Gledajući stare slike, prepoznajemo građevine ali ne i ljude. Njih više nema. Njihovo vreme je isteklo. Ali ni tvrdi grad ne traje uvek koliko mu je zapisano. Neke stare kuće i ulice stradale su crnog 18.septembra 1944. neke su ustupile mesto novim i modernijim a neke su i dalje tu ali su promenjene ili zapuštene do neprepoznavanja.
I ovde ćemo se osvrnuti na neke gradske predele kojima se tokom dvadesetog veka promenio pejzaž.
danas
Prostor između ove ulice i Braće Radića, Kumičićeve i današnjeg Tokija, gusto je zasut bombama iz savezničkih aviona 18.09.1944. Bombe su bile namenjene teretnoj stanici i kasarni koja se nalazila na prostoru današnjeg Suda i autobuske stanice. Najveći deo smrtonosnog tereta pao je na civilne objekte i prouzrokovao stotine žrtava. Na opustošenom prostoru, posle rata su izgrađene nove zgrade a ostavljen je prazan prostor gde je danas Kvantaška pijaca („raščišćen“ sa 15 bombi) i prostor na kom su sportski tereni u Prvomajskoj (dobio dvadesetak bombi).
Stara kasarna na Senćanskom putu
Bombe su padale i po drugim delovima grada. Direktan pogodak dobio je ovaj restoran. Posle rata na raščišćenom prostoru bila je bašta kafane LOJD a kasnije parking hotela Patrija.
1994. tu je završena zgrada koju zovemo Dafina.
Spisku dodajmo i Ruffovu zgradu na mestu današnjeg Tokija, tada teško oštećenu a srušenu posle rata.
Tog dana potpuno razorena Srpska čitaonica.
Projekat Ferenca Rajhla.
Na ovoj slici se vidi položaj kasarne u odnosu na današnji MESŠC..
Spomenik je stajao na mestu današnje benzinske pumpe.
Stari podvožnjak prema Palićkom putu. Kao usko grlo željeznice, na početku rata miniran od vojske Kraljevine Jugoslavije pri povlačenju,1944. na meti Partizana i savezničkih bombi a januara1945. cilj nemačkih aviona. Iz rata izašao poduprt debelim balvanima koji su konačno kolabrirali 1958. godine
Proloće 1999.
Rušenje stare zgrade meteorološke stanice na Paliću.
Ova zgrada je još na svom mestu,samo joj je promenjen "lični opis".
Nekada su na svakom ulazu u varoš postojale Trošarine, službe koje su naplaćivale takse na trgovačku robu koja ulazi u grad. Poslednji takav objekat opstajao je na Somborskoj kapiji, kod Hipodroma. U njemu je bila Veterinarska stanica i nečiji stan a prostor ispod kolonada i ulaza, koristio je uglavnom posetiocima Buvljaka, za parkiranje bicikala.
Građevina, iako je imala arhitektonsku i istorijsku vrednost, dospela je u tako jadno stanje, da je bilo opasno nasloniti se na nju. Ko god da je gazdovao tim, dozvolio je da mesto postane ruglo, okruženo smradom i prljavštinom.
Iako su zaštitari planirali da se sačuva, spasa joj nije bilo jer se našla na putu nezadrživom širenju susednog Buvljaka. Doneta je odluka da se izvrši njeno premeštanje, što je bio eufemizam za rušenje jer novi objekat koji je izgrađen malo dalje, tek asocira na staru Trošarinu a ustvari je aneks Buvlje pijace.
Podignuta 1903. na Palićkom putu a srušena 1979. da bi ustupila mesto novoj zgradi SUPa.
Zatvoreno 1971. i do današnjeg dana prepušteno laganom propadanju.
Još jedna zguljena fasada,Borovo ulica
Danas pivnica ROG
Moram da pohvalim autore postova na ovoj izvanrednoj kolekciji fotografija. Subotica je zaista fascinantan grad.
Keep up the good work.
ZGRADA CRVENOG KRSTA (1940 – 1978.)
U Šenoinoj , srušena kad i cela ulica, prilikom izgradnje Tokia.