Kazna skuplja od motora

Суботичанин Јожеф Хорвацки од прекршајног судије добио је казну због неисправног задњег светла на мотоциклу, која је већа од вредности малог моторчића који вози већ две деценије. Револтирани мештанин „Зорке“, којем је то главно превозно средство, каже да не може да плати казну од 15.000 динара, па чак и по цену да га одведу у затвор.

 

– Враћам се тим старим моторчићем са посла, а у Српском шору, где се углавном могу срести бициклисти и понеки аутомобил или трактор, зауставио ме је саобраћајац због неисправног задњег светла. Добио сам крајем новембра од судије за прекршаје позив, и одрезана ми је казна од 15.000 динара као и шест казнених поена. Одузета ми је и дозвола на три месеца, а добио сам и упозорење да ћу је трајно изгубити ако направим прекршај у наредне две године – каже Хорвацки.

 

– Не знам како је на робији, али ваљда није много горе него са ове стране решетака. Тешко да ћу икако моћи да одвојим да платим ту казну поред свих обавеза – каже пољочувар из „Зорке“, који не бежи од кривице, али слеже раменима на питање да ли је знао да му на старом мотоциклу не ради светло.

 

Да мука буде већа, Јошка је по струци аутомеханичар, па је сам могао да скрпи и квар на моторчићу који је купио равно пре 24 године.

 

– Нема ми друге него да искусим затвор. Рекао сам већ и послодавцу, ако ме одведу да одужим дуг држави, да ми припреми неплаћено одсуство, па ваљда ћу некако преживети – скрушено каже Хорвацки не верујући како је баш њега зауставила полицијска патрола, која више ништа не опрашта.

 

Забринут је и за болесну мајку о којој брине, јер ако се не снађе и доспе иза решетака, не зна хоће ли комшије прискочити да јој бар донесу храну, док син буде на робији.

 

Izvor: Pravda



KOMENTARI

  1. Luzer kaže:

    Za jednu sijalicu određuje se kazna samo takva,a krađu legaluzejemo i podržavamo.Što više stavjamo pod zakonske okvire.Smešno.

  2. Suboticanin kaže:

    Žalosno je što saobraćajna policija upravo zaustavlja i kažnjava sugrađane koji jedva sklapaju kraj sa krajem da izguraju mesec sa platom koju dobiju kad dobiju, dok one koji voze skupe automobile i rasipaju se na sve strane s parama i sa onim „može mi se“ takvi ma se opraštaju mnogo teži prekršaji poput nepropuštanja pešaka na pešačkom prelazu, vozila sa pravom prvenstva prolaza, prolazak kroz crveno, vožnja jednosmernom ulicom u suprotnom smeru, itd. spisak je poduži! Šta drugo reći nego ŽALOSNO!

  3. Anonimni kaže:

    nasli su koga da maltretiraju…

  4. majka kaže:

    Pitam se: zaustavlja li policija besne aute sa zatamnjenim staklima kojima ne radi jedan od farova te da li se isti ikada procesuiraju?

    Ali zato nije bitno što 100 preduzeća poreznih i ostalih obveznika duguje državi 220 milijardi dinara koje se NIKADA nece naplatit.

    Sirotinja ima, pa plaća…. Država će narodu zguliti i ono malo kože što mu je ostalo na leđima!

  5. Anonimni kaže:

    Koliko god mi je zao coveka, podrzavam da se ovakve stvari kaznjavaju. Kazna jeste skuplja od motora, ali sigurno nije skuplja od jedne sijalice koju je morao da kupi.

    Ljudski zivot nema cenu.

  6. Boris kaže:

    A da ga je neko od nazad udario autom, ko bi bio kriv?, verovatno vozac, nosio bi ga ceo zivot na savesti i to samo zbog nemarnosti. Jedna sijalica je 100 din., nerazumem da li treba stavljati zivite na kocku zbog 100 din?.

  7. Anonimni kaže:

    A mi bi u Evropu, da li znate za takav prekrsaj kolika je kazna u Evropi, bolje da ne znate…Neisprvno vozilo nema sta da trazi u saobracaju!!!

  8. Bane kaže:

    10 eura kod madjara puna linija a kod nas 15-30 hiljada 6 poena I 3 meseca dozvola,a svetlo kad nemas,ako nemas rezervnu da zamenis tek onda pisu kaznu 10 eura

  9. Sale kaže:

    Pazite nonsens!! Za neispravno zadnje svetlo naplate 15000 dinara ali ispod iste sume ne vode istrazne radnje u drugim slucajevima razbojnistva ili kradje jer je mala vrednost.
    Znaci, hipoteticki, gospodin moze da ukrade nekom 14000, da doda od plate jos 1000 i plati kaznu a da ga niko ne hapsi.

  10. Andrija kaže:

    OK, puno je to novca, ali taj covek ugrozava svoj zivot na taj nacin. A sa druge strane ugrozava i druge ucesnike u saobracaju. Ja sam kao vozac izuzetno alergican na vozace koji voze bicikle i motore, a neosvetljeni su. NIje istina da ne mogu da kupe jednu jedinu sijalicu kako bi zastitili i sebe i druge!

  11. zoltan kaže:

    Pre par dana saopsteno da za pogresno parkiranje moze se izreci kazna do 70000 din a za odgovorno lice koje nesavesno vodi preduzece i dovede ga u stecaj 40000 din nije ni velika razlika pogresno parkirati ili desetini ljudi ne platit mesecima i bacit ih na ulicu bez posla. Inace slazem se treba kaznjavat ali treba drugacije vrednovati a i to nije u redu da za sitne kredje ne preuzimaju nista nadlezni organi dok vrednost te kradje nekima mesecna plata.

