Novi zakon uspaničio trgovce

Umesto popravke proizvoda koji se pokvario u prvih šest meseci od kupovine, građani će moći da dobiju novac nazad, predviđa Nacrt zakona o zaštiti potrošača.

 

 

Za nov televizor, veš-mašinu, peglu, kompjuter ili bilo koji drugi proizvod koji ste kupili, a on vam se pokvario u prvih šest meseci korišćenja, moći ćete da tražite od trgovca da vam vrati novac – predviđa se u Nacrtu novog zakona o zaštiti potrošača koji bi, kako se očekuje, u novembru trebalo da odobri Vlada Srbije. Po dosadašnjim propisima pokvaren proizvod trgovac bi slao u servis i u najboljem slučaju potrošač bi mogao da dobije nov uređaj ukoliko se utvrdi da kvar ne može da se otkloni.

bela tehnika

Prema iskustvu, ovo su bili iscrpljujući procesi koji su se najčešće završavali na štetu kupaca. Upravo to i najave da će se u ovoj oblasti zavesti red, kako saznajemo, uspaničili su trgovce, koji će sada očigledno morati da poboljšaju i kvalitet robe koju nude ukoliko žele da izbegnu gubitke i nezadovoljne potrošače.

 

Ovo nije jedina izmena jednog od važnijih propisa koji bi posle usvajanja konačno trebalo i potrošače u Srbiji da zaštite kao i sve one u zemljama Evropske unije. Jedna od važnih izmena jeste i to da će građani ubuduće imati i pravo na raskid ugovora sa trgovcem u roku od 15 dana od njegovog potpisivanja. Ova odredba je postojala i u prethodnom zakonu, ali nije funkcionisala, i to je jedno od prava potrošača koje se često nije poštovalo. 

 

Tako će na primer oni koji su kupili telefon od nekog operatera mobilne telefonije i pri tome potpisali ugovor koji im uz uređaj obezbeđuje i dodatne pogodnosti i usluge, u roku od dve nedelje moći da raskinu taj ugovor.

 

Osim obaveze trgovca da ubuduće na žalbu potrošača odgovara u roku od osam dana umesto dosadašnjih 15 (ukoliko to ne učini može da bude i novčano kažnjen), novina zakona koji se sa nestrpljenjem očekuje jeste i kolektivna tužba o kojoj se dosta polemiše u javnosti jer ovakav vid zaštite omogućava da se jednom tužbom pokriju interesi velikog broja potrošača. Inače, predviđeno je, između ostalog, da će organizacije za zaštitu potrošača moći da zastupaju veći broj građana koji imaju isti problem odjednom i da na sudu zahtevaju materijalnu nadoknadu od onog ko je kršio prava potrošača.

 

 

POTROŠAČ



KOMENTARI

  1. Korisnik kaže:

    Hahahahaaaa.. jel se to odnosi i na robu kupljenu kod Kineza? Zamislite facu onog našeg dalekoistočnog prijatelja, kada mu se pojavite nakon 5,5 meseci s nekim njegovim "tehničkim čudom" i `ladno mu saopštite da njegova poslednja reč tehnike više ne radi i da želite svoje pare nazad.

  2. komsija kaže:

    Konacno da i mi udjemo u krug normalnih zemalja, bar na papiru.

     

    Prodavci moraju da nauce da im se ne isplati prodavati bofl robu.

  3. Pametnjaković kaže:

    @Korisnik

    Ti si neki srećnik, ukoliko ti roba kupljena u kineskim prodavnicama izdrži 5,5 meseci.

    Moje iskustvo sa kupovinom u kineskim prodavnicama je puno lošije, neke stvari nisu izdržale ni nedelju dana korišćenja, pa sam sa osećao jako prevarenim i prestao sam kod njih bilo šta da kupujem.

    Jeste da je jeftino kod njih, ali im roba ništa ne vredi, oni su najveće zlo koje se pojavilo na našem tržištu.

  4. @Pametnjaković kaže:

    Zašto zlo? Pa jednostavno bi svi Kinezi propali samo ukoliko bi svaki potrošač kome ne izdaju fiskalni račun jednostavno izašao sa robom iz prodavnice… A na to bi imao pravo po Zakonu o fiskalnim kasama…

  5. kengur kaže:

    Nije problem sa dizajnom njihovih proizvaod1 Nego je problem kako je napravljen ,kakvu platu dobiju takavim je i proizvod!!Ako vam neko neplati fer platu ,onda ni kvalitet robe nije na mestu! Zure se da zarde ,jer te proizvode i tako oni nece koristiti.Pa se nema sta cuditi !!Imamo tu isti problem 1 gidnu dan i dve nedelje posle izlaska garancije Kaput a prvu popravku se cekalo 6meseci ! Jeftino ali ??Dizajn Italijanski ! No radnici nisu sve sklopili kako treba i onda se cudimo zasto netraje !Najbolje je zaobici i potraziti nesto drugo,il ne kupiti!

     

  6. Mr IKS kaže:

    Zao mi je !

    Nekada je vredilo pravilo:koliko para toliko muzike.

    A danas?Proizvodjaci se sakrivaju iza visokih cena a kvalitet = 0

    Sta da radim sa TV grunding (1978),Gorenje ves masinom (1976).

    Koncar kombinovanim stednjakom (1974), Slovenija les,sistemom 7.prosla

    barem 12 kombinacija (1976)….???SVE JOS FUNKCIONISE !!!!

  7. didi kaže:

    Samo da Vam pojasnim "moći ćete da tražite od trgovca da vam vrati novac" ne mora da znaci da cete ga i dobiti.

  8. igor kaže:

    NEma vise kineskih prodavnica

  9. varoščanin kaže:

    To postoji i sadašnjem Zakonu ali se ne poštuje, kao što se ni ovo neće poštovati jer da bi rešili reklamaciju ako prodavac ne želi da vam zameni proizvod pravdu tražite na sudu. Pa ko ima para i vremena taj će svoje pravo ostvariti, ko nema …… Najveći problem je što tržišna inspekcija nema nadležnosti u sprovođenju ZZP, osim u delu odgovora prodavca u roku od 15 dana od datuma reklamiranja proizvoda.

  10. STeve kaže:

    Rezultat ce biti da ce se nuditi velika kolicina outlet (servisirane) robe po niskim cenama. Sa druge strane, u prodavnicama cemo od tog trenutka po sili prilika moci da kupimo nesto kvalitetniju (dugotrajniju) robu od vecine bofli koja se sad prodaje za istu cenu jer ce to konacno biti i u interesu prodavaca. 

    Nije lako, veliki je pritisak, ali pozivati se na neku garanciju je zadnjih godina zaista bila agonija.

OSTAVITE KOMENTAR

IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

What is 11 + 9 ?
Please leave these two fields as-is: