Glumica podnela ostavku zbog cenzure

Glumica drame na mađarskom jeziku Narodnog pozorišta Subotica Žuža Kalmar podnela je ostavku u Mađarskom nacionalnom savetu (MNS) zbog prekida turneja komada “Kazimir i Karolina” Salašarskog pozorišta (Tanyaszínház) na severu Vojvodine.

Predsednik MNS Jene Hajnal zatražio je pre 28. jula od rukovodstva Salašarskog pozorišta da prekine turneju komada „Kazimir i Karolina“, zbog navodno spornog rečnika u predstavi.

Vodeći političar Mađara u Srbiji Ištvan Pastor je takav zahtev podržao.

Glumica Žuža Kalmar za Radio Slobodna Evropa (RSE) kaže da ovu zabranu vidi kao “grubi napad” na njen svet pozorišta, kulture i umetnosti.

„Salašarsko pozorište je pozorište svih nas, vojvođanskih Mađara u najširem mogućem smislu“, kaže Kalmar za RSE.

U predstavama Salašarskog pozorišta igraju glavnom mladi glumci koji pohađaju Akademiju umetnosti ili su je tek završili.

Kalamar za RSE kaže kako je njena namera bila da ovom ostavkom skrene pažnju javnosti na ovaj problem.

„Ako društvo za uzvrat ne odreaguje veoma oštro, ko zna kad će se stati na kraj ovoj cenzuri i autokratiji“, smatra Kalmar.

Prema rečima rukovodstva pozorišta, zahtev mađarskih političkih predstavnika u Srbiji je “oblik uvođenja cenzure u pozorište”, ali će, uprkos tome, svake večeri do 12. avgusta u 21 sat publika moći da gleda predstavu u Kavilu.

Predstava „Kazimir i Karolina“ je napisana tridesetih godina dvadesetog veka, u osvit nacizma u Evropi. Radnja je smeštena na festival Oktoberfest 1930. godine i prati ljubavni par čija se veza raspada usred društvenih okolnosti – Kazimira i Karolinu.

Uprkos ‘zabrani’ predstava vojvođanskih Mađara nastavlja izvođenje

Iako je na zahtev Saveta turneja po Vojvodini otkazana, Salašarsko pozorište nastavilo je da igra predstavu “Kazimir i Karolina” u selu Kavilu nadomak Bačke Topole, gde je trupa i nastala.

Prema rečima rukovodstva pozorišta, zahtev mađarskih političkih predstavnika u Srbiji je “oblik uvođenja cenzure u pozorište”, ali će, uprkos tome, svake večeri do 12. avgusta u 21 sat publika moći da gleda predstavu u Kavilu.

Autorima, kako kažu, nisu poznati tačni razlozi zbog kojih je Mađarski nacionalni savet odlučio da zatraži prekid predstave.

Reditelj predstave Robert Lenard je za RSE ocenio da je “bahato i nedopustivo” u 21. veku da se bilo koja predstava zabrani.

“U ovom slučaju, razlozi su, takoreći, jezički i tiču se i pitanja scenskog izraza. Predsednik Salašarskog pozorišta Daniel Gomboš i ja lično smo pokušali da saznamo više o razlozima zabrane i da eventualno poboljšamo situaciju, korigujemo predstavu. Ali, Nacionalni savet za to nije bio otvoren, već je stopirao turneju”, naveo je reditelj Robert Lenard u pisanoj poruci.

Prema njegovoj oceni, potezom Mađarskog nacionalnog saveta omalovažen je rad i trud svih koji su učestovali u kreiranju predstave.

“Ali, što je najgore, omalovažili su sposobnost gledaoca da odluči šta želi, a šta ne želi da vidi na sceni”, zaključio je Lenard.

Upitan da li odluka Mađarskog nacionalnog saveta u Srbiji može biti povezana sa kulturnom politikom koju u Mađarskoj sprovodi stranka Fides premijera Viktora Orbana, reditelj Robert Lenard je rekao da se “ne razume u interne političke veze između partije Fides i Nacionalnog saveta (Mađara u Srbiji)”, i da “ne može da pretpostavi” veze između kulturnih politika ove dve organizacije.