  12. Iby P. kaže:

    Tema je delikatna – (Djomla – kao da birate ove teme 😉

    To je tacno da su Zakoni u Srbiji u mnogim sverama sve samo ne Zakoni. Neko ih je „krojio“ tako da im to odgovara, i da bi vise nego pod hinto trebalo fakticki od osnova menjati u ostalom i Krivicne Zakone.

    Ranije je vec bilo reci o Zakonima (da ne ulazimo u dubiozu) i sto je sigurno da Strogi Zakoni su osnov svega i naravno oni moraju da se primenjuju na sve drzavljane bez obzira na polozaj, pol, nacionalu, versku pripadnost ili materijalno stanje

    U zemlji kakva je Srbija, veoma je tesko  poceti primenjivati Zakone jer promene i primene istih uvek zbog nekog razloga kasne i nisu u skladu – a korupcija jos uvek vise nego cveta. Tesko je reci koji zakon bi trebao prvo da se menja i primenjuje – generalno idealno bi bilo da su svi promenjeni i primenjivani od istog dana. Sto se privrede tice, i naplate poreza to je opet sasvim druga tema da u to ne zalazimo – sada je tema saobracaja.

    (Tokom II. Svetskog rata, sa korupcijom je bila ista situacija u Italiji – fakticki bilo je nemoguce suzbiti jer je vec udarilo duboke korene u svim sverama – od zakonodavstva do privrede -i tada je slavni Benito Mussolini to resio na nacin da je doveo vojsku na vlast – da bi napravio veliko spremanje)

    Sa ovim clankom mi je problem isto sto i sa mnogim drugima -izazivanje zaljenja i suosecanja – a sve ostalo ostaje u senci i nije bitno.

    Zao mi je coveka zbog materijalne situacije – ali mi nije zao zbog izrecene kazne – posebno posto je po struci mehanicar . Svi oni sugovornici su u pravu koji kazu da je ovaj covek sa neispravnim vozilom:
    pre svega ugrozio svoj zivot – i ako bi mu se nesto desilo ko bi brinuo o njegovoj bolesnoj majci??????? Tada se nije postavilo to pitanje?? Znaci u startu je trebao da bude mnogo savesniji.
    drugo, ugrozavao saobracaj i sve ucesnike u saobracaju sto ukazuje na neodgovornost.

    Ako je tregedija, tragedija je i nije bitno da li je neko siromasan ili bogat. Ako neko izgubi dete, oca, majku, sestru, brata isto tako veliki gubitak i siromasnom i bogatom. Neka mi neko kaze da je onaj koji materijalno dobro situiran taj je i zasluzio da izgubi nekog clana porodice i da je to manji gubitak nego kada neki socijalni slucaj,obican radnik ili klosar izgubi  svog najblizeg?????  Materijalna situacija nema veze sa tim.  Ko misli da ima taj bolje da stane pred ogledalo i da se zapita kakav je covek – jer nesto sa njim nije u redu.  

    Moze se doci sa milion izogovora, i milion pitanja zasto nije kaznjen ovaj, onaj, sa velikim vozilom, malim vozilom, pesak ili „vozac svemirskog broda“ itd. Nema smisla. Cinjenica je da su monogi ucesnici u saobracaju bezobzirni, arogantni, drski i pridrzavaju se propisa – bicikla bez sveta, tehnicki neispravna vozila, + ne brza voznja, ne pridrzvanje uslovima  itd.itd.itd. Kuka se zbog velikog broja saobracajnih nezgoda, crnih tacki, broja zrtava. To se jedino moze menjati ako se „hazard“ ukloni  tj. oni koji ma na koji nacin ugrozavaju saobracaj.

    Saobracaj i policajac je isto kao jezero puno riba i pecaros. Pecaros u jednom potezu ulovi samo jednu ribu – i ako svi plivaju u mutnom – koja bas taj dan nije imala srece. I ona se pita zasto bas ona, jer ima i vecih i debljih i boljih – ali taj dan ona je bila na redu. Dan za danom i drugi ce doci na red.

    Na zalost covek usama rec nije dovoljna da bi menjao stav, odnos ili misljenje. Zato izreka lepo kaze: Ko nema u glavi, ima u nogama ili novcaniku .
    Ako neko ne misli, onda ce morati da se vrati za ono sto je zaboravi, ili ce ga setati od sluzbe do sluzbe, ili ce morati duboko da otvori novcanik da bi platio za ono sto nije uradio.

    Svi oni sugradjani, koji misle da je gore spomenuti g. Jožef Horvacki u pravu, i da je nezakonito kaznjen, ili nije ugrozavo svoj zivot i saobracaj slobodno neka daju po malo donacije, skupe iznos irezen za kaznu i pomognu ovom sirotom coveku.Ucinice zaista dobro delo i covek nece morati u zatvor.   I meni ga je zao – zbog malih primanja, bolesne majke itd. ali to nije opravdanje  i ne znaci da se Zakon mora drugacije primenjivati. Zakon i sud ne bi smeo da bude „pijaca sa cenkanjem“ 

  13. nesvrstan kaže:

    Ovo je tema o kojoj je glupo raspravljati.
    Jedino pitanje može promeniti smisao ove vesti – Od kad to svetlo ne radi?

    – AKo je prestalo tog dana, onda je kazna svakako besmislena i mora mu se dozvoliti mogućnost da grešku utvrdi kad se prvi put zaustavi.

    – Ako je prestalo makar i samo jedan dan ranije – kaznu podržavam u potpunosti!

    Mislim da će se svi vozači složiti sa mnom u tome da neosvetljenog bicikistu, motociklistu, pešaka… noću, a pogotovo ako je oblačno i vlažna stakla pa Vam još niađe i neki automobil u susret – NEMOGUĆE JE VIDETI NA VREME NEOSVETLJEN OBJEKAT ILI OSOBU – pa čak i da vozite 30 km/h, šanse da ga ubijete su ogromne. A kome posle objasniti da on nije kriv što mu ne radi zadnje svetlo…

    Bolje da on sad odleži par dana nego da ga neko sanja do kraja života

  14. Lansky kaže:

    Video sam u američkim filmovima (Ibyka možda bolje zna), kada vam saobraćajac ustanovi neku neispravnost na vozilu on piše kaznu ali imate neki kratak rok da otklonite kvar (dan – dva) i da to prijavite saobraćajnoj i onda se kazna ne aktivira.

