Koliko su bezbedni liftovi u zgradama u Subotici?

Situacija sa liftovima u Subotici nije sjajna. U starijim zgradama liftovi su dotrajali i zahtevaju ozbiljniji remont, dok u novijim stambenim jedinicama najveći problem predstavlja loš kvalitet. Investitori se naime najčešće odlučuju za jeftinije liftove.

Majstor za liftove, Denis Suzić, u poslu je već više od 20 godina. Njegova firma održava preko 150 liftova širom Vojvodine, ali najviše u Subotici. Što se kvaliteta tiče, za starije liftove kaže su dobri i ako se redovno održavaju, mogu još dosta da posluže. Noviji su slabijeg kvaliteta, sa mnogo kraćim vekom trajanja. Neki od njih, kao recimo hidraulični su kaže naš sagovornik štetni za životnu sredinu, a zajednička karakteristika svih novijih liftova je da imaju visoke troškove održavanja.

“Nova moda je da se ugrađuju takozvani MRL liftovi, Machine room less elevators, u prevodu liftovi bez lift kućice. Oni su jeftiniji za ugradnju i investitorima daju više slobodnih kvadrata, ali samo održavanje je drastično skuplje i kada doće do nekog fatalnog kvara, izbaviti čoveka odatle je izuzetno veliki problem”, objašnjava Suzić.

Stari liftovi se dakle kvare zato što su nakon 30 pa čak i 40 godina upotrebe dortrajali, novi zato što jednostavno nisu kvalitetni.

“Naravno investitor gleda da prođe što jeftinije. Zato ugrađuje neki jeftiniji lift, koji izdrži do kraja garantnog roka, dakle dve godine i onda počinje da se kvari. Dakle ni tu nije sjajna situacija. Ne bih nikoga posebno da imenujem, ali ima i ovakvih i onakvih situacija. Ima i novih liftova koji se dosta kvare”, kazao je Daniel Drčić, licencirani profesionalni upravnik zgrada.

Interesantno je da se liftovi najviše kvare zbog ljudskog faktora.

“Najviše se vrata uništavaju od liftova zato što se neko seli, zato što neko rukom na silu gura vrata da ostanu u otvorenom položaju. Liftovi sa automatskim vratima deluju kvalitetno, od čelika, ali su delovi plastični pa kada ih na silu zadržavate rukom dolazi do oštećenja. Tako dolazi do kvara. Čak 90 odsto kvarova izazivaju ljudi. Liftovi sami po sebi se retko kvare sami. Dođe samo do dotrajavanja nekih delova mehaničkih, ili u slučaju nestanka struje do nekog crkavanja. Liftovi se retko kvare sami od sebe”, ističe Suzić.

Posao servisera nije jednostavan jer firme koje proizvode liftove nisu dugog veka, pa je nabavka delova za kasnije popravke skoro nemoguća. Tada majstori pronalaze alternativna rešenja. Suzić zato savetuje investitore da u nove zgrade ugrađuju klasične električne liftove za lift kućicom. Oni su kaže samo za nijansu skuplji, ali su zato trajniji i imaju mnogo niže troškove održavanja.

 

RTV



KOMENTARI

  1. HPTN kaže:

    “Nova moda je da se ugrađuju takozvani MRL liftovi…kada doće do nekog fatalnog kvara, izbaviti čoveka odatle je izuzetno veliki problem“

    Blago nama sa ovakvom državom.

  2. Megille kaže:

    Pretpostavljam da ovaj lift za ‘žičanom ogradom’ ne zadovoljava protupožarne propise -izuzev ako ceo stepenište se tretira kao jedinstveni požarni sektor. Ali onda ulazna vrata u stanove opet moraju biti izrađene po požarnim propisima…

  3. croat kaže:

    Megille taj lift mi lici na onaj u zgradi prekoputa pozorista u nusicevoj, ako je taj, jako je star i nije vise u upotrebi.

  4. Megille kaže:

    @ croat :Istina je -taj lift U Nušićevoj br 2 je već ‘muzejski ‘ primerak ,ali ipak se razlikuje od ovih novih jer je stilski oblikovan ,dok ovaj na slici kao da je kokošarnik. Sličan što viđamo u nekim kriminalnim filmovima u Bruklynu…
    Takav je bio lift i u zgradi Trg Sobode br 2 ,ali tamo su rekonstrukcijom u postojeće mesto ugradili novi lift kabinu sa pripadajućim instalacijom i opremom. Mada i onda je po propisu o stanovanju samo iznad 4 sprata su ugrađivali lift ,ali tu su napravili presedan zbog ‘važnih’ stanara u to komunistička doba…Ja još pamtim da taj lift u Nušićevoj br2 bio je u funkciji do karaja 1960 -ih godina ,ali nije bilo interesa za njegovu rekonstrukciju ili obnovu.

OSTAVITE KOMENTAR