Kvadovi i kros motori pustoše zaštićena područja

Kao i čitava Vojvodina, ni Subotica ni njena okolina nemaju dovoljno šumskog područja, a ponašanjem vozača kvadova i kros motora postojeći skromni šumski pojas oko grada dodatno se uništava. Tragovi njihove vožnje očitavaju se u brazgotinama po šumama oko grada, na Kelebiji, Selevenjskim pustarama, Subotičkoj peščari, što su sve područja pod različitim zonama zaštite.

Uništavanje tla posebno je vidljivo u šumi na Kelebiji i okolini jezera Majdan, nastalog iskopavanjem peska. Ovo je jedno od omiljenih izletišta Subotičana, koji su pre desetak godina Majdan „odbranili” od plana da bude zatrpan. Sada je Majdanu i okolini potrebna zaštita od pojedinih Subotičana, koji ovde odlažu kese sa telima uginulih životinja i životinjskim otpacima, ili vožnjom kvadova po peščanom terenu uništavaju nisko zelenilo i potkopavaju visoka stabla. U ovoj šumi pre dve godine staratelj JP „Palić Ludaš” napravilo je odmorište sa klupama, stolovima, kantama za smeće, nekoliko penjalica za decu. Nakon godinu dana odmorište je u toj meri devastirano da im je Pokrajinski zavod za zaštitu prirode naložio da ga uklone.

Prostor Selevenjske šume obrubljuje severni potez grada i ovde su takođe vidljivi tragovi vožnje kvadova, a ispod njihovih točkova priroda više ne uspeva da se oporavi, iako je reč o prostoru u prvoj, drugoj ili trećoj zoni zaštite, odnosno u prostorima gde nije dozvoljeno kretanje vozilima, posebno ne van određenih staza. „Oni kada uđu u šumu ponašaju se kao harambaše”, kaže u razgovoru za „Politiku” Dejan Vujinović, koji je sedmično nekoliko puta prolazi šumom na Paliću i okolini. Objašnjava da nakon kvadova ostaju jaruge duboke i metar, vozači drveće dodatno ugrožavaju, obeležavajući staze zasecanjem debla ili jarkim sprejovima. „One staze koje su biciklisti trasirali i sredili kroz šumu i koristili 20 godina, kada ih motoraši otkriju postaju neupotrebljive nakon dva vikenda”, ocenjuje Vujinović i dodaje da je ova šuma jedino što nam je preostalo i koja štiti grad da ga ne zatrpa pesak.

Nedavno je na prostoru druge zone zaštite organizovano takmičenje u moto krosu, postavljene su klupe za gledaoce, trakom obeležene staze, što je sve nedozvoljena aktivnost, da bi nakon završenog takmičenja sve tako ostavili i otišli. Kvadovi koji na ovaj način krstare šumama često su posledica preduzetničkog duha njihovih vlasnika koji ih iznajmljuju. Sagovornici „Politike” koji nisu hteli da iznose imena kažu da je neretko reč o neregistrovanim vozilima koji se iznajmljuju onima željnim adrenalinske vožnje i upućuju ih upravo na ovaj otvoreni prostor, navodeći da tu nema nikakvih ograničenja.

Gotovo da su i u pravu, jer oni koji se staraju o prostorima ponekad su nemoćni pred ovim vozačima. Tako se dogodilo čak da prilikom obilaska stručnjaka iz Pokrajinskog zavoda za zaštitu prirode, čuvara i stručnih saradnika JP „Palić Ludaš” pored njih projure kvadovi. Rendžeri imaju ovlašenja da ih zaustave i legitimišu, ali oni jednostavno projure bez stajanja, ponekad su vozači maloletni a vozila neregistrovana. Upućeni u ovaj problem kažu da je do sada uhvaćen i dobio kaznu samo jedan vozač kvada, i to u susednoj opštini Kanjiža, koji je nesvestan gde je, zalutao u zaštićeno područje.

