Mali motori, proizvođeni u Severu, u pogonu popularno nazivanom kao "Dvojka" od nedavno su ispali iz ponude. Pogon je rasformiran i dat na prodaju.
Više na: Rasprodaja Severa
Ubrzo je jednom broju inženjera koji su radili u tom pogonu palo na pamet da se organizuju i da zajedno sa radnicima naprave dogovor takav da se svi odreknu dobijenih otpremnina i da od tih para kupe pogon ali i ime "Sever" pod kojim bi nastavlili da rade.
Takva ideja je ubrzo podignuta na viši nivo, te su u pregovore ušli gradonačelnik Saša Vučinić i resorni ministri u pokrajini i državi, a sve sa ciljem da se pomogne ljudima, sačuva proizvodnja i radna mesta kojih je u tom pogonu bilo 180. Pregovori su tekli u više navrata a u njih su uključeni i dosadašnji partneri Severa koji su bili najveći kupci ovih motora, sa ciljem da se obezbedi tržište i opravda investicija. Takođe, iz države i pokrajine su obećana sredstva po svakom zaposlenom, koja bi se utrošila u početak proizvodnje. Pregovori su tekli, ali i stali. Razlog zastoja je cena za pogon u vrednosti od 2,7 miliona evra. Poprilično velika suma novca uzimajući u obzir činjenicu da je ceo Sever 2004. godine prodat za 4,1 milion evra.
Da potsetimo 31. decembra 2004. godine, ATB grupa je za 4,1 milion evra kupila fabriku koja je imala 98000 kvm pod krovom i 467400 kvm gađevinskog zemljišta, a za pogon koji se prostire na 16800 kvm traže 2,7 miliona evra.
Agencija za privatizaciju
Kliknite na "Objekti i zemljište"
Takođe, ATB je nasledio sav dotadašnji dug Severa ali i obavezu da investira 16,1 milion evra što je odprilike 4 puta više nego procenjena vrednost fabrike.
Agencija za privatizaciju
Kliknite na "Prodaja"
Gradonačelnik Vučinić je gostujući na Yueco televiziji izrazio veliko nezadovoljstvo činjenicom da trenutno rukovodstvo ATB Severa traži toliku sumu novca.
"Ostaje da se ponove pregovori, da se eventualno ljudi iz Severa zaista uozbilje u toj trgovini, jer ako neko misli da sa druge strane postoje neki ludi ljudi koji su spremni da plate jedan dinar više nego trenutni vlasnik ceo Sever, onda je to na ivici bezobrazluka prema zajednici u kojoj žive."
Da li je to moralno ili nije, o tome se može diskutovati, ali pravno gledajući trenutno rukovodstvo ATB Severa ima prava da traži toliki novac, jer je fabrika u njihvom vlasništvu. Agencija za privatizaciju je krajem 2009. godine, pet godina nakon privatizacije zaključali da je kupac "ATB" ispunio sve ugovorom predviđene obaveze, te je privatizacija tog dana zaključena. Drugim rečima, od 2009. godine, ATB ima pravo da radi sa fabrikom šta god hoće. Može da je pretvori u fabriku podkošulja, a može i da traži 2,7 miliona evra za jedan pogon.
ATB Sever na tržištu
Veliki broj ljudi zaboravlja jednu činjenicu a to je da je Sever firma čija sudbina u mnogome zavisi od tržišta na kome posluje, a to tržiste nije Srbija, niti SFRJ, već mnogo šire, Rusija, Evropa, Bliski istok i Afrika. Praktično nema kontinenta gde se Severovi motori ne vrte. Dešavanja na tom tržištu utiču na poslovanje Severa, ali i na poslovanje mnogih druhih firmi poput Ganca, Šorka, Helmkea, ABBa, Simensa itd… Floskula koju se često provlači kroz usta političara, i kad treba i kada ne treba, u slučaju Severa zaista ima smisla a ona glasi: "Ekonomska kriza je uticala na smanjenje obima rekonstrukcija i izgradnje velikih pogona, elektrana, naftnih bušotina itd. zbog čega je došlo do smanjenja potražnje za električnim motorima, što je ostavilo posledice i na poslovanje Severa, kao i na poslovanje svih već navedenih firmi, koje su prethodnih godina takođe redukovale broj zaposlenih".
Trenutno se beleži blagi trend oporavka svetskog tržišta jer su države odlučile da nastave tamo gde su stale, kada su u pitanju rekonstrukcije postojećih i izgradnje novih postojenja.
Sever je za Simens zanatska radnja
Po čaršijama provejavaju priče kako je Sever na meti Simensa, koji ga doživljava kao konkurenciju, pa je stoga isti platio ATBu da ga ugasi. Malo bolji poznavaoci situacije znaju da je Sever za Simens zanatska radionica.
Primera radi, kada se gradi elektrana, glavni posao oko izrade turbina, generatora, upravljačih i zaštitnih sistema dobija glavni pobednik na tenderu, a u slučaju Evrope, to je Simens koji jedini ima znanje i iskustvo da pokrije celokupan posao. Za razliku od Simensa, Sever ali i svi ostali (sem ABBa) nemaju znanja u sistemima upravljanja, kontroli i zaštiti, niti imaju mogućnost izrade velikih generatora. Sve nabrojano čini oko 90% vrednosti jedne elektrane. Ostatak od 10% čine niz specijalnih motora koji opslužuju generator. Ti motori su karakteristični i prave se na komad ili dva, sa cenom tolikom da se Simesnu ne isplati da angažuje skupe inženjere na konstrukciji i radnike na izradi. Zato se takvi motori daju manjim firmama, koje realizuju te stvari. E ta manja firma je Sever, koja je kao takva potpuno neinteresantna velikim igračima koji lobiraju u svakoj državi.
Sudbina
Kada se sve sagleda, može se konstatovati da situacija u Severu nije ni crna ni bela, već kako to priroda nalaže nešto između. Sever može da se kreće u mnogim pravcima