  15. Sugradjanin kaže:

    Da je ovaj covek mislio na vremae o svojoj bezbednosti, njegovoj bolesnoj Majci, i drugima, nebi bio, sad u problemu.

    Ima tu malo i publiciteta!

  16. djomla kaže:

    Svako ko je vadio novu saobracajnu dozvolu prosle godine u ovo vreme, primoran je da izvadi novu i da plati njeno vadjenje jer su u SUPu zaboravili da ukucaju boju i nosivost vozila.

    Na pitanje sugradjana: Dobro nije do nas greska, vec do vas, sto ponovo da placamo vadjenje nove saobracajne dozvole? U SUPu na to pitanje nemaju odgovor.

    Kakve ovo veze ima sa tekstom?

    Ako su roditelji bezobzirni onda je i dete bezobzirno. Ako je drzava bezobzirna, onda su i gradjani bezobzirni. Jedino je razlika sto greske gradjana placaju oni sami, a sto greske drzave opet placaju gradjani. 🙂

  17. Niko kaže:

    Ovde se spominje kazna veca od vrednosti samog motora, Pa sta?

    Ispada da pesak nevredi nista i ne treba da bude kaznjen kad napravi prekrsaj,

    Kako su svi sada sazaljivi prema coveku kad je kaznjen, a kako bi reagovali kada bi nocu imali bliski susret sa neosvetljenim motorom?

    Po ovim komentarima se vidi kako smo nekorekni (cast izuzecima)

  18. Iby P. kaže:

    Hi Lansky 😎

    Pravo i pravni sistemi su zaista tema o kojoj mogu da pisem na pretek. Evo malo informacije u vezi toga:   

    Kao prvo: U Severnoj Americi( a ni u mnogim  Zapadno – Evropskim zemljama) saobracajac nikog ne zaustavlja bez razloga – znaci nema takvih rutinskih kontrola kao u Srbiji fakticki nema. Kao drugo, sve sto se desava u saobracaju i sto je ispred ili iza policajca se snima kamerom. Npr. ako policajac tvrdi da je XY vozio bez svetla to i stoji, i to se snimkom na sudu i dokazuje – znaci nema rekla kazala.

    Jos bih htela da naglasim da u Severnoj Americi nema obaveznog tehnickog pregleda vozila pri registraciji vozila, tako da je kompletna materijalna i moralna odgovornost na vlasniku vozila. Ako vlasnik vozila ucini prekrsaj ili izazove saobracajnu nezgodu – posebno ako je nastala zbog tehnicki neispravnog vozila, u tom slucaju kaznene mere su MNOGO RIGOROZNIJE jer se smatra namernim ugrozavanjem saobracaja i ucesnika u saobracaju.  

    Ako policajac nekog zaustavi, znaci da je:
    –  primetio saobracajni prekrsaj, tehnicki neispravno vozilo (bez svetla npr.) – da ne ulazimo u teze saobracajne prekrsaje!!
    ili
    – da je na „onboard computer-u“ ako je policajac u vozilu, upisom registarsog broja vozila pojavilo upozorenje o obaveznoj kontroli. (mozda rekord o tome da je nekada vozio pod uticajem alkohola, narkotika ili dr.)

    Ako je utvrdjen prekrsaj:
    kazna se izrice na licu mesta –  novcana kazne se naravno ne na placuje na licu mesta (za to ne postoji mogucnost)
    stavljaju se kazneni poeni na vozacku dozvoli – i to na licu mesta  preko „onboard computera“ 
    vozilo se iskljucuje iz saobracaja – na 24 sata uz obavezu vlasnika da otkoloni tehnicki kvar.

    U slucaju ako prekrsilac smatra da je „nepravedno“ i „bez razloga“ kaznjen ima pravo da se u roku od 15 dana obrati saobracajnoj policiji sa zahtevom da zeli svoj predmet da iznese pred sudiju za prekrsaj.

    U tom slucaju se postponuje naplata novcane kazne – bodovi ostaju naravno na vozackoj, i prinuda otklanjanja tehnickog kvara je obavezno – i zakazuje se termin kod sudije koji ce:

    – detaljno pogledati izvestaj policajca i snimak. Pogledace u kojoj meri je to lice ugrozilo saobracaj, sebe i ucesnike u saobracaju. Npr. Da li je to bila neka mala ulicica ili je to bilo na putu sa prvenstvom, autoputu itd.  Sto je saobracajnica veca sa time se prekrsiocu sve vise i vise povecava kaznena mera. 

    – saslusace prekrsioca – koji obicno naravo pokusavaju maksimalno da umanje svoj udeo ili vreme od kada je vozilo tehnicki neispravno. Isto tako se obicno pozivaju na finansijske teskoce i trzase smanjenje novcane kazne.

    Veoma, veoma retko se desi da ce sudija preinaciti kaznu koju je policajac izrekao na licu mesta, nasuprot cesce je da sudija nalazi otezavajuce okolnosti i jos nakelemi nesto na teret prekrsioca – da bi u buduce bolje pazio.

    U slucaju ako se policajac iz ma kojoih razloga ne pojavi na pretresu, u tom slucaju sudija odustaje od daljeg gonjenja, i ponistava kaznu izrecenu od strane policajca.

    Znaci JEDINO neaktiviranje kazne nastupa u slucaju ako se policajac ne pojavi na pretresu.

    Ali evo i primera kada policajac eventualno blaze kaznjava ili odustaje od kaznjavanja:

    1. Ako se MALI tehnicki kvar moze otkloniti na licu mesta – npr. zamena sijalice.Policajac moze da odustane od naplate novcane kazne, ali kazna poena na vozacku dozvolu ostaje – Znaci kompromisna kazna – I u tom slucaju vozilo ne iskljucuje iz saobracaja  (Ako je prekrsilac mehanicar u tom slucaju se tehnicki neispravno vozilo u njegovom vlasnistvu uziima kao otezavajuca okolnost!!!!!! )

    2. Ako se radi o malom saobracajnom prekrsaju, i ako policajac na osnovu rekorda vozaca utvrdi da jos nikada nije kaznjavan, ni novcano, ni sa kaznenim poenima, niti se pojavila zabelska o tome da je vec ranije imao „otklanjanje teghnickog kvara na licu mesta“  u tom slucaju moze da mu izda tzv.“ warning ticket“ – tj. kaznu upozorenja, koja se naravno uvodi na rekord vozaca. Kod sledeceg zaustavljanja policajac vec zna da je vozac „povratnik“.

    O nijansama i tezini kaznenih mera u sevrno-americkog krivicnom zakonu bi se moglo puno toga pisati – i mozda bi cak bilo i zanimljivo stivo 🙂     

  19. Iby P. kaže:

    @Djomla

    Tehnicki izdavanje vozackih dozvola, trosak istog, duzina vazenja istog itd. Nema nikakve veze sa gore navedenim clankom niti kaznom. To je sasvim druga prica.Mislim da nije na adekvatan nacin resen sa tehnicke strane. Kao drugo, kazneni poeni nema sta da traze na vozackoj dozvoli, on treba da je u sistemu evidencije. Ako neko dobije poene, o tome ce biti uredno obavesten. Kako mu rastu poeni tako ce da mu raste i ostiguranje za vozilo sto sam zaboravila ranije navesti. Znai ne samo kazna nego + i dugorocna kazna povece cene obaveznog osiguranja, jer vlasnik vozila predstavlja potencialnu opasnost za saobracaj, i potencialno „stetu“ osiguravajucem drustvu.

    Nije pitanje cija je greska, nego je problem u tome da nema striktno izradjenog pravilnika poslovanja i interne kontrole. Ali realno, pokazite mi i jednu drzavu gde drzava placa a ne drzavljanin??!! 🙂

  20. szoszko kaže:

    kod engleza sam bio zaustavljen zbog prevelike brzine oko 75kmh u gradu umjesto 50,i posle malo upozorenja su me pustili bez ikakve kazne,siguran sam da to u subotici kosta malo vise,mozda dozivotna kazna ili tako nesto 😈

  21. Iby P. kaže:

    @Szoszlko

    Ja nisam imala lose iskustvo sa policijom u Subotici (sto je vise nego iznenadjujuce). Prema meni uvek su se korektno ponasali, niti su pokusali da me oderu za kaznu. Nasuprot i mene su samo upozorili.

    Posto je ulica Zarka Zrenjanina jednosmerna i meni bas nije bilo ok zbo 50 metara da idem okolo, prisla sam policajcu, lepo ga pozdravila i zamolila da li bi malo pobledao na drugu stranu dok tih 50 m predjem u suprtonom pravcu sa obecanjem da cu jako paziti. Nasmejao se i rekao je uredu gospodjo.

    Sigurno da ima i onih „na brazaka pravljenih“ milicionera gde je „IQ nuku“ i u nedostatku sive mase se ponasaju kao da su oni izmisli spanski vosak – ali i to se moze resiti.:-)

    Mislim da cesto  visine kazne, mera ili ponasanje u mnogome zavisi i od toga kako se covek ponasa, odnosi ili komunicira sa drugom osobom – npr. policajcem.  Malo psihologije nije na odmet – a to je i u svim drugim sverama tako.

    Nemojte zaboraviti da kaznjavanje stranih drzavljanja u zapadnim zemljama se sprovodi po sasvim drugom protokolu u odnosu od domacih. Nema naplacivanja kazne na licu mesta!!! Samim tim, policajci – ako nije preveliki prekrsaj – izbegavaju kaznjavanje i ostaju kod opomena – jer je previse papirologije, evidencije i maltretiranja.

  22. Iby P. kaže:

    Malo da pogledamo jedan filmic – koji nije pravila biva YU:
    uzivajte:

  23. Iby P. kaže:

    Nakon 50 godina mnogi materijali su postali dostpuni!! Ovo je jedan od tih.

  24. dasHHa kaže:

    opa moramo cekati sledece prolece(2013.)kad izlazi ovaj film 😉

  25. gost kaže:

    al onako bez zajebancije, ne verujem u ovo ali ni malo! 
    pa nismo u stanju put da napravimo ko ljudi, ali mi bi u svemir… 😮

  26. Iby P. kaže:

    Generalno iznenadili bi ste se Vise nego sto mislite 🙂 Ako pogledato koliko puno svetskih priznatih strucnjaka ima sa bivsih teritorija, i koliko ih je bilo takodje bi Vas iznenadilo. Naravno u poseldnjih vise od 20 godina ko je priznat, poznat, perspektivan odlazi tamo gde se to ceni. To je uvek bilo tako svuda i svetu i ostace. Covek ide trbuhom za kruhom a ne kruh za trbuhom 😆

    P.S.

    Pogledajte samo koliko ima nobelovaca madjarskog porekla, a ni jedan od njih nije dobio Nobelovu nagradu   kao madjarski drzavljanin? Zasto? Jer u zemlji ih nisu priznali, uskracivali su im sredstva za istrazivanja itd.itd.itd. Svedska, Nemacka, Amerika i te kako su ih rasirenih ruku prihvatili – i naravno za obostrane zadovoljstvo – i ostvojili.

  27. gost kaže:

    obrazovanje u madjarskoj je uvek bilo na visem nivou… ne brkati sa yu 🙂

  28. Iby P. kaže:

    gost:

    al onako bez zajebancije, ne verujem u ovo ali ni malo!

    pa nismo u stanju put da napravimo ko ljudi, ali mi bi u svemir… :-o

    🙂 Stvarno??? Pitam se zasto omalovazavate znanje mnogih ex Yu akademika, naucnika, pronalazaca??? (necu da ulazim u sferu umetnosti, sporta, knjizevnosti i sl. )  Evo da ostanemo samo kod par interesantnih ljudi – pa se zapitajte da su SVI nekada bili nesposobni?? Evo da krenemo sa nekim za koga ste MOZDA culi:

    Mother Teresa
    Famous as: Serving the poor and destitute ,Born on: 27 August 1910 in: Skopje, Macedonia,Died on: 05 September 1997, Works & Achievements: Mother Teresa – God’s gift to humanity – dedicated a major part of her life to serve the poor and destitute. Born as an Albanian, Mother Teresa was the youngest child of Nikola and Drane Bojaxhiu and was originally named ‘Agnes Gonxha Bojaxhiu Ans’.A Noble Peace Prize laureate, Mother Teresa helped the poor and destitute people living in the slums of Kolkata. The Roman Catholic Nun established center for AIDS patients in 1985 and founded Missionaries of Charity in Calcutta in 1969. Her selfless service is recognized worldwide today.

    Academic sciences:
    Mileva Marić Einstein (Mathematician) Miodrag Stojković (Genetic Scientist) Milutin Milanković (Geophysicist) Marin Getaldic (for a time held the chair of professor of mathematics at the University of Louvain. Getaldic is related to the Pucic family of Dubrovnik. He is Serbian of the Roman Catholic faith) Pavle Savić (Physicist and chemist, together with Irène Joliot-Curie was nominated for Nobel Prize in Physics)
    Josif Pančić (1814–1888) is a world-renowned Serbian botanist who first described the Serbian Spruce Valtazar Bogišić (1834–1908), renowned Serbian jurist, law historian and ethnologist, considered to be a pioneer in the field of sociology of law and legal ethnology research.
    Bob Urosevich, Head of Diebold Election Systems, creator of Diebold’s original electronic voting machine software
    Jasmina Vujić (first female nuclear engineering department chair of a Top 10 US school)
    Alojz Knafelc (1859–1937), the creator of Slovenian trail blaze.
    Janez Puh (German Johann Puch) (1862–1914) – inventor, innovator, industrial designer and manufacturer.
    Janez Auguštin Puhar (1814–1864) – priest, photographer, painter and poet – invented a photography on the glass in 1842.
    Herman Potočnik – Noordung (1892–1929) – pioneer of astronautics and cosmonautics, and rocket engineer.
    Fritz Pregl (1869–1930) – chemist, Nobel prize for chemistry 1923.
    Lavoslav Ruzicka, Nobel prize in chemistry, 1939
    Vladimir Prelog, Nobel prize in chemistry, 1975
    Edvard Rusjan (1886–1911) – pilot and aeronautic pioneer.
    Richard Fuisz (b 1939) – pharmaceutical inventor of controlled release drug beads, quick dissolve tablet systems, thin film drug delivery systems as well as various medical devices, diagnostic devices and electronic mail patents.
    Kosta Stojković (1867-1921), author of the first mathematical economics.
    Mihailo Petrović (1868-1943), author of the mathematical phenomenology and inventor of the first hydraulic computer capable to solve differential equations.
    Nikola Bizumić (inventor, i.e. cutting hair machine)
    Lazar the Hilandarian (Invited to Moscow in 1404 Hilendarac build a mechanical tower clock for Vasilije I Dmitrijević)
    Atanasije Stojković (1773-1832), a noted physicist and member of the Russian Academy of Sciences, who established science on meteorites („sky stones“) and wrote the first book on them at a time when the possibility of such („flying stones“) was decisevely rejected by Antoine Lavoisier and the Paris Academy.
    Pavle Vujević, founder of the science of microclimatology, and one of the first in the science of potamology
    Ivan Vučetić pioneered the use of fingerprinting. In 1892 he made the first positive identification of a criminal
    Slavoljub Eduard Penkala (1871-1922) invented the first mechanical ball pen in 1906,
    Faust Vrančić (1551-1617) is known as the inventor of the parachute. His sensational book on mechanics Machinae Novae included a sketch of the parachute named Homo volans, often wrongly attributed to Leonardo da Vinci. He constructed a rectangular parachute and tested it by jumping from a tower in Venice in 1617.

    I takodjer da spomenemo dva veoma nepoznata naucnika: 

    Mihajlo Idvorski Pupin, Ph.D, LL.D. (9 October 1858 – 12 March 1935) Pupin is best known for his numerous patents, including a means of greatly extending the range of long-distance telephone communication by placing loading coils (of wire) at predetermined intervals along the transmitting wire (known as „pupinization“).

    Nikola Tesla (1856 – 1943). physicist and inventor of the AC motor and generator and more than 700 other useful inventions patented in his lifetime. Tesla invented fluorescent lighting, the Tesla induction motor, the Tesla coil, and developed the alternating current (AC) electrical supply system that included a motor and transformer, and 3-phase electricity.

    Akok nikog sa ove liste ne poznajete, nadam se da su Vam bar ova dva poslednja imena poznata?

