Od oktobra bi, nakon usvajanja izmena i dopuna Zakona o akcizama, privreda mogla da računa na jeftiniju nabavku goriva – pišu “Novosti”. Naime, Vlada Srbije, u nedostatku drugog mehanizma da privredu zaštiti od gotovo svakodnevnih poskupljenja naftnih derivata, namerava da vrši povraćaj akcize i to ne samo onima koji vrše javni prevoz i transportnim firmama, već i proizvođačima koji svoju robu transportuju do kupaca.
– Cena goriva jeste jedan od faktora koji utiče na rast cena mlečnih proizvoda, ali je u ovom trenutku teško dati dugoročniju prognozu – rečeno je “Novostima” u somborskom “Somboledu”.
– Mnogo faktora utiče na rast cena gotovih proizvoda, a u ovom trenutku najveći uticaj na taj rast ipak ima cena osnovne sirovine, koja raste usled velike suše. Veliki uticaj ima i nepovoljan kurs dinara, koji utiče na rast ostalih troškova. Što se tiče eventualnih mera pomoći Vlade Republike Srbije, za sada nema takvih najava.
Industrijski prehrambeni proizvođači više ne daju javno svoje podatke o strukturi maloprodajne cene recimo hleba, mleka ili ulja, pa i o troškovima za transport i energente, jer sada je, nakon privatizacije većine tih pogona to poslovna tajna. Ipak, prema ranijim podacima troškovi prevoza u strukturi maloprodajne cene, na primer hleba, utiču od tri do osam odsto u zavisnosti od pekare, odnosno u zavisnosti na koje područje pekara vozi svoj hleb, odnosno od dužine puta od pekare do megamarketa.
– Troškovi prevoza zavise od pekare do pekare, pre svega industrijske, a ne zanatske, koje imaju znatno manje troškove transporta, jer mnoge na licu mesta i prodaju svoje proizvode – kaže Zoran Pralica, predsednik Unije privatnih pekara.
– Gorivo je prošle godine iznosilo 105, a sada 160 dinara za litar, što svakako predstavlja značajnu stavku, a cena hleba nije menjana. Stoga mora da se nađe neko rešenje, koje će da objedini sve zahteve proizvođača, jer ne troše svi pekari iste količine, čak ni vrste energenata. Mnogi peku hleb u električnim pećima.
Nove cene derivata tradicionalno se prvo odraze na rast cene tovljenika, dakle žive vage, a onda i mesnih prerađevina. Kako tvrde mesari, olakšica države je dobro rešenje, ali ipak strepe od značajnijeg poskupljenja derivata, kao posledice dešavanja na svetskom tržištu.
– Svinje će poskupeti, što će dodatno i nas da optereti. Kada poskupi živa vaga, i naši proizvodi će poskupeti – objašnjavaju mesari.
PREKO LEĐA GRAĐANA
Stručnjaci ističu da je uticaj rasta cena goriva na skok cena gotovih proizvoda neminovan, ali ne preciziraju za koliko.
– Neminovno je da će poskupljenje goriva negativno uticati na cene ostalih proizvoda, odnosno da će se prelomiti preko leđa građana – ukazuju ekonomisti.
– To su osnovni inputi u proizvodnji svake robe i u proizvodnji svake usluge, pa nema načina kako taj izdatak drugačije da se “prebije”, nego da se na kraju prelije na krajnjeg korisnika – potrošača
Večernje Novosti
KOMENTARI
OSTAVITE KOMENTAR
Morate biti prijavljeni da biste komentarisali.
kako se nesete da i cenu rada koriguju naspram cena pa i obicni ljudi moraju da sipaju gorivo da bi se prebacili sa tacke A na tacku B
U Nemackoj a i skoro svim EU zemljama su se dosetili da na kraju godine, prilikom poravnanja poreza, zaposlenima nadoknade trosak za koristenje privatnog vozila radi odlaska i povratka sa posla. Logika je vrlo prosta. Ako ne odlazis na posao – ne zaradjujes, ako ne zaradjujes nemas odakle da platis porez. Nema poreza, drzava nema prihoda. Narodski receno – radi kilo mesa nemoj klati kravu koja svaki dan daje mleka.