Kolektivni vertikalni mobing – „tragedija“ u izvedbi uprave Dečjeg pozorišta u Subotici

Gradski odbor Stranke slobode i pravde Subotica (GO SSP Subotica) ukazuje na izuzetno loše stanje u Dečjem pozorištu u Subotici, gde se grupa zaposlenih suočava sa nepravednim potezima tamošnje uprave koja nije izuzeta iz opšte uzurpacije institucija i ustanova od strane vladajućeg režima. S tim u vezi GO SSP Subotica izdaje saopštenje za javnost u kome se, između ostalog, odslikava kratak istorijat ove značajne ustanove i baca svetlo na aktuelne događaje za koje subotička javnost ima pravo da zna.

Dečje pozorište Subotica se pominje prvi put još decembra 1934. godine kao lutkarsko pozorište, s tim što tada deluje kao amaterska scena. Svoj prvi profesionalni ansambl Dečje pozorište Subotica dobija tek s početka 50-ih godina prošlog veka i od tada pa do danas bilo je uspešno u većem delu svog višedecenijskog postojanja.

Dečje pozorište je prolazilo kroz različite promene koje su u većoj ili manjoj meri uvek pratile teškoće u radu, ali je nekako uspevalo da ostane dosledno u ostvarenju svoje primarne kulturne misije – obrazovanja i vaspitanja najmlađeg naraštaja, tj. razvoja i nege pozorišne kulture kod najmlađih.

Međutim, nekoliko godina unazad, tačnije negde s kraja 2015. i početka 2016. godine, u radu Dečjeg pozorišta Subotica postajao je sve izraženiji trend napuštanja kulturne misije pozorišta kao njegove primarne i najvažnije misije, tako da je umetničko stvaralaštvo ove značajne ustanove kulture na izvestan način potisnuto u drugi plan.

Nesumnjivo da opšta recesija u raznim aspektima kulturnog stvaralaštva, kao i kontinuirano redukovanje izdvajanja sredstava namenjenih kulturi uopšte, nije zaobišlo ni Dečje pozotište u Subotici, a sličan trend je, nažalost, takođe bio primetan i u oblastima obrazovanja, nauke i sporta.

Različite turbulentne pojave u društvenom razvoju, kao što su određene statusne promene, politika kadriranja u ustanovama kulture i pitanja obezbeđenja osnovnih materijalnih i tehničkih uslova za rad, bile su direktno ili indirektno posledica jedne nekonzistentne i loše vođene politike u kulturi grada Subotice.

Politički interesi bi uvek bivali nametnuti od strane vodećih ljudi koji su postavljani uglavnom po partijskoj liniji ili političkoj podobnosti, a koji su često bili nekompetentni bez obzira na to da li su dolazili iz struke ili ne. Kultura bi na taj način bivala transformisana u instrument ostvarenja različitih političkih interesa. Tako je i Dečje pozorište u Subotici bilo dovođeno u situaciju da se poslednjih godina ponajmanje bavilo svojom izvornom delatnošću i misijom u kulturi.

Sveprisutni državni intervencionizam, kao teško nasleđe iz ranijih vremena, ostao je i dalje praktično jedini princip delovanja i aktuelne, kao i svih prethodnih državnih administracija. Ovde se sa žaljenjem mora istaći da se ovaj princip i danas ostvaruje u vidu nekakve subordinacije, nametanjem rešenja „odozgo”, lišenim čak i elementarnog kvantuma konstruktivnog duha od onih političkih subjekata i njihovih eksponenata koji imaju „većinu” na političkoj sceni.

Pritom, usled izostanka poštovanja fundamentalnih načela i principa u izradi strategija zasnovanih na jasno definisanim načelima i naučnim metodama, svaka tako vođena kulturna politika sa čijom se realizaciijom počinjalo, nužno je doživljavala krah već kao idejno rešenje i pre nego što je njeno ostvarenje stvarno bivalo započeto.

Naime, Dečje pozorište Subotica interesuje organe i lokalne i državne uprave onoliko koliko je eventualno pogodno da se preko kakvog investicionog poduhvata realizuje određena javna nabavka.

