Y karak, (zaobilaznica oko Subotice) je jedan od onih projekata koji su od samog starta krenuli naopako. U prilog tome stoji i činjenica da 2002. godine nakon 12 godina izgradnje ove trase, nije postojao generalni projekat! Napomena za one koji se ne bave izgradnjom, da bi krenuli u realizaciju jednog projekta potrebno je imeđu ostalog uraditi generalni projekat, idejni projekat i glavni projekat. Te 2002. godine nije postojao ni jedan od tih projekata, pa se krenulo sa izradama istih. Do danas su izrađena dva od potreba tri projekta, generalni i idejni, dok glavni još nije ugledao svetlost dana. U medijima se svakodnevno provlače vesti gde visoki funkcioneri grada i države najavljuju početak izgradnje ove trase za narednu godinu, izostavljajući već navedenu činjenicu. Da li se užurbano radi na izradi ovog poslednjeg i obavezujućeg projekta, ne znam, ali znam da se on ne može izraditi za nedelju ili mesec dana, već je period izrade znatno duži.
U nastaku teksta će biti objašnjen sam projekat koji treba da reši veliki broj problema u Subotici, a na koji se čeka punih 20 godina. Projekat "Y krak".
KOMENTARI
OSTAVITE KOMENTAR
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali.
Deonica koja treba da poveže granični prelaz Kelebija i autoput E75, ima dužinu od 22,5 km.
Na donjoj slici, žutom bojom je prikazana zaobilaznica.
Veza zaobilaznice i Kelebijskog puta definisana generalnim projektom.
Cena izgradnje ove trase se još ne zna ali se procenjuje na oko 120-150 miliona eura. Razlog tome je nepostojanje glavnog projekta, u kome trebaju da se definišu svi delovi i parametri zaobilazbice. Pa tako na primer, ne zan se da li će se odma graditi pun profil autoputa (šest traka), ili će se u prvo vreme izgraditi samo poluautoput (3 trake). Drugo, sam Y karak preseca tri bitne saobraćajnice, magistralni put M17 (put ka Somboru), magistralni put M22 (put ka Bačkoj Topoli), i put ka Čantaviru. Glavnim projektom treba da se definiše način na koji će se realizovati ove raskrsnice. U opciji su dva rešenja, petlje ili semafori. U generalnom planu su definisane petlje, međutim bilo je najava da će se zbog nedostatka sredstava, ove raskrsnice realizovati semaforima. Po poslednjim informacijama, ipak se planiraju petlje…
Petlja "Bajmok"
Petlja Verušić
Da nije moguće naparviti finasijsku konstrukciju govori poslednja najava da će se petlja zaobilaznice i autoputa E75 (izlaz jug) menjati. Sam petlja (nadvožnjak) je delom završena ali nije u upotrebi.
Na slici levo je petlja sa Čantavirskim putem, a levo petlja Jug. Slika iz generalnog projekta.
Po poslednjim informacijama postoji mogućnost da se petlja Jug realizuje na drugačiji načina. Jedna ovakva petlja je prikazana na slici dole.
U poslednje vreme, Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva aktivno učestvuje u realizaciji ovog plana. Krajem prošle godine je Ministarsvo zamenilo državno zemljište sa jedan delom parcela koje nisu u državnom vlasništvu a nalaze se na samoj trasi. Proces zamene je završen a 70% parcela na Y kraku su zamenjene. Ostatak parcela na deonici će se ekpropijatisati.
Danas je 1.februar 2010. dan kada treba da se zatvara tender raspisan 31.decembra 2009. godine. Tender je raspisala vlada sa namerom da izabere izvođača radova na severnom kraku Koridora 10, u dužini od 110 km. Pored pravca Koridor 10 petlja Jug – Kelebija, biće izgrađena i druga traka autoputa Novi Sad – Horgoš i to od graničnog prelaza Horgoš do 28 kilometra koridora i od 38 kilometra do 98 kilometra koridora. Kako je ministar Milutin Mrkonjić najavio 6. janura 2010. godine tender će biti završen do 5. februara kada očekujemo nove infromacije.