Neka me zaborave autobusi sa Morave

Kada podvučemo crtu na kraju procesa privatizacije, možemo da kažemo gde je ona donela boljitak a gde propast.

Ono što je donelo promenu na bolje u odnosu na vreme samoupravljanja, nalazi se u sferi usluga. Ko pamti ONO vreme, setiće se mrzovoljnih konobara ili neljubaznih bankarskih službenika i drugih koji su vam za vaše pare dizali pritisak.

Ako se osvrnemo na prevoz putnika, znamo da je Željeznica ostala u državnom vlasništvu i to je više nego očigledno po stanju u kom se nalazi. Međumesni autobuski saobraćaj je druga priča. Prevoznička preduzeća su već neko vreme većinom u privatnim rukama. Ako je neko mislio da bi u toj sferi država najnormalnije mogla da uvede određene mere i standarde, taj se grdno vara. Ako recimo hotel mora da dostigne određene uslove da bi potom dobio zvezdicu više, ili ako automobil mora da zadovolji nivo da bi postao taksi vozilo, kako je moguće da Srbijom krstare neispravni, poderani i musavi autobusi.

 

Putnici su potpuno  prepušteni milosti i nemilosti vlasnika prometala.

Situacija sa autobusima koji polaze sa subotičke autobuske stanice je slična. Ako putujete za malu ili veliku prestonicu, bolje su šanse da vam dopadne ispravan autobus ako baš ne terate mak na konac da radi wc koji je tu, zna se za ukras, ili što su uputstva sa zidova  na nemačkom. Za destinacije nižeg ranga stvari se dramatično pogoršavaju. Recimo, u Suboticatrans-ovom autobusu za Orom i taj pravac, možete komotno da se ispovraćate i budite sigurni da će vas to sačekati i sledeće nedelje.

Vozači svi do jednog razgovaraju mobilnim telefonom bez da im je neko rekao da postoje one sprave što se gurnu u uvo.

Većina autobusa privatnih prevoznika su uvezeni polovnjaci, raznorodnog izgleda i već očigledno neispravna, nekad napuklih stakala, nekad upropaštenih amortizera. Ipak, ono što odaje da ne postoji nikakva kontrola niti zahtevi za minimum higijene i standarda, jesu ovakvi prizori.

 

Subotica – Čantavir – Senta

Naše društvo jeste osiromašilo ali je ovaj segment drastično niže od nivoa na kome smo trenutno. Slične scene možemo još videti na snimcima iz Pakistana i Bangladeša, gde putnici sede i po krovovima. Misterija ostaje – šta sprečava sprovođenje propisa tamo gde bi na izgled oni mogli biti sprovedeni.



KOMENTARI

  1. stormwatch kaže:

    Gospodo svaka vam cast za ovo! Bar neko da konacno ima m…. pa da javno pokaze katastrofu PRESKUPIH autobuskih prevoznika.

  2. jasso kaže:

    kad se pogledaju ove slike,pitanje je da li se uopste isplati uvesti nove i kvalitetne autobuse.????

  3. Zorka kaže:

    za higijenu jeste odgovaraju firme, ali ovo ste vi  i vase dece unistili gospodo!!!!

  4. blat kaže:

    Pa šta sad… Kao da ulazim u autobus da bih se divio enterijeru. U njega ulazim kako bih otišao iz tačke a u tačku b. A po istom trošku, održavam svoj imunitet u pripravnosti. Da ne omekšam..

  5. goran kaže:

    u tom slucaju mogli bi da vas stave u kontejner i da vas odguraju od tacke a do tacke b kad vam je bas toliko svejedno bas zbog takvih kojima je svejedno i jeste takvo stanje a takvih je ocigledno pun k…

     

  6. Anonimni kaže:

    blat:

    Pa šta sad… Kao da ulazim u autobus da bih se divio enterijeru. U njega ulazim kako bih otišao iz tačke a u tačku b. A po istom trošku, održavam svoj imunitet u pripravnosti. Da ne omekšam..

    Sa tacke A do tacke B se moze i peske, po kisi, snegu, ledu, +40….. 

  7. delija kaže:

    suboticatrans drzi monopol,pod hitno dozvolu za privatne prevoznike po uzoru na druge gradove!!!gracki busevi su katastrofa!!!sramota moj grade!!!

  8. bećar kaže:

    ovo nema ni u bagdadu!!!!!

  9. Dejan kaže:

    Treba kazniti prevoznike što ne ulažu u održavanje ali treba kazniti i putnike koji grizu navlake sa sedišta i generalno uništavaju sve to. Nije da podcenjujem, ali realno za te relacije („niže klase“) do nekih sela i ne treba neki dobar autobus, i onako će neki verovatno uleteti unutra sa njive blatnjavi i prljavi…

  10. .. kaže:

    ne znam zasto govorimo o prevoznicima, kada u Subotici postoji samo jedan – Sutrans. Takodje i jedini ogdovoran za to sto se ljudi voze u uslovima kao da su stoka. Oni su u vlasnistvu grada, isti im dodeljuje subvencije, kupuje autobuse i dozvoljava da dizu cene prevoza. Karta kosta toliko da se vise isplati putovati automobilom, a cini mi se da se u razvijenim zemljama tezi da ljudi vise koriste javni prevoz. Cene, guzve u saobracaju, stetni gasovi, racionalno koriscenje goriva… Toliko o tome koliko zaista zelimo da budemo bolji.

  11. freelancer kaže:

    Hmm… Činjenica JESTE da Suboticatrans drži monopol u javnom gradskom, prigradskom saobraćaju. Pitanje je da li bi uvodjenje konkurencije u sadašnjim okolnostima nešto izmenilo na bolje. Svako, ko bi se upustio u taj posao, je ili lud ili nisu čista posla. Željeznički putnički saobraćaj je uništavan sistematski godinama unazad te je konačno na totalnom izdisaju, a autobuski, zbog cene prevoza, je dostigao tačku gde su korisnici samo oni koji zaista moraju: djaci i ono malo zaposlenih što je preostalo (u prigradu).
    Što se stanja održavanja i opšteg izgleda voznog parka tiče, negde do kraja 2006/07., vozna sredstva su u našem gradu bila zaista za primer, a onda je počeo sunovrat, verovatno zbog štednje, racionalizacije, što se na planu održavanja najviše vidi.
    Za pocepana i išarana sedišta ipak ne treba osudjivati prevoznika… Najludje bi bilo verovati kako vozači u dokolici, na okretištima, nemaju pametnija posla nego da urnišu sopstveno sredstvo rada. Glupost! Bojim se da su u pitanju ipak naša „fino vaspitana“ deca, odgajana u duhu „demokratije“, gde su otac i mater „deugovi“ sa svojom decom, gde se neguje „sloboda“ u svakom pa i onom najcrnjem smislu.
    Po svom običaju, navešću i primer… Jedan od vojvodjanskih prevoznika (nebitan naziv i grad, u ovom trenutku) je pri svakoj novoj nabavci autobusa, iste upućivao na „proverene“ linije. Pa su tako novi autobusi išli isključivo za Suboticu i Novi Sad, a oni stariji za Beograd i prigradska naselja. Ovo je radjeno prvo kao „eksperiment“, koji je na zaprepaštenje zaposlenih pokazao kako su odredjene linije ka ODREDJENIM mestima (naseljima) FATALNE po prevozna sredstva. Nije bilo šanse sačuvati autobus od grafita i cepanja sedišta. Kada se (sredinom osamdesetih) oglasio SUBNOR nekog sela (kolonisti na žalost, neka me niko ne shvati pogrešno) preko javnog lokalnog glasila i pitao: „A zašto se u naše selo stalno šalju stari i izdrndani autobusi?“, direktor prevoznika je u istom glasilu odgovorioPRECIZNO sa iznosima za popravku sedišta i enterijera vozila sa te linije za jednu godinu. Iznos je dostigao visinu polovine cene NOVOG autobusa!!! E onda su počeli da im šalju autobuse sa drvenim sedištima i vratima koja „dihtuju“ kao prelivna brana hidroelektrane… Naravno, ništa se nije izmenilo. Bus je „nov“ sve dok nekim slučajem (zbog nedostatka drugog) ne zaluta u to selo, a onda… Zman samo da je tapaciranje jednog sedišta (double) koštalo kao dve trećine moje učiteljske plate… Pa tako svaki mesec po pet šest komada…

  12. Anonimni kaže:

    Gospodo jos nam je nizak nivo kulture to jest kucnog vaspitanja nase dece.Ekskurziju za Italiju iz Beograda sa relativno novim autobusom 2013 god proizveden po zavrestku sam imao sta videti 4 pocepana sedista 7 polomljenih naslanjaca 3 otkinute zavese i polomljenu wc solju i neznam kilko zaleoljenih zvakacih guma po sedistima a da ne jos nepisem da su sve cekice za stakla pobacali e to je nase domace vaspitanje i onda roditelji traze nove autobuse da bi poslali decu na ekskurziju kao da je to autobus za jednu upotrebu sramota.

OSTAVITE KOMENTAR