Monografija o subotičkoj džamiji

Iz štampe je upravo izašla monografija „Muhadžir džamija” koja kroz sliku i tekst kazuje o o izgradnji ove bogomolje i o životu i običajima Islamske zajednice u Srbiji.

Urednik monografije u kojoj su sabrani radovi nekoliko autora je Darko Kovačević, a većinu fotografija u knjizi potpisuje Nikola Tumbas.

 – Smatrali smo da je dobro i potrebno da se i na ovaj način predstavimo građanima Subotice, ali i da ostane trajan trag o pripremama za gradnju džamije, vremenu njene izgradnje i prvim godinama njenog postojanja u Subotici”, kaže za „Politiku” Ibazer Uzeiri, predsednik Odbora Medžlisa Islamske zajednice u Subotici.

Muhadžir džamija otvorena je avgusta 2008. godine, kao jedina koja je u poslednjih 200 godina na potezu od Sofije do Budimpešte podignuta sa minaretom.

Naziv džamije „muhadžir” ima značenje iseljenik, onaj koji je promenio mesto boravka. Zajednica u Subotici, prema rečima Ibazera Uzeirija, ima oko 7.000 članova, ili oko 600 porodica. Svi njeni pripadnici veoma su angažovani u humanitarnom radu.

Ibazer Uzeiri ističe da džamija kao verski objekat muslimana, ipak pripada svim građanima Subotice. „Mi smo deo grada, uklopili smo se i osećamo se prihvaćeno”, kaže Uzeiri.

Politika



KOMENTARI

  1. Realan.. kaže:

    Vidim,bas se osecate prihvaceno,zato vam je policija parkirana pored 24 sata..

  2. NaIvan kaže:

    @Realan
    Ma kakvi, nemoj da si realan, budi bolje naivan.
    Policija je tamo da kontrolise upotrebu svetala na vozilima, koriscenje zastitnih pojaseva, prekoracenje brzine i stepen alkoholisanosti vozaca.

  3. Croat kaže:

    Dzamija je napravljena na mestu gde postoji 0 parking mesta. Tokom bilo kakvog desavanja nema gde nema parkiranih auta, taman da se vernici osecaju kao u arapskom svetu, mestu nastanka njihove vere

  4. zig zigi kaže:

    bilo bi lepo da se regulise parkiranje, ne mozes proci na biciklistickom putu: Na slici se lepo vidi. A i mogli bi da izmeste ovu dzamiju negde na pariferiju gde mogu da naprave redovan parking.

  5. pitam se kaže:

    Da li može neko objasniti šta je to što je u Kur’anskoj Objavi novo i što već ranije nije objavljeno u Bibliji?Odnosno šta je Muhamed u 7.veku novoga propovedao što već prije njega nije rekao Isus.Drugim rećima,kako Islam opravdava seba kao najmlađu religiju nakon hrišćanstva.Čuo sam neku priču da muslimani najviše kritikuju svetog Pavla i njegovu teologiju koja je udarila temelj crkvi,a da ostalo prihvataju.

  6. Samo nam je to falilo kaže:

    Baš lepo što im je Saudijska Arabija finansirala izgradnju džamije, neverovatno sam srećan što sada i ovde “uzgajaju” svoje vernike, pridobijajući ih lovom da nose burke i ostalo uz mesečnu apanažu, ali nema veze, nešto drugo me interesuje. Po islamu, koliko znam, džamije se ne grade na mestima na kojima je neko bio sahranjen, odnosno koja su nekada bila groblja? A koliko mi je poznato, upravo tamo je u Subotici u tursko vreme bilo groblje? Pitajte malo arheologe.