  29. gost kaže:

    Iby, uz svo uvazavanje, brkate szezont es a fazont 🙂 pa nijedan od ovih imena AMA NISTA nije postigao u svojoj rodnoj zemlji! a u filmicu je bilo reci da je space program radjen kod NAS! 🙂 e to ne mogu da verujem! 🙂 a inace za sve ljude koje ste nabrojali kapa do poda, to su velika imena… ali napisite text do kraja, recimo pored imena i drzave gde su radili i stvarali…

  30. gost kaže:

    mother theresa 🙂 nemojte glasno da kazete da je nasa 🙂 skocice Vam mnogi za vrat… 🙂

  31. samotnik kaže:

    Koliko ja vidim, u ovom clanku niko ne tvrdi da gospodin ne treba da plati kaznu. Nego bas suprotno tome, spreman je i da odrobija posto kod nas obicni ljudi tesko mogu odvojiti 150 evra za gresku koju je nacinio. Na zalost to je lice danasnje Srpske drzave. Mi obicni ljudi ako nacinimo gresku, slucajno, zbog nemara ili bilo cega drugog(nema coveka koji ne gresi) moramo da platimo vise nego sto mozemo da zaradimo (za 24 godine postenog rada nije mogao zaraditi za novi motor, eh!). Napomena, Politicari na visokim funkcijama, mafijasi, i oni koji su u ‘burazerskim odnosima sa njima’ ovake nebuloze ne bi trebala da ih doticu. Oni su svakako iznad zakona!

  32. Iby P. kaže:

    gost:

    Iby, uz svo uvazavanje, brkate szezont es a fazont :) pa nijedan od ovih imena AMA NISTA nije postigao u svojoj rodnoj zemlji! a u filmicu je bilo reci da je space program radjen kod NAS! :) e to ne mogu da verujem! :) a inace za sve ljude koje ste nabrojali kapa do poda, to su velika imena… ali napisite text do kraja, recimo pored imena i drzave gde su radili i stvarali…

    Postovani Gost,

    Ja ni malo ne mesam „szezont a fazonnal“ de Onnek viszont valosiznuleg szelektiv a latasa, mert azt lat amit akar 🙂 Az elozoekben kihangsulyoztam hogy: „P.S. Pogledajte samo koliko ima nobelovaca madjarskog porekla, a ni jedan od njih nije dobio Nobelovu nagradu kao madjarski drzavljanin? Zasto? Jer u zemlji ih nisu priznali, uskracivali su im sredstva za istrazivanja itd.itd.itd. Svedska, Nemacka, Amerika i te kako su ih rasirenih ruku prihvatili – i naravno za obostrane zadovoljstvo – i ostvojili.
    „A lo utan eleg snass a szmarat meglovagolni“ hehe

    Napisali ste: “ a inace za sve ljude koje ste nabrojali kapa do poda, to su velika imena… ali napisite text do kraja, recimo pored imena i drzave gde su radili i stvarali… “
    kao i:  „obrazovanje u madjarskoj je uvek bilo na visem nivou… ne brkati sa yu “

    Da se razumemo, svuda ima dobrog obrazovanja – ali za to treba i siva masa koja ce absorbirati i kasnije prosiriti i iskoristiti steceno znanje.
    Tema madjarskih nobelovaca mi je posebno bliska i poznata i to iz vise razloga:

    1. Bila sam u diplomatskoj sluzbi u Svedskoj, prisustvovala dodeli Nobelove nagrade – bila sam u Nobel Institutu u Oslu itd.
    2. Bila sam u diplomatskoj szluzbi u Madjarskoj – pa htela ili ne opet mi tema bliska 

    Posto su Vam madjari posebno prirasli srcu evo malo delikatesa (ako do sada niste znali – a to bi bilo sramota!)  

    Evo da vidimo madjarske Nobelovce, gde su rodjeni, gde su se edukovali (posto navodite benefite madjarskog obrazovnog sistema) gde su ziveli i kakvi su drzavljani bili/su: (uzivajte) 

    1925 – Richard Zsigmondy (b. 4/1/1865, Vienna – d. 9/24/1929, Göttingen) „For his work on methods in the study of colloid chemistry.“ Colloids consist of submicroscopic particles dispersed throughout another substance. He invented the ultramicroscopic in the pursuit of his research.After receiving his doctorate from the University of Munich in 1889, Zsigmondy worked in research at Berlin and then joined the faculty of the University of Graz, Austria. From 1908 to 1929 he was director of the Institute for Inorganic. Austrian Citizen

    1939 – Leopold Stephen Ruzicka was born on September 13, 1887, in Vukovar, he married Anna Hausmann in 1912, and Gertrud Acklin in 1951. He has no children, and lives in Zurich. Swiss Citizen

    1943 George de Hevesy (b. 8/1/1885, Budapest – d. 1966) „For his pioneering work with isotopes as tracers.“ Winner of Atom for Peace Award 1959. He was domiciled in Stockholm since 1943 and was an Associate of the Institute of Research in Organic Chemistry. he matriculated at Budapest’s Gymnasium of the Piarist Order. In 1903 he studied at Budapest University and Berlin Technical University and gained his doctor’s degree at the University of Freiburg in Breisgau in 1908. He travelled to England in 1910 to study under Professor Ernest Rutherford at Manchester. He interrupted early in 1913 his studies to carry out jointly with Frederic Paneth the first radioactive-tracer experiment at the Vienna Institute of Radium Research. In 1949 he was elected Franqui Professor in the University of Ghent. In his retirement, he remains an active scientific associate of the University of Stockholm. Swedish Citizen

    1986 – John Polányi (b. 1929, Berlin) The family moved to England in 1933. His father, Michael Polanyi, another great chemist, was successively Professor of Chemistry and of Philosophy at Manchester University. John entered Manchester University 1946, just in time to attend his father’s last lectures. He obtained his B.Sc. in 1949 and his Ph.D. in 1952. He has served on the Prime Minister of Canada’s Advisory Board on Science and Technology, the Premier’s Council of Ontario, as Foreign Honorary Advisor to the Institute for Molecular Sciences, Japan, and as Honorary Advisor to the Max Planck Institute for Quantum Optics, Germany. He is presently on the Board of the Steacie Institute for Molecular Sciences, Canada. Canadian Citizen

    1994 George Olah (b. 5/22/1927, Budapest) He attended a Gymnasium (a combination of junior and senior high school) at one of the best schools in Budapest run by the Piarist Fathers, a Roman Catholic order [as did de Hevesy]. A strict and demanding curriculum heavily emphasizing the humanities included 8 years of Latin, with German and French as other obligatory languages. Dr. Oláh left Hungary in 1956 soon after the failed uprising against Communist rule and moved to Canada. He got a position at Dow. He would later move to the United States. USA Citizen

    2004 – Ferenc Herskó (Avram Hershko) (b. 12/31/1937, Karcag, Hungary) Hershko emigrated to Israel in 1950 where he received his M.D. in 1965 and his Ph. D in 1969 from the Hebrew University-Hadassah Medical School in Jerusalem. He is currently a Distinguished Professor at the Rappaport Faculty of Medicine at the Technion in Haifa. Citizen of Israel.

    1914 -Robert Bárány (4/22/1876, Vienna, Austria – 4/8/1936, Uppsala, Sweden) „For his work on the physiology and pathology of the vestibular apparatus.“ Swedish Citizen

    1937 – Albert Szent-Györgyi von Nagyrápolt (b. Budapest, 9/16/1893 – 22 October 1986, Woods Hole, MA, USA ) He served on the Italian and Russian fronts, gaining the Silver Medal for Valour, and he was discharged in 1917 after being wounded in action. He completed his studies in Budapest and then worked successively with the pharmacologist, G. Mansfeld at Pozsony, with Armin von Tschermak at Prague, where he studied electrophysiology, and with L. Michaelis in Berlin, before he went to Hamburg for a two-year course in physical chemistry at the Institute for Tropical Hygiene. USA Citizen

    1961 – George von Békésy (b. 6/3/1899, Budapest, d. 1972) He worked one year at the Central Laboratory of Siemens and Halske A.G. in Berlin, at that time one of the centers in the development of telecommunication. During the years 1939-1946 he was Professor of Experimental Physics at the University of Budapest, but left Hungary in 1946 for Sweden. In 1947 he went to the United States and worked at Harvard University in the Psycho-Acoustic Laboratory. USA Citizen

    1976 – Daniel Carlton Gajdusek (b. 9/9/1923, Yonkers, New York, USA) For discovering „new mechanisms for the origin and dissemination of infectious diseases.“ Gajdusek’s father, Karl Gajdusek, was a farm boy from a small village near Szenice, Northern Hungary (now called Senica after Slovak annexation) who had left home as an adolescent youth to emigrate to America before World War I, alone. In an unfortunate turn of events, in 1997 he was charged with child abuse and pleaded guilty to two counts of molesting a boy. USA Citizen.

    1905 Fülöp von Lenárd (b. 6/7/1862, Pozsony, Hungary [now Bratislava, Slovakia], d. 5/20/1947, Messehausen, Germany) „For his studies in x-rays and the cathode ray tube“ Philipp von Lenard studied physics successively at Budapest, Vienna, Berlin and Heidelberg under Bunsen, Helmholtz, Königsberger and Quincke and in 1886 took his Ph.D. at Heidelberg. German Citizen

    1963 – Eugene Wigner (b. 11/17/1902, Budapest, d. 1/1/1995, Princeton, New Jersey) „for his contributions to the theory of the atomic nucleus and the elementary particles, particularly through the discovery and application of fundamental symmetry principles“ Co-developed the atomic bomb” Wigner’s formal education was acquired in Europe; he obtained the Dr. Ing. degree at the Technische Hochschule Berlin. He naturalized a citizen of the United States on January 8, 1937, and had been since 1938 Thomas D. Jones Professor of Mathematical Physics at Princeton University – he retired in 1971. He was responsible for the Manhattan Project idea and letter to President Roosevelt. Received Fermi Award and shared the Atoms for Peace Award with fellow Hungarian Leo Szilárd.

    1971 Dennis Gábor (b. 6/5/1900, Budapest -d. 1979) „For his investigation and development of holography“ He graduated from the Technische Hochschule in Berlin in 1924 and received his Doctorate there in 1927, in electrical engineering. He would often sneak over from the TH as often as possible to the University of Berlin, where physics at that time was at its apogee, with Einstein, Planck, Nernst and v. Laue. His formal background in electrical engineering and love for physics blended perfectly and led him to some of the most profound discoveries of the 20th century. In 1933, when Hitler came to power, he left Germany and after a short period in Hungary went to England, where he would eventually develop holography. Citizen of England

    1994 – John Harsányi (b. 5/29/1920, Budapest, Hungary, d. August 9, 2000 in Berkeley, California, United States) ) „For his pioneering analysis of equilibrium in the theory of non-cooperative games. He attended high school at the Lutheran Gymnasium in Budapest. Although he wanted to study mathematics and philosophy, his father sent him to France in 1939 to enroll in chemical engineering at the University of Lyon. After working for a short time as a researcher at the Australian National University in Canberra, Harsanyi became frustrated with the lack of interest in game theory in Australia. With the help of Kenneth Arrow and James Tobin, he was able to move to the United States, taking a position as professor of economics at the Wayne State University in Detroit between 1961-1963. In 1964, he moved to Berkeley, California, he remained at the University of California, Berkeley until retiring in 1990. Shortly after arriving in Berkeley, John Harsanyi died in 2000 from heart attack in Berkeley, California “ USA Citizen

    1982 – George Stigler (b. Renton, a suburb of Seattle, Washington, in 1911, d. 1991)) „For his seminal studies of industrial structures, functioning of markets and causes and effects of public regulation.“ He attended schools in Seattle through the University of Washington, from which he graduated in 1931. He spent the next year at Northwestern University. His main graduate training was received at the University of Chicago from which I received the Ph.D. in 1938. Even before he came to Chicago, he had gotten interested in the existence of dispersion of prices under conditions which economic theory said would yield a single price. That interest culminated in The Economics of Information (1961) and later works. It was in the 1960s that he began the detailed study of public regulation. USA Citizen

