Nedelja bezbednosti saobraćaja u Subotici 1959. godine

Nekada davno, u vreme kada je bilo malo privatnih računara, korisnici su o njima znali jako mnogo. Radi komparacije, danas svaka kuća poseduje računar, ali većina korisnika o njima nema pojma, čak ni o fejsbuku sa kojeg se "ne skidaju".

Sličan razvojni put se  dešavao sa automobilima i našom saobraćajnom (ne)kulturom…

Uključujem svoj mali vremeplov i vraćam vas u staru Suboticu, u jun 1959. godine, u doba kada je grad Subotica imao mali broj motornih vozila, ali se zato mnogo pažnje polagalo na saobraćajnu edukaciju građanstva.

Te daleke 1959. godine, U periodu od 07.-14. juna, održana je "Nedelja bezbednosti saobraćaja", kako u gradu Subotici tako i u većim naseljenim mestima kao što su Bajmok i Palić.

Nekoliko dana pre svečanog otvaranja "Nedelje saobraćaja" svi gradski izlozi bili su prigodno preuređeni kako bi privukli najmlađu populaciju (pa i njihove roditelje). Akcija nije imala samo propagandna obeležja, kako se to danas čini. Imala je veoma konkretne ciljeve – velike radove na obeležavanju pešačkih prelaza…

Konačno je stigao i taj dugo najavljivani 7. jun.

Sve što je u Subotici imalo točkove uputilo se na gradski hipodrom. Svečano otvaranje podrazumevalo je obavezni defile motornih vozila, a formiranje kolone otpočelo je na gradskom hipodromu. Najbrojnija vozila su bili dvotočkaši narodne milicije (motocikli sa i bez bočne prikolice), ali su u defileu potpuno ravnopravno učestvovala i vozila građana; njihovi dvotočkaši i četvorotočkaši.

Maršruta kretanja je bila od gradskog hipodroma, Somborskim putem, Zagrebačkom ulicom, današnjom ulicom Maksima Gorkog, pa skretanjem ulevo kod današnjeg hotela "Patria", a zatim Korozom do tadašnjeg doma JNA, gde se ubrzo okupila velika grupa radoznalih građana.

 

Na čelu defilea ponosno se šepurio milicijski "Ford Customline Tudor", model 1953, sa V-8 motorom, a ako me oči ne varaju, kasnije na fotografijama iz centra grada, prepoznah i jedan "Ford Crestline Victoria" iz 1952. godine.

Tog prvog dana defile vozila je bio veoma zapažen. Posebnu draž priredili su mali saobraćajci, ozbiljni uniformisani klinci, koji su ponosno egzircirali po gradu… danas su to ozbiljne deke od 60 i kusur godina.

Možda se neko od njih i prepozna na fotografijama.

 

Pročitajte kompletnu priču o Nedelji bezbednosti saobraćaja iz 1959 godine:

1 deo

2 deo

3 deo

 



KOMENTARI

  1. Magelan kaže:

    Na zadnjoj slici sa korzoa,slasticarnica “Dubravka”.Tu su se jeli bajni kolaci!!I u “Triglavu”!E lipih li vremena…..

  2. djomla kaže:

    Jedan utisak.

    Dobro pogledajte slike od prve do poslednje. Neverovatno kako na njima grad deluje čisto. Putevi nisu asfaltirani ali su poravnati i čisti, bez kesak, krpa, opušaka, papirčića itd…

    Uporedite hipodrom i njegovu okolinu danas i onda.

  3. Ivica kaže:

    Mislim da više od svega grad prljaju plastične kese iz marketa…ranije su se koristile, papirne, cegeri itd…Danas čim počne da duva malo jači vetar, plastične kese lete poput konfeta u novogodišnjoj noći…Opušaka je bilo i ranije…ono što mi takođe smeta su nanosi zemlje i prašine pored ivičnjaka…ne samo da ulice dejuju prljavo, već kad opereš auto, posle par sati je već sav od prašine…Obično se to početkom proleća čisti, ali je to nedovoljno, trebalo bi barem jednom mesečno…

  4. Ivica kaže:

    I da, ove fotografija mogu da varaju, zbog prejakog kontrasta, odnosno malo duže ekspozicije i preeksponiranja delova pod sunčevom svetlošću…tako da je tu i nemoguće videti detalje na asfaltu…ali hipodrom zaista deluje baš čisto…

  5. djomla kaže:

    Ivica:

    Mislim da više od svega grad prljaju plastične kese iz marketa…ranije su se koristile, papirne, cegeri itd…Danas čim počne da duva malo jači vetar, plastične kese lete poput konfeta u novogodišnjoj noći…Opušaka je bilo i ranije…ono što mi takođe smeta su nanosi zemlje i prašine pored ivičnjaka…ne samo da ulice dejuju prljavo, već kad opereš auto, posle par sati je već sav od prašine…Obično se to početkom proleća čisti, ali je to nedovoljno, trebalo bi barem jednom mesečno…

     

    To za ivilčnjake si potpuno u pravu, a dodao bih pored prašine i so. Evo čim se otopi sneg i dođe lepše vreme, razbacana so će se samo zgurati uz ivičnjake. Čišćenje kolovoza ali i parkinga bi trebalo raditi češće. Novi Sad može da posluži kao primer.

OSTAVITE KOMENTAR