Subotica plodno tlo ili močvara?

Kada su 1995. počeli da deluju kao neformalno udruženje, Zagreb je bio kulturno siromašan ili pak siromašniji nego prethodnih decenija. Dešavanja u poslednjoj deceniji 20. veka su učinila svoje a u takvim uslovima uvek prvo stradaju umetnici. Na osnovu njihovog statusa se meri razvijenost i bogastvo nekog drštva.

 

 

Pre početka koji se zvanično meri od 1999. godine, klub “Močvara” je postojao u glavama onih od kojih su pojedini i dan danas deo priče. Kažu, krenuli su u iznajmljenom prostoru koji je pre toga bio diskont pića. Situacija je toliko bila teška da je vlasnik prostora, nedugo nakon iznajmljivanja odlučio da mu se diskont pića više isplati pa su mladi entuzijasti ostali bez prostorija. Kasnije je pronađen prostor napuštene fabrike u kojem se i dan danas nalaze.

 

Kao i obično, sve je krenulo sa puno entuzijazma i malo para, a priča koja traje 17 godina je više nego zanimljiva jer se kroz nju vide tendencije razvoja kluture jednog grada koji je od 1995. godine kao veliko selo (kako kažu naši gosti) sa malo produkcije kraj prve decije 21. veka dočekao u jednoj potpuno drugoj situaciji – hiperprodukciji.

 

I cela ova priča ne bi imala ikakve veze sa Suboticom da se u njihovim pričama ne prepoznaje baš naš grad. Hiperodukcija je sasvim sigurno prisutna i kod nas, ali kakva? Sasvim sigurno ne afirmacija mladih talenata čiji je rad sakriven od očiju javnosti, već produkcija događaja pod izgovorom “kulturna dešavanja”. Subotica danas poseduje bezbroj nečega što volimo da zovemo festivali, od čega zaista mali broj istih zaslužuje da nosi taj epitet. Velika većina su manifestacije često izuzetno slabo posećene. A gde su tu mladi? Koliki je njihov prostor delovanja? Više je Grand kroz “Zvezde granda” promovisao Subotičane nego što su to uradili subotički “festivali” koji žive na teretu ionako tankog budžeta jer nisu samoodrživi. Možda bi mogli promeniti logiku razmišljanja i umesto finansiranja niza “festivala”, stateški odabrati određeni broj, a deo srestava usmeriti u razvoj pojedinca.

 

U svakom slučaju Močvara i Zagreb su prošli svoju priču, a mi imamo idelanu priliku da od njih nešto i naučimo.

Video

 



KOMENTARI

  1. ArtLover kaže:

    Bravo Djomla, najzad da se otvoreno govori o hiperprodukciji festivala u ovom gradu!sasvim je OK da u gradu postoje različite kulturne potrebe i ukusi, ali nadležni nikako da naprave neku ozbiljniju kulturnu strategiju. Festivali su postali važniji od samih institucija, a institucije tavore, jer nemaju dovoljan input u vidu finansija i mladih stručnjaka. 
    http://www.youtube.com/watch?v=Hi0fYNi8-lk

OSTAVITE KOMENTAR