  7. atheist kaže:

    kako je subotica nekad bila lepa bez ove gradjevine, bez potamnelih dosljaka i bradatih terorista

  8. Petar G. kaže:

    @samo nam je to falilo.
    Negde sam čitao da je prilikom gradnje trafo stanice na Bikovačkom putu nađeno staro tursko groblje.
    Osim toga i da je džamija u vreme turskog upravljanja ovim delom Bačke, bila negde u okolini današnje uluce Age Mamužića.
    Bilo bi interesantno kada bi neko od subotičkih istoričara rekao da li je ovo o turskom groblju i džamiji istinito.

  9. ................................ kaže:

    “Mi smo deo grada, uklopili smo se i osećamo se prihvaćeno”, kaže Uzeiri.
    Dokle god Tvoji sunarodnici kradu, otimaju i ne prihvataju sredinu u koju su došli. nego nameću svoju kulturu dotle nemoj pričati ni o kakvom zajedništvu. A To PETAR G idi pa kopaj i nađi to groblje. što se ne istraže druga arheološka nalazišta ? arh. nalazišta koja su se prestala istraživati nečijom voljom jer su Kršćanska/Hrišćanska. Koliko kuća sete dobili na teritoriji Subotice po nekim konkursima ? Koliko vas je na grbači ovom narodu domicilnom koji nema šta jesti ali porez platiti mora ČAST IZUZECIMA ali Vi kojekakvi kočijaši treba da shvatite da je Subotica Evropski grad u kom nema mesta zaprežnim vozilima u centru grada i da Vam niko ništa nesme. zajexi malo prijatelju sa Tvojim pravilima ti si ovde došao ne mi kod tebe i opasulji tvoje suplemenike da budu normalni i da je kod ovdašnjeg življa Subotičkog NEDELJA i SUBOTA dan ODMORA kao i svako popodne i da nismo primorani slušati Tvoje muzičke numere koje su prilagođene nekom orijentalnom ambijentu ne Subotici. pojasni zašto su Albanci sa Kosova 99-e prvo Vas šutnuli? Inače za ostale da kažem Kosovo niste izgubili nego za debele pare prodali.

  10. Samo nam je to falilo kaže:

    Petar G. – Grobovi su pronađeni na uglu Travničke ulice i Karađorđevog puta, odnosno turski “nišan”, pa ti vidi da li je to tamo gde je džamija. Ne znam za ulicu Age Mamužića ali jedna džamija je sigurno postojala u krugu JP “Vodovod i kanalizacija”, pored upravne zgrade, tamo gde su oni rezervni bunari za vodosnabdevanje. Inače, ne verujem da je baš bilo mnogo turskih grobalja i džamija za tih vek i po koliko su vladali Suboticom, a u posadi ih je bilo stotinak sa porodicama. Staro groblje sa “nišanima” postojalo je pre ulaza u jevrejsko groblje, sa leve strane, zaraslo u šikaru još tamo negde 70-ih ili 80-ih godina, nekako do ispravljanja krivine na putu, ali sigurno nije bilo iz turskog perioda nego kasnije, muslimansko. Turci su vladali subotičkom tvrđavom od 1542. do 1686. kada su svečano najureni zajedno sa porodicama, a ostalo je zabeleženo da je za njima trčao samo jedan ovan. Onda su (islam) osvajali teritorije vojno, pa su tako i isterani, a sada primenjuju drugačiju taktiku, “multietičnosti”, a u pozadini se krije učenje iz Kurana da svaka zemlja na koju stane noga muslimana pripada muslimanima (čije stado, toga i livada). Baš utešno, zar ne? Usred Londona, TV reporterka snima na ulici reportažu o islamcima i pita da li neko ugrožava njihova prava, a hodža, ni pet ni šest, kaže joj da ga ona vređa i ugrožava! Pa kako, pita? Vašim oblačenjem, zato jer kao žena nemate pokrivenu glavu! Na jugu Danske (čini mi se i Švedske) već su zabranili reklamiranje svinjskog mesa, pošto to, navodno, vređa islamiste! Eto šta nas čeka, neće biti dugo kada budemo prolazili pored subotičke džamije, žene će morati da pokrivaju glavu, a na one gice sa mesarskih firmi zaboravite! Tu je problem, ne u našoj spremnosti za suživot sa njima, nego njihovoj isključivosti i zahtevima da se mi, ovde, pokorimo njihovim običajima! Inače, zlo i naopako kada se namnože i ojačaju! To ni Turci nisu radili dok su vladali Srbijom, ipak su Turci ovde govorili srpski, a nisu, čak ni poturčeni Srbi, prešli na turski jezik! (da ne pominjem da su “turcizmi” izmišljen pojam, jer su to 90% arabizmi koji su nam došli preko turskog, ali to je druga priča). Kako to objasniti, da Turci nisu uveli turski kao “službeni jezik” (kao što su ovde Mađari učinili sa mađarskim za vreme Austrougarske – Čak mađar beselni!) i zabranili srpski, nego su ga naučili???

  11. Nazaret kaže:

    @ Croat

    Sta mislis gde je nastalo hriscanstvo?

  12. Petar G. kaže:

    @samo nam je to trebalo
    Interesanto je to za džamiju u krugu današnjeg vodovoda. To sad prvi put čitam. Ako je i turska tvrđava bila na istom mestu gde i tvrđava koja je sada Franjevačka crkva i samostan, malo se čini daleko. Za veličinu tadašnje Subotice. Jer pretpostavljam da je tih stotinjak Turaka sa porodicama živelo oko tvrđave. Pa je logičnije da im je tamo negde bila i džamija. S tim da onda priča o nalazištu turskog groblja kod trafo stanice na Bikovačkom putu, baš nema smisla. Osim ako je i tamo bilo neko naselje sa turskim stanovnicima.

  13. Anonimni kaže:

    Petar G. – Interesantno je da se o životu Turaka u Subotici za to istorijski relativno kratko vreme od 144 godine jako malo zna, da se istoričari nisu mnogo bavili tim periodom, ima nekih zapisa ko je bio zapovednik tvrđave poimenice, koliko je bilo akindžija, koliku platu su primali, ali ne i kako su živeli i gde su im sve bile džamije. Verovatno su i u krugu tvrđave tako nešto preuredili, ali nije posle ostalo traga. Zašto džamija kod “Vodovoda”, zaista je pitanje i da li je Subotica zaista bila toliko “mala” da bi to bilo predaleko, kao i groblje kod sadašnje džamije, može samo da se pretpostavlja. Ali po tvrdnjama istoričara, tamo je bila. Zanimljivo je isto da je turska posada bila i u Bajmoku, na primer, a od toga nam je ostao naziv mesta: “bajamak” na turskom znači “vojni logor”, tako da je onako kako su stari govorili “BAJMAK” u stvari ispravno, odnosno ispravniji naziv nego BAJMOK. Prema istoričarima, Turci su u Bajmaku boravili od proleća do jeseni, a onda su odlazili u Anadoliju da prezime, pa su se na proleće vraćali. Da li su odlazili i subotički? Njihov porez bio je “desetak” – deseti deo svega što se proizvede, i kada je posle Austrija uvela ovde svoje poreze, onda je narod počeo da kuka za Turcima, jer je lakše živeo nego pod Austrijancima!

  14. Petar G. kaže:

    @anonimni-Eto još jedne interesantne informacije. Nisam znao ni to za Bajmok.
    A koliko sam puta čuo da stari kažu Bajmak.

  15. Ahmed bojko kaže:

    Da vam se obrati pisto kazete da u subotici doslo bradati teroristi .. svi nose bradu i gradjani srpeske vere i ostale vere tako da pazite sta pisete ..

  16. Dragan Džilas kaže:

    Ako hoćete EU- onda morate da prihavtite Muslimane da nebi trčali po Evropu da raditi već da raditi u vašu Zemlju koji volite. Sve Pohvale za naše Muslimane koji imamu u Subotici samo napred treba

OSTAVITE KOMENTAR