Zašto pruga kroz vojvođansku ravnicu košta 2,5 puta više nego u Hrvatskoj

Osnovni razlog zbog čega izgradnja železničke infrastrukture u Srbiji košta znatno skuplje nego, primera radi, u susednoj Hrvatskoj je taj što se izvođači radova dogovaraju direktnom pogodbom umesto da se bira najpovoljnija ponuda na tenderu, smatra domaća stručna javnost.

Predsednik Resornog odbora za privredu i finansije Stranke slobode i pravde Dušan Nikezić izjavio je da izgradnja pruge Beograd – Subotica košta 9,25 miliona evra po kilometru dok istovremeno kineske kompanije nude Hrvatskoj izgradnju pruge Zagreb – Karlovac po ceni od 3,8 miliona evra po kilometru.

Prugu Beograd – Subotica grade kineski izvođači, sem deonice od Stare Pazove do Novog Sada koju gradi ruska kompanija RŽD Internešnl.

Nikezić se zapitao da li je moguće da pruga kroz “vojvođansku ravnicu” košta 2,5 puta više nego ona čiju izgradnju Kinezi nude komšijama u Hrvatskoj.

Ekonomista Milan R. Kovačević ističe da mu je teško porediti izgradnju te dve deonice, s obzirom da nije upućen u niz konkretnih tehničkih detalja, ali da je u Srbiji kada je reč o infrastrukturnim projektima problem u tome što se oni ne grade biranjem partnera na tenderima već se oni dobijaju nakon direktne pogodbe.

– Da se u Srbiji izvođači takvih projekata, pa i oni vezani za železničku infrastrukturu, biraju na tenderima na kojima se postiže najpovoljnija cena, troškovi bi bili znatno manji nego što je to sada slučaj. Umesto toga izgradnja se poverava onom ko je obezbedio novac za finansiranje projekta, to jest kompanijama iz te zemlje. S obzirom da nema drugih ponuda za posao izgradnje cena je fiksna i visoka. Velika je šteta što se infrastrukturni projekti grade na takav način i to je i glavni razlog zbog čega su oni u Srbiji generalno skuplji nego što je slučaj u okruženju – smatra Kovačević.

Sa njegovim mišljenjem se slaže i Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore Srbije.

– U Hrvatskoj nadležni traže najpovoljnijeg ponuđača kroz tenderski postupak. Na taj način dobiju i najpovoljniju cenu za izvođenje tih radova. Kod nas se sve završava direktnom pogodbom i to znatno povećava cenu radova. Da se pruga Beograd – Subotica gradi na taj način što bi izvođač bio određen na tenderu cena bi bila znatno niža i na nivou onih u okruženju gde se takav proces sprovodi. Takođe, bi cena tih poslova bila znatno niža da je izvode domaće građevinske firme. A Srbija ima dobre građevinare ali se godinama ta struka urušava tako što ne dobija poslove od države. To može da bude veliki problem jer na kraju nećemo imati domaću operativu koja će biti u stanju da održava pruge. Drugim rečima i taj posao ćemo morati da poveravamo stranim kompanijama po znatno većoj ceni nego što bi bila da ga rade naše građevinske firme – objašnjava naš sagovornik.

Inače, deonica pruge Beograd – Subotica između Beograda i Novog Sada bi, prema najavama, trebalo da se okonča do kraja tekuće godine. Takođe, najavljeno je da bi izgradnja deonice od Novog Sada do granice sa Mađarskom trebalo da započne 1.septembra. Ta deonica treba da bude dugačka 108 kilometara i predviđeno je da njena izgradnja traje 33 meseca. Izvođač radova je kineski konzorcijum China Railway International i China Communications Construction Company, a investicija se finansira iz sredstava kineske Eksim banke.


Danas



KOMENTARI

  1. Vlada kaže:

    Dobro je da se gradi, samo ne razumem zasto sami sebe deremo kao drzava. Grade prugu covece, znaci da imaju mozga, a za cenu kao da su glupavi. Nije mi jasno.

  2. Croat kaže:

    A tender kao problem namestiti, il u ugovoru napistati da se nepredvidjeni problemi placaju sakom i kapom. Za dobar posao treba odgovorna vlast i zakoni i pravosudje koje tera tu vlast da bude postena.. Meni je ovo inace kao uvertira za duznicko ropstvo, sa skupim kineskim parama gradimo skupu zeljeznicu sa kineskim radnicima. U zemlji ostaje pruga za koju nisam siguran da ve te ulozene pare u ovakvim uslovima moci ikada vratiti. Da su prugu gradile domace firme sa domacom radnom snagom barem pola para bi ostalo u domacoj ekonomiji gurajuci i ostalu potrosnju.

  3. jasso kaže:

    Vlado-zato što su ovi napredni koji odlučuju o gradnji nezasiti i moraju vratiti ove pare što podele građanima kao pomoć……

  4. Jovan kaže:

    Baš je glupi tekst . Skupa je gradnja pruga u Srbiji i Vojvodini? Zašto ne kežete da u cene su uračunate te silne donaceje u respiratorima i ostalim medicinskim opremama i na kraju da ne zaboravimo i kineske vakcine za koje još uvek niko nije utvrdio da li su efikasne…

  5. Indijanac kaže:

    Pruga je u Vojvodini puno skuplja jer je teren jako mekan, pa mu temelje treba duže i bolje “utabati”.
    Eno, na izgradnji auto-puta u Crnoj Gori Bar-Boljare radi 14.000 Kineza, kod nas kad pošalju jedno 50.000 kineskih radnika, ima teren da bude utaban kao crnogorski granitni kamen. Ne znamo mi ništa raditi, samo pojedinci znaju podizati skupe kredite i to bratski međusobno rasporediti. Po sistemu, jedan tebi, dva meni, pa jedan tebi, tri meni…

  6. adkersu kaže:

    Svaki infrastrukturni projekat kod nas sastoji se iz nekoliko delova-projekata kao što su idejni, izvođački, finansijski i ugradbeni. Ovaj potonji radi se paralelno sa idejnim i finansijskim kao bitnim sastavnim delom celokupno zamišljenog projekta . Jasno!

  7. Da li ste uzeli u obzir kaže:

    …dužinu deonice, uslove terena da uporedite, onu zajebanciju oko Fruške Gore i Čortanovaca, potrebnu infrastrukturu? Ovako ispada da je te dve pruge potpuno isto graditi, samo kod nas 2,5 puta skuplje. Da li je to baš tako i da li je bez razloga?

  8. zig zigi kaže:

    Zato kosta to toliko skupo jer pruga ce ici kroz sume, iznad reke i kroz planine od cega u vojvodini ima puno. Sta vam tu nije jasno?

  9. (J)ovan kaže:

    Kao i uvek o svemu “obavešten”, verovatno “iz prve ruke”, “pouzdano zna”, bolje da Vuk nije uveo slovo “j”, bio bi umesto Jovan ono što jeste – ovan.

  10. Lang Fing Fang kaže:

    Srbija srlja namerno i otvorenih ociju u Kinesku duznicku zavisnost. To nije nikakva slucajnost nego sasvim jasna namera onih koji zele da po svaku cenu Srbiju drze sto je dalje moguce od clanstva u EU. Od onoga ko je segrtovao i ispekao zanat kod Seselja i Milosevica, ne moze se nista drugo ni ocekivati. Clanstvo u EU i njeni zakoni kao i pravila, pretstavljaju nesto poslednje koje treba raznim radikalnim partijama i njihovim varijantama sa izrazitim fasistoidno-autokratskim ideologijama i nacinom vladavine. Puteve i pruge treba graditi i obnavljati ali ne i drzavu zajedno sa njenim narodom do temelja izraubovati i onda pobeci u Moskvu ili neko drugo mesto gde takve rado primaju sve dok im traje debela lovu koju sa sobom donose. Izgradnja puteva i zeljeznickih koridora jednoj tehnoloski zaostaloj i privredno retadiranoj Srbiji nisu potrebni u takvim megalomanskim razmerama. Prvo treba jacati vlastitu ekonomiju i onda prema odredjenim potrebama razvijati infrastrukturu. Drugim recima – prostirati se prema vlastitom guberu. Ovi nazovi “poslovi” sa Kinezima nisu nista drugo nego (za sada) ekonomska okupacija zemlje u kojoj Kinezi rade i grade trgovacke koridore za svoje ekspanzionisticke ciljeve prema EU, a poreski obveznici Srbije sve to placaju i finansiraju njihov prodor na zapad. Pri tome je narodu u Srbiji dodeljena uloga urodjenika koji sve to posmatraju i sa divljenjem gledaju jednu zeleznicku prugu ili auto cestu, kao do sada nevidjeno cudo tehnike koje su samo superiorni Kinezi u stanju da naprave. Da bi osigurali svoje koridore prema zapadu, Kinezi gaze sve pred sobom zahvaljujuci voljnim i korumpiranim politicarima, pretvaraju sve zemlje koje su im na putu u obicne zavisne kolonije i samo je jos pitanje dana kada ce ta ogromna i gladna Kineska masa bez ikakvih etickih skrupula, sa pseudo-komunistickom ideologijom (a ustvari je samo jedna kopija Hitlerove naci-Nemacke puna konclogora i robovske radne snage) poceti i fizicki da se siri i zauzima za sada jos tudje teritorije.

  11. Ti si dokaz kaže:

    Lang Fing Fang – da ima svakakvih budala.

  12. Kako mali Đokica kaže:

    zig zigi – zamišlja izgradnju pruge u ravnici. Stručnjak. “Da se mene pita, ja bih autobus proterao preko mosta” (Danilo Bata Stojković u “Ko to tamo peva”)

  13. zig zigi kaže:

    Moj Djoko ajde onda objasni zasto je ova pruga tako skupa. I sta te boli sto sam strucnjak? organizovano nas pljackaju svaki dan a ti ih jos branis. Mora da si dobar sns vojnik, za partiju sve ces da uradis jel da?

  14. norakor kaže:

    “smatra domaća stručna javnost.”

    Ova rec “smatra” sve objasnjava. Strucna javnost nema sta da smatra. Ma dzaba objasnjavanje….

  15. Neznalice pišu kaže:

    Neznalica kaze iz
    slobode i pravde stranke
    .. sto muljate a tek ovi glupi komentari.

  16. Kako mali Đokica kaže:

    zig zigi – Poremećeni i opterećeni mali čoveče! “organizovano nas pljackaju svaki dan a ti ih jos branis. Mora da si dobar sns vojnik, za partiju sve ces da uradis jel da?” Ti znaš da pljačkaju? Video si, imaš dokaze, ili ti dokazi uopšte ne trebaju, dovoljno je da sedneš na WC šolju pa ti sve samo dođe? Kao što znaš da je svako ko ne misli kao ti “dobar SNS” vojnik”. Stručnjak si a nisi u stanju da naučiš da koristiš velika slova.

OSTAVITE KOMENTAR