Između mogućnosti i snova-tramvaj

U srcima mnogih Subotičana i dalje se nalazi tramvaj i svi se sa nostalgijom sećaju ove vrste javnog prevoza. Pre četiri godine pokrenuto je par inicijativa da se ponovo uvede tramvaj kao vrsta javnog prevoza. Tada je i naručena saobraćajna studija javnog prevoza da bi se videlo koji je najbolji vid prevoza za naš grad. Od sredine prošle godine ponovo su “nostalgičari” pokrenuli inicijativu za vraćanje tramvaja kroz razne društvene mreže na kojima obrazlažu zbog čega bi bilo dobro da se uvede tramvaj.

 

Tramvaj je mnogim Subotičanima ostao u sećanju kao jedan od udobnijih i atraktivnijih vidova javnog prevoza.  Ukidanje tramvaja je bio istorijski momenat za Suboticu, a oni stariji se sa nostalgijom sećaju tog vremena. Stručnjaci objašnjavaju da je u ovom trenutku nerealna želja da se on vrati. Da bi se ponovo uveo potrebno je nekoliko desetina miliona evra što naš grad nema.

 

– Kada smo govorili o mogućnostima uvođenja tramvaja  naručena je studija o saobraćaju. U ovom trenutku moram da kažem da kilometar izgradnje  i montiranje tramvajske mreže sa vozilima i depoima košta više miliona evra. Čini mi se da za sada ne postoje realne mogućnosti za uvođenje tramvaja – rekao je pomoćnik ministra za životnu sredinu, rudarstvo i prostorno planiranje Nebojša Janjić.

 

Da podsetimo, 7. septembra 1897. godine krenuo je prvi tramvaj u Subotici pre Beograda, Zagreba, Novog Sada i Segedina. Okićena tramvajska kola, jedne belgijske firme, provozala su 250 izabranih zvanica, upravo izgrađenom tramvajskom linijom od “Somborske kapije” do centra grada. Drugog aprila u popodnevnim časovima 1974. godine je utihnulo zvono tramvaja. Prva tramvajska linija vodila je od somborske kapije, gde se danas nalazu benzinska pumpa u  Malom Bajmoku, preko Rudića, zatim Korzom do pruge na Paliću. Dužina ove tramvajske linije bila je oko deset kilometara. Studija saobraćaja o javnom prevozu je pokazala ukoliko bi se ponovo uveo tramvaj trebalo bi da se obezbedi nekoliko desetina miliona evra, stim da ostaje otvoreno pitanje koliko bi bio isplativ.

 

Pre 38. godina, gradski oci u Subotici doneli su odluku da se ukine tramvaj, pravdajući tu odluku činjenicom da je autobuski prevoz jeftiniji. U mnogim evropskim gradovima je kasnije ponovo uveden tramvaj, a u Subotici nije, već su se žitelji okrenuli drugoj vrsti javnog prevoza. Uspomena na Tramvaj je građanima ostavljena na uglu ulice Rudić.



KOMENTARI

  1. Bilo nekad kaže:

    Divna fotografija…

    Lepa je i tema, ali od lepih sećanja se, nažalost, ne živi.

    Neumoljive brojke iz saobraćajne studije odnose se na broj putnika koji će se prevesti u tzv. vršnom času tj. u vremenu kada se predvidja prevoz najvećeg broja putnika u toku dana.

    Nekada dok su FABRIKE RADILE i radnici morali putovati na posao, a radilo se čak u TRI SMENE, kao vršni časovi su se smatrali periodi između 05-07, 13-15 i 21-22 h.

    Danas toga više nema. Nema fabrika koje rade, nema radnika koji putuju, nema novaca…

    Najveća glupost toga vremena nije ukidanje tramvaja nego KANALISANJE celokupnog saobraćaja kroz centar grada. Uzročno-posledična veza takve odluke je bila i neophodnost proširivanja glavnih gradskih saobraćajnica tj. uklanjanje  tramvajskih šina…

    Plaćena je preskupa cena ljudske gluposti jer su odluke umesto STRUKE donosile  razne paorende… a o silnoj materijalnoj šteti i gubitku ljudskih života u saobraćaju koji je decenijama tutnjio (i još uvek tutnji) kroz centar grada, izlišno je govoriti.

     

     

     

  2. deki85 kaže:

    Ova tema se nekako ponavlja na svakih nekoliko meseci. Moram reci da tramvaj nije toliko idilican prevoz. Vozim se gotovo svakodnevno njime u Beogradu. Najsporiji je vid prevoza, a i prvi je koji je posustao tokom ovih sneznih padavina. Subotica nema adekvatnu ni putnu infrastrukturu, a kamo li da opet gradi tramvajske linije. Eventualno bi se mogla ukljuciti u projekat Severnog bulevara, mada opet sa kojim ciljem? U Subotici gradski prevoz ne funkcionise. Vec decenijama nije uradjena revizija autobuskih linija. Ljudi se vise ne krecu u tolikom broju napr ka Severu ili drugim posustalim firmama. Polasci jednostavno moraju biti cesci, jer to moderan tempo zahteva. Retko ko je spreman da ceka duze od 10ak minuta. Treba videti da li su nam neophodni za to mini busevi ili kombiji. U Beogradu saobracaju privatni kombiji koji prate autobuske linije, dakle funkcionisu na principu linijskog taksija i veoma su povoljni, a pomazu tamo gde su polasci autobusa retki. Tako da bi grad mogao i da potpise komercijalne ugovore sa nekim privatnicima, koji bi mogli da udju u pricu sa svojim kombijima- naravno samo ako grad nema novca da sam kupi kombije.

  3. Lansky kaže:

    Kažu da je sedamdesetih godina međunarodni put E 75 mogao zaobići grad ali se tadašnja gradska uprava opredelila da ga provuče kroz grad i tako o trošku države (a ne opštine), dobije asfaltiranje u širini 4 trake za Beogradski i Palićki put.

  4. djomla kaže:

    Što je bio jedan od pametnijih poteza. Da to tada nisu uradili, danas bi se do Palića vozili putem sa dve trake. Imali bi putnu infrastrukturu kao Sombor.

    Jedini problem je to što je rušenje i urbanizacija na tom pravcu zastala kod Ekonomskog fakulteta.

  5. Kertvaros kaže:

    Napisem ja tako komentar, prepisem ona cetiri broja i – neispravan kod i sve se obrise. Da li sam ja glup da prepisem cetiri numere ili je nesto drugo u pitanju?

  6. ivan kaže:

    Kertvaros:

    Napisem ja tako komentar, prepisem ona cetiri broja i – neispravan kod i sve se obrise. Da li sam ja glup da prepisem cetiri numere ili je nesto drugo u pitanju?

    I meni se to stalno dogadja. Kopiram komentar i ako od prve neuspe uradim paste i ponovo upisem kod i posaljem. I onda uglavnom prodje

  7. ivan kaže:

    Verovatno je istina da danas nema te frekvencije kao nekad ali meni se ipak cini da infrastruktura ipak privlaci svasta. Da ima dobra tramvaj linija mozda bi neko prija tamo napravio zgradu nego tamo gde nema nikakvog masovnog transporta. Mozda i neki privredni objekti bi se prije sagradili pored takve linije nego drugde a onda bi bilo i putnika. Jedno vreme sam ziveo u pesti i obozavao sam i tramvaj i metro. Kolima ili busem negde otic je obicno bilo samoubistvo, pogotovo preko mostova. Subotica verovatno nece vise nikad imati tramvaj ali bi ja voleo da ga ima. Meni tramvaj mestu daje neki gradski smek.

  8. Fijakerista kaže:

    Možda stvarno neće više biti tramvaja, o tome neka odluče stručnjaci (ali pravi). Međutim, gradskom saobraćaju definitivno nešto nedostaje, a to nije samo putna mreža.

    @djomla

    … a sad imamo putnu mrežu kao Kupusina! Kad si zadnji put bio u Somboru?

  9. SubUrban kaže:

    Ukoliko je ostao još neki saobraćajni inženjer kojem su stručna dostignuća jača od partijskih, možda bi nam mogao objasniti gde se krive seku: kada je šinsko vozilo opravdano a kada ne.

    Opet, možda bi i njegove kolege iz Jadnog Zavoda za Urbanizam mogle da projektuju budućnost širenja grada tako da povezuje (buduće?) industrijske zone (npr. mali bajmak, kasarne i palić tj. linija 6.)

