Snažna sila koja će da usisa radnu snagu sa severa Bačke

Subotica – Proteklih sedmica i meseci mnogo je redova ispisano povodom dolaska kineske fabrike električnih vozila BYD (Bi-Ju-Di) u Mađarsku, tj. u nama susedni Segedin. Gotovo sve što je pisano ili izrečeno u mađarskoj, evropskoj, pa i svetskoj štampi kao da se završavalo uzvičnikom: prva kineska fabrika električnih automobila na tlu Evrope, najveća investicija, najveće subvencije, najveći broj zaposlenih, potpuna automatizacija, oglašena prva radna mesta, izazvan rast cena stanova!

Među vestima u superlativima nije bilo mesta za ono što se naziva mali granični prelaz, a upravo će se ispostaviti da je granični prelaz Horgoš 2 – Reske, koji se nalazi na magistralnom putu, u tesnoj vezi sa izgradnjom prve kineske fabrike automobila u Segedinu.

Kineska fabrika električnih vozila u Segedinu (Foto BYD)

Kineski gigant BYD, kako piše mađarska štampa, registrovao je firmu u zemlji našeg suseda sa kapitalom od 501 milion evra, ili dva puta više nego što je godišnji budžet grada domaćina. Prva od dve hale biće izgrađena na prostoru od 300 hektara u predgrađu Segedina, a vlada Mađarske obavezala se da investira između 122 i 125 miliona evra u infrastrukturno opremanje prostora. Građevinska dozvola je već izdata. Takođe, najavljene su i subvencije čija će visina biti poznata kada ih odobri Evropska komisija. I pored toga što kineski investitor najavljuje fabriku visoke automatizacije, u njoj će takođe biti zaposlene i hiljade radnika. Tokom februara su se pojavili oglasi za prva radna mesta, i to u oblasti pravnih i kadrovskih poslova. Trebalo bi da fabrika već u drugoj polovini naredne godine krene sa proizvodnjom, a sa punim kapacitetom će raditi za tri-četiri godine.

Dakle, već sada je jasno da će, sa više hiljada novih radnih mesta u fabrici, Segedin, koji je od granice sa Srbijom udaljen dvadesetak kilometara, postati snažna sila koja će da usisa radnu snagu iz okolnog regiona, pa i sa severa Bačke. A to može da dovede i do velikih promena, tj. da podstakne ljude da nastave da se iseljavaju.

„Mi želimo u tome da vidimo prednost, iako može predstavljati i opasnost. Ukoliko omogućimo da svakodnevno mogu da se vrate kućama ljudi iz Subotice, Bačkih Vinograda, Hajdukova, iz kanjiške ili senćanske opštine, onda će to biti prednost. Zbog toga ćemo nastaviti da radimo na tome da prelaz Horgoš 2 bude ponovo otvoren 24 sata, ali isto tako i da prelazi Bački Vinogradi – Ašothalom, Đala – Tisasiget i Rabe – Kibekhaza rade produženo radno vreme. S obzirom na to da će segedinski pogon zaposliti više stotina, moguće i više od deset hiljada ljudi, jasno je da teritorija Segedina ne može da obezbedi toliko ljudi. Zbog toga je važno i za vojvođanske Mađare da prekogranični radnici nesmetano mogu svakodnevno da odlaze na posao, bilo vozom, bilo automobilom”, rekao je u intervjuu za Panon RTV dr Balint Pastor.

Zbog toga je, kaže, obavio niz telefonskih razgovora sa ministrima policije Srbije i Mađarske, kako bi se dogovorili da granični prelaz Horgoš 2 nastavi sa produženim radnim vremenom.

Mali granični prelaz Horgoš 2 – Reske, koji vodi direktno ka Segedinu, uobičajeno je bio otvoren od 7 do 19 časova. Prošle godine od decembra je produženo njegovo radno vreme na 24 časa, što je trebalo da smanji božićno i novogodišnje opterećenje na ostalim graničnim prelazima, pre svega Horgošu i Kelebiji, koji uvek rade 24 časa. Ipak, već tada je rečeno da će se brojati putnici, kako bi se utvrdilo da li se isplati da ovaj mali prelaz bude stalno otvoren. Pastor navodi da brojke nisu išle u prilog produženog radnog vremena, te da je nakon 23 časa granicu prelazilo tek nekoliko vozila. Zbog toga je dogovoreno da granični prelaz Horgoš 2 – Reske ubuduće radi od 5 do 23 časa, jer na taj način ljudi koji rade u smenama u Mađarskoj, a žive u naseljima na severu Bačke, mogu da stignu i vrate se na posao u susedstvu, a nastave da žive ovde. Iz Subotice, ali i sela oko Kanjiže i Horgoša veliki broj ljudi radi u susednoj Mađarskoj, deo njih ostao je da živi ovde, a na posao odlazi svakodnevno prelazeći granicu.

 

Politika



KOMENTARI

OSTAVITE KOMENTAR