“Činjenica je da je kršenje ljudskih prava u Mađarskoj trenutno na neviđenom nivou, te postoji ogroman pritisak i na umetnike, ali da se zabrani predstava – nisam čuo da se to desilo ni u Mađarskoj tokom Orbanovog režima, ili barem ne ovako javno”, rekao je Lenard.

Zoltan Devai, potpredsednik Upravnog odbora Salašarskog pozorišta, rekao je za RSE da ne misli da su psovke u predstavi pravi problem. On je rekao i da je tema drame nepromenjena, a da je tekst “malo izmenjen i modernizovan”.

“Ovo je oblik uvođenja cenzure u pozorište, ali zaista ne znamo zbog čega. Kritikujemo pojave u društvu, ali nikoga nismo po imenu pomenuli. Ranijih godina bilo je komada u kojima je bilo mnogo više vulgarnog jezika, kritike prema politici, društvu i veri, ali su sve turneje išle do kraja”, rekao je Devai, dodajući da je uprava pozorišta “otvorena za svaku diskusiju”.


Slobodna Evropa



KOMENTARI

  1. Rax kaže:

    Ova dvojica ima nadleznost da narede prekid rada pozorista?

  2. Indijanac kaže:

    Zar ne moze neki kompromis, da se te navodne psovke iz teksta izbace, pa da se koriste neki “meksi” izrazi u tekstu pozorisne predstave i nastavi turneja?
    Ili smo se toliko navikli na koriscenje psovki da ne mozemo ziveti i sporazumevati se bez njihove upotrebe?
    https://www.youtube.com/watch?v=J06MdRm0WI4

  3. B kaže:

    Respect

  4. bukvalno kaže:

    jezička Barijera ali nisu nam dovoljne covid barijere potrebni su i filter i u kulturi.za sada držimo se UV filtera jer ko vidi iznad vode? sajnos nem neztem eloodas utolso ket evet. most befejeste a film festival palicson es szunyog krem hasznaltunk Minden este bukvalis/jezička barijera es Ozaloscena Porodica(Nušić/drama) Harom Dij hozta Szabadkan.naraviucenije:ne treba se raspravljati oko O dinara
    bukvalno

  5. Mare kaže:

    Gospodin Pastor bi mnogo mogao da nauci od ove gospodje. Mogao bi da nauci sta znaci imati svoj stav! A ne prodavati se bilo kome ko je na vlasti, samo zarad fotelje i velike plate. Moze da nauci da je moguce cak i dati ostavku ako se sa necim ne slazes, a ne da se mora sedeti u fotelji vec vise od 20 godina. Mogao bi da nauci da nije on najpametnije, da se ne razume najbolje bas u sve, da ne mora da gura svoj nos bas u svaku oblast naseg drustva, nije on bogom dan nama.
    Puna podrska za ovu gospodju i njeno pozoriste!

  6. Po nalogu DEA kaže:

    Kada će Aleksandar Vučić, Aleksandar Vulin i Nebojšica Stefanović podneti ostavke i predati se tužilaštvu zbog otvorene saradnje i šefovanja nad mafijom Velje Belivuka?

  7. Slobodna Evropa kaže:

    Od koga “slobodna”? “Kada čujem reč kultura, hvatam se za revolver”, rekao je Milovan Đilas. Kada čujem za “Slobodnu Evropu”, hvatam se za k…c!

  8. Radio Free Europe/Radio Liberty kaže:

    @ Slobodna Evropa

    Pre svega citat nije od Milovana Djilasa. To je citat iz drame “Schlageter” (1933) koju je napisao Nemacki pisac i dramaturg Hans Johst (blizak nacistima) Neuki i slabo obrazovani svet pripisuje taj citata svemu i svakome kako mu kada odgovara. Inace neko se u pojedinim situacijama hvata za glavu, a neko za ono jedino sto ima i sto mu sluzi za razmisljanje umesto glave.

  9. Pozoriste u kuci kaže:

    Ko jos ide u pozorite.ili na livadu
    Da slusa neke tamo….
    Koga jos inderesuje ko se sa kim svadza?

  10. Anonimni kaže:

    @Slobodna Evropa
    Onda se prvo okači na Vučićevu kitu. Omiljeni nemački sluga prodaje Srbiju u delove Amerikancima Arapima i Nemcima. Slizao se sa Šrederom,Tonikom Blerom Klintonom i svima što nam rade o glavi samo da bi ga držali ovde na vlasti. Nikad švabe nisu imale nekog ovde ko im je tako bio drag.

  11. Nevaljali_GASTRO_Blogger_naGradeskiprevoz_SUBOTICA kaže:

    Kalmarov Muz je bio reziser Gadeamusa…na pocetku su ispricali istroiju Vojvodjanckih Ucitelja, da su inteligencije od njih redovno srusena i izbrisana i uvek predata vlast brzim skolama zavrsenim Uciteljima…

    I da to vise puta se odigrao ovde na ovoj teritoriji…

    Pa prikazivao kako se moze uci u uski krug skola, da uciteljice bukvalno sve urade da se prilagodjavaju i da pre ce biti prinljen pastorov vrtlar u skoli nego strucnjak koji je za to…I pored toga jos je izkarikaisano ceo nas skolski sistem na veoma vest nacim sa stvarnim cinjenicama

  12. Anonimni kaže:

    Usli Oni razni direktno da livade u hram kulture.

  13. Slobodna Evropa kaže:

    Anonimni – A ti, kao, sve znaš i u sve si upućen ko se sa kime slizao, ko kome radi o glavi i koje Švabama i Arapima drag a ko nije! Tipičan mufljuz koji se informiše sa N1 i “Slobodne Evrope” – ponavljam – od koga u tri lepe p.m. “slobodna”, pa nije ovo 1945. godina pa da imamo “Slobodnu Evropu”, “Slobodnu Vojvodinu”, “Narodni magazin” itd.? Kada čujem da je neka stranka “demokratska” u nazivu, da je medij “nezavisan” ili Evropa “slobodna”, hvatam se za ono što imam, jer znam da je u pitanju prevara i lagarija. Čim vidim da je objavila “Slobodna Evropa”, znam koliko je sati. I na koju stranu vetar duva. To sam hteo da kažem, ko razume – shvatiće! A tebi bi bilo bolje, pošto si psihički opterećen fiksacijom na jednu ličnost, konkretno “Vučića” (verovatno misliš na predsednika Srbije Aleksandra Vučića?), da se obratiš nekom psihijatru i potražiš pomoć kako da se izboriš sa tom poremećenošću.

  14. Slobodna Evropa kaže:

    Radio Free Europe/Radio Liberty – Svejedno, možeš pronaći da ga je Đilas koristio kao uzrečicu. Inače, što se hvatanja tiče potpuno se slažem i mislim da bi najbolje bilo uhvatiti se za usranu motku i vas 3-4% “slobodoumnih” (čitaj: slaboumnih), koji serete po Srbiji onako pošteno, demokratski isprebijati, koliko da dođete pameti i prestanete da fantazirate kako će vam “Slobodna Evropa” doneti “slobodu”. “Za čoveka nema ništa nepodnošljivije nego sloboda” – F.M.Dostojevski, “Braća Karamazovi”.

  15. Normalno kaže:

    Po nalogu DEA – Evo saće da se predaju, tek što nisu, samo tebe čekaju da im kažeš!

  16. pista kaže:

    Dole Pastor, dole Hajnal!

  17. Radio Free Europe/Radio Liberty kaže:

    @ Slobodna Evropa

    Milvan Djilas je bio komunista sa cvrstim moralnim nacelima i idealima od kojih ni po cenu robije nije odstupao. Podmetati mu da se je sluzio nacistickim citatima je podlost bez presedana. Da sam ja na mestu Alekse Djilasa, njegovog sina, tuzio bih te za klevetu i trazio sudsku satifakciju. Nama Slobodna Evropa nece doneti slobodu, ona je nas glasnogovornik slobode. Sloboda se ne donosi. Ona se uzima udarcem okova kundaka pravo u blesavu gubicu fasistoidnim poltronima i cankolizima kriminalnih rezima. Sto se Dostojevskog tice i navodne recenice o nepodnosljivosti slobode , ona moze biti i tacna, ali samo ako se radi o Rusiji.

