Bio jednom Fiskulturni dom Palić

Sve do ekološke katastrofe 1971. godine, na razvoju Palića se radi u kontinuitetu. Manje ili više, svaka decenija iza sebe ostavlja Palić veći, širi i bogatiji sadržajima.

Palić  60 – ih  (Ferijalni dom)

 

Sa kultivisanjem istočne obale, počelo se još dvadesetih. Sokoli i veslači su nastavili zavet Lajoša Vermeša i za sportski život počeli da krče prostor na toj strani jezera.

Uređivanje  Sokolovca

Posle rata, Sokolovac je pretesan za sve veći broj sportista. U zaleđu im se nalaze nekakvi salaši i poljoprivredna gazdinstva, pa je gradnja počela da se širi na tu stranu.

 

Tada, pedesetih i šezdesetih, još traje vreme amaterizma i idealizma. Za zamišljeni Park fizičke kulture jedva da je bilo novca. Valjalo je pored toga napraviti pristupne puteve, prodavnicu, urediti obalu…Od polovnih cigli, uz pomoć subotičkih preduzeća i dobrovoljnog rada, počeo je da niče „Fiskulturni dom“, okružen sportskim terenima.

 

Kada je završen 1963. godine imao je 126 kreveta u trideset soba, dve manje dvorane, ambulantu, dve bolničke sobe, kancelarije učionice…

Znaćemo ga kao hotel SPORT, do polovine devedesetih, kada su u njega smešteni izbegli sa ratnog područja. Od kada je privatizovan, u njemu žive miševi. Nekada uvek puni tereni ispred njega – zamrli su.

 



KOMENTARI

  1. reality kaže:

    Ali kad je to bilo???? Sad je 2011-2012…. a Palic nije bas ono sto bi trebalo da bude……..Iz jezera su se i ribe prisilno odselile……A za kupanje….huf . Zar nije ovo 21 vek?

  2. Sasa kaže:

    Lansky, svaka cast za sve dosadasnje tekstove i foto dokumentaciju. Skidam ti kapu. Na prvoj slici ispred “Bagolyvar”-a je VW Karmann Ghia. Da li se zna nesto vise o njemu, ciji je bio automobil u to vreme? Interesantno je videti i ogradu oko gradjevine, da li je u to vreme jos uvek neko ziveo u njoj? Deluje mi skroz uredjeno, bar na slici. Koliko me secanje sluzi, u zadnjih 20ak godina je nazalost skroz zapustena..

  3. Lansky kaže:

    Kako li si provalio marku auta ?! I ja se pitam ko bi to mogao da vozi tada. Da je limuzina, bio bi funcionerski ili službeni. Da su strane registracije…

     

    Sedamdesetih godina je foto Kapista vozio crveni Audi Lotus, kupe, onako jako niskog profila… još smo bili malji deca ali smo zevali kao da je sleteo NLO.  Ne mogu da nađem sliku tog modela na netu, to pamti svako iz onog vremena.

     

    Bagojvar je tada, zajedno sa vilom Lujzom radio punom parom kao ferijalni dom. Vidi temu:   https://www.gradsubotica.co.rs/biti-mlad-na-palicu-sezdesetih/

  4. djomla kaže:

    Hotel Sport danas

  5. petar11 kaže:

    napisali ste da je privatizovan…da li se zna ko je vlasnik?
    hvala

  6. deran sa salaša kaže:

    Koliko je meni poznato objekat nije privatizovan, a bivsi i sadasnji vlasnik je RJ PTT saobracaja Subotica ciji je direktor u vreme izgradnje bio gorespomenuti Janko Pejanovic…

  7. Sasa kaže:

    Lansky:

    Kako li si provalio marku auta ?! I ja se pitam ko bi to mogao da vozi tada. Da je limuzina, bio bi funcionerski ili službeni. Da su strane registracije…

    Sedamdesetih godina je foto Kapista vozio crveni Audi Lotus, kupe, onako jako niskog profila… još smo bili malji deca ali smo zevali kao da je sleteo NLO.  Ne mogu da nađem sliku tog modela na netu, to pamti svako iz onog vremena.

    Auto ima jedinstven i prepoznatljiv izgled. 🙂 Prvi put cujem za Audi Lotus coupe. Da nije mozda Audi 100 coupe u pitanju, koji se proizvodio pocetkom sedamdesetih ili Lotus Europe?(jedan crveni se i dan danas nalazi u jednom ambaru u Somboru).

  8. Lansky kaže:

    Zaboravi šta sam rekao za marku, nisam dovoljno kvalifikovan, sigurno je jedino da je Lotus. Evo ga najnoviji model, vrlo je sličan onom iz sedamdesetih, sem što je onaj imao zaobljeniju liniju, više seventies style. Možda se neko seća više detalja, to je bilo čudo na ulici.

