Horgoška kapija kao bedem

Oko 300 biciklista trebalo bi danas da prođe trasom od gradića Morahalom, poznatom po termalnoj banji, do Palića (što je nešto manje od dvadesetak kilometara), u sklopu ture „Srpsko-mađarski biciklistički tandem“ kao deo Srpsko-mađarskog IPA programa prekogranične saradnje.

 

 

Biciklisti će koristiti pre nekoliko meseci otvoren granični prelaz Bački Vinogradi – Ašothalom, a zbog ove ture delimično će biti zatvoren i saobraćaj. Prema onome što su poslednjih dana izrekli javni prevoznici na takođe prekograničnom skupu o regionalnom saobraćaju, izgleda da je upravo ova vožnja biciklom ujedno i najbrži način da se povežu naselja sa dve strane granice.

Gužva na graničnom prelazu Horgoš koja nije jenjavala gotovo od maja dovela je do toga da autobusi između Subotice i Segedina razdaljinu od četrdesetak kilometara prelaze ponekad i tri sata. Na Horgošu među godišnje pređe pet miliona putnika, zbog čega je on jedan od najopterećenijih prelaza u Evropi. Kada se tome doda da je horgoška rampa u stvari i rampa za Evropsku uniju, i poslednja stanica na kojoj na razmeđi između EU i jugoistočne Evrope kontrolišu pasoši i prtljag, jasno je da su pri svakom pojačanom saobraćaju zadržavanja ovde neminovna. Kako to izbeći i kako bolje povezati region čiji gradovi Subotica i Segedin imaju ukupno 360.000 žitelja bila je tema završnog projekta IPA programa.

 

Što se tiče onoga što nude prevoznici, pokazatelji su poražavajući. Po rečima Tibora Fazekaša, direktora „Suboticatransa“, polasci su retki, putovanje autobusom dodatno usporava dugo čekanje na granici, zbog čega autobusi često kasne, loša je preglednost sistema za izdavanje karata. Kada je u pitanju železnički saobraćaj, u lošem su stanju i pruga i šinska vozila. Sve do dolaska „ruskinja“, šinobusi srpske železnice zbog toga što nisu ispunjavali uslove EU nisu ni mogli da pređu granicu, već su putnici ka Segedinu granicu prelazili peške i u „komšiluku“ sedali u mađarski voz. Ovakva situacija, naravno, pogoduje ilegalnim prevoznicima, pa su se učesnici konferencije založili za zajedničku borbu protiv ovakve nelojalne konkurencije.

 

I po podacima koje je izneo dr Imre Kešeru, sa KTI neprofitnog naučnog instituta u Budimpešti, neophodno je bolje organizovati saobraćaj između dve pogranične regije. Samo vikendom od 300 do 500 Subotičana prelazi granicu da bi se okupali u „Eržebet kupalištu“ u Morahalomu, s tim da ovaj broj leti dostiže i do hiljadu putnika za vikend. Svakog dana iz Subotice za Segedin kreće 1.100 do 1.300 putnika, pre svega oni koji zbog posla ili školovanja prelaze granicu, ali nije zanemarljiv broj ni onih koji na ovaj način „pojačavaju“ međudržavnu razmenu, odlaskom u kupovinu. Iako malo, ima i onih koje privlači i turistički obilazak.

 

Ukoliko se pogleda čitav region od Ade, Sente i Kanjiže, dr Kešeru procenjuje da svakog dana u Segedin odlazi oko 4.000 ljudi, a nedeljom i do 5.000. Za ovaj broj putnika dva ili tri dnevna polaska autobusa nisu dovoljna. Za prevoznike i saobraćajne stručnjake od velike pomoći bilo bi i najavljeno ponovno otvaranje starog graničnog prelaza Horgoš–Reske koji je prestao da radi nakon što je saobraćaj između dve države „prebačen“ na novi prelaz, na autoputu. Međudržavnim dogovorom potpisanom početkom godine dogovoreno je da se na njemu ponovno podigne rampa i to pre svega za potrebe onih koji peške prelaze granicu, motorima, biciklima ali i za autobuse lokalnih prevoznika.

 

 

POLITIKA



KOMENTARI

  1. vilaverona kaže:

    Postovani.
    nazalost stvarno ovaj problema vec imamo odavno cekanye satima na granicne prelazu i  zbog toga vreme bih bilo da se otvori stari prelaz kod roske , to jedno a drugo bih bilo resenye da konacno napravite velnes park i na Palicu nasi lyudi nebih iso preko na kupanye i nebih nosile pare u drugi grad ili zemlye nego bih ostalo kodnas  i odmah bih manje guzva bilo bih na granici. Trebalo bih da se malo razmislimo o tome.
    Hvala 

OSTAVITE KOMENTAR

IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

What is 13 + 12 ?
Please leave these two fields as-is: