Jazziré – poslednji festival u ovoj godini.

Jazziré je mali gradski kulturni, a u isto vreme i kulturološki događaj, koji se ne povladava pomodarskim trendovima. Ovaj put u decembru, pred same praznike, dolaze nam umetnici iz Francuske i Mađarske, dok u domaćem dresu nastupaju vrsni muzičari iz Beograda, Novog Sada i sa Palića. Festival se održava u društvenom baru i savremenom galerijskom prostoru Klein house, u Štrosmajerovoj 9.

Pic Tim Dickeson 28-10-2015 Igor Miskovic (Guitar) Srdan Mijalkovic (Sax) Aleksandar Hristic (Drums) Vanja Todorovic (Bass)

Pic Tim Dickeson 28-10-2015 Igor Miskovic (Guitar) Srdan Mijalkovic (Sax) Aleksandar Hristic (Drums) Vanja Todorovic (Bass)

#8 Jazziré festival

Klein house, Subotica

20.12.2016 / 20.30 h

Antez: Continuum (FR)

Hashima (Beograd, RS)

Aleksandar Hristić – bubnjevi, Vanja Todorović – kontrabas, Srđan Mijalković – tenor saksofon,

Igor Mišković – Archtop gitara

Igor Miskovic - Hashima

21.12.2016 / 20.30 h

MASK (Novi Sad, Palić RS)

Nenad Marković – truba, Lordan Skenderović – truba

Lordan Skenderovic

GREMI duó (HU)

Grencsó István – saksofoni i bas klarinet, Miklós Szilveszter – bubnjevi

Grencso Istvan

O festivalu

Jazziré je svakako specifičan muzički impuls grada Subotice i izraz permanentne borbe protiv konvencionalnog umetničkog izražavanja. Eksperimentalna, avangardna i istraživačka muzika, sasvim sigurno i free-jazz, prelazi i fuzije ka drugim muzičkim pravcima, često vraćanje korenima i ritualnoj muzici, a možda i ponajviše njegova organska povezanost sa tekovinama savremene evropske improvizovane muzike – pojmovi su koji se najčešće vezuju za ovaj tako specifičan festival. Osmu godinu za redom Jazziré festival publici predstavlja taj tako interesantan svet improvizacije, muzičkog nadahnuća i beskrajne slobode.

Prvo veče na festivalu slušamo jedan vrlo specifičan zvučni performans francuskog umetnika Anteza, zatim Hashimu – jedan od najaktivnijih beogradskih sastava koji donosi muzičku fuziju lišenu tradicionalnih stilskih obeležja, a ipak konceptualno utemeljeno i zaokruženo muzičko putovanje.

Drugo veče posvećujemo manjim muzičkim dijalozima, slobodnoj formi i potpunoj improvizaciji. MASK u okviru jednog performansa donosi sučeljavanje dva različita pristupa sviranju istog instrumenta – trube, dok GREMI svoju koncepciju grade na dugogodišnjem iskustvu sviranja u istom sastavu (Grecsó Kollektíva), ali i nepredvidivosti koju donosi free jazz…

Slobodna forma, istraživački koncepti u muzici, eksperiment uživo… Jazziré.

Ulaz je slobodan, dođite na vreme. Dobrodošli.

plakat jazzire 2016

 

BIOGRAFIJE UMETNIKA

Antez: Continuum (FR)

Antez je francuski perkusionista i “vajar zvuka” koji kroz svoje preformanse ispituje odnose zvuka i fizičkih karakteristika prostora, a ne manje važno i percepciju zvuka od strane prisutnih u različitim kulturološkim okruženjima. Veruje da ne postoje granice zvučnih eksperimenata.

 

Program pod nazivom “Continuum”, bavi se pronalaženjem specifične rezonance prostorije u kojoj se performans održava, korišćenjem jednog velikog timpana, specijalnih udaraljki i bezmalo hipnotičnog kružnog kretanja, pomoću kojih proizvodi kontinuelan zvuk. Godine iskustva i bezbroj eksperimenata su ga dovele do toga da pomoću akustičnih instrumenata proizvodi zvuk sličan onome što proizvode sintisajzeri zvuka. Ipak, fokus performansa je na konstantnom kružnom kretanju koje Antez poistovećuje sa ritualnim kretanjima prepoznatljivim u mnogim drevnim civilizacijama, susretu horizontalne površine membrane bubnja koja daje zvuk i vertikalne ose oko koje se sve odvija.

 

Umetnik Antez je na proputovanju kroz našu zemlju, a ova zimska turneja ga vodi od Švajcarske i Francuske, preko Holandije, Nemačke, Češke, Austrije, Mađarske i Srbije, do Makedonije, Grčke, Turske, Bosne i Hercegovine, Italije…

 

 

 

Hashima (Beograd, RS)

Aleksandar Hristić – bubnjevi,

Vanja Todorović – kontrabas,

Srđan Mijalković – tenor saksofon,

Igor Mišković – Archtop gitara

 

Hashima je beogradski sastav koji udružuje raznovrsna pređašnja muzička iskustva u stvaranje muzike koju je stilski teško kategorizovati. Među inspiracijama izdvajaju Vejna Šortera, Vasilija Mokranjca, Igora Stravinskog, improv, rok i folklor. Poetiku crpe i iz evropskog umetničkog filma i književnosti, koji se sublimno prepliću sa tkivom autorske muzike dajući joj programski karakter. Teme kompozicija Igora Miškovića uglavnom čine muzički motivi koji se kroz aranžman i slobodne improvizacije razvijaju do krajnjih razmera, bez ustezanja od buke ili suptilnih lirskih minijatura. Četiri različita instrumenta i senzibiliteta pronalaze se u formi ogoljenoj od tradicionalnih stilskih obeležja sa sadržajem inspirisanim dalekim napuštenim ostrvom u Japanu – Hašimom. Sastav je krajem 2015-e objavio debi album “Tideland” za koji su recenzije pisali New York City Jazz Record, JazzTimes, JazzWise.

“Hashima, an unusual confluence of classicism, Balkan folk forms, avant garde racket and lyricism.”

“Hašima, neobični spoj klasicizma, balkanskog folklora, avangardne buke i lirizma.”

– Thomas Conrad – JazzTimes

 

 

MASK (Novi Sad, Palić RS)

Nenad Marković – truba, Lordan Skenderović – truba

 

 

Dva trubača koja žive u Novom Sadu, u osnovi rade na različitim poljima, ali ih s vremena na vreme spaja žeđ ka improvizaciji i eksperimentalnoj muzici. Dok je Marković profesor na Akademiji umetnosti i često putuje u inostranstvo povodom svojih koncerata na polju improvizovane muzike, Skenderović većinu vremena nastupa kao trubač SNP-a i Vojvođanskih sinfoničara, baveći se paralelno i eksperimentalnim zvukom u nekoliko elektro i ambijentalnih sastava. Obojica su ove godine nastupali u duo formacijama sa drugim umetnicima, ali ovo je njihov prvi zajednički javni nastup. Tokom ovog akustičnog koncerta na Jazzire festivalu, imaćemo prilike da čujemo spoj dva potpuno različita pristupa istom instrumentu. Dva različita razmišljanja. Ali i jedinstven koncept baziran na slobodnoj formi i vrlo često, potpunoj improvizaciji.

 

 

GREMI duo

Grencsó István – saksofoni i bas klarinet

Miklós Szilveszter – bubnjevi

 

 

O vrsnom mađarskom saksofonisti Ištvanu Grenču verovatno je čula i šira slušalačka publika. On je jedan od najplodonosnijih umetnika mađarske džez scene, koji je svoje ime debelim slovima upisao u anale centralno-evropske improvizovane muzike. Sarađivao je osamdesetih, pa i kasnije, sa poznatim mađarskim pijanistom i kompozitorom Đerđom Sabadošem, a danas je jedan od retkih koji u kontinuitetu radi na očuvanju muzičkog nasleđa ovog vrsnog kompozitora. Iza Grenčoa su brojne decenije na sceni i veliki broj snimljenih albuma. Nastupa uglavnom sa svojim osnovnim kvartetom, ali često i u duo / trio improvizovanim formacijama sa umetnicima iz okruženja. Od 2012. godine upravo je njegova najučestalija duo formacija sa dugogodišnjim saradnikom iz Grencso Kollektive-a, bubanjarem, rođenim Zrenjanincem, Silvesterom Miklošem.

 

A Mikloš, zasigurno je jedan od najtraženijih bubnjara u Budimpešti. Profesor je na džez odseku Muzičke akademije Ferenc List. Samo ove godine imao je nastupe sa umetnicima poput Akoša Selevenjija ili Petera Brocmana, ali kontinuirano radi i sa svojim AMP triom, Grencso Kollektivom, pa i na svojim solo projektima.

 



KOMENTARI

  1. Deki kaže:

    Ali taj francuski muzičar Antez, kako je to bilo dobro sinoć! Puf-pant!

OSTAVITE KOMENTAR