Ovakvo ponašanje  prirodi oko Subotice nanosi nemerljivu štetu, a istovremeno opterećuje i rad staraoca nad ovim područjem JP „Palić Ludaš”. Marta Dobo, direktorica preduzeća, kaže da preduzimaju mere, ali i da ih je premalo. Staraju se o pet zaštićenih područja, od toga tri, specijalni rezervati prirode „Ludaš” i Selevenjske šume, kao i predeo izuzetnih odlika „Subotička peščara” su od nacionalnog interesa i novac za njih dobijaju od republike. Međutim, za svih pet područja imaju svega četiri čuvara. Saniranje šteta koja nastaju u zaštićenim područjima, a tu spada i iznošenje smeća, ide na račun sopstvenih prihoda preduzeća i za to ne dobijaju novac od osnivača, a trošak je godišnje oko nekoliko stotina hiljada dinara. „Prošli put smo uklonili 21 tonu smeća samo sa jedne divlje deponije u šumi na Kelebiji. Osim toga, pokrenuli smo razgovore sa vlasnicima kvadova da im objasnimo da ne mogu da voze po zonama prvog i drugog stepena zaštite, a u trećoj zoni samo po stazama. Očuvanje zaštićenih vrsta je dugotrajan proces, potrebne su godine, a oni to unište za čas, jednom vožnjom. Ovde nije reč samo o ugroženosti pojedinih biljnih ili životinjskih vrsta već je pokazatelj u kakvim uslovima živimo, ukoliko ne možemo da očuvamo vrste i ukoliko ne želimo da shvatimo suštinu, zbog čega nam je bitno očuvanje životne sredine”, kaže Dobo.

Politika



KOMENTARI

  1. Seeed kaže:

    A motorne testere? U Treset šumi se skoro svaki dan čuju

  2. Saki kaže:

    Na kelebiji po majdanu i kelebiskoj sumi su se oduvek vozili motori, kvadovi, dzipovi nikad nikom nije ovoliko smetalo

  3. Jaca kaže:

    nepodnosljivi su, zabraniti hitno.

  4. Ines kaže:

    Poslati ih da vozaju kvadove i kros motore po Harambašićevoj. Sada im je to idealan teren. A jedino još oni sa svojim vozilima mogu tuda proći.

  5. jaga kaže:

    pre dve ili ri godine išle smo na vikend u tavankut e tad anama nisu dali da prođemo kod spomenik jer su bili arsoft takmičari nismo skontale ništa dok nismo videle teško naoružane ljude u raznu uniformama. rekli da nije frka oni ne ubiju ništa ali su nosili naočari da se zaštitidu ot metkovi a divljač je bežala is šume.

  6. Motoras kaže:

    Gde su ovi aktivisti svi bili kad se kopao Majdan?
    Dvadeset godina su vukli pesak svi koji su stigli. Zbog jezera suse se sume okolo a vi ste bas sretni da ste uspeli odbraniti jezero pre deset godina. Sami pretvorite sumu u pustinju!
    Gde ste sad, kad de vuce pesak sa Makove svaki dan, 20-50 kamiona?
    Iskopaju rupe duboke da ni bager ne viri pa popune sutom i smecem.
    Jel to sve u redu da nam nestane voda iz bunara zbog takvih aktivnosti? vocnaci se osuse isto poput sume. No za vocnjake ima resenje, zalivaju gazde na svoj trosak iz dubokih bunara, ali vi se potrudite lepo da zalivate sumu koju toliko volite da bi samo sebi da imate (dok mozete, jer bice tu opet pustinja)

  7. Bać Vranje kaže:

    Mnogo je problema, malo ko poštuje zakonske propise za kretanje i boravak u zaštićenim zonama, bilo to Subotička peščara, bilo Selevenjska šuma, Ludoško, Palićko jezero…

    Dakle motorom i kvadom možete da se vozite ali samo na već postojećim šumskim putevima i to samo u 3. zoni zaštite ili predelima koja ne potpadaju pod zonu zaštite. Ja nisam stekao utisak da vozače kvadova i motora neko optužuje za smeće, za seču, za uništavanje, ali je činjenica da ih je sve više i da se voze i u delovima šume gde je pristup motornim vozilima zabranjen. O tome se radi.

