Dijeta i zdravlje

Sprovođenje dijeta nekada može biti opasno, jer ne unošenje potrebnih nutrijenata može dovesti do bolesti i raznih poremećaja. Nekada je čak dovoljno samo uvesti vežbanje i ne menajti uopšte svoj režim ishrane, i kilogrami će se gubiti, a vi ćete biti zadovoljniji sobom i u boljem raspoloženju. U nekim slučajevima treba konsultovati lekara, koji će vam možda reći da uopšte i nemate višak kilograma za svoje godine.

 

Često možemo videti reklame za dijete koje nam gubitak suvišnih kilograma predstavljaju kao brz i lak proces, ako koristimo određene preparate, ili svedemo broj kalorija na minimum. Ali svako ko je ikada pokušao da izgubi višak kilograma zna da taj proces nije tako lak, i da je često u pitanju borba. Možemo se susresti i sa osećanjem frustracije kad ne ispunimo sebi zadati plan, i kada vaga ne pokazuje ono što želimo da vidimo. Verovali ili ne, najbolji način da smršate je da ne sprovodite dijete, ali da vam osnovni cilj bude da budete zdravi i u dobroj kondiciji, umesto neke brojke na vagi.

Najbolji način za gubitak suvišnih kilograma je fokusiranje na pravljenje malih promena u stilu života koje je lako postići u toku dužeg vremenskog perioda, kao što su ne jesti dok se gleda tv program, zamena gaziranih sokova vodom, ili pešačenje od škole ili posla do kuće. Najbolje bi bilo napraviti lični plan koji će vas voditi u tome. Kada jedna mala izmena stila života postane navika, počnite da radite na sledećoj, i tako redom. Nećete ni primetiti, a već ćete voditi mnogo zdraviji život.

Osnovni princip je da uvedete više voća i povrća u ishranu, a da izbegavate hranu bogatu štetnim mastima, kao što su hamburgeri i pomfrit, masna pržena hrana, slatkiši, i da pijete više vode, a izbegavate zaslađene napitke.

 

Nekoliko saveta kako da budete u dobrom zdravlju, i zadovoljni svojim izgledom

  • Obavezno uvedite neku vrstu vežbanja, barem pešačenje ili vožnju biciklom ili rolerima, nekoliko puta nedeljno
  • Pijte mleko. Mnogi od vas imaju pogrešno mišljenje da mleko ima više kalorija od sokova i gaziranih pića, ali to je zabluda. Jedna čaša mleka ima 80 kcal, a sadrži i proteine i kalcijum, dok jedna limenka gaziranog soka ima 150kcal i sadrži šećer i ni malo nutrijenata
  • Hranite se raznovrsno, uz pet obroka dnevno, ali obavezno uvedite što više svežeg voća i povrća (ne, krompirov čips na žalost ne spada u povrće!)
  • Izbegavajte hranu bogatu štetnim mastima, kao što su hamburgeri i pomfrit, masna pržena hrana, torte, kolači
  • Pijte vodu, najmanje 6 čaša vode dnevno
  • Jedite posno meso, bogato proteinima, kao što su piletina i riba, kao i mahunarke
  • Jedite hleb od žitarica celog zrna, on je bogat vlaknima, B vitaminima i gvožđem
  • Ne preskačite doručak. Studije su pokazale da osobe koje doručkuju pokazuju bolje rezultate u školi, manje jedu tokom dana i manje su sklone gojaznosti

 

Može li dijeta da bude nezdrava?

  • Ne sprovodite iscrpljujuće dijete. Možda ćete nekoliko kilograma brzo izgubiti, ali ako ne promenite svoje navike, brzo ćete ih vratiti kada se vratite starom režimu ishrane.
  • Nemojte koristiti tablete za mršavljenje, bez obzira koliko je reklama privlačna
  • Nemojte izbacivati čitave grupe hrane, npr. mlečne proizvode ili hleb i testenine, jer tako možete izostaviti unos bitnih nutrijenata
  • Svaka dijeta gde je unos kalorija manji od vaših dnevnih potreba je opasna po zdravlje, a to je unos manji od 800kcal
  • Svaka dijeta koja preporučuje potpuni prestanak unosa masti, takođe je opasna, jer su masnoće potrebne u svakodnevnoj ishrani, čak do 30%  od ukupnih kalorija

 

Kako prepoznati znake da je dijeta opasna po zdravlje?

  • Ako primetite slabost, glavobolju, vrtoglavicu, izostanak menstruacije
  • Loši rezultati u školi ili na poslu
  • Promene u ponašanju, kao što je povlačenje u sebe, odvajanje od prijatelja
  • Nastavak dijete i kad je postignuta željena težina
  • Jedenje krišom, povraćanje nakon obroka
  • Promena odnosa prema hrani – neke vrste hrane tretiraju se kao “dobre“ ili „loše“

Ako primetite ove znake kod sebe ili kod nekog koga poznajete, vreme je za razgovor sa roditeljima, lekarem ili psihologom.

Ako prihvatite svoje telo i pravite zdrave izbore, možete držati svoju težinu pod kontrolom, i istovremeno uživati u životu. Možete početi već danas sa uvođenjem malih promena u svoj stil života i ishrane, sledeći smernice u ovom tekstu, i leto ćete dočekati u boljoj formi, zadovoljniji samim sobom, i svakako u dobrom raspoloženju.

Izvor: www.teenshealth.com



KOMENTARI

  1. Aleksandar kaže:

    Pored svoje uloge u suzbijanju apetita, proteini su od sustinskog znacaja za izgradnju misica, posebno kad pojacate intenzitet vezbanja. Neko moze biti zabrinut da kombinacija dijete sa rigoroznim vezbama moze dovesti do gubitka misicne mase. Obzirom da su proteini gradivni elementi misicnog tkiva, adekvatan unos proteina moze da pomogne uzastiti od gubitka misicne mase zbog dijete ivezbi, tokom zdravog programa kontrole telesne tezine. Kvalitetni proteini vam pomazu da izgradite izadrzite nemasno misicno tkivo, smanjuju vreme oporavka posle treninga i poboljsavaju kondiciju muskulature kroz vezbe. Osim toga, povecan unos proteina, zajedno sa treningom uz opterecenje moze da pomogne u odrzavanju misicne mase kako starimo. Soja iz surutka obezbeduju visoko-kvalitetne proteine koji imaju naucno-istrazivacku podlogu za svoje
    prednosti u izgradnji i podrsci misicnom tkivu. http://www.alojavera.wordpress.com

OSTAVITE KOMENTAR