Jedan od osnovnih uslova privlačenja stranih investicija u gradu predstavlja opremanje zone bazičnom infrastrukturom u vidu ekektričnih, gasnih, putnih i vodovodnih instalacija.
Radovi na proširenju gasovodne mreže od Palića do kasarne Petra Drapšina su počeli, čime će se izgraditi magistralni krak za potrebe buduće industrijske zone na tom mestu. Investicija uz sam Palićki put košta 5 miliona dinara i biće završena u narednih dva meseca.
Paralelno sa gasovodom, vodovod je uz donaciju slovačke vlade uspo da pokrene investiciju koja treba da poveže vodovodom Palić i Suboticu a samim tim i omogući priključenje Industrijske zone na istu.
Da se jedna po jedna osnovna infrastruktura rešava govori i činjenica da je tokom septembra potpisan ugovor sa Elektrodistribucijom oko postavljanja ekektričnih instalacija za potrebe Industrijeske zone.
Ulaganje Elektrovojvodine u industrijske zone u Subotici
Elektrodistribucija Subotice je pokrenula i investiciju uvođenja električnih instalacija i u zoni kraj Severa. Trenutno se vrše radovi na kopanju kanala.
E sad, licni stav
Onaj ko redovno prati tekstove o razvoju grada, može da zaključi da je u 2010. godini u velikoj meri rađen posao koji je trebao da se radi jos 2002.
Industrijska zona, Palic, Zorka i Y krak su četri ključne stvari koje mogu ovaj grad da probude iz više decenijskog mrtvila, a na svu sreću, u sve četri investicije se ulaže i sve četri investicije su započete baš 2010. godine.
Naravno ovaj posao neće biti gotov sutra, niti za mesec dana, pa čak ni za godinu ili dve već će se postepeno po segmentima savaki od projekata razvijati. Y krak će prvi deo trase od graničnog prelaza do Žedničkog puta dobiti tek na leto iduće godine, a na ostatak trase, do samog autoputa će se sačekati još bar godinu dana. Industrijski park će dobiti infrastrukturu iduće godine za potez uz sam Palićki put, dok će veći deo placa biti opreman postepeno u narednim godinama. Palić bi treba za godinu dana da dobije komplet Veliki park, sređivanje peščane plaže, Ženskog štranda, ulaganje Terme itd, ali će se na čišćenje samog jezera , kao i razvoj istočne obale sačekati bar par godina.
Sve u svemu ono što je trebalo da krene 2002, i da bude okončano 2010, kreće 2010. a biće okončano … to niko ne zna, ali je bitno da su se stvari pokrenule.
Niko nije lud da investira pored močvare. Toliko puta je obećana čista voda u Paliću da više niko ne veruje u to . Investitori jedan po jedan prolongiraju , odustaju ,razmišljaju . Mi se opet bavimo baštovanstvom ,sređujemo park , staze ,cveće , samo da se ne dira u ono što je naj bolnije. Kvazi stručnjaci za vodu su doveli do ovog stanja. Isti ti ne mogu da odrade ništa pozitivno a najglasniji su i lažu sebe i javnost. Kada se još bude potencirala pretraga za bombom , biće drž – nedaj. Svojevremeno je Miljković i ondašnja vlada dozvolila su šepurenje Slovenaca i Mihajlovića iz Beograda . Pregledali su deset kvadrata i slavodobitno izjavili : bombe nema , investitori izvolite. Otada se investitori pobiše da stanu u red.
Na svim mestima gde se pojavljuju moji tekstovi i komentari , upozoravam da dok investitori ne vide barem petsto kupača , nešto čamaca , pecaroša i života na vodi , nema investicija .
Sadašnja gradska samouprava gasi požar gde može sa promenljivom srećom . Šteta što je neko pomešao prioritete a oni su u ovom slučaju jako bitni kao i doslednost. Svojevremeno sam im se divio kako su svesno primili na sebe svu odgovornost . Samo da ne izgore u nastojanju da popune sve rupe i zadovolje sve apetite.
Y krak će prvi deo trase od graničnog prelaza do Žedničkog puta dobiti tek na leto iduće godine, a na ostatak trase, do samog autoputa će se sačekati još bar godinu dana. Industrijski park će dobiti infrastrukturu iduće godine za potez uz sam Palićki put, dok će veći deo placa biti opreman postepeno u narednim godinama.
Dragi "djo Mla" hvala ti na iskrenosti koju si saopštio, akoju potenciram tvojim gornjim citatom. Kelebija će znači da bude spojena sa starim putem za Novi sad " tek na leto iduće godine". Verovatno će uspeti i taman lepo pada za Dan grada, a to pada tri nedelje unutar kalendarskog leta. ne smeta ni kasnije da bude gotovo ali neka neko kaže da će to biti tada i da će biti urađeno kako treba sa svim objektima, na 800 metara, na 8.500 metara i na 10.500 metara ( malo zaokružujem precizne distance, a i ne smem da se zakunem da će biti baš tamo kao je sada predvidjeno jer prostorni plan je rekativna, zavičajna kategorija), posebno molim da se obrati pažnuja na nadvožnjake i natputnjake kao dopunske pozicije u odnosu na ove komercijalne objekte. I neka se put lepo ogradi, označi i vidite da se dodatno ljudima u tom ataru naprave natputnjaci jer setite se kakva se galama dizala pa su vanredno pravljeni ti natputnjaci na onom delu tzv auto puta od Bačke Topole pa na sever do Bačkih vinograda. Po istoj formuli ljudskih i manjinskih prava i seljačkih stvarnih potreba molim da se omogući ljudima iz Đurđina, Ljutova, Tavankuta , Crvenog sela, malog Bajmoka, pa sve tamo do Bikova i Veušića i onamo nazad do šebešića da prelaze preko novog Ipsilon puta na tačkama gde su to radili poslednjih 350 godina. Jel pošteno? Od kada su se ljudi tu naselili oni imaju svoje staze i puteve i imaju pesmu u stari stazama koju pivaju glasnije nego himnu, zašto bi sada menjali svoje staze zato što država hoće uzduž kroz njiova imanja da napravi glavni put pa da bi ušparala na tim natputnjacima oni moraju da drndaju traktore i da maltretiraju stoku po 10 ili 20 kilometara tražeći prelaz preko auto puta.
Zamislite samo kakvu će patnju doživeti zečevi, lisice, srndaći i sve ostalo što ne leti kad se postave žičane ograde pored puta. Ne šegačim se, to je ozbiljan problem , zemljotres za ekosferu, za lokalnu zoozajednicu. Ministar za ekologiju se nije izjašnjavao o tome a sasvim je logično da postupi kao Amerikanci i jpš neki narodi i da zabrani svaku vrstu lova u zoni u kojoj će žičanim ogradama pored novog auto puta biti presečena prirodna staništa životinjsklog sveta. Zabrana bi važila bar jedan dan duže od prosečnog životnog veka najmlađe životinje na dan postavljanja ograde. Sve one koje na svet dodju posle žice živeće sa osećanjem da je taj logor njihova prirodna teritorija. Za njih je globalizam nedokučivi san. samo će iz globalizovane civilizacije dolaziti naoružane ubice nedužnih stvorenja /Eufemizam:lovci/ da ih redovno tamane.
I pre nego što krenem na jedan izazovni zadatak noćas, da ovaj sat viška vremena u danu koji ima 25 sati, potrošim i na jednu čestitku:
Bravo za priznanje da su placebi za sada duplo golo. Svi to znamo samo niko neće glasno da izgovori. Nema tamo infrastrukture i tačka! Zašto nisu svi ti sistemi dovedeni do " vrata novog raja" za proteklih 20 godina ? Za poslednjih 10 godina" zašto ?
Zašto nisu bar nacrtani i unetio u planove ? Glavni vodovi ?
zašto?
Imao bih šta da kažem ali stigao mi je prevoz, ne volim da me čekaju.
Zašto? Ko sme da se zakune da će se to spremiti za tako kratko vreme kako gore pišeš dragi "djoMla". Ne fali ti iskrenosti, dodaj malo više opreznosti!
To je trenutno realan rok. Ako se finansiranje projekta obustavi, onda se rok produzava. Trenutno tako stoje stvari.
O pa definisi prvo pojam kada je jedan put gorov. Kada bude osposobljen da primi saobracaja na sebi ili kada dobije i poslednje parce ograde oko sebe, sa sve pratecim obejktima uz sam put. Takodje da li tu smatras autoput punog profila ili put rezervisan za motorna vozila (polu autoput). Rok o kom pricamo je vreme potrebno da prodje da se prvi automobil provoza putem sa tri trake bez dodatnog sadrzaja.
