Bez upaljenih farova danju?

Postojeća odredba Zakona o bezbednosti u saobraćaju koja propisuje obavezno upaljena svetla tokom vožnje danju, po mnogima je služila samo za kažnjavanje i punjenje budžeta. Propis preuzet od severnoevropskih država i praksa „preventivne“ kontrole  su prava vozača svela na robovski odnos u kom su vozači automatski krivi čim ih policija zaustavi.

 

Kao nekad

 

Propis o upaljenim svetlima preko dana bi uskoro  mogao da bude promenjen. Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja kaže da ukoliko većina nadležnih za tu problematiku  bude za promenu ove odredbe zakona, predstojećim izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti u saobraćaju koji bi u parlamentu mogao da se nađe u narednih nekoliko meseci, ona bi bila ukinuta, tačnije – redefinisana. Izmenama bi se, najverovatnije, odredilo da su upaljena svetla na vozilu samo „ostave” tokom dnevne vožnje kao obavezna u uslovima smanjene vidljivosti. Tako je to, uostalom, regulisano u najvećem broju evropskih država.

 

 -U međuvremenu jedan broj država je napustio tu praksu jer se različitim drugim merama, kao što je smanjenje dozvoljene brzine, utiče na bezbednost u saobraćaju. Suština ukidanja obaveznih svetala tokom dnevne vožnje bila bi i ta što veliki broj vozila tehnički nije prilagođen da im svetla budu non-stop upaljena i sijalice im često pregorevaju. Sa druge strane, zagovornici ove inicijative navode razlog globalnog zagrevanja i zaštite životne okoline – kaže direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Stojadin Jovanović.



KOMENTARI

  1. Luciferus kaže:

    razlog globalnog zagrevanja“

    😆   svaka čast!

  2. Loš đak kaže:

    Pa, Luciferus, kada bi uzeo papir i olovku, ili možda „digitron“ ili sličnu spravicu (uz poznavanje osnovnih zakona fizike i matematike) dobio bi tezultate koje su dobile i pametnije glave od nas obojice. Saberi snagu svetiljki na kolima, vodeći računa da jako malo ljudi vozi „bembare“ ili slične automobile sa LED farovima koji troše znatno manje energije nego užarena vlakna. Tu snagu pomnoži sa prosečnim brojem vozila na drumu i pomnoži sa prosečnim vremenom vožnje u toku dana. Rezultat će (verovatno)biti u KWh. To sada pomnoži sa 365 i dobijaš godišnju potrošnju električne energije. E to neko treba da proizvede. Ko? Pa naravno motori automobila. Oni rade sa prilično malim KKD (Koeficijent Korisnog Dejstva)koji je po definiciji manji od jedinice. Znači malopređašnji broj deliš sa KKD i to je snaga koju treba „ugurati“ u motor. Kako, pa naravno putem goriva. E, to je ono (COx i NOx) što pravi probleme i što treba smanjivati. Nemoj da te zavaraju priče tipa “ Pa motor ionako radi i pravi struju, šta tu još treba da se troši… “ Za svaki Wat dobijene električne energije, treba uložiti nešto hemijske. Da dokažeš sebi da je ovo tačno, napravi mali eksperiment (preporučujem starija vozila Zastava ): Pusti motor da radi na leru i onda uključi svetla ili grejač zadnjeg stakla. Iznenadićeš se koliko će broj obrtaja da se smanji zbog snage koju „odvuku“ električni potrošači…
    P.S. Nisam želeo da zamaram auditorijum ciframa. Ko želi neka računa.

  3. Subotica kaže:

    Svetla treba da budu upaljena na otvorenom putu zbog divljaka kojima ne smetaju ni panduri ni radari (kamere).

    Zasto? Pa ko vozi cesto van grada zna a ko sedi u garazi mereci potrosnju i zagrevanje, njemu ne vredi ni objasnjavati.

    Sta je vrednije wat ili zivot?

  4. Double P kaže:

    Subotica:

    Svetla treba da budu upaljena na otvorenom putu zbog divljaka kojima ne smetaju ni panduri ni radari (kamere).

     

    Zasto? Pa ko vozi cesto van grada zna a ko sedi u garazi mereci potrosnju i zagrevanje, njemu ne vredi ni objasnjavati.

     

    Sta je vrednije wat ili zivot?

    Radi se o tome da se u naseljima ukine obaveza koriscenja upaljenih farova na kolima. Van naselja je obavezno ici sa upaljenim svetlima iz mnogo razloga. U vecini evropskih zemalja je to tako. 

    Loš đak, odlican komentar, lepo si sve objasnio. 

     

  5. 28 kaže:

    Mislim da je vožnja sa upaljenim farovima i preko dana mnogo bezbednija. Ja sam protiv izmene ovog zakona.

  6. olto kaže:

    Van naselja OBAVEZNO svetla da su upaljena i po danu, ko vozi, taj zna zašto.
    Ovo sa svetlima u gradu, po danu je kompletno visokokretenska i apsurdno debilna budalaština.
    U Srbiji nije 6 meseci polumrak, kao u Skandinaviji, koji su btw. prvi uveli svetla po danu iz razumnih razloga, a Srbija se glupira….

  7. csangli kaže:

    stavi naocale ako danju ne vidis nemoj kaznjavati i ostale vozace
    :mrgreen:  

  8. Sekula kaže:

    U normalno vreme je bilo zabranjeno voziti sa upaljenim svetlima preko dana, jer tako ometaš druge vozače. Onda je neko odlučio da zavitlava jlude da vidi dokle može da mu prođe, pa vidimo da očigledno sve prolazi… Za ovakav propis je neko trebalo da popije zatvorsku kaznu.

OSTAVITE KOMENTAR

1 + 4 =

IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

What is 4 + 2 ?
Please leave these two fields as-is: