Izlaskom iz samoupravnog sistema i ulaskom u kapitalističko društvo u velikoj meri se promenila svest ljudi kada je reklamiranje u pitanju. Nekada smo velike panoe, bilborde i svetleće reklame posmatrali preko TV ekrana gledajući Američke gradove, željno isčekujući da se slična slika pojavi i kod nas.
Razvojem privatnog kapitala nastala je potreba za reklamiranjem i promocijom, pa je praktično preko noći nikao veliki broj reklama, što u vidu bilborda uz glavni puta, što u vidu svetlećih reklama na banderama, velikih panoa preko zidova zgrada itd… Naravno, neplanskim “nabacivanjem” reklama na svako slobodno mesto u gradu nastao je pravi haos, koji je u velikoj meri ugrozio zelenilo i zaštićeno gradsko jezgro ali i bezbednost ljudi i saobraćaja. O neukusu ne treba trošiti reči jer smo po pravili izvršili lošu kopiju zapadnog stila oglašavanja, unoseći u njega veliku dozu primitivizna i neukusa.
Kada je reklamiranje u pitanju Zavod za urbanizam je tokom prošle godine doneo uredbu kojom se propisuje način reklamiranja i broj reklama. U tekstu pod naslovom “Plan postavljanja oglasnih objekata i reklamnih oznaka na teritoriji grada Subotice”, Zavod za urbanizam, definiše načine oglašavanja i njihovu upotrebu.
Oglasni stub i oglasna tabla
Jedan od najstarijih vidova reklamiranja je plakat, koji se u gradu postavlja na to određena mesta zvanim oglasni stubovi, čiji je izgled prilagođen gradskom jezgru.
Međutim, otvaranjem gradilišta u strogom centru grada, svim „lepačima“ plakata se javlja novi prostor za postavljanje svog reklamnog sadržaja, a prostor je mora se priznati veoma atraktivan. Time se dobija zid plakata, koji u velikoj meri narušava izgled zaštićenog gradskog jezgra.
Slobodnostojeći reklamni pano (city light)
Najzahtevnije ali i najelegantnije rešenje informisanja građana i posetilaca grada je svetleća reklama poznatija kao „city light“
Ova reklama se često može naći izgrebana, išarana ili polupana, ali Direkcija za izgradnju grada kao nadležna za odžavanje istih, u velikoj meri uspeva da ih održava u korektnom stanju.
Ova reklama se uglavnom koristi kao turistički informator i na teritoriji grada ih ima 10. Planom postavljanja turističko-reklamnih tabli u naselju Subotica, predviđeno je postavljanje ukupno 40 tabli na 22 lokacije u gradu i 10 tabli na 10 lokacija na Paliću.
Svetleće table
Svetleće table koje se postavljaju na stubove javne rasvete u zavisnosti od lokacije, odnosno da li se postavljaju u zaštićenom gradskom jezgru ili van mogu biti stilske ili klasične. Stilske table se izrađuju po uzoru na postojeće u skladu sa uslovima izdatim od Međuopštinskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture.
Elegantno rešenje stilske table u Đure Đakovića
Što se tiče sadržaja, stilske table treba da budu turističko-informativnog karaktera, odnosno da ukazuju na lokaciju ili postojanje određenog objekta ili sadržaja u gradu, pa tako nedaleko od ove stilske table stoji i reklama za McDonald’s itd…
Postavljanje ovakvih reklama nije dozvoljeno u strogom centru grada. Tako da ovakvu reklamu sigurno nećete sresti na Korzou, Trgu Slobode, Trgu Republike, oko Katedrale, u Dimitrija Tucovića, Rudić ulici ili pak Matka Vukovića…
Bilbord
Svakako najpopularniji u poslednjih par godina. Njihov broj je za svega par godina narastao do te mere, da su se dešavale situacije da se dva bilborda nalaze jedan iza drugog na 20 metara rastojanja. Ovaj tip reklame u velikoj meri može da ugrozi bezbednost u saobraćaju jer se nepravilnim postavljanjem istih, preglednost raskrsnice smanjuje.
Bilbord nije loš, i on ima svoje mesto u gradu, i to na lokacijama gde se njegovi gabariti lepo uklapaju u okolinu a to su isključivo široki putevi i bulevari, na kojima postoji dovoljno mesta da se isti uvuče dalje od saobraćajnice.
Čak ni zgrade nisu ostale uskraćene reklamiranja pa se kao poseban tip reklame javlja veliko platno preko fasade zida.
Zavod za urbanizam je definisao propise i za ovakav tip reklame gde se između ostalog navodi da je ovu reklamu moguće postaviti na fasadu objekta preko više etaža i iznad venca, odnosno poslednje etaže zgrade tako da ne narušava arhitekturu zgrade. Takođe, na bočnim fasadnim zidovima koji nisu deo oblikovane fasade zgrade (zabat, kalkan i sl.) može da se postavi reklamni natpis na razapetom perforiranom sintetičkom materijalu pod uslovom da se idejno rešenje reklamne oznake prilagodi arhitekturi zgrade i da zauzima max 50% površine fasadnog zida.
Primer1
Primer2
Ako sagledate sve ove primere reklamiranja, možete zaključiti da ste na svakom koraku izloženi propagandi, samo je pitanje da li to primećujete ili ne. Definitivno, Zavod za urbanizam i Međuopštinski Zavod za zaštitu spomenika kulture će imati pune ruke posla kada je oglašavanje u strogom centru grada u pitanju.
Još par primere reklamiranja u strogom centru grada…
Može da izgleda ovako…
… a može i ovako…
Kineska radnja zvana "Korzo", nekada poznatija kao "Radnički".
Samo se malo udaljite od radnje…
Ako duže budete posmatrali sliku, u pozadini ćete primetiti crvenu fasadu objekta poznatijeg kao Vojnić palata. Pogledajte bolje sigurno ćete primetiti…
Nezaobilazna…
Nezaobilazna
a one silne reklame pored glavnim puteva (npr. put prema palicu) od kojih je tesko izdvojiti sta je saobracajni znak a sta nije? dali je i to predvidjeno novim zakonom o saobracaju i ko je nadlezan za to!? sramota ko vodi grad, lopovi jedni! svi cete vi pod palicu!
Gazda morao sam da izbrisem vas poslednji komentar, ali cu vas zamoliti da ga ponovo napisete bez reci sa *. Jednostavno previse psovki.
Da definisani su i uslovi postavljanja oglasnih objekata pored kolovoza.
Pa da pojasnim, pored kolovoza, se definiše "zaštitna zona" u okviru koje se ne može naći oblasni objekat. Ta zaštitna zona varira u zavisnosti od dozvoljene brzine na tom putu. Pa je tako, primera radi, na putu gde je ograničenje brzine 50km/h ta zona široka 1,2m, što znači da reklamni objekat mora da bude udaljen od kolovoza bar 1,2m.
Tabela i za druge brzine
Takođe je propisano da postavljeni oglasni objekati svojim položajem, oblikom, sadržajem ne smeju da zaklanjaju ili umanjuju vidljivost saobraćajnih znakova, svetlosnih saobraćajnih znakova i svetlosnih oznaka.
Ukoliko se oglasni objekti postavljaju u blizini raskrsnice drumskih saobraćajnica ili drumskih i železničkih saobraćajnica u nivou, pešačkih i biciklističkih prelaza preko saobraćajnica obeleženih vertikalnom ili horizontalnom saobraćajnom signalizacijom, položaj postavljene reklamne ili namenske table ne sme biti takav da zaklanja ili umanjuje preglednost okoline sabraćajnice unutar trougla preglednosti raskrsnice.
Trougao preglednosti saobraćaja
Potrebna dužina vizure unutar trougla preglednosti na drumskim saobraćajnicama zavisi od brzine kretanja vozila pa tako, primera radi, ukoliko je dozvoljenja brzina kretanja vozila 50km/h, vozač mora da ima potpunu preglednost raskrsnice 47m pre ulaska u nju. Što znači da iz tog položaja, vozaču preglednost raskrsnice ne sme da ometa oglasni objekat.
Nije mi jasno sta traze ove "nezaobilazne" reklame na centru grada,najruznije su od svih,ako se ne varam ima ih tri u centru grada i katastrofalne su! Ko uzima pare na njima i tako poruznjuje sam centar grada. Da mi je znati.
Dok je SVM bio na vlasti postojao je red a sada Subotica vise nije grad nego palanka sa svim takvim oblicima sto daje i ovaj primer.
Molim clanove predsednistva SVM da svoje stavove (i propagandu) iznose na sastancima sa svojim malobrojnim clanovima i da pocnu koristiti konstruktivnu kritiku u svom obracanju… Hvala im unapred.. (Bolje NAM je bilo.. jest.. pazi da nije..)
Bas se uklapaju u okolinu, a okolinu cini betonski kostur pozorista i table na zelenoj fontani. Vidite da je podnozije tih reklama betonsko kako se ne bi isticalo od pozorista. Zajedno su jedna celina.
hahah….ona slika tajms skvera kida…i onda posle nje slike sugave Subotice da se smoris
Čuvajte se da vam reklame ne dođu glave !
Vetar u Subotici 8. aprila
Crno-bele fotografije poštovani Lanski ono sa korza istina
kad bi bio vetar sve bi reklamu odneo orkan. Hvala DG Y
pa i lep primer dajete sa unistenim pozoristem i zelenom fontanom koje je unisteno dok ste vi gospodo bili na vlasti