    Što se tiče hotela Sport i terena ispred, priča se da je to kupio Bata Kan Kan, ali nigde nisam video zvaničnu potvrdu. I za fudbalske terene kažu da su kupili neki Beograđani. Jednom sam ušao na travu da gledam utakmicu petlića pa su mi rekli NAZAD, ne sme se na travu, privatno vlasništvo !

  9. novosađanin kaže:

    Kapista Karlo dovezao je u noći 31 decembra 1977 za Novu Godinu taj Lotus Evropu sebi kao poklon za NG. Kupio ga je od tenisera Franulovića u Zagrebu i stigao iza ponoći na jednu žurku po najvećem snegu i ledu ali sretno. Taj automobil i Citroen Masserati koji je vozio naš lokalni playboj Jovica Segedinski koji je povremeno dolazio kući bila su extra auti tog vremena bez presedana i bez obzira na kasnije Opel gt varijante i BMW 2002 alpinu koju je vozio Braca Malagurski

  10. Sasa kaže:

    Mozda je ovo njegov bivsi auto. Nalazi se u Somboru.

    https://www.gradsubotica.co.rs/wp-content/uploads/2017/01/lotus-europa-kapista.jpg

  11. novosađanin kaže:

    Karlo je živ, moguće je da bi on mogao znao reći pouzdano da li je ovo njegov auto..-:) boja odgovara!!

  12. Lansky kaže:

    Sad znamo i kad je tačno stigao u Suboticu. Taj je imao to zakrivljenje, kao talas, iznad farova.

  13. Iby P. kaže:

    Vezano za temu Kapiste i njeovog Lotus-a:

    Lansky : Ja nisam expert za automobile, marke, tipove , ali ako se dobro secam Lotus nije bio tipa Audi. Nije ni imao amblem audija. To me je podstako da pogledam par osnovnih podataka. Znaci fabrika Lotus Engineering Ltd je osnovnana 1952 u Velikoj britaniji (Hornsey, North Londnon) od strane Colin Chapman-a. Chapman je preminuo 1982 godine a vodjene fabrike peruzima njegov sin. Fabrika je proizvela desetine hiljada veoma upesnih I popularnih trkackih a I sportskih automobile. Cak je sedam puta osvojila I Formula One World Championship. Fabrika je ostala u vlasnistvu porodice sve do 1986 godine, kada General Motors kupuje fabriku. (Ne bih ulazila u ostale detalje – jer automobilizam nije familiarno podrucje za mene.)

    G. Novosadjanin: Vase informacije nisu tacne. To je tacno da je Kapista kupio vozilo od tenisera ali to nije bio koral crveni Lotus Europu izdanje 1972 g. (kasnije cu navesti koje je vozilo kupljeno od tenisera) . Kapista je oglas za prodaju Lotus-a je nasao u novinama,.Vozilo se nalazilo u Zagrebu i bilo je parkirano u pokrivenoj garazi hotela Interkontinental. U to doba je glavni kuvar hotela bio poznati kuvar (sa televizije I mnogih reklama) StevanKarapandza, koji mu je iz sale nabacio da sta ce njemu (Kapisti) takav auto. Pogledao je vozilo, dopalo mu se, sredstva su prebacena preko Ljubljanske banke i kola je dovezao sa Suboticu. To je bilo 1976 u prolece. U to doba Lotus Europa je bio najnize volizo ikad prizvedeno. Evo par osnovnih podataka sto se velicine vozila tice: Duzina 3994 mm, Visina 1067 mm, Tezina 737 kg.

    Evo slike Lotus Europ-e:

    lotus

    G. Novosadjanin , medjutim u pravu ste da je Kapista kupio automobile i od tenisera, ali ne Franulovica, nego Jovanovica koji je isto “radio” u Italiji. To vozilo je bilo Fiat tj. Lancia Scorpio 1976 od koga je ukupno porizvedeno 1000 komada, a taj koji je Kapista kupio je bio pod serijskim brojem 609.

    Evo slike Scorpi-a:

    Scorpi

    Ako smo vec kod Kapiste, mislim da bi bilo interesantno napomenuti da je on bio od osnivace prvog Vokalno Instrumentalnog Sastava (VIS) Komete u Subotici, koja je ove godine slavila 50 godisnjicu. Mozda bi bilo itneresantno pozabaviti se I ovom temom.

    Svima Vama zelim prijatan dan

    Iby

  14. novosađanin kaže:

    Citroen

    citroen
    citroen
    citroen
    citroen

  15. Iby P. kaže:

    Novosadjanin/ Lansky : Karlo je naravno ziv i zdrav, i moj je prijatelj. Podaci koje sam navela su dirketno od njega, dobro smo se ispricali na tu temu 🙂

  16. Sasa kaže:

    Mozda bi moglo od ovih par postova napraviti neku novu temu tipa: Retki automobili ili automobili poznatih kroz istoriju Subotice ili nesto slicno. 🙂

  17. Iby P. kaže:

    Novosadjanin, sto se tice Masserati-a a i jednog Lamborghini-u. Sem Jovice Segedinskog i drugi su imali popularna, skupa i retka vozila u Subotici:) Jedan medju njima je i Bogar. Svakako cu sastaviti pricu o tome, ili proslediti Lansky, pa ce obraditi tu temu:)

  18. Sasa kaže:

    Zeljno ocekujemo novu! Bilo bi super kada bi bila imala i skenirane neke originalne fotke tih vozila. 😉

  19. Lansky kaže:

    Kaki smo ko forenzičari CSI

    Karlo i Komete

  20. Iby P. kaže:

    Sasa

    Na slici koju si postavila je Kapistin auto, i u Somboru je 🙂

  21. Sasa kaže:

    Iby P.:

    To vozilo je bilo Fiat tj. Lancia Scorpio 1976 od koga je ukupno porizvedeno 1000 komada, a taj koji je Kapista kupio je bio pod serijskim brojem 609.

    Zar taj automobil nije bio Lancia Beta Montecarlo, pravljen za evropsko trziste? Jedino se u USA prodavao kao Scorpion..

     

  22. Iby P. kaže:

    Sasa:

    Ja nisam veliki expert sto se vozila tice, ali proverila sam par detalja:

    Fiat/Lancia Scorpion, Lancia Montecarlo, i Lancia Beta Montecarlo su 3 razlicita vozila.

    Pored razlicitog naziva u Scorpion-a i Montercarl-a (betu posebno necu da navodim) je bilo mnogo razlika. Ne samo u motoru nego i u izgledu. Razlika u imenu je nastala iz razloga sto je Americki General Motors vec posedovao exclusive za naziv Monteraclo , i vozila proizedena za USA trziste su proizvedena pod imenom Scorpion. (Mali broj Scorpiona je ostao na evropskom trzistu !!) Bezbednosni i tehnicki standardi u americi su bili razliciti u odnosu na evropsko i vozilo se moralo prilagoditi tim propisima. Fakticki ponovo se konstruisalo. Tako je nastala razlika u motoru a i u izgledu.

    Evo par podataka: Lancia je izmedju 1975 i 1976 proizovodila Scorpion model za 1976-1977. Ukupno je proizvedeno 1806 (znaci ne 1000 kako sam ranije navela – bila je moja greska ) vozila. Bio je na trzistu samo tokom 1976 i 1977 godine. Zbog male serije je postao tzv collectible.

    Od Montecarla je proizvedeno 7595 vozila , od Bete je proizvedeno 71.258 vozila.

    Scorpion model je bio sa motorom od 1756 cc I 81 KS jer motor od 1995 cc koji se koristio u Montercarlu nije udovoljlio standardima u USA . Montercarlo je imao 120 KS. Scorpion je imao drugacije branike koji su takodjer morali biti u skladu sa raznim propisima. Isto tako je bilo razlike u visini, duzini, sisrini, velicini motora, KS, Razliciti reflektori itd.

    Scorpion je proizveden u najmanjoj seriji, i danas je veoma trazen kao oldtimer u Severnoj Americi.

  23. automehanicar kaže:

    Sto se tice Sitroena to je bio SM Sitroen Maserati bilo ih je par komada u staroj drzavi ,slikarka Olja Ivanjicki je vozila jedan primerak.

  24. automehanicar kaže:

    Oglas za prodaju Lotus Evrope je izlazio u slovenackom listu AVTO MAGAZIN i bio je broj telefona iz Zagreba.

     

  25. Iby P. kaže:

    Tamo je i vozilo kupljeno – u Zagreb od tenisera Jovanovica. (u vezi detalja procitajte moj post na ovoj strani, na pocetku 🙂 )

  26. Anonimni kaže:

    Lotus Europa 1968. se nalazi u Somboru, Bore Stankovica broj 2. Vlasnik je Kacor Zoltan, mobilni 063/8 526 728. Auto je na prodaju, moguca je i zamena. Na slici sa camcem se nalazibas taj auto sto sam kupio od Kapiste iz Subotice. Auto je u skroz originalnom stanju (sem tockova), ispravan je ali treba restauracija. I bolje sto nema one ruzne plehane originalne tockove ima predivne Ronalove siroke aluminijumske felne.Pozdrav, Zolika.

  27. Zolika kaže:

    Lotus Europa 1968. se nalazi u Somboru, Bore Stankovica broj 2. Vlasnik je Kacor Zoltan, mobilni 063/8 526 728. Auto je na prodaju, moguca je i zamena. Na slici sa camcem se nalazibas taj auto sto sam kupio od Kapiste iz Subotice. Auto je u skroz originalnom stanju (sem tockova), ispravan je ali treba restauracija. I bolje sto nema one ruzne plehane originalne tockove ima predivne Ronalove siroke aluminijumske felne.Pozdrav, Zolika.

OSTAVITE KOMENTAR