Koridor 4 atraktivniji od Koridora 10?

Puštanje u saobraćaj novog mosta preko Dunava, Vidin–Kalafat, čija je izgradnja završena, neki tumače kao ozbiljnu konkurenciju za naš Koridor 10.

 

Taj most je, na neki način, bio vetar u leđa završetku Koridora 10 kroz Srbiju zbog bojazni da saobraćaj s našeg autoputa ne preuzme Koridor 4, ali kao što znamo, naš drum još nije završen.

Most Vidin–Kalafat

Kamioni s bugarskim i turskim registracijama čine oko 60 odsto svih šlepera koji prolaze kroz Srbiju. Državni sekretar u Ministarstvu građevine i urbanizma Miodrag Jocić smatra da će se šleperi iz Turske za centralnu, severnu i zapadnu Evropu preusmeriti otvaranjem novog mosta između Vidina i Kalafata na Koridor 4, uprkos tome što je 100 kilometara duži i manje izgrađen od Koridora 10, ali je transport jeftiniji (po šleperu za oko 100 evra) – što je presudno u vreme krize. Takođe, prednost tog pravca će biti i to što između Rumunije i Bugarske nema graničnih prelaza na kojima bi se vozila zadržavala i kontolisala, a to svakako nije zanemarljivo kada se kompanije budu odlučivale o tome kojim koridorom će slati svoje kamione.

 

Uz to, računice prevoznika se ne prave za jedan kamion i jedan prevoz i za 100 evra, već su kalkulacije sasvim drugačije i u igri je mnogo više novca po kamionu.

 

Direktor „Koridora Srbije” Dmitar Đurović drugačijeg je mišljenja. On smatra da će se saobraćaj s juga u severozapadnu Evropu i dalje odvijati preko naše zemlje zbog ogromnih mana Koridora 4, jer su deonice kroz Rumuniju i severoistočnu Bugarsku pune krivina i uspona, bez izgleda za skoru rekonstrukciju. A dok se Koridor 4 ne popravi, kompletiraće se Koridor 10 kroz Srbiju, što znači da će Srbija zadržati transport sa severa na jug Starog kontinenta. Evropa zbog tih prednosti i gura izgradnju Koridora 10, čijim završetkom će se saobraćaj dodatno ubrzati a transportni troškovi smanjiti.

 

Đurović obećava da će Koridor 10 kroz Srbiju biti kompletiran do kraja 2015, najdalje 2016, a da bi se postigli ti rokovi, izvođačima radova se više neće tolerisati kašnjenje i svi će morati da se pridržavaju predviđene dinamike, inače im preti raskid ugovora. Po dinamici izvođenja radova utvrđenoj za ovu godinu, u planu je da se završi oko 40 kilometara autoputa na Koridoru 10.

 

Od 330 kilometara oridora, koliko prolazi kroz Srbiju na Koridoru 10, do danas je završeno 220, a preostalih 110 se radi. Svi tenderi su otvoreni i jedina deonica koja još nije dogovorena je obilaznica oko Beograda. Podsećanja radi, Koridor 10 je utvrđen još 1997. godine na Trećoj panevropskoj konferenciji u Helsinkiju.

 

Kada se sve sabere, ispada da smo autoputeve kroz Srbiju gradili brzinom manjom od 20 kilometara godišnje, što je zaista svojersna bruka. Koridor 10 izrađen je od Šida do Beograda, od graničnog prelaza Horgoš do Beograda i od glavnog grada Srbije do Niša i Leskovca, te na jugu od Levosoja do graničnog prelaza kod Preševa. Ostalo je da se završi deonica od Niša do Dimitrovgrada, na jugu od Grabovnice kod Leskovca do Levosoja, obilaznica oko Subotice do graničnog prelaza Kelebija, odnosno takozvani ipsilon-krak, i obilaznica oko Beograda, čija je izgradnja počela još 1989. i za završetak treba oko godinu i po.

 

Da smo posao završili kada je trebalo, a to je pre najmanje četiri ili pet godina, sada se verovatno ne bi ni postavljalo pitanje da li će kamioni zaobilaziti Srbiju.

 

B92



KOMENTARI

  1. freelancer kaže:

    Sad… Ne znam baš šta je tu pozitivno (u ocenama članka). Da li se mi to radujemo što će 60% kamionskog tranzita naprosto “zbrisati” drugim pravcem? O tome smo već debatovali u našim komentarima ovde, da to NIJE dobro! U početku sam verovao da nije moguće kako naši “pajseri” ne uvidjaju opasnost od gubitka značajnih prihoda za budžet države. Prema poslednjim potezima vlastodržaca, definitivno sam uveren da je svako ministarstvo, svaka agencija, kancelarija, “pašaluk” za sebe i da funkcionišu BEZ ikakve koordinacije. Po sistemu “država to sam JA, a posle mene potop!”
    Isto će se dogoditi i sa željeznicom. I oko toga sam navodio konkretne podatke. Samo na relaciji Nemačka – Turska, saobraća 7.000 kargo vozova. Od toga, samo 10% preko nas. NEĆE valjati. Ministar “večiti i doživotni” Mrka, uporno, kao Švaba tralala, ponavlja – gradiće se pruga za Loznicu! Hej, LOZNICA!!! Sa prihodovanjem na pruzi jedva koji promil u odnosu na pravac Subotica – Novi Sad – Makiš. A taj pravac u RASPADANJU! Pitajte mašinovodje! Kakav drugi kolosek, kakav remont, kakvi bakrači? Feud “ministarstvo saobraćaja” drugačije zamišlja “državu”. A po Rumuniji TERETNJACI praše preko 100 km/h.
    I o vazdušnom saobraćaju sam pisao. ODAVNO već većina preleta (VEĆINA) više ne ide našim nebom. Piče preko Bugarske i Rumunije (letovi sa Bliskog istoka i dalje), uz NAŠU GRANICU! Postrojeni kao u koloni jedan za drugim i praše do Madjarske i onda… zaokret na zapad 🙁 Naknade za prelete su OGROMNE pare!
    Totalni besmisao. Da ne pominjem ujdurmu oko mleka onomad. Evo najnovijeg “bisera” ministarstva saobraćaja: ukida se važenje uredbe o reatestu plinskih uredjaja u vozilima i to koliko do kraja nedelje! Pa ljudi… Ni Monti Pajton nije pravio ovakve pizdarije! A šta sa ljudima koji su do sada platili? Kako ko. Od minimum desetak hiljada pa do 200 eura. Za “kaznu” će posmenjivati odgovorne. KOGA? Onog stojadina Jovanovića (ex načelnika uprave saobraćajne policije u MUP-u Srbije? Mrku “doživotnog” Bekutu? Okanovića? Da nije smešno, bilo bi TRAGIČNO!
    Slažem se ja, gospodo, da treba svaki mogući afirmativan članak, iz ma koje oblasti objaviti ovde. A šta sa ovakvim pizdarijama? Guraćemo pod tepih? Do kada?
    Nisam negativan, samo DUBOKO razočaran u ovu bananu od države 🙁

  2. Ivica kaže:

    freelancer:

    Sad… Ne znam baš šta je tu pozitivno (u ocenama članka). Da li se mi to radujemo što će 60% kamionskog tranzita naprosto „zbrisati“ drugim pravcem? 

    Ja nikada nisam ocene delio na osnovu toga da li je vest (ili komentar), pozitivana ili negativana, već da li je sadržaj dobar/kvalitetan/poučan itd ili nije…

    Recimo kod ovog teksta bih kao pozitivno ocenio i to što je on uopšte javno objavljen, pošto prosto tera čoveka da malo razmisli o svemu…

    Inače možda je taj procenat malo i preteran, pošto tamo još uvek nema pravog autoputa i mnogi i pored uštede ne bisu zbog toga koristili ovu deonicu…mislim da šansu još uvek nismo izgubili, ali da je ostalo još jako malo vremena, jeste…2 godine treba uzeti kao krajnji rok…

  3. sutram kaže:

    Pruga za Loznicu je stidljiva najava mogućeg spajanja Srbije i Srpske. Možda grešim ali na Balkanu-sve je moguće.

OSTAVITE KOMENTAR