Balint Pastor: Zaštitićemo naše graditeljsko nasleđe!

O tome sam se dogovorio danas prepodne sa gradonačelnikom Subotice.

Ovih dana je na javnom uvidu plan detaljne regulacije Zone II, a koji mi sa našim partnerima ne možemo podržati.

Plan je izrađen od strane ljudi kojima tradicionalna subotička obeležja identiteta kao i naše graditeljsko kulturno nasleđe ne predstavlja prioritet, već investicije u nekretnine, što bi neosporno ublažilo situaciju u vezi stambenih problema, ali bi to Suboticu pretvorilo u običan grad popunjen višestambenim zgradama.

Drapšinova ulica

Gradsko jezgro Subotice smatramo jedinstvenom kulturno-istorijskom ambijentalnom celinom koja je od izuzetnog značaja kako za Subotičane tako i za turiste koji nam dolaze u posetu.

U neposrednoj blizini Gradske kuće, u jednoj od poslednjih ulica sa kamenim kockama, u ulici Petra Drapšina ne mogu da se grade trospratne stambene zgrade!

Zajedno ćemo sprečiti da se naše zgrade subotičkog duha i izgleda u Rudić ulici i ulici Petefi Šandora, kao i na Trgu Sinagoge zamene bezličnim višespratnim objektima staklenih zidova i sa čeličnom konstrukcijom.

Zato ćemo za Zonu II, angažovanjem stručnjaka koji dobro poznaju grad, u bliskoj budućnosti izraditi nov plan detaljne regulacije. Prvi korak ka tome treba da bude izmena generalnog urbanističkog plana koji je usvojen 2018. godine, što će predstavljati adekvatnu osnovu za nov plan detaljne regulacije.

Novi višespratni stambeni objekti treba da se grade van gradskog jezgra gde za to ima dovoljno mogućnosti, pa se tako neće pogoršavati i već sada problematična situacija u vezi sa saobraćajem i parkiranjem.

Podržavamo razvoj grada, ali na način da se time ne kvari izgled grada po kojem smo prepoznatljivi u odnosu na druge. Subotica samo na taj način može da ponudi konkurentne turističke sadržaje.

Naši ciljevi nisu zastareli nego su upravo u skladu sa najnovijim trendovima očuvanja urbanih sredina.

Balint Pastor (facebook)



KOMENTARI

  1. Boris kaže:

    Bravo gospodine Pastor !
    I najurite kriminalce iz Zavoda za zaštitu spomenika !

  2. Subotica kaže:

    Slazem se,ali dajte sredite malo taj deo grada,na sta liči Drapšinova,Bledska,Bajči Žilinskog…Užasan kolovoz,ima lepih kuca,ali i onih koji ce se sami srušiti.Kako to regulisati kada su kuce privatna vlasništva?

  3. kaja kaže:

    Samo nemojte da zastitite graditeljsko nasledje kao Panon sto ste zastitili… Samo sto ne svira kao kineska cestitka.

  4. Mare kaže:

    Usput, pobrinite se i za Harambasicevu ulicu.

  5. Thomas kaže:

    Onaj deo o staklu i celiku,Balint mislis na Panon tv i Zutu kucu??? Stvarno licemerno a jos i zaostalo…ostali u srednjem veku nazalost

  6. Damir kaže:

    Malo je smesno ovo, s obzirom da su Dulići gradili bas u toj Petefi Sandora koju spominjete, kao i u Borovoj ulici!

  7. Tirke kaže:

    Direktorica Zavoda njihov član, SVM kadar..koga vi farbate sa ovim populističkim izjavama danima?

  8. rax kaže:

    gospodin pastor, tvoj tata je dobio izbore 2008 na paroli “necemo dozvoliti balkanizaciju subotice”, koliko li je godina proslo od tada i sta se sve porusilo i izgradilo od tada u subotici. ne znam sta je ova koalicija donela nekom obicnom madjaru ili nekom obicnom suboticanu i da li ste vi koji su nasli pravog partnera u sns )mada ni ds nije bio mnogo bolji) imali uopste svih ovih godina neku moc odlucivanja uopste. bili ste u koaliciji, ali vam se glas cuo nije. u svakom slucaju podrzavam gore navedeno. biznismeni grade gde hoce, a medju njima je i nas nekadasnji ministar, ni njegova familija ne mari za ocuvanje suboticke arhitekture. da smo mi 50 godina, bolje zvuci bar pola stoleca, iza civilizacije, to se vidi i iz gradjnje i stanovanja u epicentru grada. prije 2 nedelje sam bila u toj varosi, u nekoj sporednoj ulici carnojeviceve, kada sam izasla iz auta, skoro sam pala od smrada, koliko je los kvalitet vazduha u gradu nisam znala do tada. tom prilikom sam se zapitala kako li je onima, koji stanuju np. preko-puta patrije ili negde, gde je gust saobracaj. danas niko pametan ne zeli da zivi u gradu, cak i u gradovima, koji su u odnosu na suboticu sterilni, a mi hocemo, hocemo da udisemo teske metale, da nam tu odrastraju deca i samo zbog tih, bar 50 godina, danas biznismeni hoce da grade u epicentru i samim tim ruse nesto, sto bi oni koji su tih 50-tak godina ispred nas cuvali kao suvo zlato. subotica je imala jako dobar plan za vreme yu, tog plana se trebalo pridrzavati svih ovih godina. od proizvke do pruge )pionir i jos neke stare fabrike; nema 10 kuca koje nesto vrede, tu se treba graditi isto i u ovom delu, koji sam gore spomenula oko radijalca. grad bi licio na nesto,ovako je samo nesto tuzno. kako li je ziveti u nekom lepom stanu, a kada pogledas kroz prozor tuga. ovi nasi politicari su se naputovali na nas racun, ali im je moc zapazanja jako lose, da je suprotno, ovaj grad i drzava izgledala bi drugacije.

  9. YU kaže:

    Jožefa Kase i izbor za gradonačelnika Subotice 1989. godine poklopio sa usponom Radomana Božovića i ostalih kadrova “jogurt revolucije”. Činjenica je da je Kasa prvo bio kadar Saveza komunista, pa Reformista Ante Markovića, zatim Demokratskog saveza vojvođanskih Mađara, i na kraju funkcioner pa predsednik Saveza vojvođanskih Mađara.(najbolji rezultat SVM-a je 80.000 glasova)Lepotu “Žolnajieve” fontane (fontana od skupocene “Žolnaji keramike” u centru Subotice, izgrađena za vreme mandata SVM-a) uprljale su brojne “brljotine” iz prošlosti među kojima su se pominjali brojni stanovi, poslovni prostori, atraktivne lokacije, zemljišta, O KOME TI TO?

  10. Istinom protiv lazi kaže:

    gospon Coban a koje je to Vase graditeljsko nasledje??? To je nasledje gradjana Subotice!!! Neko je spomenuo TV Panon ,pa onda krenite lepo iz svoje avlije i pogledajte balvan u svom oku,a posle gledajte trn u tudjem. Zar stvarno ima ljudi koji ovo gutaju??? Takodje popricajte sa tatom da vam objasni ono ruglo od pozoriste koje vam je platilo studije,a takodje zar ste zaboravili da ste i fontanu Vi izglasali. Narod pamti!!

  11. kristijan kaže:

    Balint je politicar jos od kad se rodio,jer kad ti je tsata lo…,pardon,politicar,onda deca nema sta da misle….i oni ce biti lop…pardon politicari,kao klan Pastor….

  12. Irge kaže:

    @ kristijan , Pastor je rodom iz Banata-selo Majdan -dotepenac koji ne poznaje duh Subotice.On sada se javlja kao ‘veliki’ Subotičanin koji želi biti ‘reformator’ poput Kasa Jožefa koji isto se dotepao u Subotici iz sela Moravica nadomak grada Subotica. I njemo je uzor bio Košut Lajoš čiju bistu je postavio na fasadu kod ulaznih portala u Mađarsk i Nepkor premda tu zgradu su donirali igradili oni koji nisu bili skloni Košut Lajošu

  13. bac Vranje kaže:

    @ Irge
    Lepo je to kad je je Madjarima najveci politicar Slovak ,a najveci pesnik polu Srbin,polu Slovak

  14. No name kaže:

    Irge – drago mi je da postoji neko kao Vi čiji su preci u Suboticu stigli izlazeći iz Panonskog mora dok se ono povlačilo. Ostali su svi “dotepenci” koji ne poznaju duh Subotice.

  15. pista kaže:

    dokle ovi dodjosi iz Banata (mislim na politicke funkcionere i njihove sledbenike) misle da drmaju gradom?

  16. Rax kaže:

    Ako su nam grad 12 godina mogli voditi kosovari, krajisnjici, crnogorci, bosanci, ne vidim zasto neko iz banata ne bi mogao. Sve sto krasi ovaj gradili su madjari, ne verujem da su ostali narodi toliko uznapredovali, da bi mogli pruziti neko bolje i kvalitetnije resenje.

