojim komšijama. E sad što uvek ima ološa…

  18. razumni kaže:

    Malo ste se udaljili od teme, manite politiku. Brzine od 300 km/h nisu realne iz čisto finansijskih a ne političkih razloga 😀 Ajd da to malo obrazložim: u slučaju da je brzina saobraćaja na pruzi veća od 160 km/h, morate sav drugi saobraćaj da izmestite na drugi nivo jer ništa ne sme da prelazi prugu u nivou sa njom, dakle izuzetno puno podvožnjaka i nadvožnjaka. Sledeće, sem stanice Novi Sad i Stara Pazova, nijedna druga stanica nema izgradjene perone za manipulaciju putnika. Što se tiče železničke infrastrukture o tome ne treba trošititi reči, skretnice, signali, bezbednosni sistemi,sve iz doba parnih lokomotiva. I zadnja stvar, ko će ta čuda svetske tehnologije da održava, za njih nisu dovoljne šupe u kojima se trenutno lokomotive drže nego trebaju posebni objekti. Kada radovi počnu možda i počnem da verujem da je nešto više od političke demagogije za izgladneli narod a do tada je sve to šarena laža.

  19. Moja fela kaže:

     

    razumni:

    Malo ste se udaljili od teme, manite politiku. Brzine od 300 km/h nisu realne iz čisto finansijskih a ne političkih razloga :-D Ajd da to malo obrazložim: u slučaju da je brzina saobraćaja na pruzi veća od 160 km/h, morate sav drugi saobraćaj da izmestite na drugi nivo jer ništa ne sme da prelazi prugu u nivou sa njom, dakle izuzetno puno podvožnjaka i nadvožnjaka. Sledeće, sem stanice Novi Sad i Stara Pazova, nijedna druga stanica nema izgradjene perone za manipulaciju putnika. Što se tiče železničke infrastrukture o tome ne treba trošititi reči, skretnice, signali, bezbednosni sistemi,sve iz doba parnih lokomotiva. I zadnja stvar, ko će ta čuda svetske tehnologije da održava, za njih nisu dovoljne šupe u kojima se trenutno lokomotive drže nego trebaju posebni objekti. Kada radovi počnu možda i počnem da verujem da je nešto više od političke demagogije za izgladneli narod a do tada je sve to šarena laža.

     

     

    Ovde napišite odgovor… @ zorandjala , Damjanić Ovo treba da pročitate ,pa dopunite svoj spisak neistomišljenicima…

  20. Makaran kaže:

     

    Damjanić:

    Čovek bi čitajući te komentatore pomislio da je grad pun nacifašista, hortijevaca i hitlerovaca. Ali nije tako. Većina ljudi brine svakodnevne brige i dobra je sa svojim komšijama. E sad što uvek ima ološa…

     

     

    Ovde napišite odgovor…Zaboravio si na one koji ne smeju da se vrate u neke bivše republike zbog dobročinstva u tim sredinama ili koji su na vikende isli tamo na oslobađanje.

  21. Nierika kaže:

     

    razumni:

    Malo ste se udaljili od teme, manite politiku. Brzine od 300 km/h nisu realne iz čisto finansijskih a ne političkih razloga :-D Ajd da to malo obrazložim: u slučaju da je brzina saobraćaja na pruzi veća od 160 km/h, morate sav drugi saobraćaj da izmestite na drugi nivo jer ništa ne sme da prelazi prugu u nivou sa njom, dakle izuzetno puno podvožnjaka i nadvožnjaka. Sledeće, sem stanice Novi Sad i Stara Pazova, nijedna druga stanica nema izgradjene perone za manipulaciju putnika. Što se tiče železničke infrastrukture o tome ne treba trošititi reči, skretnice, signali, bezbednosni sistemi,sve iz doba parnih lokomotiva. I zadnja stvar, ko će ta čuda svetske tehnologije da održava, za njih nisu dovoljne šupe u kojima se trenutno lokomotive drže nego trebaju posebni objekti. Kada radovi počnu možda i počnem da verujem da je nešto više od političke demagogije za izgladneli narod a do tada je sve to šarena laža.

     

    Bravo… konačno pametan komentar. Vozovi nam idu 40km/h, stanice stila 19.vek, pruge sa drvenim pragovima, železničke trase neprilagođene… ali Vučko će za tri godine MAGLEV da nam uvede. Pazi da ti ne poverujem… Iskreno, ne mogu da verujem da bilo ko veruje u ovo. Gde vi ljudi živite? Da li ste normalni? Jeste li pogledali oko sebe ikada? Pa bio bih srećan da nam vrate brzine od pre 30 godina, kakvih 300km/h?!

  22. adkersu kaže:

    Lepota. 300 na sat do Beograda(naravno na vodi), posle kruzerom niz Dunav i kanalom Morava-Vardar do Grčke…

  23. Denis kaže:

     

    adkersu:

    Lepota. 300 na sat do Beograda(naravno na vodi), posle kruzerom niz Dunav i kanalom Morava-Vardar do Grčke…

     

     

    Ovde napišite odgovor…zaboravio si Dunav,Rajna ,Majna pa do sjevernog mora.A može i u hladnjači …to je već dobro isprobano i viđeno.

  24. Ving kaže:

    @ Nierika ,MAGLEV ? misliš ,valjda, MAGLU !?

  25. nekoime kaže:

    jbg…slabo sunca, slabo medilo cvece, slab "rod" meda… pa vas veliki vodja mora neki drugi med da podvali 😉

    a moj nije, nit' ce biti, fala na pitanju

  26. Vlada kaže:

     

    razumni:

    Malo ste se udaljili od teme, manite politiku. Brzine od 300 km/h nisu realne iz čisto finansijskih a ne političkih razloga :-D Ajd da to malo obrazložim: u slučaju da je brzina saobraćaja na pruzi veća od 160 km/h, morate sav drugi saobraćaj da izmestite na drugi nivo jer ništa ne sme da prelazi prugu u nivou sa njom, dakle izuzetno puno podvožnjaka i nadvožnjaka. Sledeće, sem stanice Novi Sad i Stara Pazova, nijedna druga stanica nema izgradjene perone za manipulaciju putnika. Što se tiče železničke infrastrukture o tome ne treba trošititi reči, skretnice, signali, bezbednosni sistemi,sve iz doba parnih lokomotiva. I zadnja stvar, ko će ta čuda svetske tehnologije da održava, za njih nisu dovoljne šupe u kojima se trenutno lokomotive drže nego trebaju posebni objekti. Kada radovi počnu možda i počnem da verujem da je nešto više od političke demagogije za izgladneli narod a do tada je sve to šarena laža.

     

     

    Potpuno se slazem. Problem je sto se nesto megalomanski zamisli, a sve pratece tek posle ispliva pa projekat stane kad se vec zagazilo. Tako dobijamo kosture u centru grada, mostove bez pristupnih saobracajnica… Ne znam zasto se ne sagleda sira slika, da li je to toliko tesko kad razumni covek u jednom postu objasni?

  27. bivsi naprednjak kaže:

    Svaka cast vokille! a sto se tice Vucica, ne drzi rec nikako, nikada mu necu zaboraviti koliko nas je oporezovao, kurs evra, skok cena, smanjenje plata, zabrana zaposljavanja itd, i na sve to nam obecava brze pruge i Beograd na vodi….zalosna politika!! a Suboticke politicare ne moram ni spominjati….Maglai, Gojko i ostali lopovi! Jene hvataj Maglu, a Gojko neka se drzi stocarstva a ne takozvane pro evropske politike

OSTAVITE KOMENTAR