Sta sada treba da svaki letnji put u ataru dobije nadvoznjak? Svi putevi koji imaju asfalt ce dobiti prelaz (podvoznjak ili nadvoznjak), sem jednog gde ce se uraditi bypass (za Tavakut i Ljutovo).
Predvidjen je niz prolaza ispod Y kraka bas za te svrhe. Samo sto o tome ne pisemo jer bi nam tekst bio dugacak koliko i sam generalni projekat istog. (posto jos uvek nema glavnog)
Ono sto bi dodao je to da vi sigurno niste inzenjer, jer covek koji nije projektovao bilo sta iz bilo koje sfere inzenjerskih nauka odprilike ovako rezonuje (nista lose). Pod uticajem politicara koji pricaju o raznim projektima, a realno vecina njih slabo zna o istima, dolazi se do situacije da se o projektima malo zna, i uglavnom se zna ono sto politicari ispricaju, pri tome zaboravljaju ci da iza svega toga stoje inzenjeri ili doktori inzenjerskih nauka, pocev od profesora sa Gradjeviskog fakulteta do profesora sa FTNa itd… Znac jedan ozbiljan kada u drzavi koji zna svoj posao.
Drugo ne gradimo mi prvi u svetu autoput, pa samim tim nema ni smisla lupati glavu sta sve treba da sadrzi jedan takav projekat, vec se identicni uzme od Nemaca koji u ovoj sferi rade vec decenijama i koji su sve probleme vec odavno razradili pa i taj proble zivotinja, prelaza za traktore, odvodjenje atmosferske vode sap puta, ostavljanje prostora za izgradnju zeleznice, kanala itd…
E sad druga je prica da li ce biti para da se bas svaki nadvoznjak uradi bas u momntu otvaranja puta.
Neke od tih podataka koje si prezentovao nisam znao, a nisam hteo ni da pitam jer iovako sam preopširno pisao. Slažem se da je " gotovo kad je gotovo" kako ti kažeš na to sam mislio.Svakako sam mislio da se gradi pola od punog puta na Y deonici. Glavni projekat kao kičmu investicije i za finansije i i za izvođače i za rešavaneje imovinskih prava nisam ni spominjao jer čini mi se da to svi znaju i svi se prave blesavi. Sporadično se u štampi to provlači ali svi nešto okreću glavu.
Što se ispusta ili prolaza za životinje tiče, drago mi je da se sa tim računa ali ostajem pri ideji da treba sprečiti lovce da ih koriste kao stupice i zamke i mesta za zasede.
Ne zalažem se za svaki letnji put da dobije mogućnost ukrštanja ali seti se malo vremena između jeseni 1996. čini mi se kada je pušten saobraćaj od Feketića prema severu pa negde do 2000. ( grubo rečeno) kada se kidisalo na zvezde da se naprave nadvožnjaci ili natputnjaci za okolno stanovništvo. Dakle trebalo je njima treba i ovima na "zapadnoj obali". Seljačke potrebe su jednake, treba li da pričam da imaju i jenaka ljudska i nacionalna prava. Molim lepo oni će to da lupe na sto čim se ukaže prva prilika. Zato sam ja pominjao gore da će to biti novo poglavlje jer će trebati još para, a onda još vremena.
Neću sada da produbljujem taj aspekt, Svakako ti hvala što nas hraniš na kašičicu informacijama kojima verujem.
Moras da nas razumes, cilj je da sto vise sugradjana procita tekst koji zbog toga mora da bude "kratak" i da se u njemu kaze ono najbitnijem jer ako je tekst dugacak ljudi jednostavno okrenu glavu i ne zele ni da krenu da citaju. Iz tog razloga se trudimo da napisemo ono najbitnije, pa tako na primer, kada je Y krak u pitanju jasno opisemo sve etape u izgradnji puta, kako bi gradjani prolazeci kraj gradilista i samo ocenili u kom je to stanju i koliko je ostalo da se uradi.
Jos je tokom aprila i maja potpuno bilo jasno da se rok ne moze ispostovati sto smo mi navodili u svakoj vesti a sto je i sam ministar Mrkonjic nedavno najavio.
Odlaganje roka za Y krak i zvanično
Zato postoje komentari da u slucaju da nekoga zanima nesto vise o gradilistu pita i dobije odgovor, naravno u slucaju da smo upoznati sa tim.
I na kraju moj stav o slucaju Farkas je poprilicno neutralan, sto ne znaci da i vas treba da bude isti. I sa Belim se u nekim stvarima mimoilazim a u nekima slazem.
Ko je u pravu Farkaš ili država?