Šta za potrošače znači dolazak „Lidl“-a?

Više nema sumnje da će „Lidl“ postati prvi maloprodajni diskontni trgovinski lanac u Srbiji. Nemačka kompanija je nakon parcela u Zrenjaninu i Subotici, kupila zemljište za izgradnju supermarketa i u Novom Sadu. Kako saznaje „eKapija“ u „Lidl“-u, sledeća kupovina parcele biće u Valjevu, a kompanija „odmerava“ lokacije i u drugim gradovima širom Srbije.

Stručnjaci se slažu da investicija „Lidl“-a, dela „Schwarc“ grupe, znači da je naše tržište otvoreno za dolazak značajnih, stranih trgovinskih lanaca. Kod nas posluje samo jedan od najvećih trgovaca na svetu – nemački „Metro“, ali ne kao maloprodaja, dok ni „Delhaize“ koji je prošle godine preuzeo „Maxi“ nije u top pet globalnih trgovina.

 

Dolazak diskontera na tržište Srbije značio bi u kratkom roku promenu slike tržišta maloprodaje, njegovu dalju konsolidaciju i snažniju konkurenciju među trgovcima, što je značajno pre svega zbog potrošača.

 

– „Lidl“ očekujemo već godinama. Veoma je bitno da na naše tržište dođe jedan od deset vodećih svetskih trgovinskih lanaca. Sa dolaskom nemačkog diskontnog lanca očekujemo da će biti realne cene na tržištu. Trgovci sada ne smanjuju cene, a i ove akcije tzv. kreditiranja na 300 dana ide samo na teret kupaca – rekao je Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS).

 

Papović očekuje da će po otvaranju supermarketa „Lidl“ potpisati sa nemačkom kompanijom sporazum o razumevanju.

 

– Očekujemo da će „Lidl“ prvi potpisati „Trgovački kodeks“ koji još nisu potpisale naše trgovine, ali će sa dolaskom nemačkog diskontnog lanca morati da se uključe. Tim dokumentom biće definisani pravila igre i nastup na tržištu – objašnjava predsednik NOPS-a.

 

Dolazak „Lidla“ pozitivno ocenjuju i ekonomisti. Stipe Lovreta, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu, u razgovoru za „eKapiju“ objašnjava kako će to „Lidl“ u Srbiji ponuditi robu po nižim cenama, a ovdašnji trgovci to ne čine.

 

– „Lidl“ ima posebnu strategiju. U njihovim objektima je 4-5 puta manje artikala nego u drugim supermarketima. Nabavljaju ih u velikim količinama, pa im dobavljači daju povoljnije uslove. Prednost daju stranim brendovima. Takođe, preferiraju svoju robnu marku. U takvim uslovima poslovanja moguće je obezbediti niže cene. „Lidl“ se fokusira na niže cena, a kao posledica toga je sužen asortiman proizvoda – kaže Lovreta.

 

Goran Papović, predsednik NOPS-a, ocenjuje da će cene u „Lidlu“ biti kao što su sada cene privatnih robnih marki u našim trgovinama.

 

Poslednjih godina, posebno u Evropi, zabeležen je znatan porast prodaje privatnih robnih brendova, pre svega u marketima u kojima je čak 45% takvih proizvoda. Informisanost potrošača, ali i slaba kupovna moć, razlozi su zbog kojih oni i kod nas postaju sve popularniji.

 

Predsednik organizacije potrošača ističe da potrošači kod nas nisu naklonjeni brendovima već duže vreme i da je potrebno da što više domaćih trgovačkih lanaca uvodi svoje robne marke.

 

– Potrošači u Srbiji gledaju kako da prežive i naklonjeni su što jeftinijim proizvodima, tako da privatne robne marke koje su istog kvaliteta kao i već poznati brendovi dosta znače svim potrošačima. Samo 5% naših potrošača bira poznate brendove – tvrdi Papović.

 

U okruženju posluje nekoliko diskontnih lanaca – „Lidl“ u Bugarskoj, Rumuniji i Hrvatskoj, „Kaufland“ u Mađarskoj i „Aldi“ u Sloveniji i Grčkoj. Našim potrošačima ostaje da sačekaju otvaranje „Lidla“ pa da u velikoj ponudi donesu odluku da li će kupiti čokoladu poznatog brenda ili omiljeni slatkiš neke privatne robne marke jeftinije i do 30%.

 

e Kapijam>



KOMENTARI

  1. Ivica kaže:

    Čak i da budu iste cene, kvalitet proizvoda njihovih robnih marki i ovih naših je neuporediv…Kod nas već znaš da ako kupuješ „adut“, „premiu“, „K plus“ itd…u stvari kupuješ najveće đubre koje se može naći na našem tržištu. Neki put je i ta niža cena previsoka za tako loš kvalitet…Ali narod nema novca i zadovoljava se time…Novi lanac bi, ako ne u cenama, mogao da postavi novi balans u kvalitetu…

  2. djomla kaže:

    Meni je nekako najviše u oči upalo ovo:

    „Očekujemo da će „Lidl“ prvi potpisati „Trgovački kodeks“ koji još nisu potpisale naše trgovine, ali će sa dolaskom nemačkog diskontnog lanca morati da se uključe. Tim dokumentom biće definisani pravila igre i nastup na tržištu.“

  3. stormwatch kaže:

    Samo da dodju jer je ovo sto se radi u Srbiji sa cenama hrane cist lopovluk i kriminal. Nadam se da ce se retroaktivno kaznjavati trgovinski lanci koji su svih ovih godina krali pare od naroda. 

  4. tikvici kaže:

    SVE JE TO SUPER, SAMO SE BOJIM DA MI OBICNI GRADJANI SA NISKIM PRIMANJIMA NECEMO IMATI MNOGO KORISTI.

  5. Williamson kaže:

    Iako su Lidl Aldi i sl. na zapadu za siromasnu i nizu srednju klasu kvalitet proizvoda je za slicne nase proizvode mnogo bolji . Nadam se da ce cena biti kao na zapadu jer ce se onda isplatiti kupovati kod njih  pa i onima sa nizim primanjima . 

  6. Kertvaros kaže:

    Kada su upitali jednog od brace Albrecht (vlasnika Aldi lanca) – Ko su zapravo vase musterije – odgovorio je:

    Mi imamo samo dve vrste musterija, jedni su oni koji moraju da raspolazu sa svojim novcem, a drugi su oni koji znaju da raspolazu sa svojim novcem.

  7. jovan kaže:

    Za mnoge suboticane „LIDL“ ce biti samo jos jedna u nizu prodavnica mesovite robe koja je dosla na trziste Srbije da dobro zaradi i da zaposli jos 20-30 ljudi koji ce raditi za minimalac, samo da prezive. DOSTA JE TRGOVINE!!! POJACAJTE PROIZVODNJU!!!

  8. djomla kaže:

    Jovane, ne bi se složio sa vama.

    Ipak bi rekao ovako, „Pojačajte proizvodnju ali pojačajte i trgovine“

    Koliko je bitno dosta zaraditi podjednako je bitno kvalitetno i potrošiti. Džava tebi poraste plata za 50 evra kada ti monopol u trgovinama podigne cene za 60. Opet si u gubitku za 10. I to ne klepaju na nekoj luksuznoj robi vec tamo gde si najtanji, na najobičnijim namirnicama, lekovima i bebi opremi… Na onome bez cega se ne može. Zato je slobodno tržište u trgovini jedan od osnovnih parametara koji utiče na kućni budžet i standard građana.

    Mora i jedno i drugo… 

  9. stormwatch kaže:

    Kako je smesno i daleko tuznije videti sve ove neinformisane i zatupljene ljude koji se nisu nikada makli iz Srbije ali sve znaju o zapadu i kakav je isti. Lidl, Aldi (Hofer), Netto, Penny… su marketi koji na zapadnim trzistima uspostavljaju fair play po pitanju cena i izbora robe, proizvodi u tim lancima su produkt vlastite robne marke koji su cesce kvalitetniji od skupih lepo zapakovanih top brendova u klasicnim marketima za 1/3 cene. 

  10. mena kaže:

    A da  poslodavci daju nama plate u visini potrosacke korpe?!kako god da okrenem,dok ja platim sve komunalije meni jedva ostane za mleko i hleb, i nema ti tu mesta za razmisljanje o brendovima kad ni za ono najjeftinije i osnovno nemas mogucnosti.tako da sumnjam da ce mi sa LIDL-om biti bolje.  
     

  11. Magelan kaže:

    „Lidl“ je dobra trgovina ja svaki dan kupujem u njemu.Imaju raznu robu,imaju dosta njemacke robe i to kvalitetne(govorim o prehrambenim proizvodima)Svaki dan su im akcije,imaju puno robe koja se prodaje u xxl pakovanjima i koja je jeftinija od klasicnog pakiranja,za njihovu marku radi dosta domacih koperanata sto znaci da ce i u Srbiji dosta prehrambenih tvornica raditi za njih.Cijene su nize u odnosu na vecinu trgovinskih lanaca a kruh im je fenomenalan!Oni ga peku i u toku dana vecinom se moze kupiti „vruc lebac“ 🙂 koji je i sutradan odlican za jesti a ne kao „Fidelinkin“ koji sutradan nebi ni golubovi pojeli.Sve u svemu nize cijene, bolji kvalitet naspram onoga sto smo navikli.Preporucujem!

  12. fjurius kaže:

    „Fidelinka“ je nekada imala stvarno dobar hleb…ali danas je ispalo da su oni „zaboravili“ kako se pravi dobar hleb….naprimali su nestrucnih ljudi, trcali za profitom, izasli na berzu, ludilo ovako-onako a pri tom zaboravili, da oni nisu vise jedini proizvodjaci „leba“…i tako polako ali sigurno izgubili tako mocan brend!

    (Izvinjavam se sto je direktno van teme, ali indirektno nije!)

  13. Beka kaže:

    E, ako bas mislis da je sve djubre sto je pod etiketom robne marke, onda kupi (mislim da je jos uvek 70 dinara) mlecnu cokoladu od 100 grama (ne 90 ili 80) Merkator. Odusevio se, bre, covek koji zivi u Svajcarskoj i ne zali pare za dobre cokolade, a bar oni tamo znaju sta je cokolada! Za te pare takvog ukusa i kvaliteta nemas nigde ni 50 grama! Slazem se da je to, mozda, izuzetak, ali ni jogurt nije los, ni caj za decu… Potpuno bi besmisleno bilo ulagati toliki novac u „oblacenje“ artikala u „odelo robne marke“ ako bi to bilo poslednje djubre koje niko ne bi kupovao vise od ostalog slicnog djubreta. Svaka robna marka obezbedjuje trziste proizvodjacu te cokolade ili jogurta, ali mora da se ispostuje uslov kvaliteta robe! Takodje se vodi racuna o svim artiklima da se ne bi dogodilo da los kvalitet jednog artikla negativno utice na plasman ostalih 99.

  14. stormwatch kaže:

    Beka, ja sam dao minus ali ne zato sto se ne slazem sa vasom konstatacijom nego zato sto dole u Srbiji nema nikakvog izbora, sve sami monopol maltene jednog te istog trgovinskog lanca. 

  15. freelancer kaže:

    djomla:

    Meni je nekako najviše u oči upalo ovo:

    „Očekujemo da će „Lidl“ prvi potpisati „Trgovački kodeks“ koji još nisu potpisale naše trgovine, ali će sa dolaskom nemačkog diskontnog lanca morati da se uključe. Tim dokumentom biće definisani pravila igre i nastup na tržištu.“

     

     

     

     

     

     

     

     

    Zanimljivo je da si istakao ovaj detalj, iako si vešto izbegao i lični stav glede istog. Još je zanimljivija reč kojom citat počinje: „OČEKUJEMO…“ Uvodjenjem takozvane „demokratije“, „prave tržišne“ ekonomije i „konkurencije“ bilo je mnogo „očekivanja“. Zapravo, na svim poljima su bila manja ili veća očekivanja, BILA. Koliko su ispunjena ta očekivanja? Uglavnom nikako, ništa, nula, ZERO.

    Zar dosadašnje iskustvo nije pokazalo dovoljno, da bi se neke stvari mogle predvideti? Zar IKO veruje da će Lidl doći ZATO da bi gradjaninu sa prosečnim primanjima (a još više onima sa istim ISPOD proseka) bilo BOLJE? NE, gospodo. Oni nastupaju na ovo tržište iz istog motiva kao i svi prethodni, koji su najavljivali kurentnije cene, bogatiji asortiman i blablabla… PROFIT.

    U zemlji BEZ utvrdjenih pravila igre, u zemlji u koju svi dolaze i ulažu upravo  zato što ta pravila ne postoje, još će izvesno vreme biti status quo. Dokle? Dok država ne objavi zvanično BANKROT, a to se mora dogoditi pre ili kasnije. Taj „trgovački kodeks“ bi, pre svega, trebao biti OBAVEZUJUĆI, pokriven uredbom ili sličnim aktom vlade R. Srbije. Rigidno jeste, ali se od nečega mora početi, jer je više nego OČIGLEDNO da svest tamo u Srbiji sporo ili nikako NE evoluira 🙁

    Uostalom, da bi stvar bila jasnija, neka se svako pokuša postaviti u ulogu vlasnika nekog trgovinskog lanca ili šrafciger industrije. ZAŠTO bi se taj imaginarni „neko“ odrekao ekstra profita, ako mu je to ponudjeno na „tacni“. Pa niko normalan ne bi. Jesu li belgijanci snizili cene u maxiju? MOLIM? A ostali? NEMA ŠANSE da će dolazak Lidla promeniti BILO ŠTA! Halo, probudite se više iz te hibernacije, skinite se s tih „droga“ zvanih demagogija… Ma koliko neko pljuvao EU (uglavnom zbog POLITIČKIH razloga), ovde postoje PRAVILA, izvesne zakonitosti, LOGIKA tržišta… Jedina logika u Srbiji je BESMISAO (opšti).

OSTAVITE KOMENTAR