U kontekstu kadrovske politike, nažalost, izostajao bi bilo kakav konkretan plan i izrada programa stručnog osposobljavanja i usavršavanja „proizvođača” repertoarskog sadržaja, što je posebno osetljivo pitanje zbog činjenice da je repertoar Dečjeg pozorišta namenjen deci od jaslenog, preko predškolskog do osnovno-školskog uzrasta. Odabir kadrova bi bio zloupotrebljavan čak i u procedurama iniciranim od državnih organa.

Tako je početkom 2016. godine rigidno zloupotrebljen proces smanjenja broja zaposlenih u javnom sektoru, što je bio nalog spoljnopolitičkih faktora iz bankarskih, odnosno finansijskih krugova, te se u dva navrata čak dogodilo da je Dečje pozorište u Subotici, diskriminacijom pojedinaca, kao navodne tehnološke viškove proglašavalo stručne kadrove, a zadržavani su u radnom odnosu zaposleni bez odgovarajuće stručne spreme, odnosno umetničke akademije. Ovo je direktan dokaz potpune nebrige menadžmenta u Dečjem pozorištu za bilo kakvo iole smisleno vođenje kadrovske politike, ali pre svega nebrige za kvalitet programskih sadržaja koje Dečje pozorište stvara ili bi trebalo da stvara.

Ovakve zloupotrebe su otuda svoj epilog nužno dobijale u višegodišnjim sudskim procesima i poništavajućim sudskim odlukama kojim su ovakvi proizvoljni potezi menadžmenta i diskriminacija pojedinaca bivali sankcionisani.

Istovremeno, uprava Dečjeg pozorišta tj. poslovodni organ i Upravni odbor, u čvrstoj sprezi sa organima u lokalnoj samoupravi koja je formalno i osnivač Dečjeg pozorišta Subotica, činili su sve da se svaka kritika rada suzbije po svaku cenu, pa je tako više očiglednih slučajeva – školskih primera, zlostavljanja pojedinaca na radu kojem su oni bili izlagani u razdoblju od oko pet godina, zataškavano sudskim odlukama koje je menadžment Dečjeg pozorišta Subotica, kao nepovoljne u ishodu po zaposlene unapred najavljivao, čime je indikovana izvesna sprega osnivača Dečjeg pozorišta sa pojedincima u pravosudnim organima.

Pri tome, progoni pojedinih zaposlenih bi usledili nakon prijavljivanja nezakonitosti u radu i nedozvoljenog raspolaganja pozamašnim novčanim sredstvima, naročito u slučaju prijave zaključenja evidentno štetnog ugovora što je rezultiralo propašću novčanih sredstava u iznosu od oko 25.000 evra, avansno plaćenih za nabavku određene tehničke opreme koja nikada nije isporučena, a menadžment Dečjeg pozorišta Subotica se nikada nije postarao da izdejstvuje povrat tih sredstava ili da se na drugi način nadoknadi prouzrokovana šteta.

Na kraju, vođena su ukupno tri radna spora u kojima su nezakonito otpušteni diplomirani glumci i pojedinci iz kategorije dokazano stručnih i akademski obrazovanih kadrova morali da napuste Dečje pozorište Subotica, kao što su višestruko nagrađivana dipl. kostimografkinja Kanjo Erika i dipl. glumac Kalo Bela; neki su ipak uspeli da sudskim postupcima ponište odluke o raskidu Ugovora o radu (J. Rašković i T. Sloboda).

Istovremeno, jedanaest zaposlenih u Dečjem pozorištu Subotica, radi zaštite od kolektivnog vertikalnog mobinga na radu, ustalo je protiv nepravde i pokrenulo tužbe, ali su bezmalo svi ovi postupci, nažalost, pretrpeli neuspeh – zaključuje se na kraju saopštenja za javnost GO SSP Subotica.



KOMENTARI

  1. Fox kaže:

    Penzionisani Cisar koji je sanjao fotelju direktora ali nije uspeo promenivsi nekoliko partija i udruženja misli da govoreći neistinu moze narusiti rad Decjeg pozorišta.