  17. Lyilyana kaže:

    Čuvajte nadleđe

  18. No name kaže:

    Rax – Dimitrijević palata, Popović palata, Leović palata, Nićin palata, Manojlović palata, Radić zadužbina, Laze Mamužića palata, Rajhl palata, etc.etc. najplodniji arhitekta sa najviše objekata koji čine centar grada i Suboticu samu – Titus Mačković, dakle…pa da…”Sve sto krasi ovaj gradili su madjari…” (inače se Mađari piše velikim slovom, prvo to savladaj)!

  19. Irge kaže:

    @ No name ,Ima nas i takvih .Pogledaj spomenik Svetom Trojstvu u centru Subotice

  20. Irge kaže:

    @ Rax, Malo morgen . Grad Subotica -Mariatersiapel -Mariateresienstadt su osnovali Austrijanci zajedno sa Franjevcima kada je ovaj deo evrope bio u sklopu Austrijskog carstva. Prvi žitelji grada su bili pored Austrijanaca većinom Hrvati.Temelj izgradnje grada počelo je gradnjom pozorišne zgrade i izgradnje same te zgrade je uradio isto Austrijanac. Ono što vidimo u strogom centru gradai danas svedoči o tome. Najviše kapitalnih i sakralnih i porodičnih zgrada su projektovali i izgrađivali Austrijanci , Hrvati i Jevreji koji su činili većinu stanovništva. Mađari su mnogo kasnije dolazili u Suboticu.

  21. rax kaže:

    http://szecesszio.szegedvaros.hu/?lang=sr
    Történelmi hovatartozás
    Magyar Királyság 1391–1526
    Oszmán Birodalom 1542–1686
    Habsburg Birodalom 1686–1804
    Osztrák Császárság 1804–1867
    Osztrák–Magyar Monarchia 1867–1918
    Szerb Királyság 1918
    Szerb-Horvát-Szlovén, majd Jugoszláv Királyság 1918–1941
    Magyar Királyság 1941–1944
    Jugoszlávia 1944–1992
    Jugoszláv Szövetségi Köztársaság 1992−2003
    Szerbia és Montenegró 2003–2006
    Szerbia 2006–

  22. YU kaže:

    Posle Velike seobe 1690. godine, pod patrijarhom Arsenijem III Čaronojevićem, veliki broj Srba prelazi Savu i Dunav i naseljava ove prostore.Gašpar Ulmer je zapisao da je posle oslobađanja od Turaka u gradu živelo oko hiljadu duša, isključivo Srba. Od njih je morala biti organozovana vojna jedinica, tri bataljona, koja je trebalo da popunjava pozicije na vojnoj granici. Na čelu Srba bio je starešina sa činom kapetana

  23. Confinium militare kaže:

    Od cega je zivelo tih 1000 Srba koji su uzgred prvih 40 godina po seobi bili bez ikakvih gradjanskih prava i tek nakon 40 godina su ih dobili. Jedino su mogli da zive iskljucivo od plate koji su dobili kao vojni placenici-granicari. Plata je sama po sebi jedna dobra stvar, ali kad nadaleko i siroko nemas nigde nista da kupis, onda ti ta plata i ne vredi mnogo. “Gaspar Ulmer je zapisao…” Gde i kada je zapisao? U kojoj prilici i koje izvore je koristio? On nije bio toliko star da bi zapisivao po secanju. (ja sam ga licno poznavao) Kapetan je prevod Nemacke reci Hauptmann a ta Nemacka rec znaci doslovno glavni covek i nije nikakav vojni cin nego jednostavno pozicija. Inace sve to zajedno dolazi iz latinskog jezika od imenice glava – caput, capitis. (naucio od G Ulmera) Od toga je izvedeno capitaneus i ne znaci nista drugo osim vodja ili predvodnik. (da ne kazem poglavnik) Na Balkanu se umesto latinskog vise koristio turski izraz “Buljubasa”. Jedan bataljon je bio u ono vreme jedna iskljucivo borbena formacija (ital. Battaglia) u snazi jedne regimente i u mirnodopsko vreme je brojao 1000 ljudi. Takve velike formacije nisu bile samostalne, a koristene su u otvorenim bitkama i na bojnom polju, i sasvim sigurno ne za granicarske potrebe. Za borbenu formaciju od 1000 boraca potrebno je minimum jos isto toliko ljudi koji su bili prateca trupa, komora, sanitet, veterinarska sluzba za konjicu, transportna sluzba,razne zanatlije i specijalisti za vojne zanate, inzenjerija i ostale sve moguce pozadinske delatnosti. Osim toga u to vreme nije bilo neke vece stajace vojske i ona je jos mnje bila kasernirana. Za “cuvanje” granice se sigurno nisu koristile takve formacije i tom broju nego manje grupe sa zadatkom da prate evetualne pokrete i namere protivnickih trupa. Mi bi danas to nazvali izvidjacki zadatak. Sve u svemu 1000 stanovnika je jako malo ljudi da bi se vrsilo snabdevanje jedne takve i tolike formacije . O potrebi smestaja (kvartira) da i ne govorimo. Inace cela ova prica zvuci jako dubiozno i ako podjemo od pretpostavke da je u gradu nakon povlacenja Turaka zaista bilo 1000 Srba, onda se namece logicni zakljucak da su ti Srbi po svemu sudeci dosli zajedno sa Turcima i nakon njihovog povlacenja, u gradu (kolikoje to uopste bio grad) najverovatnije i ostali. Da se odmah razumemo, ja ne tvrdim da Srbi nisu bili Austrijski granicari, ali to nisu postali samo tako, ad hoc od danas na sutra nego je citavi taj proces malo potrajao. Sve u svemu tu nije bilo nikakvih vojnih formacija, nego su ulavnom Srbi dobili parce zemlje uz samu granicu, omoguceno im je da da oru i kopaju kako bi sami sebe i svoje porodice preharanil i to im je bila jedina plata za granicarsku sluzbu. Ako bi slucajno doslo do kakvog puskaranja i upada Turaka, onda su se prihvatili oruzja i branili Austrijskog Cara, i u prvom redu sebe i svoje porodice. Klasicni su bili u granicnom pojasu , brzi upadi Turske konjice, pljackanja svega sto se stiglo i sto im je doslo u ruke i onda jos brze nego sto su dosli , nazad na svoju sigurnu stranu.

  24. Milan kaže:

    @ YU. Tvoj post je dodatni dokaz da teritorija danšnje Subotice nije bio deo nikakve Srbije – Naime kako vi pišete oni su bežeći naseljavali na teritoriju druge države..I sad dal su bili baš srbi o tome nećemo.

  25. No name kaže:

    Irge – Ima vas i “takvih”. Kakvih? Onih koji su isplivali iz Panonskog mora i postali Subotičani bez oznake “dotepenci”? Svaka vam čast – riba-vodozemac-Subotičanin, evolucija samo takva! Ili šta da pogledam spomenik Sveto Trojstvo? Ako nisi znao, spomenik je 1815. godine postavila tadašnja država, to jest AUSTRIJA, pazi ne Austrougarska, ona je nastala tek 1867., nego AUSTRIJA. A finansirao je plemeniti Luka Vojnić od Bajše, dakle ne Mađar. Kada je obnovljen spomenik i vraćen na staro mesto, Mađarska je finansirala obnovu i postavljeno je na njemu da spada u “mađarsko kulturno blago”. KAKO? Gradila ga Austrija (kao tipski spomenik za svaki Slobodni kraljevski grad), platio Bunjevac, a spomenik – mađarski? Je li bilo Mađara većina tada u Subotici? E, vidiš, na popisu stanovništva iz 1751. u Subotici još ih nema, tek par imena. Naseljava ih 1762-63. svojim dekretom carica MARIJA TEREZIJA, , poid izgovorom VRAĆANJA Mađara koji su pobegli pred Turcima 1542. A te 1542. Subotica je imala 500 (slovima PET STOTINA) stanovnika, od kojih je možda jedna trećina odselila a ostali su izabrali da žive pod turskom vlašću. Pogodio su: to su bili SRBI. Dakle, Mađara je 1542. otišlo iz Subotice stotinak, a vratilo se 1762. na hiljade. Da li si to meni hteo da kažeš Hrvati? Dobro. Gradski protokoli prvog Hrvata u Subotici beleže 1847. godine – jedan zanatlija koji se doselio iz Virovitice. Popis stanovništva, austrougarski pazi, iz 1910. daje tačan broj Hrvata u Subotici: 39 (slovima TRIDESET I DEVET), naspram 28.732 (oko 29.000) Bunjevaca. Lepo si izbegao da pomeneš Srbe u Subotici, a na popisu iz 1910. možeš da vidiš i njih, na tvoju žalost, i to koliko u odnosu na Hrvate, uveri se sam. Mnogo si ti kvaran tip! Onako po kroasanski.

  26. Pendžer kaže:

    @No name, a da nisi ti možda malo više kvaran od Irge kada ne znaš zbrojiti “Bunjevce” i Hrvate pa da konačno dobiješ pravi broj Hrvata? Miloševićevska podela Hrvata je odavno dokazana kao notorno kršenje nacionalnihi ljudskih prava jer se svaki građanin po Ustavu R. Srbije može izjasniti samostalno kojoj naciji pripada a da za to ne pita niti Miloševića, niti vožda, a niti tebe. Znači, nema pravo niko treći određivati ko je ko, a pogotovo ne ti koji prebiraš po prašnjavim spisima prekrajajući subotičku istoriju. Uđi, leba ti, jednom u subotički Franjevački samostan. Ne znam da li bi pri ulazu primetio istaknutu kamenu tablu koja opisuje pravo stanje stvari iz prve polovine 17. veka, jer kako primećujem, ni tekst koji ti je pisao Irge nisi pažljivo pročitao. I dalje, ovo tvoje epsko upiranje da se dokazuješ današnjem voždu jako miriše na mržnju svega što je ne-srpsko i ne-mađarsko..(obzirom da ste se nekako skompali pa ste u kvazi političkoj koalicij). jer.. po tebi. ‘kroasansko’ može biti samo i jedino ‘kvarno’? Mnogo toga si dobrog i pametnog iščitao, ali si negde preskočio više listova pa ti sa spiska ispao Luka Sučić. O tome ko je on bio neću ti pisati – pomuči se sam. I daj molim te, nemoj nas više zamarati ovim tvojim brojkama i činjenicama koje ne govore mnogo toga, već se samo ponavljaš u praznoj areni kao papagaj. Dosadio si Bogu i svitu! Apropo voždova i idola, nekada si se s istim žarom kleo i velikom Titu… a dok je on bio živ mrak bi te progutao da si rekao da Hrvati i Bunjevci
    nisu Hrvati.

  27. No name kaže:

    Pendžer – Ne, ne znam “zbrajati” Bunjevce i Hrvate, jer su i u popisu 1910. godine posebno vođeni (ko govori bunjevačkim a ko hrvatskim jezikom), onda kada Milošević još nije bio ni u planu da bude rođen! Tvoje pisanje jako miriše na kroasansko, jer sve što ti ne ide u prilog (i g.Irgeu, ako to nisi ti pod drugim imenom!), to je “prebiranje po prašnjavim spisima”, a ako piše na nekakvoj tabli u Franjevačkom samostanu – eeeeeee, to onda nije “prašnjavo” i to je pravo stanje stvari! Pokušavam vama, neznalicama, ponešto da objasnim, na osnovu ČINJENICA, a to je da Bunjevcima nije padalo na pamet da su Hrvati, sve dok ih pop Blaško Rajić i Zagreb posle Prvog svetskog rata nisu počeli u to uveravati, a posle Drugog sv. rata je Tito vrlo “demokrarski” NAREDIO da se oni koji se izjašnjavaju kao Bunjevci imaju pisati kao Hrvati! To je bilo OK, je li, a što je Milošević dozvolio da se izjašnjava ko kako hoće, odnosno smatra da jeste, pa se polovina”Hrvata” od tada izjašnjavaju kao Bunjevci, to je “kršenje ljudskih prava” i “podela Hrvata”? More mrš. Ma da ideš ti malo tamo gde ja mislim, zajedno sa onom budalom koja piše da su Suboticu podigli “Hrvati i Jevreji”. Nastaviću sa brojkama i činjenicama, da vas j…m u tu tupavu glavu kroasansku bezobraznu i lažljivu, a ti nastavi da sanjaš vlažne slove o “velikom Titu”…

  28. Samaritanac kaže:

    No name,ovo što pišeš o Bunjevcima nema veze s istinom.Pogledaj “Bunjevački blog” pa ćeš naći prave odgovore.

  29. amacak kaže:

    “i g.Irgeu, ako to nisi ti pod drugim imenom!”

    jeste pod istim imenom, to je naš fašov megille.

  30. Irge kaže:

    @ No name Interesantno da vam Hrvati nisu bili mrski kada ste nakon 1918 ostvarili Kraljevinu Srba ,Hrvata i Slovenac. Vrlo interesantno da kod ustoličenja Srpskog kralaj nisu vam smetali Hrvatii niste ih nazivali Bunjevcima…I nije to bila kraljevina Srba Bunjevaca i Slovenaca.Ovaj dio iz istorije nisi našao u arhivskim spisima . A nisi našao ni podateke ili nam namerno nisi napisao da je Luka Sučić prvi kapetan grada je imao sedište u ‘najstarijoj kući ‘ pored Franjevačke crkve. Sporna ploča za tebe ,iz Franjevačkog samostana svedoči javno i verodostojnije nego pamfleti iz kojih skupljaš fragmente subotičke istorije koje ti se svide . Pa si tako u mom tekstu ispustio Austrijance…Možda ti je bolje otkasati do Beča i u njihovoj državnoj arhivi utvrditi činjenice koji ti ne dostaju. Istina je da je ta najstarija kuća kapetana Luke Sučića srušena u ovom veku ,pa možda ni ne znaš kako je izgledala-ali u Beču ćeš taj podatak sigurno pronaći.

  31. No name kaže:

    Irge – DOSTA GLUPOSTI!!! Hrvati ostvarili Kraljevinu SHS, stvarno trebe biti… pa tako nešto napisati! Dok je trećina stanovnika Srbije izginula kao “topovsko meso” u obračunu Britanije prvenstveno, zatim Francuske i ostalih saveznika protiv Austrougarske, 80% vojnika u austrougarskim unformama koji su klali srpsku nejač po Mačvi i širom Srbije govorili su NAŠIM, ako baš voliš – HRVATSKIM jezikom, to ti je istina kako su Hrvati “stvarali” Kraljevinu! Glupi Karađorđevići prelaze preko toga, umesto da stvore VELIKU SRBIJU (zašto ne bi bila kada postoji VELIKA Britanija?) i izađu na prave, etničke granice Srbije, oni državnost Srbiju PRODAJU za nekakvu zajedničku Kraljevinu, u kojoj će svi biti “braća” (pod parolom “brat je mio koje vere bio”), Hrvatima/Slovencima itd.-asutrougarskim oficirima, daju u jugoslovenskoj vojsci čin više, ukidaju Srbima proslavu Vidovdana, junaci sa Cera i Kajmakčalana dobijaju DOZVOLU VLASTI da prose po beogradskim ulicama…to nisi znao, magarče??? Pa i to je istina da su im Bunjevce “prodali”, zarad mira u kući, to si u pravu. Samo da odobrovolje Hrvate, da im budu “braća”, što reče Živojin Mišić Aleksandru: “Vaše veličanstvo, nemojte sa njima u državu, zabiće vam nož u leđa kad-tad”, pa ga je oterao u penziju! Ustoličen srpski kralj – možeš misliti, a koju je to dinastiju imala Hrvatska pa da je mogla da ima kralja da se ustoliči? O LUKI SUČIĆU, konju glupi, mogu da ti održim predavanje, jedno dva sata ko je bio i šta je bio, nemaš pojma ni ko je bio Joanes (Jovan) Pongrac (Rac – Srbin, obrati pažnju), koji je podigao tvrđavu i praktično osnovao grad 1476. Naravno da nije bila Kraljevina Srba, Bunjevaca i Slovenaca, nije bila ni Makedonaca, Crnogoraca, Bošnjaka, Mađara, Nemaca, Slovaka, Rusina i svih koji su živeli u njoj – A BILA JE I NJIHOVA, samo su u nazivu bila tri najveća naroda, gluperdo glupa! Ploča nije “sporna”, po tebi, a popis iz 1910. je sporan, konjuždaro ometena i nepotkovana a zvečiš kao prazno limeno bure. “Ne dostaju” se, nepismenjakoviću, piše zajedno “nedostaju”, a interesantno je da se upravo takvi polupismeni uvek “razumeju” u sve, pa i u “činjenice u državnim arhivima Austrije”! Koje? Koje, majmune??? Onaj koji nije u stanju i nema takve mentalne kapacitete da savlada osnovnu pismenost, kako može da raspravlja o istoriji/historiji/povijesti, šta je takav u stanju svojim rudimentarnim mozgom da shvati? Zato ODJEBI U SKOKOVIMA, pusti pametne ljude da se izraze, da pitaju i podele svoja znanja sa posetiocima portala, pa i da me isprave ako sam negde pogrešio, što ću vrlo rado priznati ukoliko su u pravu!

  32. Samaritanac kaže:

    Velika Britanija je bila najveći porobljivač i pljačkaš sveta.Pa neće se valjda Srbi na tako nešto ugledati?Nametnuli su svoj nakazni jezik kao lingua franca pljačkali i ubijali diljem sveta.Ircima su oteli deo ostrva(dok ih ne izbace).Mislim da oni nikome normalnom nebi smeli biti uzor.

  33. Pendžer kaže:

    Baš volim takve koji odmah, čim im se nešto ne sviđa, na tastaturi pronađu velika slova pa – udri ko Maksim po diviziiji. Pa se onda, a kako bi bili uverljiviji, dosete psovski, svih sojeva i vrsta životinja od svojih predaka – majmuna pa do njemu vrlo dragih ameba…. naravno, da ih drugi ne svojataju, jer su amebe same za sebe kompletni oblik života. Na kraju, svojta je ipak svojta – krv nije voda, makar bila i amebna!!! Istina, nađe se tu i poneki kraljevski soj – ovaj put bili su to Karađorđevići… sva sreća da su se uz put tu našli, jer bi verovatno štirku popio naš predsednik Vučić – koji, mada već ima svog patrijarha, još nije zaslužio i svoga kralja! a ni sam nije prestolonaslednik… Sudeći po Bezimenom, crno se Vuki piše! Nagrajsao od njega i Tito… i Šešelj… a tek Slobo?! Nego, našem diskutantu se priviđaju stvari, dokazane činjenice pretvaraju u baruštinu neznanja i propusta, za njega su austrijski arhivi propali u provaliju… ko zna što će još izmisliti, pa da mi pozovemo Hitnu pomoć? pa neka ga oni odjebu.

  34. No name kaže:

    Pendžer – E baš mi je drago da si se javio, sada kao “Pendžer”, da kažeš sve ono što nemaš da kažeš, u svom jadu, pa ti smetaju velika slova i psovke. Na tvoje iznenađenje, velika slova služe ponekad za naglašavanje onoga što autor želi da kaže (naravno da bi bilo krajnje nekulturno pisati čitav komentar velikim slovima), a psovke su isto tako u funkciji literarnog izražavanja legitimno sredstvo, mada ja, zapravo, i nisam psovao nego koristio izraze koje tvoj nivo inteligencije može da shvati. Preskočiću sve što si ničim izazvan nadrobio o Vučiću, Šešelju, Titu, Karađorđevićima, Slobi, jer ni sam ne znaš šta si hteo njihovim pominjanjem i vađenjem iz konteksta moga teksta da kažeš!? Ostanimo kod famoznih austrijskih arhiva. Ako nisi znao, jedne od sada već davnih 80-ih godina arhivista po imenu Gašpar Ulmer iz Subotice dobio je titulu počasnog građanina, jer je upravo u Arhivu u Beču otkrio prvi konkretan pisani trag (i crtež) o postojanju subotičke tvrđave, iz 1476. godine, kada je (tvrđavu) obnovio (sagradio od tvrdog materijala zapravo) plemeniti Joanes Pongrac od Dengelega, subotički vlastelin, i o tome u arhivu ostala zabeleška u bečkom arhivu o ploči na tvrđavi na kojoj je to pisalo. Pošto sam imao tu čast da sam veoma dobro poznavao gospodina Gašpara Ulmera, koji evidentno nije bio SRBIN (moram da naglasim), i da o tom otkriću i mnogim drugim istorijskim podacima vezanim za Suboticu saznam od takve osobe, on sam mi je sam skrenuo pažnju na ime vlastelina – kako je Joanes uobičajeno pisano za Jovana, a naročito na RAC (kolokvijalni naziv za Srbe u to vreme) u njegovom prezimenu, uz objašnjenje šta je značilo “pong”, neka titula valjda, što sada nije bitno. Dakle, opet ja velikim slovima: JOVAN SRBIN. Tako su za mene “austrijski arhivi propali u provaliju”, “priviđaju” mi se stvari i “dokazane činjenice pretvaraju u baruštinu neznanja i propusta”. Morao sam i “animal planet” ovde da pomenem, kod toliko magaraca i konjuždara polupismenih koji se u komentarima bave onim o čemu ništa ne znaju, ili naopako znaju, a što se ameba tiče, baš dobro da si ih naveo, jer ste ti i takvi očito direktno evoluirali od ameba izlazeći iz Panonskog mora kao Hrvati i osnivajući Suboticu. Samo što je evolucija tek delimično uspela – dobili ste ljudski oblik, ali ste zadržali mozak amebe. Gde je već ta Hitna pomoć??? Eeeeeeeeeee, gospodo tamburaši! Samo vi tamburajte…

  35. Branko kaže:

    Dohvatili ste se istorije i naravno to je vaše legitimno pravo da svako svoje iskazuje, ali opet zelim samo da naglasim da mi je interesantno kako se Dulicima sve dopusta i oni mogu da ruse staro kako bi gradili, a placevi koji su vec prazni godinama se dovode u pitanje! Dulici sve ostali sabotaza. Ono sto je razruseno dozvolite da se izgradi nesto u slicnom stilu.

  36. No name kaže:

    Branko – Istorija je učiteljica života, samo ima i lažljivih učiteljica a ima i đaka koji gradivo tumače kroz svoje filtere i umišljaju da su Vinston Čerčil: “Utoliko gore po činjenice”, odgovorio je dotični kada ga je neko upozorio da su to što on ne prihvata ipak činjenice. Da li se “sve dopušta” Dulićima, Mulićima, Kulićima, potpuno je svejedno, oni nastupaju kao investitori i može im se da ih ne zanima neki godinama prazan plac, a da ih zanimaju neke stare kuće u Braće Radić, recimo. Mi se u taj biznis i njegove zakone i pravila, fakat, ne razumemo. Postoje zaštićeni objekti, koji su od arhitektonske vrednosti, a postoje delovi grada (B.Radic, E.B.Žilinskog i okolina itd.) koji su kao celina nepokretna istorijska vrednost, ali kuće pojedinačno nisu od arhitektonske vrednosti. O tom “zaštićenom” delu, recimo B.Radić, o održavanju objekata jedino su dužni da brinu vlasnici, ali ne bez poštovanja zahteva koje pred njih postavlja Zavod za zaštitu spomenika kulture. Pošto oni to najčešće finansijski ne mogu (niti ko može da ih natera na to), onda prodaju investitorima, recimo Dulićima, i oni u krajnjem ishodu imaju pravo da ruše jer sam objekat nije pod zaštitom. Dobro, postoji određena procedura, izdaju se uslovi, spratnost u skladu sa urbanističkim planovima, bla-bla, ali niko od investitora ne može da zahteva da tamo grade u “sličnom stilu” (19.veka!). Dakle, oni se rukovode komercijalnim interesima, možda će staviti neku pločicu sa cvetićem koja će “glumiti” secesiju, ali će graditi itekako moderne objekte koji se neće uklapati u ambijent. Država ne održava privatne kuće, ako ih vlasnici ne poprave, može da bude samo jedno od ta dva – ili da ih investitor sruši ili da se same sruše!

  37. Branko kaže:

    No name – Slažem se sa tobom u potpunosti, samo mislim da je pogrešno da npr baš u toj Petra Drapšina koja se prva i spomenula od Daraboša pa do Liverpul pub-a sa jedne i druge strane ulice ima dva prazna placa kao i više kuća koja nemaju nikakvu istorijsku vrednost i onda je nekako apsurdno da se tu ne dozvoljava redovna izgradnja a na nekim drugim lokacijama koje su poput te niču zgrade od 3 4 sprata bez ikakvog problema.

  38. No name kaže:

    Branko – Ne postoji “dozvoljava se” i “ne dozvoljava se” gradnja na praznim placevima. Postoji jedino to da su investitori zainteresovani za njih ili nisu – možda i budu, ali vlasnik traži preveliku cenu, a zakon je takav da vlasnik može da drži prazan plac – od sada pa do večnosti! Za vreme Austrougarske to je bilo godinu dana (pa se oduzimao ako nije počeo sa gradnjom). Ili lokacija nije atraktivna. Onda investitor nađe atraktivniju lokaciju koja ga manje košta – i to je to. Gradi se po važećim UTU (urbanističko-tehničkim uslovima) i GUP-u (Generalnom urbanističkom planu) – znači ako su tu predviđene 3-4 spratnice, ne mogu sada ja da smislim pa da dignem 12 spratova! Drugi uzrok praznih placeva su nerešeni imovinsko-pravni odnosi, neko se spori oko njih i to traje u beskonačnost. Primera ima bezbroj. Nije izričit primer praznog placa ali je slično – godinama prazna bivša prodavnica obuće “Borovo” na uglu Dimitrija Tucovića. Nekada je pripadala fabrici “Borovo” (sada “Boreli” valjda), Vukovarci teraju inat da to reše, tu su međudržavne zavrzlame sada, Grad ne može da kupi jer oni zajebavaju, i to tako stoji ruglo u centru grada, a ko će i kada raspetljati konce, Bog samo zna. Ili “Lukoil” u Petefi Šandora, koji, čiji interesi, uglavnom tobož ne može pumpa zbog pristupa sa glavnog puta, nije u skladu sa propisima zbog uključivanja u saobraćaj. A 100 metara dalje (ili 200), Preradovićeva, sa iste strane napravili perionicu automobila sa izlazom na – glavni put! To je tačno, JLZ (lud zbunjenom nešto radi), ali shvati da tebe ili mene kao investitore NIKO ne može da spreči da kupimo sve osim Gradske kuće i Sinagoge, i niko ne može da nas spreči da srušimo zgrade koje ne predstavljaju arhitektonsku vrednost. Ili ti dozvole da ih unakaziš, kao što su unakazili zgrade u Matije Gupca nasuprot Darabošu pa desno prema gradu. Sledeći korak je dobijanje dozvole za gradnju, pa i ako se ne dobije odmah, plac godinama može da stoji, ne gubi vrednost, jedino plaćaš neki porez na zemljište i to je to! Boli te ćoša, uložio si novac i samo možeš da zaradiš.

OSTAVITE KOMENTAR