    Ukoliko je parametar za isplativost sadašnje iskorišćenje auobuskoh linija, avaj, sve ode u propast – mnogi dižu ruke zbog cena, a mnogi zbog drugo čega … u svakom slučaju je smelih vizionara ponestalo još u prvoj polovini xx veka. Danas su važnije naredne četiri godine po izborima od nejasne budućnosti. U ostalom, ko još planira da mu deca ostanu u našem malom mistu?

     

  10. Ivica kaže:

    Po meni, da bi tramvajski sistem u ovom gradu uopšte bio rentabilan, on bi morao da bude zamena za autobuske linije, taksi vozila + sve ostalo što ova dva ne mogu da ponude…

    Znači, osim spajanja bitnih destinacija i praćenje prometnih ulica, taj tramvaj bi morao da ulazi u sam centar grada, da prolazi kroz glavni trg, radijalac…da su linije kraće, a mnogo učestalije…Meni danas ne vredi da koristim javni gradski prevoz…prvo cena, a drugo, da skoknem do centra, nema takva linija, da odem do posla, moram da presedam na dve stanice, moram da pešačim 10 min, autobusi na tim linijama idu svakih sat vremena!!! Pa nije ni čudo što ih skoro niko ne koristi…

    U prevodu, tramvaj treba da omogući brz, efikasan i jeftin prevoz, a da ulice potpuno rastereti automobila…da auto bukvalno pališ samo kada ideš van grada…nešto poput metroa u velikim metropolama…

    I sad, na kraju, da se vratimo u realnost…mislim da vam ne treba ama baš nikakav čovek iz struke da bi obelodanio da su subotičke ulice suviše tesne za tramvajske šine…Uvođenjem jednog koloseka sistem ne bi bio efikasan (smene tramvaja i momoilaženje na stanicama), dva koloseka bi značila ukidanje dve trake kolovoza….odakle nama dve trake? I ovako ih jedva imamo na glavnim putevima, a po 4 samo na E-5 putu i Senćanskom putu…

    Da sagledamo samo glavne saobraćajnice: centar – Štrosmajerova, Dimitrija Tucovića, Matka Vukovića, pa tu recimo da može da se provuče…Nušićeva i B. Radić, uz uslov da šine budu “ugrađene” po sred kolovoza i da to koriste i automobili i tramvaj, može i to….Na Somborskom, moguće uz uništavanje zelenog pojasa, Braće Radić takođe, Karađorđev isto, Radijalac isto…Kroz Maksima Gorkog samo uz rušenje celog niza kuća i zgrada sa jedne strane, Isto i na Beogradskom, isto i na Senćanskom, isto i na Segedisnkom itd…

    Stavite to papir…Pa, možda ću sad preterati, ali možda bi podzemni laki metro koštao jednako toliko…zaključak je da ovo može ostati samo san i ništa više…

  11. dasHHa kaže:

    Prigradska laka železnica + trolejbusi + busevi na baterije ili hibridni pogon,učestali polasci i tačnost +jeftine mesečne karte za sve linije i rešen problem,brzog,jeftinog i efikasnog transporta.Samo da pozovemo 50 japanaca da ovu ideju realizuju jer balkanac ovo neće napravit!

    Da ne zaboravim ogromno smanjenje zagađivanja.Kolika je prosečna godišnja registracija auta(+ ostali troškovi),20.000 din??

  12. stormwatch kaže:

    Citajuci vase komentare a posebno Ivicine mogu se sloziti posebno sa onim sto je on naveo. Medjutim kada je stvarno tako (losa putna infrastruktura, nepostojanje ikakve vizije o buducnosti od onih koji su 50 godina krojili ovaj grad). Zasto mi Suboticani stvarno ne bi poceli da potpisujemo peticiju za LAKI METRO! To je ubedljivo najbolji vid prevoza za Suboticu!

  13. Anonimni kaže:

    Subotica tramvaj 1897-2014 Szabadka villamos – 2014. april 2-og éetrdeset godina bez tramvaja imamo reprint vozne karte – tramvajske – 2. aprila delimo da se setimo – Gyula Dietrich

  14. Anonimni kaže:

    120 godina SUBOTICKOG TRAMVAJA 1897 – 1974. zivio je 77 godina do 2. aprila

OSTAVITE KOMENTAR