Podbacio novi zakon o saobraćaju

Od decembra 2009. i usvajanja novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju, situacija u Srbiji ne samo da se nije popravila već se u poslednje dve godine konstantno povećava broj poginulih i povređenih. Komitet za bezbednost saobraća zato, između ostalog, traži hitne smene odgovornih u Agenciji za bezbednost saobraćaja.

Kako piše dnevni list “Blic”, od zakona se mnogo očekivalo, ali – ako je suditi po statistici, učinak je vrlo skroman. I dalje nedostaju pravilnici koji će taj zakon učiniti efikasnim, mnoge odredbe je nemoguće sprovesti, odgovornost za poginule niko ne preuzima i što pre se mora nešto promeniti – kaže Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

 

– Računica pokazuje koliko se primenjuje zakon i koliko radi agencija. Ako se broj poginulih u periodu jun-avgust 2012. povećao u odnosu na isti period 2011, onda mora da postoji nečija odgovornost. Čak 10 odsto više stradalih u saobraćaju imamo u 2011. nego u 2010. Zakon nema efekta, Agencija ne ispunjava zahteve koji su joj povereni i ne opravdava postojanje – ističe Okanović.

 

On takođe ukazuje i na to da godišnji budžet Agencije za bezbednost saobraćaja premašuje 2,2 miliona evra.

 

– Ništa s tim novcem nije urađeno na polju bezbednosti. Ne da nismo smanjili broj stradalih već je i povećan. To je zato što agencija tri odsto sredstava odvaja za projekte bezbednosti saobraćaja, a 53 odsto za plate zaposlenih.

 

To znači da je agencija osnovana da bi zapošljavala ljude. Tražimo hitnu smenu direktora Agencije Stojadina Jovanovića – zahteva Okanović.

 

Jovanović pak, sa svoje strane, odlučno odbacuje ove optužbe.

 

Saobraćajni inženjer Goran Petrović ističe nekoliko „sramotnih činjenica Zakona o saobraćaju“.

 

– Ako za dve godine nismo uspostavili sistem ponovnog polaganja za nesavesne vozače, onda je stanje alarmantno. Sistem kaznenih poena je vrlo loše primenjen i čekamo da ih neko nakupi 18 i tek onda ga kaznimo, a pitanje je da li će on do tada preživeti ili će završiti u zatvoru jer bahato vozi – upozorava Petrović.

 

B r o j k e


– 1.897.399 – ukupan broj registrovanih automobila
– 160.000 – vozača završilo obuku po prevaziđenom sistemu za poslednje dve godine
– 728 – poginulih u 2011.
– 660 – poginulih u 2010.
– 230 – poginulo u periodu jun-avgust 2012.
– 50 – odsto udesa uzrokuje neadekvatna obuka vozača
– 38,4 – broj poginulih na 100.000 motornih vozila
– 10,2 – broj poginulih na 100.000 stanovnika
– 10 – odsto udesa prouzrokuju loši putevi u Srbiji

 

POZITIVNO

 

– uspostavljanje novog sistema, novih institucija za bezbednost
– obavezna dečja sedišta
– obavezna svetla tokom dana
– obavezna žuta rotaciona svetla za traktore
– pritvor za teško alkoholisane osobe

 

NEGATIVNO

 

– porast broja poginulih
– neuspeo i neefikasan sistem nove obuke
– blagonaklon prema putarima, lako oslobađanje odgovornosti
– neuspeo sistem ponovne obuke za nesavesne vozače
– neuspeo sistem pravila za tehničke preglede vozila koji sprečava malverzacije
– neusvojen veliki broj pravilnika koji nedostaju za efikasnu primenu zakona

 
Blic



KOMENTARI

  1. Stipan kaže:

    u taksativnom nabrajanju POZITIVNO, NEGATIVNO, nije mi jasno čemu obavezna svetla tokom dana, ako je dan sunčan, vidljivost 100%, a nove institucije za bezbednost su institucije za zapošljavanje , tetaka, kumova, stričeva, strina, kuma, zemljaka, zema…

  2. Sugradjanin kaže:

    Nije podbacio zakon koji je donesen, cak mislim da je prestrog, ali su podbacili sluzbenici policijski koji ni sami nepostuju taj isti zakon i gradjani to vide kad mogu oni bahato da se ponasaju sto nebi mogli i mi.