    Migranti su posebna tema i šteta koju su oni prouzrokovali je nemerljiva a očigledno je da nema nikakve represije na sve što oni za sobom ostavljaju pa se stiče utisak da svi pomalo razmišljamo na način, ako migranti mogu možemo i mi. Samo, migranit će kad tad da odu a zaštićena područja ostaju nama i našim pokoljenjima. Ako ih mi ne sačuvamo generacije posle nas neće ni znati šta je šuma, jezero, šafranjika i sl.

    Možda je zaista rešenje da se odrede površine koje mogu da koriste vozači kvadova i motora, ali dok je situacija sa migrantima ovakva mislim da ništa neće promeniti a mi ćemo svi zajedno polako ali sigurno ostati bez priprodnih lepota u našem okruženju.

  8. Afet kaže:

    Sagermojster?

  9. Trovach kaže:

    @Saki…Nazalost, puno godina se tamo voze motori i kvadovi, ali nije istina da nikom do sada nije smetalo. Smeta svima nama koji zelimo pobeci iz gradske vreve u prirodu i umesto urlanja motora slusati cvrkut ptica, a i njih ste rasterali vi divljaci. Reci mi gde da pobegnem od vas. Gde god odes vidis bahatu stoku. Odem na pecanje, a stoka ostavila smece, odem u sumu, stoka juri na glasnim motorima, odem na Palic, a tamo tresti mesavina razne muzike i vise ni ne cujes ko sta pusta.

  10. Klop kaže:

    @Trovach
    Urbana sredina ne znači i urbano stanovništvo,naprotiv “seljana” u opticaju je u toku! Kad bolje pogledam nikad nije ni prestajala samo se akteri menjaju. To i ono “ja sam dovoljan samom sebi a za vas me zabole”.

  11. Blaža kaže:

    Kvadove na staze pa nek kopaju i riču a ne da rasteruju divljač da pošten lovac koji plati lov hrani divljač i uživa u prirodi ne može da ubije ništa jer se sve razbeži

  12. Nimrod kaže:

    @ Blaza

    Lovac nista ne “ubija”. Lovac odstreljuje divljac koja je data za odstrel. Divljac ubijaju divljaci izmedju dva rata, koliko da odrze formu i kondiciju.

  13. Dr. Vojvodjanin kaže:

    Ova izjava tj.reportaza je dokaz teškog cinizma od strane g.Dobo i svih zaposlenih pre svega u tzv.JP Palić Ludas ,komunalnoj inspekciji i tzv.rukovodstvu grada Subotice.Apsolutna krivica za sve problem vezano šume oko Subotice,jezero Majdan ,Palić i Ludas su proizvela upravo ova tzv.rodjacko-partijska rukovodstva ,svega i svačega.Stete koje su do sad proizveli Subotici mere se desetinama miliona eura.Nikad niko od njih nije odgovarao a kamoli smenjen sa položaja iako je očigledno da je, korupcija jedini mogući razlog zagadjivanja grada i šire okoline.Ocigledna sprdnja sa pričama da nekakvi motorasi i kvarovi prave stetu u sumama oko Subotice je kad pogledate da nema ni reci o ogromnoj kradji peska i zadržavanjem smeća na istom mestu.

  14. ILIJA ČVOROVIĆ kaže:

    Koliko sam skonto ovde su motoristi i kvadisti najmanji problem, ima mnogo gorih problema od njih…

  15. Quadruped kaže:

    Kome treba Quad i zasto to zapravo sluzi? Kakva mu je namena? Ko su ljudi koji to kupuju voze, odnosno kakav im je psihosocijalni profil?

OSTAVITE KOMENTAR