  2. Milja kaže:

    Dečje pozorište „u čvrstoj sprezi sa lokalnom samoupravom učestvuje u mobingu i diskriminaciji”…Bože kakve budalaštine, kao i celo saopštenje…ostavite više ženu na miru da radi. Sram vas bilo

  3. Drazen kaže:

    Zamislite moralne pridike od strane SSP-a kojo nikada nista nije uradio uradio za Suboticu kao grad a i samo Decije pozoriste ostavio na ivici propasti, tako da je ovo jos samo jedan pokusaj pogresne politike koja se nalazi na marginama drustva

  4. Nevenkaaa kaže:

    Dugo nisam procitala gluplje saopstenje… Formulacija recenica, natrpane informacije bez ikakve poente, šta je pisac hteo da kaže? Kad smo vec kod gospodina koji je napisao ovo saopstenje… on pametuje o clanstvu u strnaci i politickim interesima? Preletac iz stranke u stranku na svakih par meseci koji je posle tri ili cetiri stranke zavrsio kao clan stranke SSP za koju nismo imali pojma da postoji u Subotici koliko je ozbiljna. Sto je najzalosnije nema tu ni p od politike ni i od istine vec nemoc i zelja da napakosti zeni koja ovu ustanovu vodi odlicno! Potreba da joj napakosti samo zato sto je njegova zivotna zelja bila da bude direktor pozorista a u tome nije uspeo ceo svoj radni vek zato sto nije dovoljno sposoban !

  5. Sara kaže:

    Pamtnjaković i preletačević po pitanju menjanja političkih stranaka, koji očigledno ispoljava svoje nezadovoljstvo svojim ličnim neuspehom i propalim planovima, piše ovo saopštenje koje nema ni “glave ni repa” i misli da će time nešto postići, odnosno sebe uzdići ako omalovažava rad direktorice. Ne stiče se poverenje i rezultat tako, pljuvanjem po kolegama sa kojima se radi, već radom i rezultatima koji se zajedničkom saradnjom postižu koji su u interesu svih.

  6. Bradati anonimus kaže:

    Nisam imao nameru da čitam ovo saopštenje ali sada kad vidim da su SNS botovi dobili nalog da udaraju minuse i kenjaju, sad sam se baš zainteresovao.
    Ne znam situaciju u pozorištu ali znam ko je SNS. Udruženo zlo kakvo nije bilo još od Hitlerovog vremena.

  7. zig zigi kaže:

    Bradati
    Isto sam i ja pomislio 🙂
    Sns je mafija, upropastili su i decije pozoriste i pokrali sve sto nije zabetonirano.
    Uaaa sns uaaaa. Vratite se na planine odakle ste dosli!

  8. Z kaže:

    Čisar… politička pro…., šta drugo…

  9. Subotičanka kaže:

    Sve je istina u ovom saopštenju. Davati diplomiranim glumcima otkaze, a zadržati nestručni kadar može samo sirota preletačevica Marta. Jadno je koliko se dodvorava SNS-ovcima, a bila je perjanica DS-a. To je u stvari i jedina kulturna politka stranke na vlasti. Oterati sve koji su stručni, a dovesti razne sega-mega stručnjake za “menadžment”.

  10. Janko P. kaže:

    Marta Aroksalasi izgleda ima simpatije i od SNS borova. Bas dirljivo. Kao zena koja je docekivala Borisa Tadica, sada se uz pomoc lokalnog odbora SNS izivljava nad svakim ko misli svojom glavom.

  11. Goran kaže:

    Nisam upucen u desavanja u Decijem pozoristu ali videvsi aktiviranje Sns botova izgleda da je sve tacno sto se saopstenja tice.. Boli ih istina

  12. Pera kaže:

    @”Bradati anonimus”

    Ta vaša judejska diskreditacija (i) hitlerizacijom je klasika. Vama su svi nepodobni sve najgore, najcrnje, najzalije, zaključno sa “Sotona” i “Hitler”, jer to su dva od široko poznatih krajnjih zala. I to vaših. Adolf je vaš, Sotona je vaš.

    Šta je po sredi? NEDOVOLJNO UPOTREBIVA marioneta? NEPOTPUNI monopol? NEAGILNOST u destrukciji?

    To pozorište je vaše klasično sranje “ekselentnost”. Marionete su iste. Nismo svi idioti.

