Stari subotički dućani i marketing

Povratak kapitalističkih društvenih odnosa početkom devedesetih, doneo je čitav jedan novi rečnik izraza vezanih za poslovanje, trgovinu i reklamu, preformulisanih u reč marketing, koja i sama ima bezbrojna značenja. Rasprodaja, popust ili sniženje, sada su AKCIJA ili čak SALE, direktori idu u istoriju da ustupe mesto menadžerima, dok trgovci police u prodavnicama treba da prepuste merchandiser-ima.

Pre dvadesetak godina preplavljeni smo kursevima, školama i literaturom gde se  proizvodila pamet kako se prodaje roba, kao da to nikada nismo znali. A pre drugog svetskog rata imali smo trgovačku akademiju i sve to što mislimo da su izmislili američki proizvođači inteligencije. I promotere i kataloge, sajmove, raznošenje robe na adresu, a što je najznačajnije – ljubazne trgovce. Trgovina je negovana kao veština. Među prodavcima je postojala hijerarhija. Od potrčka preko trgovačkog pomoćnika do prodavca.

Jedna subotička gvožđara, s leva na desno : kupac, potrčko, trgovci i gazda

Šebešćenov špeceraj

Trgovački pomoćnici u jednom subotičkom dućanu

Knjižara VIG (pored današnje knjižare Danilo Kiš) i dostavno vozilo ispred

 Knjižra i papirnica VIG, tridesetih godina svim đacima dostavlja katalog sa svojom ponudom

Sajamski štand mesne industrije Korhec na Paliću . Besplatne viršle i pivo uz prikazanu tramvajsku kartu.

Rani marketing – dečica na jednom subotičkom sajmu tridesetih godina

Socijalistička ekonomija je zanemarila neke zakone tržišta, tako da smo umesto „špeceraja“ dobili opskrbne centre koji su, kao u nekoj nuždi, morali da posreduju između proizvođača i građana, kasnije kvalifikovanih kao potrošačke jedinice odnosno – potrošači.

Novine iz tih godina pišu kako stanovnici nekih subotičkih mesnih zajednica, mole trgovačka preduzeća da i u njihovom kraju otvore prodavnicu jer su im postojeće predaleko.

 

U Palmotićevoj ulici

I pakovanje proizvoda i reklame, bili su često skromni, što je sasvim razumljivo u nedostatku tržišne utakmice. Ipak, danas reklame iz tog vremena deluju nekako čedno. Vrlina im je nenametljivost, što tek sada umemo da cenimo, kada nemamo mira od napadnih oglašivača. Sa sedamdesetim godinama su stvari krenule napred, ali već krajem osamdesetih svi putevi vode na Buvljak.

Sada, na početku 21. veka više nismo ni potrošači nego plen i lovina agresivnih reklama velikih kompanija. Sada se nauka o marketingu bavi velikim opsenama i dovođenjem u zabludu. Upregnuti su umovi i nauka da se dođe do odgovora kako čoveku prodati ono što mu ne treba.

 

Subotica 1943. godine, ratno vreme i nestašice, gužva ispred prodavnice na trgu

Jedan subotički izlog 1943. godine – Kaladonta ima dovoljno

 

Sve je samo reklama

U Muzeju Vojvodine u Novom Sadu, u toku je izložba starih kataloga, prospekata, reklamnih plakata, ambalaže i ostalog sačuvanog materijala koji svedoči o reklamno komercijalnoj delatnosti u Vojvodini od kraja 19. veka do 2. svetskog rata.

Izložba „Sve je samo reklama“ na proleće stiže i u Suboticu jer je veliki deo eksponata iz fonda subotičkog Muzeja, koje je za ovu priliku priredio viši kustos Mirko Grlica.

Pogled na stare reklame i njihov dizajn, dopunjuju i kompletiraju sliku o prošlosti. Posmatrajući njihove stilske odlike saznajemo o materijalnoj kulturi onoga vremena.

 



KOMENTARI

  1. knjiski_moljac kaže:

    Secam se izloga Trgoprometovih ducana u kojima je bila izlozena roba. Bila su to neka lepsa vremena. 

    Svidja mi se ideja Suboticke jeftine nedelje. Mislim da bi se to trebalo organizovati i sada, pogotovo u ovoj nemastini. Izes ti to, kad ti je cena bluze snizena 50% i dalje previsoka. Takvu akciju bi trebalo da sprovede Udruzenje trgovaca ili sta vec, ili barem da to oni predloze, a ne oni koji vode ovaj grad.

    Raduje me sto izložba „Sve je samo reklama“ stiže u Suboticu.

     

  2. promoter kaže:

    U izložbi Gradskog muzeja u Subotici, pod nazivom “Secesija u subotičkim riznicama”, već sada možete videti veći broj reklama sa prekretnice 19. i 20. veka u vidu novinskih reklama i nota računa – takozvanih kelnercetela – sa slikama u boji…velika većina njih se vezuje za Suboticu.

  3. Aleksa kaže:

    E,gde su ta vremena. Dobro se sećam Šebešćenove prodavnice u Plitvičkoj ulici.

    Zamislite, u VIII kvartu u krugu od 500 metara je bilo pet prodavnica!

  4. ss kaže:

    Negro
    Negro

  5. Drug Lovorov kaže:

    Eee, da sam ja u to vreme bio živ, blago meni 😀 
    Ovako je razlika skoro 100 godina! 

  6. Lansky kaže:

    Subotička jeftina nedelja

     

  7. knjiski_moljac kaže:

    Sad se setih da je kupljena roba nekad pakovana u hartiju, ili u onu debelu mesarsku ili u onu sa reklamom ducana u kom ste kupili robu. Kakve kese, kakvi bakraci. Jeste da se papir cesto znao i pokidati, ali… Mame su znale cuvati kupljenu odecu ili materijal zamotanu u taj papir godinama.

    Jos cuvam neke od tih papira kao podsetnike na neka drukcija vremena.

  8. ......... kaže:

    zanimljivo 🙂

  9. Anonimni kaže:

     

    ss:

    Negro
    Negro

     

     

    Ovde napišite odgovor…

OSTAVITE KOMENTAR