Nova pruga velikih brzina koja će povezati Beograd i Budimpeštu trebala bi da prođe praktično kroz centar Subotice, a ova vest navela je gradske urbaniste da ponovo rasprostru gradske planove. Kada budući voz projuri kroz Suboticu, umesto starog koloseka, novi širi železnički koridor „prepoloviće” grad na njegovu istočnu i zapadnu stranu, koje će spajati tek tri, neodgovarajuće veze.
Zbog toga je JP za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje uradilo elaborat koje je predalo Saobraćajnom institutu CIP-a na javnom uvidu u nacrt Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora železničke pruge Beograd – Subotica – državna granica (Kelebija). Sugestije subotičkih urbanista izrađivač plana u ime Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u potpunosti je prihvatio i elaborat koji je pripremljen postao je i deo zvanične dokumentacije prostornog plana novog koridora.
„Mi smo trenutno angažovani na izradi Generalnog urbanističkog plana za period od 2020. do 2030. godine, i u njemu bolje infrastrutkurno povezivanje grada ima značajno mesto. Javni uvid u nacrt prostornog plana bio nam je podsticaj da aktivno učestvujemo i damo svoje sugestije, jer naš problem nas boli. Možda smo delom izašli iz lokalnih ingerencija, a želja nam je bila da ukažemo na probleme i da aktivno učestvujemo u traženju najboljih rešenja”, objašnjava za „Politiku” Petar Andrić, šef službe urbanističkog planiranja u javnom preduzeću.
Petar Andrić: Želja nam je da aktivno učestvujemo u traženju najboljih rešenja (Foto Politika)
Prolazak brzog voza uz sve očekivane dobrobiti, ipak za urbaniste znači i usklađivanje složene saobraćajne mreže, na nekoliko nivoa. Prvi, onaj najočitiji, tiče se veće širine koridora koji će tražiti nova pruga i postavljanje zaštitnih panoa od buke. Ova pruga traži i efikasne rute, i po planu, nova pruga na putu od Novog Sada ka Subotici ne ide dosadašnjom trasom već zaobilazi predgrađe Aleksandrovo i delom se uključuje na trasu senćanske pruge.
Kako Andrić objašnjava, urbanisti rado novu prugu opisuju kao reku koja će svojim širokim tokom proći kroz Suboticu, a da ona ne bi prekinula gradske komunikacije potrebni su prelazi i mostovi. Sada gradske veze počivaju na samo tri prelaza koja nisu u nivou: jedan je podvožnjak u centru grada, zbog kanalizacije neupotrebljiv kod svake veće kiše, podvožnjak kod fabrike „Pionir”, koji nema odgovarajuću, visinu i Majšanski most koji je u takođe dosta lošem stanju.
„Mi smo to sve predstavili našim kolegama, i uz elaborat pripremili svu našu dokumentaciju za postojeće, kao i planirane prelaze. Nama je neophodno da imamo i odgovarajuće poveze i prelaze koji spajaju dva dela grada, stambene zone Kertvaroš i Novi grad, ili Palić, sa starim delom grada”, navodi Andrić. Izgradnja novog železničkog koridora za gradske urbaniste je prilika da se zajednički, paralelno radi na uspostavljanju novih komunikacijskih pravaca.
Drugi nivo problema koji traži urbanistička rešenja jeste i kapilarni krvotok ove brze železnice koja treba da se poveže sa prugama prema Somboru, Senti, Horgošu, prema Baji i Crvenki, što su dva pravca koji se sada ne koriste, ali čija obnova je planirana. Takođe, potrebno je povezati i prigradska mesta, posebno naselje Novi Žednik kroz koje takođe prolazi novi koridor”, nabraja sagovornik „Politike”.
„Nama se usred gradskog jezgra račvaju pruge za okolne gradove. Tu je naročito osetljiv pravac prema Somboru jer prolazi kroz gusto naseljene delove grada. Zbog toga smo priložili svu plansku dokumentaciju kako bismo onome ko bude radio detaljne planove prikazali šta ne želimo da nam se desi”, kaže Andrić.
POLITIKA
KOMENTARI
OSTAVITE KOMENTAR
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali.
Kroz centar subotice???hahahahah ko ovde koga za…..va?dajte ljudi dosta vise lupetanja stanite svako jutro na izlaz iz subotice istok da vidite kako ide brzi voz za beograd u 8 h ujutro =5 km/h hahah
Pruga treba da ide kroz najstrozi centar grada. Sama zgrada zeljeznicke stanice treba da ostane na svome sadasnjem mestu i potrebno je samo da se dogradi i da se rekonstruise, a podvoznjaci, nadvoznjaci itd. su potpuno nepotrebni. Isto tako i zastitni zidovi od buke i jos kojekakve besmislene kerefeke. Jedino sto treba je izvodjenje nekih „sitnih“ radova oko novog zeljeznickog koridora kako bi se mogao prebaci u tunele ispod grada i kao i podzenmi peroni i podzemna stanica za transfer putnika. Ukoliko je to tehnicki suvise zahtevno i finansijski neizvodljivo, onda sve zajedno sa stanicom i kolosecima prebaciti daleko van grada, a iz grada organizovati odgovarajuci prevoz , tramvaj ili slicno.
Strah me i pomislit kako ce nas uvalit u 100 godina gradnje. Da ne bismo prosli kao sa pozoristem mislim da treba lokalnim urbanistima zabranit i da pridju planovima.
U Subotici podzemno ne moze nista jer iovako se placa za odvodljavanje vode a voda svuda isto kao i podzemna voda….
@Bokternica br 2, odličan predlog, jedino ispravno i dugoročni rešenje je da voz prolazi, kroz Suboticu tunelom!
Pa dok nasi unuci ne porastu bice i od toga nesto….
http://rs.n1info.com/a229448/Biznis/EU-ispituje-plan-izgradnje-pruge-Beograd-Budimpesta.html
Je li, necete mozda da izgradite prugu, koja ce da prolazi kroz pozoriste, gradske kuce, kroz Radijalac, itd. Stvarno ste smesni!!!
Jbt ovi nisu normalni, zeleznica u totalnom raspadu jos od vremena radikala/sns/sps/jul osovine oni bi da grade nove pruge i obecavaju brda i dolove.
Da li neko moze da mi kaze da li ono nazovi obnavljanje subotickog zeleznickog bloka zapoceto 2006 uopste i zavrsilo od 2012 do danas? Ja se secam da su naveliko najavljivali automatizaciju svih skretnica u subotickom zeljeznickom bloku i konacno postavljanje semafora, kao i pravljenje dvostrukog koloseka na potezu kelebija – glavna stanica – aleksandrovo – naumovicevo. Ja koliko se secam jos 2012 su ti semafori bili obelezeni onim krstastim znakom da nisu u funkciji.
Vučić je rekao da će pruga biti gotova 2018. kada je svečano postavljen jedan prag.
U stvarnosti, ove godine bi trebalo da počne modernizacija pruge Novi Sad – Stara Pazova i to je proglašeno za početak gradnje brze pruge Budimpešta – Beograd. Ova deonica će se raditi nekoliko godina.
Priča o toj pruzi je toliko nerealna da to i deca vide. Možda eventualno naprave maketu. A ovo kroz Suboticu ? Mislim…pffffff
https://www.gradsubotica.co.rs/brza-pruga-budimpesta-beograd-u-magli/
Inače, poslednjih par meseci vozovi kroz Suboticu se kreću brzinom lagane vožnje biciklom. Naime, došlo je do jedne havarije koja je pomerila skretnice i razne instalacije pa je procena da se zbog bezbednosti mora ići jako sporo (dok se jednom sve to ne popravi). Zbog toga vozovi u odlasku i dolasku gube dodatno 8 – 10 minuta.
Ako ima neko sa železnice ko ovo čita, neka više kaže.
„Severni tok“
West side east side sve jedno samo da se vozimo ultra sonicnim vozovima
Ma daj bre…niste u stanju da napravite najobičniju zaobilaznicu na najlakšem mogućem terenu a ne da pravite pruge ili mostove.
@djuro
Ne brinite gospon djuro, kako je rekao vas velki gospodara Vuchica, Tito je pichio samo kroz klisure, a sam, jedini i nenadjebivi clockwork orange Alex pichi unutar i kroz planina masive! Od kada je na vlasti ta parada nazadnjaka, a na vlasti su pola decenije, nisu 20 kilometara puta koji spaja dve naseljene tacke spojili, nego spajaju vukojebine uz fantasticno ukorichavanje reka, nasilno rusenje i pravljenje majmuna od pokradenih gradjana.
Jedan grad koji nije bio tehnicki i finansijski u mogucnosti da odrzava jednu prostu pasarelu preko koloseka na teretnoj stanici, vec su bili prinidjuni da je demontiraju iz sigurnosnih razloga i bace na otpad, ne bi trebao da kuje planove o kompleksnim tehnickim i finansijskim zahvatima kao sto su to podvoznjaci i nadvoznjaci ili akusticna zastita okoline.
@storm
Jesi li dobro,imaš temperaturu,buncaš za tastaturom?Kakav „naš“ molim te?A da,kad već pišeš,nemoj da ti bude teško da namestiš domaća slova ovako liči kao da je dete od deset godina uzelo da se igra.
@Djuro
Ta kako nije vash djuro? Pa jeste ga vel’kom vecinom izabrali prosle godine? A i ove ce te.
Inace, ne mogu namistiti tastaturu na vasa domaca slova jer mi triba engleska tastatura uvik, a i kad namistim tastaturu na vasa slova, nesto ne stima kako triba, jer uvek kada hocu da ukucam x, ono mi ukuca x.
@stormwatch
Dve sekunde mi traje da prebacim sa jednog fonta na drugi.Inače koristim 4 i to angol(egyesült államokbeli),magyar,szerb (latin betüs),szerb (cirill betüs).A prozor mi je xp.Jedino me nervira kada hoću da ukucam x, ono mi ukuca x. 😀