  13. Petronije kaže:

    Judejska diskreditacija hitlerizmom.
    Nepotpuni monopol. (monopol ne moze biti nepotpun,jer onda nije monopol)
    Neagilnost u destrukciji?
    Misljenja sam da SANU pojma nema kakav neiskoristeni intelektualni kapacitet lezi u Subotickoj provinciji i skuplja prasinu. Inace bi ga ona po kratkom i vanrednom postupku primila u clanstvo besmrtnika gde i bezuslovno pripada.

  14. Giz kaže:

    Taj kompletan objekat je katastrofa ruglo grada ..kako jos niste primetili da to treba da počisti i kao “kapija ” čim ulazis u centar vidis gadnu zgradu umesto nešto stakleno sjajno osvetljeni moderan objekat…..nemojte vi biti vezani za secesiju ,da i drugi gradovi bi se vezali za secesiju ceo svet bi bio staromodan …moze nove objekte i centar koji se uklope …a kome se to ne svidja ,njemu ne se dopalo bilo kakva nova secesija …jel su ljudi takvi …..

  15. Lux in vitro kaže:

    @ Giz

    Taj objekat (poznat kao Jadran) nije nikakva secesija, On nastaje skoro 30 -40 godina nakon pocetka (Madjarske) secesije. Objekat je gradjen u Backstein, odnosno Klinker-expressionizmu i nije mi poznato koliko takvih gradjevina jos postoji na tlu R. Srbije. On pretstavlja nase Suboticko arhitektonsko nasledje isto kao sto je i gradjevinski opus u Madjarskoj secesiji. Ko voli stakleno i sjajno neka kupi bozicnju jelku od plastike i moze cele godine da uziva u svom stanu, u staklenom sjajnom i sljastecem ambijentu. Kao alternativa moze i da se vrati u rodno selo i tamo gradi stale i pojate i da mu bude sve sjajno, u staklu i svetlosti.

  16. Suboticanin234 kaže:

    Strasno kakve gluposti ! Napadate jadnu zenu koja je zivot ostavila za to pozoriste , samo zato sto vas je pobedila , ona sama na vas bednike Cisara i Bardaka i ostale “školovane” umetnike

  17. Majka troje dece kaže:

    Cesto idem u pozoriste sa decom i moram da kazem da je Marta jedna divna zena . Bezbroj puta sam je zatekla kako docekuje publiku i smesta je na svoja mesta uvek sa divnim osmehom na licu. Puna energije . Mislim da su ovo sve gluposti i izmisljotine sto ste naveli

  18. Radijalcanin kaže:

    Cizsar , jadno ste poceli kampanju … Nemoj da se pretvaras vise da si neki kvazi dasa , sitna dusa si

  19. susu kaže:

    sns-ovce, kolko vas placaju? ajd na ispasu sa vasim cobanom AV

  20. Pera kaže:

    @”Petronije”

    Ne zavisim od “tvog” mišljenja o meni koje veze nema sa realnošću nego sa vašim interesima. Satanazacija nenaših, ko god da su. Da si pametan, kao što nisi, i nezaslepljen ideologijom i mržnjom, kao što jesi, video bi šire i dalje. Ali to je tvoja nesreća, i ti si zadovoljan sobom takvim.

    Taj vaš “grad” je zaostala propala palanačka salašarska rupa koju hvalite za “ekselentnost” više od vek i po. Želim vam da ga branite što jače, što silnije, po cenu njegove potpune propasti i nestanka. Samo tako nikada neće biti Grad a vi Građani, osim u vašim glavama i propagandi.

    Usput, ta “S”ANU je vaša, zastupa vaše interese. Judejska tvorevina i instrument, isto kao i neustavna(!) “V”ANU i potonja “V”ANUK.

    I još nešto, što vi odbijate da prihvatite, a suštinski važno:

    Tzv. Zvanično obrazovanje (dakle i Akademija) KOČNICA je RAZVOJA, dokaza je u istoriji bezbroj. NOVO i BOLJE nastaje VAN postojećeg, VAN sistema koji se slepo drži STAROG i LOŠIJEG jer je NESPOSOBAN da stvori novo i bolje.

    Milioni akademika, doktora, magistara, mastera… a svi vrte ukrug ISTO, POSTOJEĆE, ZASTARELO.

    Pozdravite Sranje, pozdravite “Izuzetnost”.

    Hvala.

OSTAVITE KOMENTAR