Gezamtkunstverk – totalno umetničko delo

Ideja totalnog umetničkog dela (Gesamtkunstwerk) jedna je od najprepoznatljivijih kulturnih tekovina secesije. Ona polazi od težnje da umetnost više ne bude razdvojena po disciplinama, već da se objedini u jednu celinu gde arhitektura, primenjena umetnost, enterijer, pa čak i način života, treba da dišu kao jedinstven organizam.

Ovaj ideal ne predstavlja samo estetski koncept već i svojevrsno filozofsko shvatanje prostora, u kojem čovek boravi kao deo umetničke vizije, a ne tek kao prolaznik u funkcionalnoj građevini.

Paralelno sa objavljivanjem ovog teksta posvećenog Gezamtkunstwerku, sa radošću najavljujem da se danas (subota 11 časova) u Palati Rajhl (Savremena galerija Subotica) održava stručno vođenje posvećeno tom konceptu.

Gezamtkunstverk je nemački izraz za ,,potpuno umetničko delo“ koje kombinuje više medija ili iskustva u jednu jedinstvenu celinu. Ovaj koncept prvi je popularizovao kompozitor Rihard Vagner (1813 – 1883) prikazujući ga kao idealnu kombinaciju izvođačkih umetnosti, u svojevrsnom sveobuhvatnom teatru, uključujući muziku, dramu, koreografiju, dekor i dr.

Opera je u to vreme predstavljala samo prividno udruženu umetnost koja sadrži pozorišni komad, nekoliko muzičkih tačaka i balet, što je Vagner smatrao nedovoljnim za realizaciju sveobuhvatnog dela celovite umetnosti. Težio je tome da drama i muzika trebaju izvirati jedno iz drugog, u kojima bi muzika trebala izazvati direktnu reakciju gledalaca tako što će paralelno pratiti delovanje reči i glume u drami.

Svojom teorijom operske reforme zalagao se za umetnost koja bi bila značajno drugačija od tadašnjih operskih koncepcija. Vagner je dominirajuću podelu na numere zamenio podelom na prizore, a isto tako je uveo novine u muzičko tkivo opere ugradivši u tokove muzičkog zbivanja tzv. lajtmotive. Primena lajtmotiva omogućila je simfonizaciju opere i operskog orkestra, što znači da ovaj novi oblik dramske muzike mora sadržavati jedinstvenu zaokruženost simfonijskog stava, a to se postiže muzičkom izvedbom kroz celinu dela.

U Vagnerovim operama bitnu ulogu ima orkestar koji uz pomoć lajtmotiva pojačava dramsko jedinstvo radnje, prateći događaje i doživljaje, kao i različita stanja duše i karaktera dramskih lica. Povezujući pojedinačne prizore u novu celinu, orkestar stvara još jednu Vagnerovu ideju, pojam poznat kao ,,beskonačna melodija“.

Promenio je i tehnički sastav klasičnog orkestra povećavanjem broja limenih duvačkih instrumenata, kao i uvođenjem engleskog roga i basklarineta. Po njegovom mišljenju orkestar na sceni treba da je sakriven, nevidljiv, kako bi u potpunosti muzika ostvarila potrebnu iluziju.

Vagnerova operska tetralogija ,,Prsten Nibelunga“ predstavlja estetiku koja u najvećoj meri odražava koncept Gezamtkunstverka. Pisana je po uzoru na drevne grčke dramaturge i predstavlja njegovo najambicioznije i najmonumentalnije delo koje je radio u periodu od dvadeset šest godina.

Tridesetak godina kasnije od začetka ideje o sveobuhvatnoj umetnosti, Vagner je izgradio svoju idealnu opersku zgradu, čuveni festivalski teatar u bavarskom gradu Bajrojtu i to za potrebe prikazivanja operske tetralogije koja je premijerno izvedena 1876. godine pod dirigentskom palicom Hansa Rihtera. Ova specifična građevina dizajnirana po obrascu na grčki amfiteatar u Epidaurusu, gde su gledaoci bili potpuno ravnopravni sa izvođačima na sceni, što je i za Vagnera bio prevashodni cilj da publika bude konstruktivni element predstave.

Ovakav neobičan pristup i opus Riharda Vagnera stvorili su još za vreme njegovog života kult o kompozitoru i misliocu koji je svojim idejama želeo menjati svet. Sama ideja Gezamtkunstverka pojavila se u kontekstu romantizma i stvorila polazišnu osnovu za brojne moderne i avangardne trendove i kretanja u umetnosti.

Pored muzike ovaj koncept je bio vrlo čest u arhitekturi gde bi idejni tvorci projekta imali sveobuhvatno vlasništvo i kontrolu nad dizajnom eksterijera i enterijera, stvarajući harmonična umetnička dela, intimno objedinjujući celinu od bašte do posuđa. Nakon romantizma, razni pokreti su prisvojili ovaj koncept, povezujući ga sa različitim idealima koje su zastupali u svojim estetskim filozofijama i nastojali da ga prenesu na dela koja su gradili.

Najpoznatiji primeri arhitektonskog Gezamtkunstverka kroz istoriju su: ,,Adamov stil“ škotskog arhitekte Roberta Adama, Moris-Vebova ,,Crvena kuća“, Antoni Gaudijeva ,,Casa Mila“, Valter Gropijusova zgrada ,,Bauhaus Dessau“, Frenk Lojd Rajtov arhitektonski stil – kuća ,,Fallingwather“, Zaha Hadidov „Capitol Hill Residance“ u Moskvi itd.

 

Borivoj Vujić



KOMENTARI

OSTAVITE KOMENTAR