  18. Slobodna Evropa kaže:

    Radio Free Europe/Radio Liberty – Kleveta kao krivično delo u našem zakonu inače više ne postoji još od 2012. godine, da te obavestim, a što se te rečenice Milovana Đilasa tiče, nisam je ja izmislio, postoji u raznim pisanim izvorima, u feljtonima itd. “Slobodna – jebena- Evropa” zaista ne donosi slobodu, to se slažem, to je medij kojem su skloni ovdašnji izrodi, isti koji podržavaju Natašu Kandić, Jelenu Milić i slične moralne nakaze, prema tome – samo hrabro napred – kundakom u gubicu onoga za koga TI proceniš da je “fašistoidni poltron i čankoliz kriminalnih režima”, to će biti pravda i “osvajanje slobode” samo tako! O univerzalnosti Dostojevskog ne bih, ne samo kada je reč o “mrskoj” Rusiji. Ti si, u stvari, ROB slobode! “Kad u glavi bude čisto, pusti nek te nosi voda, vidiš valjda da je isto i ropstvo i sloboda” – Bora Čorba. “Da li će sloboda umeti da peva kao što su sužnji pevali o njoj?” Nikada nije i neće. Zbog takvih dzindzova koji fantaziraju kako na belom konju narodu donose slobodu (i udaraju po gubici…) Treba prvo da raščistiš i shvatiš ŠTA je sloboda i KAKO biti slobodan, a onda će te proći te pubertetske i agitpropovske bubice!

  19. Radio Free Europe/Radio Liberty kaže:

    @ Slobodna Evropa

    Izvini Pero u prvi mah sam pomislio da na portalu hara neki novu psihopata. Kad ono nas stari znanac u novom ruhu. Prevario sam se . Pozdravi roditelje i poruci – kad sledeci put budu pravili decu da se malo manje ozderavaju alkoholom, je iz toga nista dobog ne izadje.

  20. Slobodna Evropa kaže:

    Radio Free Europe/Radio Liberty – Naravno da sam psihopata čim ne želim da uzimam slobodu “udarcem okova kundaka pravo u blesavu gubicu”. Samo što nisam Pera i nisam pravljen na način kao vi “revolucionari”, skojevci i naslednici skojevaca koji si tako verno opisao. Spadaš u istu bagru koja je 45-te udarala kundacima “pravo u gubicu”, čak i jednog nemoćnog starca, vojvodu Bojovića, junaka sa Cera i Kolubare, i time se ponosila! “Ko drukčije kaže, kleveće i laže i našu će osetit pest…” – “Dobro pamtim pesmu koja se, u vreme mog detinjstva i mladosti, pevala na svečanim priredbama, prilikom svih značajnijih državnih praznika. U njoj je postojao stih koji se izdvajao svojom oštrinom: Ko drukčije kaže, kleveće i laže, i našu će osetit pest…

    “Jugoslavija mog odrastanja tvrdila je za sebe da je izrazito demokratska zemlja – a ova svečana pesma, često sam pomišljao, mogla je poslužiti kao neka vrsta himne te i takve demokratije. No, ipak, pripadao sam generaciji koja je na vreme pročitala Orvela, tako da sam znao da postoje okolnosti u kojima ono što jeste zapravo nije,i obrnuto. Ili, kako bi to rekao jedan od klasika marksizma –Gručo Marks: Valjda više verujete meni nego svojim očima. U toj pesmi me je, pored pretećeg tona za one koji ne misle kako se kaže, uzbuđivala i retko korišćena imenica koja označava stegnutu šaku. Pest, činilo mi se, deluje nekako definitivnije i opasnije nego pesnica” (Mileta Prodanović). Okovani kundak, dodao bih, deluje još jače!

    To je “Svečana pesma” vas kojima je “Slobodna Evropa” “glasnogovornik slobode”…Ponosan sam što sam psihopata.

OSTAVITE KOMENTAR

3 + 4 =