    Skoro redovno mozes videti policajca kako vozi sa mobilnim u ruci nevezanog pojasa, parkiranog gde je zabranjeno i sve mu je dozvoljeno sto obicnom gradjaninu nije, i kao takav posle zaustavlja vozace sa losijim kolima i kaznjava a ovi sto voze besna kola, njih niko ni nesme da kontrolise.

    Za obicne gradjane kazne su preskupe, a ovi sto teraju dzipove sta znaci 5000 dinara, nista.Trebate doci bilo danju bilo nocu u ulicu Blaska Rajica 11 i pogledajte prolaz ispod zgrade koji sluzi mnogima parking gde i postoji znak o zabrani ali se to stalno ignorise od strane neodgovorni vozaca a i policije koja to ne sprecava.Tamo cesto dolazi do zagusenja prolaza pa i svadja vozaca jer kako sa bahatim vozacima izici na kraj jer se tako ponasaju i u komunikaciji ako dodje do susreta.

    Molim Saobracajnu policiju da tamo uvede red jer je cesto tamo haos od vozila i treba da to cesto nadgledaju i naprave reda, i nadam se da ce ovo neko od nadlezni svatiti kao dobronamernu kritiku, i polazi se od toga kao predstavnik zakona koji stitis moras da budes uzor ostalima.

  3. komentator kaže:

    vazno da ima 2,2 miliona evra za bacit kako moj sugradjanin piso bisna kola mogu ici i dvista na sat a nas smrtnike klepaj po dzepovima! nek drzava digne kaznu za nepostovanje propisa u saobracaju na 20 hiljada dinara i nek se onda jurca pod uslovom da i bisna kola stanu kad tanjiraca njise gore dole!!!!! ocel onda biti preksaja a ne zakon menjat nisu to gace da ih menjamo svaki dan…

  4. Pajo kaže:

    Oratite paznju na Komunalnu u Narodnu policiju u voznji niko od njih nije vezan pojasem ni njihovi prijatelji!!Obratite paznju na vozila jkp preduzece i ostalih preduzeca gde vozaci i suvozaci PUSE a gde je to zabranjeno!!!Samo da bi se jedna puna linija snimala u gradu kamerom od kazni bi bio izgradjen y krak!!!!!

  5. Mikuška kaže:

    Svi prethodni komentari su tačni. Jedino nije glasno izrečena konstatacija najbitnijeg uzročnika saobraćajnih nezgoda.

    Saobraćajna (ne)kultura.

    Kultura, opšta i saobraćajna, se najpre uči kod mame i tate. Od zla oca i gore matere kakvo će žgebe da ispadne nego goveče? Posle bi naučeno trebalo da se dopuni u školi. Kakvi su nam prosvetari, deca i nisu tako loša. Na kraju, naučeno treba da se verifikuje u auto-školi. Od kada je dobijanje vozačke licence iz ruku MUP-a prešlo kod raznoraznih bezveznjakovića (svaka čast retkim i poštenim pojedincima) sve je otišlo dođavola… Ako je auto-školama jedino bitno da maznu pare, onda je logično da ih nije briga što će neko neobučeno govedo (kojima su prethodno dali vozačku licencu) odjuriti na drumsku klanicu…

    Svaki zakon je dobar – ako se poštuje.


  6. knjiski_moljac kaže:

    Zaista, saobracajna nekultura nam je na izrazito visokom nivou. Mislila sam da bahatih vozaca ima samo u NS, ali sam se protekle nedelje uverila u to da ni SU nije daleko od toga. Pocev od naglog zaustavljanja naspred puta, bez zmigavaca, stop svetala ili bilo kakve naznake zaustavljanja. Zatim, voznje sa zmigavcima bez namere skretanja ili jos gore, skretanja bez zmigavaca, preticanja auta koji je vec poceo da pretice drugo vozilo itd. Meni kao novopocenom vozacu je zaista tesko voziti po propisima pored takvih vozaca. Cak ni to sto vozim po propisima nije garancija da necu nastradati negde. 

    Traktori i dalje voze bez rotacije, kao sto i biciklisti voze bez osvetljenja. Vazno je da nas, vozace automobila, smaraju sa dnevnim svetlima.

  7. lale kaže:

    Tačno je da je NEGATIVNO to što su neki od izvođača radova bahati, (tužim se sa “Terax-om” već dve godine, i ako je jasno da nigde ne obeležavaju adekvatno delove puta na kojima izvode radove.
     Ne bih se složio da je POZITIVNO svetla po danu,pogotovo po gradu, pri malim brzinama,postižemo samo to da doprinosimo globalnom zagrevanju, a inače pre nego što smo ovaj zakon usvojili,mnoge zemlje su ga ukinule 🙂

  8. lale kaže:

    Takođe bi svrstao u NEGATIVNO vezivanje pojasa po gradu, naravno zbog malih brzna, a i mislim da ne vezivanjem pojasa ne ugrožavamo ostale učesnike u saobraćaju, stoga ne vidim ni razlog za sankcionisanje.

  9. emanuel kaže:

    Jutarnji text iz Blic.a 

    Agencija za bezbednost saobraćaja potrošila je prošle godine 120,2 miliona dinara, a pojedine javne nabavke ovog tela Vlade zvuče potpuno neverovatno. Samo za mirišljave jelkice za automobile Agencija je potrošila 570.000 dinara, za račune u beogradskoj kafani “Gospodarska mehana” pola miliona, a za avionske karte čak 700.000 dinara. 

    http://www.blic.rs/Vesti/Hronika/341780/Milion-za-kafanske-racune-i-mirisljave-jelkice

  10. Pajo kaže:

    lale:

    Tačno je da je NEGATIVNO to što su neki od izvođača radova bahati, (tužim se sa „Terax-om“ već dve godine, i ako je jasno da nigde ne obeležavaju adekvatno delove puta na kojima izvode radove.

     

     Ne bih se složio da je POZITIVNO svetla po danu,pogotovo po gradu, pri malim brzinama,postižemo samo to da doprinosimo globalnom zagrevanju, a inače pre nego što smo ovaj zakon usvojili,mnoge zemlje su ga ukinule :)

    Te koliko bi njih trebalo zbog slivnika koji nedostaju i nisu obelezeni da tuze direkcju!! Ali ne, mi smo navikli da ih vec obilazimo. Da li bi to proslo i u razvijenim zemljama? Ne Oma bi vozaci upali i uzeli novce od direkcije!!! Ili na pocetku Cavoljske ulice se vidi pored kanalizacije gde parkiraju vozila rupa na asfaltu a ispod nedostaje 3-4 m3 peska!!! Stavis auto u kvaru na nju pa bi dobio popravnjen o gradskih para!!!

  11. Double P kaže:

    lale:

    Takođe bi svrstao u NEGATIVNO vezivanje pojasa po gradu, naravno zbog malih brzna, a i mislim da ne vezivanjem pojasa ne ugrožavamo ostale učesnike u saobraćaju, stoga ne vidim ni razlog za sankcionisanje.

    Sedni u auto. Neka sedne neko pored tebe na suvozacko. NEMOJTE DA SE VEZETE. Ubrazaj do 50km/h. Stisni kocnicu iz sve snage. Slikajte se i postavi slike na forum.

  12. Double P kaže:

    Drugi scenario: ides ti, lale, sa 50 km/h u gradu, ide prema tebu vozilo sa istom brzinom. Drugi vozac zbog nepaznje predje na tvoju stranu. Pocnes da kocis. Pocne i on da koci. Usporite obojica recimo na 30 km/h. Sudarite se frontalno. Iz tvog ugla to ti je kao da si sa 60 km/h udario u neki zid. Pa ti se nemoj vezivati. Da napomenem, u modernijim kolima airbag ti ni nece proraditi ako nisi vezan. TAKO DA SE UVEK TREBA VEZATI U KOLIMA ! Nemojte biti lenji pa da vas mrzi. 

  13. Pajo kaže:

    Double P:

    Drugi scenario: ides ti, lale, sa 50 km/h u gradu, ide prema tebu vozilo sa istom brzinom. Drugi vozac zbog nepaznje predje na tvoju stranu. Pocnes da kocis. Pocne i on da koci. Usporite obojica recimo na 30 km/h. Sudarite se frontalno. Iz tvog ugla to ti je kao da si sa 60 km/h udario u neki zid. Pa ti se nemoj vezivati. Da napomenem, u modernijim kolima airbag ti ni nece proraditi ako nisi vezan. TAKO DA SE UVEK TREBA VEZATI U KOLIMA ! Nemojte biti lenji pa da vas mrzi. 

    A naravno ima nas nesavesnih pa kad preticemo ima tu vise od 50!!!

OSTAVITE KOMENTAR