    1976 – Milton Friedman (b. July 31, 1912, Brooklyn, N.Y.) „for his achievements in the fields of consumption analysis, monetary history and theory and for his demonstration of the complexity of stabilization policy“ – Friedman received a B.A. in 1932 from Rutgers University, an M.A. in 1933 from the University of Chicago, and a Ph.D. in 1946 from Columbia University. USA Citizen

    1986 – Elie Wiesel (b. 1928, Máramarossziget, now Sighet, Transylvania, after Rumanian annexation) „For his dedication to peace, atonement, and human dignity“ he was taken to Paris where he studied at the Sorbonne and worked as a journalist. In 1955, Wiesel moved to New York City, having become a US citizen

    1985 – Henry Abraham, M.D. (b. 1942, Philadelphia, PA) His professional education began at Muhlenberg College, a small Lutheran school in eastern Pennsylvania, which opened up in earnest the natural sciences to him. From Muhlenberg, Henry Abraham would go on to graduate from Johns Hopkins University School of Medicine. He completed his training in psychiatry at Harvard.USA Citizen

    2002 – Imre Kertész (b. 11/9/1929, Budapest) For writing that upholds the tragic experience of the individual against the barbaric arbitrariness of history.“ Kertész initially found little appreciation for his writing in Hungary and moved to Germany – German Citizen

    Znaci ni jedan MADJARSI DRZAVLJANIN so bad  kako bi se reklo 🙂

    Moj educated guess je da ste malo „zalutali“ u nekim temama. Ako zelite bice mi vise nego drago da Vam napisem sve  ranije navedene naucnike sa teritorije ex Yu gde su studirali, ziveli, radili i ciji su bili drzavljani – cisto edukacije radi – a verovatno biste se i iznenadili.

    Kicenje tudjim perjem je uvek bila i bece „madjarska boljka“,(naravno ima i drugih) patnja da budemu sto veci, sto priznatiji, da ako postoji i najmanja sansa da od nekog ko je postigao nesto „naprave velikog madjara“ to ce madjarska odraditi.
    To ne znaci da oni nisu imali i imaju izuzetne kadrove, naucnike, lekare itd.  Ali posto ste pokrenuli temu boljeg madjarskog obrazovanja i  gde su  priznati naucnici ziveli radili i drzavljanstvo – servirano Vam je. Prijatno 🙂

    P.S.

  33. Boardwalk Empire kaže:

    Respect…ali…hmm:“1. Bila sam u diplomatskoj sluzbi u Svedskoj, prisustvovala dodeli Nobelove nagrade – bila sam u Nobel Institutu u Oslu itd.“…Umerenost je vrlina….srdacan pozdrav!

  34. Iby P. kaže:

     

    Boardwalk Empire:

    Respect…ali…hmm:“1. Bila sam u diplomatskoj sluzbi u Svedskoj, prisustvovala dodeli Nobelove nagrade – bila sam u Nobel Institutu u Oslu itd.“…Umerenost je vrlina….srdacan pozdrav!

     

     

    Znam da je umerenost vrlina – ali hmmmm

    Drugo je nesto samo citati, a drugo je nesto videti, biti prisutan, imati informacije iz prve ruke a ne sa wikipedije – u ostalom nije sramota biti u diplomatskoj sluzbi – nasuprot. Kome mogu pomocicu – a to je vrlina:)

  35. Iby P. kaže:

     

    gost:

    http://www.blic.rs/Vesti/Drustvo/301249/Glavni-istoricar-NASA-SAD-nisu-kupile-svemirski-program-od-Tita

    toliko o nasa programu u yu…

     

     

    Blic info????!!! hmm Mislim da ako se pristupa razmatranju, u svakom slucaju treba pre svega pogledati nezavisne izvore – tj. po mogucnosti strane. Uzimajuci u obzir nacionalnu netrpeljivost, mislim da nemoze biti objektivno prihvatiti medijski pristup Blica ili ma koje slovenacke medije.
    Evo malo drugog stiva iz „nenacionalog“ pristupa, i ako neko ima vremena i volje da se bavi astronomijom moze da cita:

    SP-4221 The Space Shuttle Decision: http://history.nasa.gov/SP-4221/ch2.htm)
    PART I: Early Space Station Activities -1923 through July 1965 :
    (http://history.nasa.gov/SP-4011/part1a.htm)

     

  36. Sugradjanin kaže:

    Iby P

    Ovde je tema kazna, kazna nacinjena sa motorom.

  37. Anonimni kaže:

    zalosno, jos jedan pokazatelj da zakone u ovoj zemlji orave lopovi i kriminalci.

  38. DoDo kaže:

    Suboticanin:

    Žalosno je što saobraćajna policija upravo zaustavlja i kažnjava sugrađane koji jedva sklapaju kraj sa krajem da izguraju mesec sa platom koju dobiju kad dobiju, dok one koji voze skupe automobile i rasipaju se na sve strane s parama i sa onim „može mi se“ takvi ma se opraštaju mnogo teži prekršaji poput nepropuštanja pešaka na pešačkom prelazu, vozila sa pravom prvenstva prolaza, prolazak kroz crveno, vožnja jednosmernom ulicom u suprotnom smeru, itd. spisak je poduži! Šta drugo reći nego ŽALOSNO!

    A sta ste mislili,da ce ovog sa BMW X6 jos BG registracijama sto mi svaki dan projuri 15 puta kroz ulicu sa 80km/h da zaustavi…

Ostavite komentar za Iby P. Otkaži komentar

7 + 3 =

IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

What is 6 + 9 ?
Please leave these two fields as-is: