Kako očuvati mentalno zdravlje za vreme karantina

Pre nekih desetak dana sve je bilo normalno i živeli smo kao i ranije. Od tada svaki dan donosi nove promene, informacije koje nas uzdrmaju i menjaju naše živote. Mi danas ne živimo život na način kao pre nedelju-dve, a svesni smo toga da možda za nedelju dana nećemo živeti kao danas, već će biti još teže. Ove neprestane promene i pretnja nevidljive opasnosti izaziva razne reakcije kod ljudi, od šoka, neverice, preko otpora da prihvatimo, do uznemirenosti panike, napetosti,nervoze do ljutnje. Sva ova osećanja i njihovo turbulentno smenjivanje dešavaju se  zato što se nalazimo u situaciji povećanog stresa na šta mi reagujemo i telom i osećanjima. U ovom tekstu navešćemo sugestije stručnjaka za mentalno zdravlje kako da se lakše prilagodite na ove okolnosti života, pogotovo u samozolaciji i karantinu, i da što bolje sačuvate svoje mentalno zdravlje.

Važno je da svakim danom povratimo osećaj kontrole nad sopstvenim životom,a to ćemo postići tako što ćemo naše dane ispuniti aktivnostima, rutinama i strukturom. Možda će vam ova sugestija sada delovati neozbiljno, ali kako se količina stresa povećava, razumećete da su bazične stvari neophodne da bi ostali pri zdravoj pameti.
Zato: navijte alarm za buđenje svaki dan u isto vreme, ustanite iz kreveta, presvucite se iz pidžame (bilo koliko vam je udobno da budete ceo dan u njoj), održavajte svoju ličnu higijenu redovno čak i ako nikoga nećete sresti ceo dan, napravite sebi doručak. Svoje obroke uzimajte približno svak dan u isto vreme. Čak i ako nemate apetit, pojedite nešto malo. Potrudite se da ne poremetite svoj biološki sat, da ne obrnete dan i noć, zato lezite svako veče u isto vreme. Ovo nam daje predvidljivost u životu, i u neizvesnim spoljašnjim okolnostima pruža izvesnu sigurnost i bezbednost.

Briga o sebi je sada prioritet, zato što od stalnog stresa postepeno gubite svoju unutrašnju snagu. Hranite se redovno i adekvatno, vaš  organizam mora da ima zalihe da se izbori sa stresom.  Zbog smanjenja kretanja, održavajte svoje telo u formi. Preko interneta možete naći razne časove fizičkog vežbanja, sami možete improvizovati tegove iz vaše kuhinje (npr napuniti malu flašu sa pirinčem). Ovo je odlično vreme za poslove u bašti i oko kuće, u stanu.

Vaši rituali koji su doprinosili vašem blagostanju do sada mogu biti izmenjeni i onemogućeni. Ako radite od kuće, to će vam značiti da skrenete misli i da budete fokusirani na to što radite. Nekima je odlična prilika da nauče neku veštinu ručnog rada ili da usavrše svoje veštine. Verovatno vam nedostaje pijenje kafe sa drugaricama/drugarima, zajedničko porodično druženje, vežbanje u teretani, odlazak u pozorišta ili bioskope i sl.  Pokušajte da nađete alternativu svemu što ste ranije radili i što vam je značilo. Razne aktivnosti vam stoje na raspolaganju da vam brže prođe vreme: rešavanje ukrštenica ili društvene igre sa porodicom; gledanje filmova ili pozorišnih projekcija (neka pozorišta svako veče besplatno emituju snimak svoje predstave); besplatni online časovi vežbanja; učite novi strani jezik; slušajte muziku, plešite. Budite otvoreni ka novim iskustvima i zabavite se!

Socijalni kontakti su nam sada jako važni

Kontakte sa bliskim ljudima zamenite online susretima. Predlog stručnjaka je da koristite kameru kako bi imali  i iskustvo da se vidite, jer je u socijalnoj izolaciji generalno smanjena stimulacija čula. Iako vam se isprva možda  ne bude dopadalo jer nije isti doživljaj, brzo ćete se navići na ovu alternativu. Sad je odlično vreme da kontaktirate rođake i drugare/drugarice sa kojima dugo niste bili u kontaktu. Svima će značiti da ih pitate kako su, kao i vama da se malo ispričate. Sa bliskim ljudima probajte razgovor da produbite i da se povežete, pričajte o ličnim iskustvima, lepim zajedničkim uspomenama, upoznajte ih sa novinama u vašem životu i održite vedrinu u toku razgovora. Probajte svaki dan barem sa jednom osobom da razgovarate malo duže, a sa više njih na kratko. Ako imate nekoga ko živi sam u izolaciji obavezno svaki dan nazovite da proverite kako su (roditelji, baka i deka, komšija, bivši kolega itd.)  Socijalni kontakti su sada jako potrebni da se ne osećamo toliko izolovano i usamljeno.

