U sunčano jutro 6. aprila 1941. godine, visoko iznad Subotice, lete nemački avioni u pravcu Beograda. Radio javlja da je Jugoslavija u ratu i da bombe padaju na prestonicu. Iako su se više od godinu dana u pograničnom pojasu pravila utvrđenja, a građani provodili mesece u vojnoj rezervi, kopajući rovove, već tog dana počinje povlačenje vojske iz Subotice i Bačke. Kolone se povlače iza Dunava a za sobom ostavljaju tenkovske zapreke i oštećuju komunikacije.
Oko ponoći 11-og na 12. april, građane je probudila snažna detonacija. Subotički podvožnjak kod željezničke stanice, usko grlo gvozdenog puta prema severu, dignuto je u vazduh.
Zgrada zatvora tada ima zid duž ulične strane
U pravcu Palića
U pozadini je ulica Pap Pala
Podvožnjak će još nekoliko puta u toku rata biti meta zaraćenih strana. Poduprt debelim drvenim deblima, služio je do 1958. godine, kada je kolabrirao usled sudara dve kompozicije.
Poširnije na temi: SUDAR NA PODVOŽNJAKU
Posle toga, napravljen je nov, koga i danas imamo.
Posto je zeleznica nekada imala primat u prevozu svega i svacega od robe do vojne mehanizacije, strateski je uvek bilo bitno kontrolisati je. Pa je svaka vojska sa povlacenjem gledala da prekine tu vezu, kako bi usporila napredovanje protivnicke. Zbog toga su mostovi i ovakvi podvoznjaci cesto bili meta sto bombardovanja, sto miniranja. Bitno je oboriti ga.
Prvobitno resenje podvoznjaka bez biciklistickih staza, gde je citava jedna strana puta bila zeleni pojas. Samo su se dva prolaza koristila u saobracaju.
Zelenim pojasom je išao tramvaj
Sa desne strane,gledano prema sreskoj upravi,drvena ograda je napravljena od dasaka sa rashodovanih teretnih vagona i kasnije obojena u plavo.Sa leve strane je prolazio tramvaj.Bile su to jednotracne sine jer se je tramvaj ukrstao na svakoj drugoj stanici.Na primer – kod centrale pa zatim kod suda , poste , Rudica i tako sve do Somborske kapije.Inace skroz na levoj strani je bila kolna radionica JZ za manje tekuce popravke i inspekcije.Na tom terenu je jos 50-tih god. rasla trska.Ispod levog pesackog prolaza se nalaze dva prilicno velika kanalizaciona tunela i mene jako cudi kada vidim na slikama da se posle obilnih kisa voda skuplja ispod mosta.Nije mi jasno kako dolazi do toga.Siguran sam da su tadasnji konstruktori vodili racuna o slivanju kisnice.
Strasno. Izbacili celu prugu. A mogli smo da imamo lepe moderne tramvaje.
Još uvjek se sjećam bijelih dudova