I ovo će proći

Možda ćete od dosade ili emotivne krize osetiti  jaču potrebu da pušite, upotrebite alkohol ili druge narkotike. Bilo bi korisno da je držite pod kontrolom, jer svakako to neće biti od koristi ni vama, ni okolini.
Posebno obratite pažnju na to ako duže vreme (danima) nemate apetit, ne možete da spavate ili ste jako uznemireni. To znači da možda ne možete da se adaptirate na ove nove okolnosti i potrebna vam je pomoć u tome. Razgovarajte sa ljudima od poverenja u tim danima, ili pozovite psihologa koji pruža podršku u ovom periodu. Podelite kako se osećate i šta vas muči. Vi ste ljudsko biće kome treba podrška.

Važan savet kako bi smanjili kod sebe stepen uznemirenosti je da ograničite vreme u kontinuiranom praćenju medija. Odredite sebi na primer doba dana kada ćete proveriti vesti u trajanju od npr. 15 minuta, a ostatak dana iskoristite za druge aktivnosti koja vam “pune baterije”. U suprotnom može da se desi da zbog stalne izloženosti informacijama o korona virusu, postanete osetljiviji i ranjiviji, zbog čega se mnogo lakše iznervirate ili osećate porast straha, a da niste ni svesni kako se to desilo. Sada vam je potrebno da budete dobro i  smireni, pa vodite računa i o ovome. Usmeravajte snagu na sadašnji dan, jer misli o tome kako će biti u budućnosti mogu vas najbrže preplaviti strahovima. Nećete moći da rešite sve probleme budućnosti u sadašnjem danu, ali podsetite sebe da će se rešenje pojaviti u hodu. Ostanite prizemni i praktični, budite od koristi svojoj porodici i zajednici.  Ako ste sami, tražite pomoć od zajednice; a ako ste u mogućnosti budite od koristi drugima jer će to vas ispuniti dodatnim smislom svakog dana. Mnogima će u ovom periodu posebno značiti podrška religiozne ili spiritualne prakse i zajednice jer će im doneti unutrašnji spokoj. Iskoristite sve resurse koje imate. Ne zaboravite, i ovo će da prođe. Samo dišite duboko i polako.

Karolina Vereš, psiholog

 



KOMENTARI

  1. John kaže:

    Ne gledati kroz prozor. Lakše se živi bez spoznaje koliko je neodgovornih.

  2. Lenin kaže:

    Kako sačuvati mentalno zdravlje?Malo istraživati na netu i praviti teoriju zavere?!Može jedna?Da iskreno kažem,na kraju krajeva,mnogo činjenice su u pozitivi;da ovo što ću vam podeliti i te kako može biti istina.
    Slika 1(pa ima samo 1):
    -Merkel:Dečki,možete početi što smo se dogovorili!Posle kada počinje da se stišava kod,vas pošaljite svoje aktivne aktiviste u Italiju,da sgrle sa lokalnim stanovništvom i sa turistima.Tamo je najlakše ostvariti početak plana pošto je njihova vlada skroz liberalna.https://www.youtube.com/watch?v=8o_uXF9B4KI

    U februaru pod sumnjivim okolnostima u Keniji umro Frank Plummer mikrobiolog,koji je radio na vakcini protiv Korona virusa.Do dana današnjeg nije dokazano,od čega je umro.Čovek samo pao i u mestu ostao mrtav.https://www.cbc.ca/news/canada/manitoba/scientist-frank-plummer-death-1.5451624

    Ja mislim da se ovako vodi čistka u Seropi,da bi došlo do stanbenih objekata i da se smanji abnormalni broj penzionera.Gastarbajteri iz Istočne Evrope skoro svi se vratili u matične države,što znači da će biti puno slobodnih radnih mesta za migrante,jer sumnjam da će istočnjake primiti nazad.Samo me kopka kako će naterati lenčuge da rade.Prije će biti da lokalna rasa i narod biti robovi.
    Ps:pogledajte datum na slici!

  3. Pera kaže:

    Zašto čuvati psihičko i fizičko zdravlje samo u vreme karantina? To valja činiti trajno, izbegavanjem svega nezdravoga. Hrane, medija, obrazovanja, kulture… i izmišljenih virus-farsi.

OSTAVITE KOMENTAR